Gå til innhold

Folk behandler hverandre dårlig hele tiden synes jeg! Gi meg dine eksempler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes folk behandler hverandre så dårlig og respektløst stadig vekk. Det er subtile hersketeknikker og snikende manipulering, latterliggjøring og blikking over en lav sko. Alt så stille og utydelig at det er umulig å "ta" den som gjør det, for de "mente det jo bare godt" og dessuten må man ikke være nærtakende, krenket og hårsår. Jeg skal gi et eksempel.

I dag var det en mor som hadde datteren sin på OD-dag i butikken sin. Da jeg spurte et spørsmål som kunde til datteren, som jeg trodde var en vanlig ansatt. Så visste ikke datteren svaret og sa litt høyt "mamma vet du det?" Så vendte moren seg til MEG og liksom skulle flire av datteren sammen med meg "OD-dag i dag ja ha ha" og lage humor av tenåringsdatteren som ikke visste svaret. Jeg så datteren rødmet og jeg ble så utrolig utilpass av hele situasjonen, det er såklart ikke selvsagt for datteren som ikke jobber der å vite svaret på konkrete spørsmål som gjelder butikken. Men så klarte jeg ikke å si noe heller, for hele situasjonen var så rar, og ville ikke lage dårlig stemning i køen osv. 

Jeg misliker det så sterkt! Vi må slutte å bruke mikro-makt og tenke over oppførselen vår og våge si fra. Mange ganger tror jeg det bare skjer uten at det ligger så mye intensjon bak, en ubevissthet kanskje, og at vi alle kan være utøvere av denne typen hersketeknikker.

Kom med dine eksempler på folk som har oppført seg dårlig på subtile men likevel sårende måter?

Anonymkode: 163a1...406

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, den siste idioten er ikke født enda sa min mor.  Så ja møte på folk i dag har sinne konsekvenser...

Endret av Ani12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...