Gå til innhold

Har du noen spesielt gode eller dårlige erfaringer med helsevesenet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer du på noen opplevelser, som stikker seg ut spesielt positivt eller negativt? Tenker på alle du har møtt på din vei i denne sektoren, som har et direkte eller indirekte ansvar for pasienter. Alt fra vanlige sykepleiere via miljøarbeidere til kirurger. 

Anonymkode: d69e3...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I etterkant er det egentlig bare komisk, men fastlegen min påsto hardnakket at jeg hadde hatt en spontanabort etter en blødning i uke 9. Å henvise til UL var utelukket, dette var en SA i følge han. Jeg gikk i kjelleren, men magefølelsen sa at det ikke stemte så bestilte UL-time privat et par uker senere og hadde et sprell levende foster inni der, som nå er en skjønn jente på 9 år. 

Anonymkode: df34c...fcd

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg gikk feildiagnostisert store deler av barndommen, og fikk aldri traumebehandling før jeg ble voksen.

Anonymkode: 1de56...36c

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde en kul i brystet, jeg var sånn 24 år kanskje. Det gikk veldig greit, tok ikke lang tid fra henvisning til mammografi og ultralyd av brystet. Så tok de biopsi, var en godartet svulst. Fikk så operasjon for å fjerne den fordi den var stor og alt gikk veldig greit. Positiv opplevelse av helsevesenet. 

Har født et barn, ikke noen særlig positiv opplevelse av fødeavdeling eller barselavdeling.

Anonymkode: a6a48...1ea

Skrevet

Jeg har blitt feilbehandlet fra jeg var 10 år gammel.

• Hjerte 1
Skrevet

De dårlige overskygger de gode🥴men her er noen:

Pga feilbehandling med soppmedisin og antibiotika over lang tid, og mye antideppressiva som smertedemping, har jeg utviklet nerveskader. Og dysbiose i mage. Har generelt vært en forsøkskanin. Nå er det nok, har skaffet meg to leger i utlandet. Må selge hjemmet mitt for å finansiere helsen min🥹Så jeg er ikke overbegeistret for vårt helsevesen, selv om jeg har møtt fine/dyktige mennesker også🥰

Anonymkode: 5488d...b6f

Skrevet

Tusen takk for at dere forteller! 

Skrevet

Hadde en fastlege for mange år siden, fra da fastlegeordninga kom. Hadde henne av en merkelig grunn i mange år, før jeg skjønte hvor lett det var å bytte lege.

Jeg var veldig stor når jeg gikk hos henne, fortsatt stor, men ikke som jeg var da.

Uansett hva jeg kom til legen for, så var det overvekten sin skyld. Til og med når jeg var der pga halsbetennelse, så ville jeg være bedre om jeg gikk ned noen kg.
En venninne av meg hadde samme lege, og var også ganske stor. Samme med henne, var pga overvekten uansett hva du feilte.

Siste 15 årene har jeg hatt ny fastlege, og han er bare helt fantastisk. Ved hjelp av hans påfyll av motivasjon og gode ord, har jeg klart å gå ned 30 kg siste året  :)

Anonymkode: 114ec...b65

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes helsevesenet har tatt godt vare på meg når jeg har trengt det. Unntaket må være et grev av en jordmor under første fødsel, hele kveldsvakten var et mareritt. Hun før og hun etter har jeg bare godt å si om. Og barselavdelingen etter andre fødsel var heller ikke noe jeg vil anbefale. Jeg var ikke i stand til å ta vare på babyen pga smerter, så jeg måtte skrive meg ut og komme meg hjem der jeg fikk hjelp. Hva personalet gjorde på vet jeg ikke, avdelingen hadde ni rom og to pasienter.

Anonymkode: e9321...15e

Skrevet

Verste: En psykiater i ungdomspsykiatrien satte meg på 75 mg Sobril daglig i flere måneder. Da en annen psykiater påpekte det, valgte han å anklage moren min for å dope meg ned i stedet for å innrømme at han hadde gjort en feil. Heldigvis ba mamma alltid om å få alle medisinendringer skriftlig med signatur fordi hun var så redd for å gjøre noe feil med medisinene mine, så det ble ikke noe mere styr da hun fant frem lappen han hadde levert med både signatur og stempel. Han fikk ansvaret for å styre nedtrappingen, men det ble gjort altfor raskt og jeg holdt på å dø.

Han ble for øvrig sagt opp kort tid etterpå og er i dag uglesett blant andre fagfolk. Jeg er langt ifra den eneste han har gjort mye rart mot. Skjønner ikke hvorfor han har fått beholde lisensen sin.

Beste: Ene som vasket på legevakten jeg jobbet ved tidligere! Klarer ikke peke ut en enkeltopplevelse, for hele dama er bare topp. Mulig denne faller litt utenfor, men det blåser jeg i. 😄

Anonymkode: 82cca...80c

Skrevet

Hørte på vårt Lille land om en mann som mistet sønnen sin i en trafikkulykke og var knust, dro til fastlegen og ba om en sykemelding, men fikk beskjed om at sorg ikke er en sykdom. Da tenkte jeg wtf

Anonymkode: e179b...d54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da vil jeg dra frem fastlegen min. En klippe i stormen jeg har stått i ett par år nå. Fantastisk mann. Og forstår innimellom mer av meg enn jeg gjør selv.

Anonymkode: aa76f...049

Skrevet

Jeg har mange gode erfaringer. Jeg har fått mye a den hjelpen og støtten jeg trenger. Noen få uheldige episoder- ikke noe alvorlig-  prøver jeg å fortrenge. Til dere som skriver her - vit at dere graver deres egen grav ved å digge med misnøyen og dårlige erfaringer. Men men, det er deres valg.

Anonymkode: db099...cca

Skrevet (endret)

Verste: jeg ble «kortvarig» fastholdt i 7 (!) timer under en innleggelse og fikk 3 injeksjoner etter hverandre

Beste: psykiateren jeg har nå. Han er rådyktig!

Endret av Embla Othea
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med helsesykepleiere. Mange av de jeg har møtt har vært mer opptatt av å skape problemer/ gjøre problemer større enn bidra konstruktivt.

Og nei, jeg kan ikke komme med eksempler fordi dette angår barna mine.

Men er det noe tar jeg det heller direkte med fastlegen.

Anonymkode: bda6f...e42

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kommer du på noen opplevelser, som stikker seg ut spesielt positivt eller negativt? Tenker på alle du har møtt på din vei i denne sektoren, som har et direkte eller indirekte ansvar for pasienter. Alt fra vanlige sykepleiere via miljøarbeidere til kirurger. 

Etter over 25 år som ansatt i sektoren har jeg nok 1000 opplevelser. De aller fleste av dem positive.

Anonymkode: 655ef...12d

Skrevet

Jeg over; min beste erfaring med helsevesenet var å se på hvordan et gammelt familiemedlem ble behandlet på sykehjemmet. Personen ble møtt på en absolutt human og omsorgsfull måte samme hvor travelt de hadde det.

Anonymkode: bda6f...e42

• Hjerte 1
Skrevet

Har møtt på lege som skulle ta veldig på hendene mine og befølte meg på lårene rett før gynekologisk undersøkelse når jeg var gravid. Heldigvis var en sykepleier med på undersøkelsen for jeg var litt satt ut.  Var redd for å få legen under fødselen, men han var heldigvis ikke på vakt da, men kom innom på rommet på kvelden etter fødselen for å høre hvordan det hadde gått.

Anonymkode: 2fc1d...f71

Skrevet

Har hatt beste og verste opplevelse i forbindelse med svangerskap.

Begynte å blø i uke 15, ringte legevakta som over telefon sa "huff det høres ut som en spontanabort. Jaja, det var synd, ha det bra". Uten å ville sjekke eller henvise meg noe sted.

Ringte legevakta i nabobyen, og jeg fikk komme inn til sjekk hos dem siden min vanlige legevakt avviste meg. Der ble jeg henvist til gyn på sykehus med en gang, og der viste ultralyd et sprell levende foster. Men jeg hadde livmorhalssvikt og truende abort. Ble innlagt, og en snarrådig lege tok beslutning om hasteoperasjon. 100% sykmeldt med ukentlig oppfølging resten av svangerskapet. Takket være denne legen sitter jeg her nå med en frisk baby på fanget.

Anonymkode: 223c7...225

• Liker 1
Skrevet

Ikke personlig, men kjenner flere som har blitt bitt av flått, og må nå til utlandet for å få behandling. Siden denne sykdommer ikke finnes i Norge og ingen kan behandle noe som ikke finnes.

Fatlegen min ville jeg skulle begynne på håndball fordi ryggen min var skeiv. Men han var vist bare håndballtrener og trengte flere på laget sitt. 

Anonymkode: 82130...0ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...