AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Del Skrevet 3. november 2022 Men jeg drikker ikke kaffe selv og vet ikke hva god kaffe er da jeg synes all kaffe smaker bittert 😅 noen som har tips? Anonymkode: 7717e...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Del Skrevet 4. november 2022 Gå i en kaffebar og be om hjelp Det er forøvrig veldig varierende hva slags kaffe folk liker, så om du ikke vet hvilke typer kaffe familien drikker til vanlig, er det jo umulig å gjøre annet enn å gjette. Anonymkode: eeb3a...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 4. november 2022 #3 Del Skrevet 4. november 2022 Gå til en kaffebar og kjøp et populært valg der. Eventuelt kan du bestille på nett fra Kaffebrenneriet eller Tim Wendelboe. De fleste foretrekker lysbrent kaffe. Mørkbrent smaker litt mer bittert, men fortsatt godt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 4. november 2022 #4 Del Skrevet 4. november 2022 (endret) Personlig så mener jeg Friele Kaffebønner er de desidert beste, og ser ingen grunn for å jakte "designermerker" når det kommer til kaffe. Problemet er at du vet ikke hva de legger i god kaffe uansett. Det handler om bitterhetsgrad, syrenivå, brentgrad og kvalitet. Hvem som liker hva, og hvor mye, er umulig å si. Så det å kjøpe kostbar designermerker når det kommer til kaffe kan slå helt feil ut det òg. Det viktigste er dog at du ikke kjøper billigmerker, for de er dårlige. Friele er ikke et billigmerke, og er det merket med mest kvalitet av butikkmerkene. Som sagt, så er kaffe smak og behag, så Friele kan bli feil det også for noen. Særlig hvis de er vant med kaffe av dårlig kvalitet, og dets smak og behag. Og ironisk nok så har ikke folk innstilt kaffemaskinen etter hvordan de vil ha kaffen, så mye av jobben ligger der, men blir forsømt. Hadde jeg vært deg ville jeg stilt de spørsmål om hva de legger i hva som er god kaffe, og om de har foretrukkede merker. Og gå for det. Endret 4. november 2022 av Bombasi 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragon Skrevet 5. november 2022 #5 Del Skrevet 5. november 2022 Bestill kaffe fra et lokalt brenneri eller kaffebox om du bor langt fra en kaffebar med utsalg . De som driver med kaffe i den skalaen er så hjelpsomme 🥰Når noen ønsker seg kaffebønner av god kaffi blir de ekstra glade når det ikke er lenge siden kaffen er brent . Medium brent passer de aller fleste som ikke på forhånd har sagt hvilken brennegrad de liker 😊Her er en ypperlig mulighet til å støtte et lite brenneri . Er selv litt over gjennomsnittet opptatt av kaffe , så skjønner godt at noen ønsker seg det 😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Del Skrevet 5. november 2022 Bombasi skrev (På 4.11.2022 den 11.30): Personlig så mener jeg Friele Kaffebønner er de desidert beste, og ser ingen grunn for å jakte "designermerker" når det kommer til kaffe. Problemet er at du vet ikke hva de legger i god kaffe uansett. Det handler om bitterhetsgrad, syrenivå, brentgrad og kvalitet. Hvem som liker hva, og hvor mye, er umulig å si. Så det å kjøpe kostbar designermerker når det kommer til kaffe kan slå helt feil ut det òg. Det viktigste er dog at du ikke kjøper billigmerker, for de er dårlige. Friele er ikke et billigmerke, og er det merket med mest kvalitet av butikkmerkene. Som sagt, så er kaffe smak og behag, så Friele kan bli feil det også for noen. Særlig hvis de er vant med kaffe av dårlig kvalitet, og dets smak og behag. Og ironisk nok så har ikke folk innstilt kaffemaskinen etter hvordan de vil ha kaffen, så mye av jobben ligger der, men blir forsømt. Hadde jeg vært deg ville jeg stilt de spørsmål om hva de legger i hva som er god kaffe, og om de har foretrukkede merker. Og gå for det. Og jeg synes Friele ikke er spesiely godt. En viktig forskjell på kaffe fra f.eks. Kaffebrenneriet og kaffe fra f.eks. Friele, er at Friele (og andre vanlige butikkmerker) er kaffeblandinger med kaffe fra mange steder, som prøver å smake likt året rundt. Kjøper man en pose fra Kaffebrenneriet, er det ofte kaffe fra kun ett sted, og dets særpreg kommer tydeligere fram. Vi får håper at familien til TS kverner bønnene selv og kan nok om brygging til å få ut potensialet i kaffen. Anonymkode: 40d35...49d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 6. november 2022 #7 Del Skrevet 6. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og jeg synes Friele ikke er spesiely godt. En viktig forskjell på kaffe fra f.eks. Kaffebrenneriet og kaffe fra f.eks. Friele, er at Friele (og andre vanlige butikkmerker) er kaffeblandinger med kaffe fra mange steder, som prøver å smake likt året rundt. Kjøper man en pose fra Kaffebrenneriet, er det ofte kaffe fra kun ett sted, og dets særpreg kommer tydeligere fram. Vi får håper at familien til TS kverner bønnene selv og kan nok om brygging til å få ut potensialet i kaffen. Anonymkode: 40d35...49d Som sagt, Friele er ikke for alle det heller, selv om jeg foretrekker det. Derfor er det viktig å vite hvilken kaffe mottakere faktisk ønsker og liker. Å kjøpe "god kaffe" til noen uten videre instrukser er bortimot umulig. Og av erfaring, så blir ofte dyre kaffemerker som man kjøper i begrenset opplag, da gjerne bare 1-2 pakker, ofte liggende i hylla hos mottakerne, fordi de har "sitt" kaffemerke fra før av. Men enig i at folk har stort potensiale rundt bryggingen av kaffen. Mye av innstillingene skjer på maskinen, men ofte er ikke disse rørt og står på fabrikkinnstillinger. Det blir minst like feil det også i jakten på "god" kaffe F.eks så hadde min tante kjøpt seg kaffemaskin som kvernet bønner. En dyr sak med melkeskummer og full pakke, som var totalt unødvendig da hun ikke tålte melk og aldri ville brukt den funksjonen. Uansett. Hun brukte ikke maskinen på flere år og fortsatte heller å trakte kaffen, fordi hun synes kaffen fra maskinen var så besk og stram. Og når det er slik så nytter det ikke uansett hvilke type bønner man kjøper. Jeg så på innstillingene og fant ut at hun hadde høy vannhardhet og grovkvernet bønnene altfor mye, og etter å vri om på to knapper så fikk hun plutselig "drømmekaffen" sin ut av samme maskinen som hun mislikte. Så, ofte har ikke kaffemerker så altfor mye å si for folk flest, men innstillinger og dosering. Endret 6. november 2022 av Bombasi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 7. november 2022 #8 Del Skrevet 7. november 2022 (endret) On 11/4/2022 at 11:30 AM, Bombasi said: Personlig så mener jeg Friele Kaffebønner er de desidert beste, og ser ingen grunn for å jakte "designermerker" når det kommer til kaffe. Problemet er at du vet ikke hva de legger i god kaffe uansett. Det handler om bitterhetsgrad, syrenivå, brentgrad og kvalitet. Hvem som liker hva, og hvor mye, er umulig å si. Så det å kjøpe kostbar designermerker når det kommer til kaffe kan slå helt feil ut det òg. Det viktigste er dog at du ikke kjøper billigmerker, for de er dårlige. Friele er ikke et billigmerke, og er det merket med mest kvalitet av butikkmerkene. Som sagt, så er kaffe smak og behag, så Friele kan bli feil det også for noen. Særlig hvis de er vant med kaffe av dårlig kvalitet, og dets smak og behag. Og ironisk nok så har ikke folk innstilt kaffemaskinen etter hvordan de vil ha kaffen, så mye av jobben ligger der, men blir forsømt. Hadde jeg vært deg ville jeg stilt de spørsmål om hva de legger i hva som er god kaffe, og om de har foretrukkede merker. Og gå for det. Hvis noen ønsker seg kaffebønner i gave kan du være ganske trygg på at de ikke ønsker seg noe de like greit kan kjøpe på Kiwi selv... Og ønsker man seg kaffebønner er man nok også åpen for å teste ut bønnetyper man ikke vet om man liker... Er man kresen gir man jo beskjed, eller lar vær å ønske seg kaffebønner. Jeg liker å få kaffebønner i gave. Jeg foretrekker egentlig mørkbrente bønner, men elsker å få kaffe jeg ikke har prøvd før. Skal godt gjøres at bønnene er ubrukelige. Endret 7. november 2022 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 7. november 2022 #9 Del Skrevet 7. november 2022 Albbas skrev (2 timer siden): Hvis noen ønsker seg kaffebønner i gave kan du være ganske trygg på at de ikke ønsker seg noe de like greit kan kjøpe på Kiwi selv... Og ønsker man seg kaffebønner er man nok også åpen for å teste ut bønnetyper man ikke vet om man liker... Er man kresen gir man jo beskjed, eller lar vær å ønske seg kaffebønner. Jeg liker å få kaffebønner i gave. Jeg foretrekker egentlig mørkbrente bønner, men elsker å få kaffe jeg ikke har prøvd før. Skal godt gjøres at bønnene er ubrukelige. Det kan du ikke være trygg på, nettopp fordi kaffe handler om smak og behag, og mange av butikkmerkene er god nok i massevis. Vi er forskjellige. Og det du skriver om er dine preferanser rundt det, som overhodet ikke er noe mal for andre igjen. Så poenget mitt er at skal man kjøpe kaffebønner så må man vite mer om hvilke type de liker eller ikke. Faren med kaffebønner er at hvis kjøper du et par poser dyr kaffe så er det lett for at de havner i skapet og blir avglemt, selv om man ønsket seg kaffebønner. Risikoen rundt dette er særlig større om du kjøper mørkbrente bønner eller bønner med en eller annen tilsatt smak, som ofte dyrere kaffe har, hvis vedkommende egentlig ikke liker dette. Det blir som å kjøpe rødvin til noen som kun drikker hvitvin. Ja nei, kaffe er ikke enkelt altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Del Skrevet 7. november 2022 Hvis jeg ønsker meg kaffebønner så er jeg åpen for at det kanskje ikke er ny favoritt, men det må gjerne være noe jeg ikke tar meg råd til i hverdagen. Så gå på kaffebar og Finn noen interessante bønner. Spør om hjelp der. Anonymkode: 6f3c7...899 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Del Skrevet 7. november 2022 Hvor dyr skal gaven være? Jeg hadde nok satset på å kjøpe noen dyre bønner i ulik brennegrad og typer. Kanskje 2-3 poser alt etter budsjett Om de du skal kjøpe til liker prøve nye ting, så er det bare kjøpe noe med smak. Anonymkode: c6756...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 7. november 2022 #12 Del Skrevet 7. november 2022 13 minutter siden, Bombasi said: Det kan du ikke være trygg på, nettopp fordi kaffe handler om smak og behag, og mange av butikkmerkene er god nok i massevis. Vi er forskjellige. Og det du skriver om er dine preferanser rundt det, som overhodet ikke er noe mal for andre igjen. Så poenget mitt er at skal man kjøpe kaffebønner så må man vite mer om hvilke type de liker eller ikke. Faren med kaffebønner er at hvis kjøper du et par poser dyr kaffe så er det lett for at de havner i skapet og blir avglemt, selv om man ønsket seg kaffebønner. Risikoen rundt dette er særlig større om du kjøper mørkbrente bønner eller bønner med en eller annen tilsatt smak, som ofte dyrere kaffe har, hvis vedkommende egentlig ikke liker dette. Det blir som å kjøpe rødvin til noen som kun drikker hvitvin. Ja nei, kaffe er ikke enkelt altså. Jo, du kan nesten alltid være trygg på at folk ikke spesifikt ønsker seg julegaver fra dagligvarebutikken... 😅 Jeg hadde blitt SYKT skuffa om jeg ønsket meg kaffe (noe jeg gjerne kunne gjort) og så fikk noe jeg fint får kjøpt rett nedi her. 😅😅 Du må huske at premisset her er at vedkommende ØNSKER seg kaffe. Det er ikke som å kjøpe hvitvin når noen ønsker seg rødvin. Det er som å kjøpe en rødvin når noen ønsker seg rødvin uten at du vet hvilken rødvin de liker. Og når personen da ikke har spesifisert type rødvin så betyr det sannsynligvis at vedkommende setter pris på de fleste rødviner uansett. Eller setter pris på å prøve noe nytt. 😉 Særlig når man er ny innen kaffe/te/vin er det gøy å bli litt utfordret og få noe man ikke har prøvd før. Når man begynner å bli sær slutter man å ønske seg sånt. Jeg og mannen liker både å få kaffe og vin, vi. Og konjakk. Og så lenge man kjøper noe fra en skikkelig leverandør er det cirka umulig å skuffe oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #13 Del Skrevet 7. november 2022 Jeg tenker også at poenget med å ønske seg kaffebønner, er for å prøve noe nytt og spennende, eller noe dyrere enn man unner seg selv til vanlig. Jeg ville blitt skuffet over Friele kaffebønner. Det er litt som å ønske seg hudpleie, og så få en neutral håndsåpe... Så jeg ville heller spurt etter hjelp i en kaffebar, etter noe nytt og spennende. Anonymkode: eeb3a...f2b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 7. november 2022 #14 Del Skrevet 7. november 2022 Albbas skrev (34 minutter siden): Jo, du kan nesten alltid være trygg på at folk ikke spesifikt ønsker seg julegaver fra dagligvarebutikken... 😅 Jeg hadde blitt SYKT skuffa om jeg ønsket meg kaffe (noe jeg gjerne kunne gjort) og så fikk noe jeg fint får kjøpt rett nedi her. 😅😅 Du må huske at premisset her er at vedkommende ØNSKER seg kaffe. Det er ikke som å kjøpe hvitvin når noen ønsker seg rødvin. Det er som å kjøpe en rødvin når noen ønsker seg rødvin uten at du vet hvilken rødvin de liker. Og når personen da ikke har spesifisert type rødvin så betyr det sannsynligvis at vedkommende setter pris på de fleste rødviner uansett. Eller setter pris på å prøve noe nytt. 😉 Særlig når man er ny innen kaffe/te/vin er det gøy å bli litt utfordret og få noe man ikke har prøvd før. Når man begynner å bli sær slutter man å ønske seg sånt. Jeg og mannen liker både å få kaffe og vin, vi. Og konjakk. Og så lenge man kjøper noe fra en skikkelig leverandør er det cirka umulig å skuffe oss. Nei det kan du fortsatt ikke være selv om du ville ha blitt skuffa. Jeg ville garantert ikke blitt det hvis jeg hadde fått merket jeg ellers drikker. Og still deg spørsmålet, hvor mange får ikke kaffe til jul... kaffe som aldri blir brukt og liggende i et skap fordi merket er ukjent for de, kaffen er mørkbrent og kaffen har tilsatte smaker, til kaffen tilslutt ender opp å søpla? Det samme med te. Hvor mange har ikke mottatt te i forundringspakker og gaveesker som aldri blir brukt, selv om vedkommende er en tedrikker? At noen ønsker seg kaffe betyr ikke nødvendigvis at uansett hva du kjøper så har du "levert". Jeg mener enda at skal du kjøpe noen kaffe så må du ha bakgrunnsinformasjon om ønsket. Men vi får bare være uenige her da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 7. november 2022 #15 Del Skrevet 7. november 2022 11 minutter siden, Bombasi said: Nei det kan du fortsatt ikke være selv om du ville ha blitt skuffa. Jeg ville garantert ikke blitt det hvis jeg hadde fått merket jeg ellers drikker. Og still deg spørsmålet, hvor mange får ikke kaffe til jul... kaffe som aldri blir brukt og liggende i et skap fordi merket er ukjent for de, kaffen er mørkbrent og kaffen har tilsatte smaker, til kaffen tilslutt ender opp å søpla? Det samme med te. Hvor mange har ikke mottatt te i forundringspakker og gaveesker som aldri blir brukt, selv om vedkommende er en tedrikker? At noen ønsker seg kaffe betyr ikke nødvendigvis at uansett hva du kjøper så har du "levert". Jeg mener enda at skal du kjøpe noen kaffe så må du ha bakgrunnsinformasjon om ønsket. Men vi får bare være uenige her da. Men dette er folk som ØNSKER seg kaffe. Du kan ikke sammenligne det med en tilfeldig gave eller en forundringspakke. Det er ikke alltid man kan gi bakgrunnsinfo om ønsket. Når jeg ønsker meg kaffe eller vin gir jeg ikke bakgrunnsinfo, jeg vil bli overrasket. Skal jeg ha noe spesifikt kjøper jeg det selv. Utrolig slitsomt hvis giveren skal begynne å problematisere ønsket så veldig. Man må jo stole på at den som har kommet med ønsket har gitt den informasjonen som er nødvendig. Er det ingen kriterier så er det ingen kriterier. Du høres jo ut som en person som ikke bør ønske det kaffe i gave. Men du skjønner vel at det finnes drøssevis av folk der ute som ikke er like fastlåste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragon Skrevet 7. november 2022 #16 Del Skrevet 7. november 2022 Albbas skrev (2 timer siden): Jo, du kan nesten alltid være trygg på at folk ikke spesifikt ønsker seg julegaver fra dagligvarebutikken... 😅 Jeg hadde blitt SYKT skuffa om jeg ønsket meg kaffe (noe jeg gjerne kunne gjort) og så fikk noe jeg fint får kjøpt rett nedi her. 😅😅 Du må huske at premisset her er at vedkommende ØNSKER seg kaffe. Det er ikke som å kjøpe hvitvin når noen ønsker seg rødvin. Det er som å kjøpe en rødvin når noen ønsker seg rødvin uten at du vet hvilken rødvin de liker. Og når personen da ikke har spesifisert type rødvin så betyr det sannsynligvis at vedkommende setter pris på de fleste rødviner uansett. Eller setter pris på å prøve noe nytt. 😉 Særlig når man er ny innen kaffe/te/vin er det gøy å bli litt utfordret og få noe man ikke har prøvd før. Når man begynner å bli sær slutter man å ønske seg sånt. Jeg og mannen liker både å få kaffe og vin, vi. Og konjakk. Og så lenge man kjøper noe fra en skikkelig leverandør er det cirka umulig å skuffe oss. 👍🏻 Veldig enig i dette 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #17 Del Skrevet 7. november 2022 Ikke hør på Bombasi, han er helt på jordet. Ønsker jeg meg «God sjokolade» til jul, sier det seg selv at jeg ønsker meg noe spesielt som man ikke kan kjøpe på Kiwi. Anonymkode: 013f4...f6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå