Gå til innhold

Helg = tid til alt en ellers ikke gjør, eller bare det man har lyst til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da på barna. Har barn på 8 og 11 år. Forstår de vil slappe av og bruke mer tid på gaming for eksempel. Mens vi foreldre tenker det er så mye ekstra tid som også bør brukes til fysisk aktivitet og gjøremål de ikke tar seg tid til i ukedagene. Spesielt om vi er hjemme uten spesielle planer. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 53693...678

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker du om de voksne, da? 

Anonymkode: 218bf...662

• Liker 4
Skrevet

Dess eldre ungene blir dess mer tid til å gjøre som de vil. Frem til rundt 10 år måtte ungene aktiveres ute i helgene for å unngå «brakkesyke» Heldigvis drev begge hallidrett med kamper i helger i mange år eller søndagstrening så de fikk brukt litt energi, men ikke alltid nok.  Som tenåringer har de selv valgt egentrening eller ekstratrening som noe å gjøre i helgen så de sitter aldri inne en hel helg.

Anonymkode: 1c95e...67a

• Liker 2
Skrevet

Tid til å gjøre hva man vil , så lenge det ikke er ting man må delta på som bursdager, besøk osv

Anonymkode: 5e35e...da7

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hos oss er helger først og fremst tid til å gjøre det man har lyst til. Det hender nok vi gjør noe nødvendig, som å handle litt, men ellers er det bare avslapping og hygge. Jeg synes også barn skal få rolige helger uten en masse gjøremål. Våre har ukesoppgaver i huset som de må gjøre og de velger ofte å gjøre dem i helgene, men det er eget valg og ikke et krav fra oss. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet

Gjøre det man har lyst til.

Skrevet

Hvordan har du klart å få timeplanen til 8 og 11-åringen din så full?

Anonymkode: fd762...b87

Skrevet

Hvilke gjøremål da? Om det er å feks rydde rommet, så syns jeg du kan kreve det. Men jeg forstår egentlig ikke hvilke gjøremål en 8-åring og 11-åring må gjøre på helg som de ikke rekker på ukedagene? 

Anonymkode: 79695...505

• Liker 1
Skrevet

Helgen for meg er å gjøre alt jeg ikke har tid til ellers

vaske hus, tøy, div prosjekter i og rundt huset osv osv. itillegg til å passe to barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilke gjøremål da? Om det er å feks rydde rommet, så syns jeg du kan kreve det. Men jeg forstår egentlig ikke hvilke gjøremål en 8-åring og 11-åring må gjøre på helg som de ikke rekker på ukedagene? 

Anonymkode: 79695...505

På helg? Nei. I helga, i uka, i jula, i ferien, i påska, i ukedagene. Du er smittet av på-syken, men den er ikke kronisk :)

Anonymkode: 57445...272

• Liker 1
Skrevet

For de to eldste har det vært lurt å finne på noe for å hindre brakkesyke ca. ut barneskolen. Fra ungdomsskolen har det vært tydelig at de var mer slitne etter uka og trengte mer hvile. Hun yngste har virket mer sliten allerede fra 4. klasse, men hun er en mer krevende unge generelt, og det er sikkert slitsomt. Men jeg ser det som vår oppgave å lære dem å kjenne selv hva kroppen deres trenger, om det er pause med skjerm eller fra skjerm. Fra slutten av barneskolen ble de flinkere på å også se selv at de faktisk trengte pause fra skjerm. Og alle kan bes om å hjelpe oss hvis det er noe som må gjøres i helga.

Anonymkode: 6d2c6...7ef

Skrevet

Hvis det ungen min på 8/11 år hadde lyst til kun var å slappe og og game, hadde jeg følt at jeg hadde failet massivt som forelder. Hvorfor har dere ikke lært dem å finne glede i fysisk aktivitet? Er dere selv ganske sedate?

Har de ikke lyst å dra i svømmehallen, til klatresenteret, til skøytebanen, skiløypa eller skibakken, til skateparken, til stallen, dra på stranda? Turn, dans, fotball, akrobatikk, calisthenics? 

Her skal 10-åringene møtes på gymmet i morgen formiddag og trene ekstra kampsport etter frokost, helt av seg selv. 

Anonymkode: 79287...e49

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det ungen min på 8/11 år hadde lyst til kun var å slappe og og game, hadde jeg følt at jeg hadde failet massivt som forelder. Hvorfor har dere ikke lært dem å finne glede i fysisk aktivitet? Er dere selv ganske sedate?

Har de ikke lyst å dra i svømmehallen, til klatresenteret, til skøytebanen, skiløypa eller skibakken, til skateparken, til stallen, dra på stranda? Turn, dans, fotball, akrobatikk, calisthenics? 

Her skal 10-åringene møtes på gymmet i morgen formiddag og trene ekstra kampsport etter frokost, helt av seg selv. 

Det er en mellomting mellom bare å sløve og game, og å drive m trening hele helga (hva er calishenics…??)

Jeg har sikkert feila som mor, i hvertfall vet jeg ikke hva nevnte treningsform er utenom at det høres ekstremt pretensiøst ut. 

Min ville nok sitter inne og holdt på med rolige aktiviteter (bla håndverk) hele helga hvis han fikk bestemme selv. Og det ville jeg også. 
Derfor tvinger jeg meg selv (og han!) ut på en tur på 45-60 min ila helga. For helsas del. Og for at innetida skal føles enda deiligere etterpå. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan tenke meg ganske mange andre ting som er verre enn at barnet liker å slappe av og game i helgen 🙃

For å svare TS; her gjør vi en mellomting. Litt rydding og vasking, tur eller tur i svømmehall, åpenhall etc. og samtidig masse tid til å gjøre det en har lyst til. 

Anonymkode: 0713e...d06

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud. Noen ganger er det sunt og godt å få lov å bare slappe av. Om mine barn ikke klart å slappe av, men vært avhengig sv masse aktiviteter ville jeg følt jeg feilet som forelder

Anonymkode: 5e35e...da7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tenker da på barna. Har barn på 8 og 11 år. Forstår de vil slappe av og bruke mer tid på gaming for eksempel. Mens vi foreldre tenker det er så mye ekstra tid som også bør brukes til fysisk aktivitet og gjøremål de ikke tar seg tid til i ukedagene. Spesielt om vi er hjemme uten spesielle planer. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 53693...678

Å «slappe av» ER et gjøremål. Et gjøremål som er ekstremt viktig for psykisk helse, fysisk helse og evnen til egenregulering.

La meg stille deg et sett spørsmål, ts. Når ditt barn sier «jeg ønsker å gjøre x denne helgen» og du sier «men jeg har bestemt at du skal gjøre y».

Hva tror du barnet lærer om verdien av egne ønsker?

Hva tror du barnet lærer om hvorfor du setter pris på dem, og hva de må gjøre og gå på akkord med for å oppnå din aksept?

Hva tror du barnet lærer om grensesetting, når mor og far overstyrer grenser de tydelig har satt for seg selv?

Hva tror du barnet lærer om maktutøvelse?

Hva tror du barnet lærer om hvile?

Hva, med andre ord, tror du barnet lærer av måten du velger å oppføre deg på? Jeg kommer ikke på en eneste lærdom barnet drar (og det er veldig mange flere lærdommer jeg umiddelbart kommer på enn de få over) som ikke er negativ.

Om du kommer på en positiv lærdom - sett den frem.

Så, til spørsmålet ditt: hvordan prioriterer jeg tid? Jeg prioriterer slik: helse-jobb-sosialt liv-trening-hobbyer. Under hobbyer, og kun dersom alt annet er gjort, kommer bagateller som «husarbeid» og «pliktbesøk» og annet tull som jeg registrerer at andre voksne velger å prioritere høyt. Det er deres livsvalg. Det er ikke mitt. Og det er absolutt ikke valg jeg ønsker barn skal vokse opp med som normale.

Anonymkode: 4753c...bc5

Skrevet

Om ungene er friske og raske, relativt aktive og er med venner generelt, og de en lørdag ikke gjør noe annet enn å slappe av, sløve og game, null stress 😀 Om de en helg bare vil gjøre ingenting enn å slappe av er det helt innafor, men jeg oppfordrer dem likevel til å komme seg ut i litt frisk luft, om det så bare er bort på butikken for å handle inn lørdagsgodt 🙂🙂

Anonymkode: 22041...aab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...