Gå til innhold

Gruer meg til tannlegen og sobril

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til tannlegen den 21-22.november og kjenner jeg gruer meg helt sinnsykt. Da jeg var der nå i september så var det bare sjekk og rens av en tann. Jeg hadde et hull og masse tannstein, så mye at jeg må 2 ganger til tannlegen. Jeg må bedøve ene hele siden min samt bedøve for borring av hull. Andre dagen skal jeg bare bedøve andre siden for å fjerne tannstein. Skulle få sobril før timen når jeg skal borre. 

Hvordan er det å gå til tannlegen etter å ha tatt angstdempende? Jeg fikk angstdempende/beroligende da jeg skulle operere i munnen på sykehus og det var heeelt chill, tror jeg sovnet faktisk. Men usikker hva det var fordi det funket etter 10-15minutter mens her funker det etter 1-2 timer?

Pls fortell deres opplevelser av tannlege med beroligende 🙏🏻

Anonymkode: cee37...520

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare si jeg får vondt av deg. Selv er jeg narkose pasient, da tannbehandling er et mareritt. Har ingen gode tips. Håper det går bra med deg.

Anonymkode: 7cfbf...9c1

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vil bare si jeg får vondt av deg. Selv er jeg narkose pasient, da tannbehandling er et mareritt. Har ingen gode tips. Håper det går bra med deg.

Tusen takk 🥺 Gruingen blir jo bare verre jo mer drt nærmer seg 😣 Jeg vil jo gjerne bli kvitt denne frykten - også er jeg igjen usikker på hva det er som gjør at jeg gruer meg, for alle de andre gangene har jeg jo overlevd.. 

Er ikke narkose også litt skummelt? 

Skrevet

Beroligende fungerer kjempebra og hvis det ikke fungerer så godt behøver du enten bare å vente litt eller litt høyere dose. Det kommer nok til å gå veldig fint.

Jeg fikk beroligende bla. når jeg skulle operere ut visdomstann. Det fungerte greit, men jeg tok tabletten litt for sent så jeg hadde ikke full effekt når jeg kom inn til tannlegen. Greide meg likevel fint selv om jeg synes det var littegrann ekkelt. Fikk ikke noe panikk eller noe slikt. Full effekt kom ikke før i bilen på vei hjem, da sov jeg av og på og husker ikke stort av den hjemturen. 😅

Anonymkode: 0b53d...910

• Hjerte 1
Skrevet

Hei! Jeg får Valium av tannlegen etter avtale og kommer da ca 40 minutter før. Får også vanlig bedøvelse. Fungerer veldig fint for meg. Lykke til! 

Anonymkode: fe8dd...df9

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk Stesolid når jeg skulle opereres i munnen. Da fikk jeg også lystgass. Når jeg er hos tannlege så har jeg musikk på øret, tannlegen smører smertestillende gel før han setter sprøyte. Jeg klamrer meg til armlenene. Jeg skulle ønske jeg våget å be om beroligende til vanlige timer også. Så nå skal jeg spørre fastlegen. Har ikke vært hos tannlege på 3 år. 

Anonymkode: f6d9f...070

Skrevet

Det hjelper jo ikke å få sobril før du skal Borre når det tar to timer før effekten trer inn. Dessuten er ikke sobril så angstdempende på sånt og du får hvertfall ikke effekten av at ting er heeeelt chill. Eneste sobril gjør for meg er å ta toppen av skjelvinger når jeg har angst 

Anonymkode: de11e...108

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper jo ikke å få sobril før du skal Borre når det tar to timer før effekten trer inn. Dessuten er ikke sobril så angstdempende på sånt og du får hvertfall ikke effekten av at ting er heeeelt chill. Eneste sobril gjør for meg er å ta toppen av skjelvinger når jeg har angst 

Sikkert derfor jeg skulle komme inn 1t før da ;) Men ja, tannlegen satte av 1-1 1/2 time til meg, så null stress der i gården med tid 😅

Har ikke tatt Sobril før, derfor jeg spurte. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Får det av fastlegen på forhånd og det er doseringen som avgjør hvor rolig man blir.

Noen kan også få hurtigvirkende beroligende hos tannlegen, møter da opp en halv time før man har time.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk Stesolid når jeg skulle opereres i munnen. Da fikk jeg også lystgass. Når jeg er hos tannlege så har jeg musikk på øret, tannlegen smører smertestillende gel før han setter sprøyte. Jeg klamrer meg til armlenene. Jeg skulle ønske jeg våget å be om beroligende til vanlige timer også. Så nå skal jeg spørre fastlegen. Har ikke vært hos tannlege på 3 år. 

Anonymkode: f6d9f...070

Stesolid, var det noe veske? For mener å huske det var det jeg fikk på sykehuset, skulle drikke noe greier..

Såvidt jeg vet kan du nå også få hos tannlegen, beroligende/angstdempende :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei! Jeg får Valium av tannlegen etter avtale og kommer da ca 40 minutter før. Får også vanlig bedøvelse. Fungerer veldig fint for meg. Lykke til! 

Anonymkode: fe8dd...df9

Hehe, jeg må ha bedøvelseskremen før jeg får sprøyten. Krysser alt for at det går greit 🙏🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Beroligende fungerer kjempebra og hvis det ikke fungerer så godt behøver du enten bare å vente litt eller litt høyere dose. Det kommer nok til å gå veldig fint.

Jeg fikk beroligende bla. når jeg skulle operere ut visdomstann. Det fungerte greit, men jeg tok tabletten litt for sent så jeg hadde ikke full effekt når jeg kom inn til tannlegen. Greide meg likevel fint selv om jeg synes det var littegrann ekkelt. Fikk ikke noe panikk eller noe slikt. Full effekt kom ikke før i bilen på vei hjem, da sov jeg av og på og husker ikke stort av den hjemturen. 😅

Satser på at Sobril fungerer bra for meg 🙏🏻 Er så drit å sitte på venteværelse og kjenne magen knyte seg 🙈

Skrevet

Sobril bruker lang tid før den virker 2-3 timer. Du bør drøfte med legen hva som vil være det beste for deg. Hvis du blir så redd at du går helt i frø dager i forveien kan andre medikamenter være bedre. Hvis du har time tidlig på dagen bør du sørge for å ta noe tidsnok til at det virker når du er hos tannlegen.

Anonymkode: a63f3...e07

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe, jeg må ha bedøvelseskremen før jeg får sprøyten. Krysser alt for at det går greit 🙏🏻

Jeg får spray på før bedøvelsen settes, det fungerer også veldig bra.

Anonymkode: a63f3...e07

Skrevet

Jeg fikk stesolid (tabletter) fra fastlegen da jeg endelig klarte å ta meg sammen og gå til tannlege igjen etter langt opphold. Hadde mye å ta tak i og dermed mange tannlegetimer foran meg de neste månedene. 

Stesoliden fungerte veldig fint for meg. Det gjorde meg passe likegyldig, uten at jeg følte meg veldig sløv. Etter noen år med vanlig tannlegeoppfølging på beroligende, klarte jeg etterhvert å kutte det ut. Nå har jeg gått «umedisinert» til tannlegen i mange år. 😊

Anonymkode: b444b...de4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk 🥺 Gruingen blir jo bare verre jo mer drt nærmer seg 😣 Jeg vil jo gjerne bli kvitt denne frykten - også er jeg igjen usikker på hva det er som gjør at jeg gruer meg, for alle de andre gangene har jeg jo overlevd.. 

Er ikke narkose også litt skummelt? 

Anonymkode: 

Narkosebehandling var kun skummelt første gangen. Nå vet jeg hva det går ut på. Ellers hadde jeg kuttet ut tannlegen helt.

Skrevet

Jeg blir roligere i kroppen av Sobril, og tankene flyr ikke like fort. 
Men jeg er fortsatt nervøs og gruer meg veldig. 

Anonymkode: 97e46...4b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg blir roligere i kroppen av Sobril, og tankene flyr ikke like fort. 
Men jeg er fortsatt nervøs og gruer meg veldig. 

Usikker på om det er Sobril jeg har fått, men dette beskriver min erfaring med beroligende hos tannlegen godt. 

Anonymkode: c37b8...b40

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Usikker på om det er Sobril jeg har fått, men dette beskriver min erfaring med beroligende hos tannlegen godt. 

Anonymkode: c37b8...b40

Det som kan være greit å huske på er at man kan oppleve ulike beroligende forskjellig. 
En venn av meg blir veldig trøtt og sovner av Sobril. Hun derimot opplever Vival slik som jeg opplever Sobril. 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal til tannlegen den 21-22.november og kjenner jeg gruer meg helt sinnsykt. Da jeg var der nå i september så var det bare sjekk og rens av en tann. Jeg hadde et hull og masse tannstein, så mye at jeg må 2 ganger til tannlegen. Jeg må bedøve ene hele siden min samt bedøve for borring av hull. Andre dagen skal jeg bare bedøve andre siden for å fjerne tannstein. Skulle få sobril før timen når jeg skal borre. 

Hvordan er det å gå til tannlegen etter å ha tatt angstdempende? Jeg fikk angstdempende/beroligende da jeg skulle operere i munnen på sykehus og det var heeelt chill, tror jeg sovnet faktisk. Men usikker hva det var fordi det funket etter 10-15minutter mens her funker det etter 1-2 timer?

Pls fortell deres opplevelser av tannlege med beroligende 🙏🏻

For det første er tannlegen ikke noe å frykte.
De gjør jobben sin. Bedøvelsen er kjip, men går over.
Og får du sobril i tillegg er det jo bare et pluss.
Da blir du rolig.

Når jeg var hos tannlegen min i Norge så hadde vi en veldig god dialog.
Slapp av og tenk på noe annet og hold kjeften åpen.
De er der for å hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...