Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mulighet til å låne 50 000 ekstra i studielån som jeg ikke har behov for, vil det lønne seg å ta opp det ekstra lånet for å betale mer ned på boliglånet?

Anonymkode: 977e0...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har mulighet til å låne 50 000 ekstra i studielån som jeg ikke har behov for, vil det lønne seg å ta opp det ekstra lånet for å betale mer ned på boliglånet?

Vil jo tenke at det er en fordel, studielånet betaler du jo ikke renter på enda

Skrevet

Ja er noen år til det blir renter på studielånet. Så da bør jeg ta opp 50 000ekstra i studielån for å betale inn i boliglånet?

Skrevet

Så lenge pengene ikke brukes på ny tv, helgetur til London og slike ting er det lurt. Men om du da i de neste årene bruker de pengene du reduserer terminbeløpet på boliglånet til sløsing kan det diskuteres igjen. 

Har du husket å opparbeide deg et skikkelig buffer til uforutsette kostnader? 

Skrevet

Jeg brukte selv oppspart studielån og stipend til å øke egenkapitalen når jeg kjøpte bolig. 

Anonymkode: 7eaaf...95e

Skrevet

Alt jeg noensinne har mottatt i studielån har gått rett inn i EK eller boliglån.

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Så lenge pengene ikke brukes på ny tv, helgetur til London og slike ting er det lurt. Men om du da i de neste årene bruker de pengene du reduserer terminbeløpet på boliglånet til sløsing kan det diskuteres igjen. 

Har du husket å opparbeide deg et skikkelig buffer til uforutsette kostnader? 

Ja har en god buffer utenom. Men ser at det går rundt akkurat nå, er 100% student og jobber lite ved siden av og ser at jeg ikke har behov for å ta opp tilleggslån til forbruk, men vurderer det for å betale mer ned på boliglånet om det vil lønne seg i lengden. 

Takk for tipset i forhold til å passe på nedbetalingstiden i tillegg!

Skrevet

Det er ganske tungt å betale ned det studielånet, sånn til info. Det beste er vel om du klarer deg med så lite lån som mulig. 

Anonymkode: 9bfd2...c10

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ganske tungt å betale ned det studielånet, sånn til info. Det beste er vel om du klarer deg med så lite lån som mulig. 

Lån er lån. Det er vel ikke tyngre å betale studielån enn boliglån? Renten er jo i tillegg lavere på studielån

Anonymkode: c6ede...319

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Lån er lån. Det er vel ikke tyngre å betale studielån enn boliglån? Renten er jo i tillegg lavere på studielån

Og om man skulle bli arbeidsledig kan rentene stoppe, det er lett å få betalingsutsettelse (gratis inntil 36 ganger uten forklaring), dødsforsikring inkludert, kan bli nullet ved ufør. Og den siste gulroten: avkortes med 10% årlig om man bor i Finnmark! Det får man ikke i DNB Ung boliglån

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gir ingen mening, all den tid rentene på studielånet er lavere enn boliglånet.

• Liker 2
Skrevet
Reign skrev (3 timer siden):

Dette gir ingen mening, all den tid rentene på studielånet er lavere enn boliglånet.

Studielån har ikke alltid eller for alle bedre renter enn boliglån. 

Jeg har bindende 10 års renter på boliglånet på under 2%. Rakk ikke binde Studielånet og det ligger på over 2% nå. 

Uansett er lån, lån og renter, renter. Å betale for å låne penger man strengtatt ikke har bruk for er ikke enormt smart akkurat.

Anonymkode: 9cebd...cad

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er aldri skrevet i stein at renten er lavere. Det er tyngre å betale mer enn man strengt tatt er nødt for. Tar man et lån man ikke trenger med påfølgende ekstra kostnader i renter så er det klart at det er tyngre å betale (og en ekstra utgift) en å bare betale på ett lån.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er aldri skrevet i stein at renten er lavere. Det er tyngre å betale mer enn man strengt tatt er nødt for. Tar man et lån man ikke trenger med påfølgende ekstra kostnader i renter så er det klart at det er tyngre å betale (og en ekstra utgift) en å bare betale på ett lån.

Men hvis du tar 50’ ekstra i studielån og betaler 50’ ekstra på boliglånet vil jo gjelden uansett være den samme og du sparer litt i renter (slik situasjonen er nå og har pleid å vært)

Anonymkode: 72364...c83

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvis du tar 50’ ekstra i studielån og betaler 50’ ekstra på boliglånet vil jo gjelden uansett være den samme og du sparer litt i renter (slik situasjonen er nå og har pleid å vært)

Anonymkode: 72364...c83

Ikke nødvendigvis nei, det er ikke gitt at renter på studielånet(2,3%) er lavere enn boliglånet(individuelt). 

Folk må slutte å predikere at dette er en god idé, alltid, for alle. 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du bor i en bolig som egentlig er for dyr for deg så lønner det seg mer å flytte. Med ekstra studielån tenker du kanskje ikke den tanken selv om det er det du egentlig burde gjort. Lån er aldri en løsning, bare det minste av flere onder i noen livssituasjoner. Eller flytte sammen med noen for å dele kostnader.

Anonymkode: fc9c3...d95

Skrevet

Det kommer jo an på hva renten er på de to lånene. Er studielånsrenten lavere enn boliglånsrenten vil det lønne seg. Total gjeld vil forbli den samme, men rentebelastningen vil være lavere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du bor i en bolig som egentlig er for dyr for deg så lønner det seg mer å flytte. Med ekstra studielån tenker du kanskje ikke den tanken selv om det er det du egentlig burde gjort. Lån er aldri en løsning, bare det minste av flere onder i noen livssituasjoner. Eller flytte sammen med noen for å dele kostnader.

Det er snakk om å betale ekstra inn, ikke for å betjene avdragene. Boligen et absolutt ikke for dyr for meg.

Skrevet
32 minutter siden, Hedda-78 said:

Det kommer jo an på hva renten er på de to lånene. Er studielånsrenten lavere enn boliglånsrenten vil det lønne seg. Total gjeld vil forbli den samme, men rentebelastningen vil være lavere.

Kommer an på mer enn det fordi jeg tror det er lettere å få rentefrihet på studielån i en periode hvis man ikke finner jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor er det tungt å betale ned studielån? 

Anonymkode: 4f447...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...