Gå til innhold

Dere med barn som spiller instrument, ang øving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må dere minne på barna å øve, eller er de flinke til å øve litt hver dag? 

Si gjerne alder på barna og hvor ofte de øver.

Anonymkode: 8f6a6...05d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært barn som spilte instrument, teller det? :) Jeg spilte fra jeg var 7 og holder på enda som voksen. Jeg hadde øvelse to ganger i uka. Foreldrene mine oppfordret meg til å øve litt hjemme også, men det var ikke noe press. Noen ganger tok jeg opp instrumentet, men det var ikke så ofte. 

Det må være en balanse der. Det er morsommere å spille når man får det til, men om man blir minnet på / pukket til å øve hver dag, så er det ikke lystbetont og det kan hende man går lei. 

Jeg tror jeg ville latt barnet styre det mest selv.  

Anonymkode: 1f229...3d9

• Liker 1
Skrevet

Man bør øve litt hver dag, men det kan holde med 5-10 minutter. Og fri i helga, f.eks.

Anonymkode: 71351...94b

• Liker 1
Skrevet

Har en seksåring som startet for noen måneder siden. Det er et strykeinstrument jeg selv behersker. Jeg må minne på og hjelper til når hun øver. Vi forsøker å få til tre ganger i uka utenom timene, rundt 15-20 minutter. 

Anonymkode: 4ffb3...908

• Liker 1
Skrevet

Min må øve 15 min hver dag før skjerm 😅 

• Liker 2
Skrevet

Jeg spilte i korps i 7 år og øvde aldri hjemme, ikke alle må øve, jeg var ikke motivert til å øve etter noter hjemme og glad jeg ikke ble tvunget, men jeg dro på instrumentøvinger og øvinger med hele korpset.  Jeg fikk ikke noen følelse for det jeg spilte alene. Kunne drive med litt kromatiske skalaer en og annen gang.  Spilte aldri 3. stemme, ikke engang som fersking etter aspiranttiden. Likevel, hadde mine barn spilt instrument hadde jeg ønsket at det øvde, på samme måte som jeg ønsker at ungene gjør lekser og driver med egentrening i idrett. Alt er gøyere når man mestrer ting.

Anonymkode: bc59d...ccf

Skrevet

Sønn 14 år: Øver når jeg sier han må - spiller to instrument. 

Datter 12 år: sitter gjerne timesvis å spille på pianoet på eget initiativ. 

Sønn 10 år: øver når jeg sier han må. Spiller også to instrument. 

Det å øve minst to dager i uka (pluss kultuskola) inngår faktisk her i ukepenger.. 

Anonymkode: cb211...9f1

Skrevet

Må minne tiåringen på å spille de stykkene han skal øve på på piano, gjennom musikkskolen. Det er ingen problemer å få ham til å spille egeninitierte saker, siden han gjerne driver på med å spille, spille inn og eksperimentere med musikk i 2-6 timer om dagen, på både piano, bass og gitar , men han er uvanlig dedikert og tenker nok på musikk i det meste han gjør. 
-Spilleleksene trengs det ofte litt mildt press for å sette seg ned å gå gjennom, bruker kanskje 15-20 minutter de fleste dagene i uka, til dem. 

Skrevet

Hadde ikke satt noen regler. Mistet all interesse selv fordi jeg måtte øve så og så lenge hver dag, ble bare en kamp. 

Anonymkode: b2a0a...458

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sønn 14 år: Øver når jeg sier han må - spiller to instrument. 

Datter 12 år: sitter gjerne timesvis å spille på pianoet på eget initiativ. 

Sønn 10 år: øver når jeg sier han må. Spiller også to instrument. 

Det å øve minst to dager i uka (pluss kultuskola) inngår faktisk her i ukepenger.. 

Hvorfor må sønnene dine spille instrument når de tydeligvis ikke er så veldig motivert for det annet enn for å få ukepenger? Er det fordi du vil ha barn som kan spille?

Skrevet (endret)

Jeg måtte øve 15 min hver dag i ukedagene som barn. 
fri i helgene. 
gikk helt fint ☺️

Endret av miamusen
Trykket send for tidlig
Skrevet
Grüner skrev (15 minutter siden):

Hvorfor må sønnene dine spille instrument når de tydeligvis ikke er så veldig motivert for det annet enn for å få ukepenger? Er det fordi du vil ha barn som kan spille?

Ikke meg du siterer, men det er altså veeeeldig vanlig å ha lyst til å lære seg noe uten å elske øvedelen. 

Anonymkode: 1cd7b...dd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Trombonen til frøkna på 16 står alltid fremme, så øver hun når hun har lyst. Blir ca 1 time om dagen.

Endret av Dominas leketøy
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har to stk i korps. Instrumentene står alltid fremme og lett tilgjengelig. Ene øver hele tiden, mens andre øver ingenting. De er like glad i å spille på korpsøvelsene begge to. Jeg oppfordrer nummer to til å øve litt innimellom også, men hun har ikke lyst, og da får hun la være. Skal ikke være tvang for da forsvinner gleden. Målet mitt er ikke at de blir /godebest, men ha det gøy. Lære av det gjør de uansett. Men i forskjellig tempo. 

Anonymkode: c7fce...f6d

Skrevet

Datter 10 år. Går i korps, øvet 2 x pr uke.  Vi har instrumenter fremme , lett tilgjengelig. Øver mest(ca 40 min) om deter noen vanskelige takter eller fraser. Prøver å øve 15 min uansett hver dag, også helger.  Begynte I fjor,  så er fortsatt fersk.  

Skrevet

Jeg har barn på 8 og 10 som spiller, og de øver ikke hver dag. Det ene instrumentet (trommer) står i garasjen, så det gjør nok bøygen litt større for å øve. Det blir en gang i uka. Han som spiller gitar over litt mer, men det varierer. Det har vært perioder hvor han har øvd litt hver dag, men nå er det heller lengre en gang i uka. 

Jeg har vært litt usikker på dette med øving og å stille krav om det. Da jeg var barn kunne jeg sitte i timesvis og spille piano, så det er litt rart for meg at barna her ikke automatisk gjør det samme. Men målet er at de skal kose seg og ikke lage noe negativt utav det. Og de har ikke spilt lenge, kun et år. Håper de ønsker å øve mer etter hvert.

Skrevet

I starten øvde jeg sammen med barna. Jeg har to som stadig spiller. Noen ganger i starten satt jeg med dem gjennom hele øvingen. Øvingssituasjonen blir hyggelig ved at man å tilbyr te og mellommåltid før øvingene. De skal ikke måtte droppe øvingen fordi de er sliten. Det har fungert. Nå øver de uoppfordret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 21.51):

Vår på ni øver nesten aldri av seg selv, da er det bare litt rett før den ukentlige øvingen eller for å vise seg til besøket.

Skrevet

Jeg maser aldri. Hun får øve akkurat når hun vil. Nå er det to uker sist og det er helt greit. 

Anonymkode: 5fb0d...52a

Skrevet
Grüner skrev (12 timer siden):

Haha, nei jeg har ingen peiling på musikk og ingen interesse av det. De elsker å spille i kulturskola, på leir, opptredener osv. De står helt fritt til å slutte. Men HVIS jeg skal betale 14.000 i året for at ungene skal spille i kulturskola, DA krever jeg at de øver..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...