Gå til innhold

Usikker rundt egen opplevelse i forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sammen med kjæresten min i rundt syv år. Hadde et avbrudd på rundt ett år men vært sammen i snart to år nå etter det. Jeg er i midten av tyveårene. Grunnet langvarige psykiske problemer har jeg nå begynt i behandling. (dårlig konsentrasjon og energi, manglende hukommelse, gjentakende depresjoner). Noe min kjæreste ikke er så fornøyd med. Etter å ha beskrevet min opplevelse av mange øyeblikk i forholdet omtaler behandleren min kjæresten min som en overgriper.. Og jeg blir uvel av dette og usikker på om jeg kan stå inne for dette.

Jeg har lenge tenkt at ting er ikke bra. Jeg vet ikke hva jeg føler. Men tenk om det er jeg som ikke har sagt tydelig ifra? Jeg har ofte prøvd å forlate kjæresten min, men har ikke fått "lov", eller blitt "psykisk presset" til å bli. Her en dag fikk jeg faktisk nesten muligheten til å gjøre det slutt, men da merket jeg stor panikk inni meg...

Og nå sitter jeg her og lurer, kanskje jeg er den giftige parten i forholdet?

Anonymkode: 80144...9a7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du må høre på terapeuten din. Jeg var også i et forhold der jeg ikke fikk lov til å gjøre det slutt. Jeg visste heller ikke om det var jeg som var helt koko eller ikke. Til slutt gjorde jeg det slutt til store protester fra han. Først mange år senere i nytt forhold ser jeg tilbake på alt min ex gjorde som ikke er bra. 

Anonymkode: d2156...726

• Liker 3
Skrevet

Nei du er ikke den giftige parten. Det er han som holder deg fanget og underkuet ved å presse og få deg redd. Lytt til psykologen din og snakk gjerne med krisesenter også, det er desverre vanlig å tvile på seg selv når man har vært lenge i et nedbrytende forhold. 

Anonymkode: 09731...739

• Liker 2
Skrevet

.Tja. Jeg er sikker på at min eks kunne fortalt en psykolog eller andre at han følte seg tvunget til å bli flere år lenger enn han ville. Min versjon av det er en annen, og involvert blant annet at han pga depresjon ikke helt husker hva han har sagt og gjort. 

Men uansett om kjæresten er slem eller du roter  har du lov til å slå opp i dag, om forholdet ikke er givende nok for deg. 

Anonymkode: 573ff...603

Skrevet

Jeg så denne da du skrev den, og hadde lyst til å svare - men synes samtidig det er vanskelig. 

Jeg håper du fortsetter å få hjelp. Det er mye lettere å se for en utenfra om noe er overgrep. Står man i det selv så er det veldig lett å ta på seg ansvar for ting man egentlig ikke kan styre. Det er en overlevelsesmekanisme. Dersom man selv tenker at man kunne/burde gjort noe annerledes, så sitter man igjen med en større følelse av kontroll over eget liv. Da kan man endre noe selv, og tror det kan påvirke samspillet.

Jeg har allikevel lyst å svare siden du ikke har fått så stor respons. Det kan hende jeg bringer inn for mange egne opplevelser, så du må sortere selv om noe er skivebom.

Du føler at ting ikke er bra, men er redd for at du ikke har saft "tydelig fra"? Kan jeg spørre hvorfor? Er du redd for at han ikke respekterer grensene dine? Vil det bli en diskusjon hvor du ender med å gi deg mest fordi du blir utslitt og aldri får fred? Er du redd han bruker fysisk makt? At han bruker psykisk/emosjonell makt - som i å gi deg dårlig samvittighet, få deg til å føle deg slem mot ham? 

Jeg har erfaring med at ordene mine ble vridd på, at han gikk på personligheten min "ikke til å stole på", "tålte ingenting", "var manipulerende", "straffet ham", "var umoden", "misforstod", "var tilbakestående",....

Jeg tøyde egne grenser alt for langt. Da jeg ikke hadde mer å gå på, så ble det fysisk vold også. I ettertid så har det vært vanskeligere å forholde seg til de gangene jeg mer eller mindre begikk overgrep på meg selv for å bevare husfreden. Selv om sorgen også er stor over å se at han kunne begå overgrep mot en han sa han var glad i.

Ut fra hvordan du skriver innlegget ditt, så tror jeg du er i noe av samme situasjon jeg var. Det er vanskelig å se det klart når man står der, fordi man så gjerne vil føle på en viss kontroll over eget liv og fordi man tror at man kan endre situasjonen om man endrer seg selv. Jeg vet at han jeg var sammen med hadde samme reaksjonsmønster i flere forhold, med damer som var veldig annerledes enn meg. Jeg slet også med konsentrasjon, energi, depresjon, med mer. 

Noen ganger trenger man også først og fremst å tenke på seg selv. Det er lov, og det er ofte nødvendig - før man eventuelt kan gå inn i et likeverdig forhold.

Anonymkode: 0d469...2fd

• Hjerte 2
Skrevet

Prøv å se vekk fra om det er han eller du som har gjort noe galt. Spør deg heller om du har det bra i forholdet. Jeg ser at svaret er nei, og da er det ikke et forhold du skal være i. Selv om det skulle være din feil at ting gikk skeis.

Det er mulig at du har ting fra fortiden som gjør at du feiltolker han, ELLER at du oppsøker menn som ligner den som gjorde deg vondt i forholdet. Det kan også hende at det er deg selv som ikke tillater deg å forlate forholdet fordi du er konfliktsky og backer ut om det blir litt vanskelig

Gaslighting er vanlig i psykisk vold. Det fører til at du blir veldig forvirret over hva som skjer, og at man blir i voldelige forhold fordi man tror det er ens egen feil at man ikke har det bra.

Anonymkode: c0d1c...a7c

• Liker 3
Skrevet

Rettelse

Prøv å se vekk fra om det er han eller du som har gjort noe galt. Spør deg heller om du har det bra i forholdet. Jeg ser at svaret er nei, og da er det ikke et forhold du skal være i. Selv om det skulle være din feil at ting gikk skeis.

Det er mulig at du har ting fra fortiden som gjør at du feiltolker han, ELLER at du oppsøker menn som ligner den som gjorde deg vondt i barndommen. Det kan også hende at det er deg selv som ikke tillater deg å forlate forholdet fordi du er konfliktsky og backer ut om det blir litt vanskelig

Gaslighting er vanlig i psykisk vold. Det fører til at du blir veldig forvirret over hva som skjer, og at man blir i voldelige forhold fordi man tror det er ens egen feil at man ikke har det bra.

Anonymkode: c0d1c...a7c

• Liker 3
Skrevet

Dette likner veldig på et forhold min venninne var i. Hun presset seg langt for å please mannen, men var aldri god nok. Hun ble rett og slett syk av forholdet etter hvert. Etter at det ble slutt ble hun seg selv igjen & fikk en mye bedre fysisk og psykisk helse! 

Anonymkode: 147f3...448

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...