Gå til innhold

Nina Sprell Levende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde det vært mulig å opprettet spleis istedenfor å bruke Vipps? 

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

IMG_8307.jpeg

IMG_8304.jpeg

IMG_8306.jpeg

• Nyttig 1
Skrevet
Hirondelle skrev (8 timer siden):

Nei vel. Men det har jeg satt meg inn i. Hvorfor du velger forsvare Nina når du ikke en gang har kompetanse på hva hun gjør, får du nesten ta på egen kappe. 

Giverne har Vippset penger VIA Nina. Jeg tror helt og holdent på at hun har overført hele summen til redningssenteret; absolutt. Men det er IKKE tilfeldig at de har overført dette til Amex og så betalt fra dette kortet til Redningssenteret. Dette får Nina og BE bonuspoeng av. Uten giverne - ingen bonuspoeng. 

Å utnytte andres giverglede slik er etisk og moralsk forkastelig! 

Jeg forsvarer ingen. Og kompetanse på hva hun gjør ift skatt har jeg jo sagt at jeg ikke har. Jeg sier bare at det ikke er riktig å påstå at giverne finansierer ferien! Du må gjerne mene at hun er sleip og utnytter giverne sine for å få disse poengene, men i all den tid vær eneste krone går til disse dyrene så kan man ikke si at giverne betaler hennes ferie! Hvis jeg gir deg 50 kr i gave og du velger å spille lotto for de pengene og så vinner flere millioner og kjøper deg et hus, så kan ikke jeg påstå at det er jeg som har finansiert ditt hus. Nina samlet inn disse pengene og ga hver krone til dyrene, men hun tok det fra et kort som gjorde at hun også fikk fordeler av det, hva så? Dyrene har fått det de skal, ingen har blitt lurt for penger. Forklar meg også gjerne hvorfor dette er skatteunndragelse.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hirondelle skrev (På 23.2.2026 den 7.07):

Å bruke private kort til utlegg og tjene bonuspoeng på dette er ikke ulovlig per se. 

Men fordelen skal meldes inn og skattes av. 

Når inntekten(=poengene) IKKE meldes inn og skattes av er det skatteunndragelse. og skatteunndragelse er ulovlig og straffbart. 

Her er det faktisk to lag med problematisk oppførsel. Samler de inn penger på egen konto FOR Å tjene opp poeng, som et skalkeskjul? Og har de meldt inn fordelene de har mottatt? 

Det første spørsmålet er en moralsk problemstilling(etikken bak er jeg sikker på at er ugrei), det andre handler om skatteunndragelse. 

Å ikke synes dette er problematisk syns jeg er svært problematisk. Skor dette ekteparet seg på andres giverglede, og er giverne klar over denne dobbeltansikt-heten de støtter? 

malifika skrev (På 25.2.2026 den 19.29):

Om det er skatteunndragelser eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, det har jeg ikke satt meg inn i. Men, at giverne finansierer en ferie er jeg dypt uenig i. At deres bidrag gjør at denne poengkvoten blir fylt opp fortere er en ting, men så lenge Nina ikke har brukt en krone av disse pengene på noe annet enn hundene, så er det drøyt å påstå at giverne betaler Nina sin ferie.

se innlegget over hvor jeg skriver at dette er skatteunndragelse. 

I tilegg vil faktisk det å gi penger til veldedige organisasjoner gi fradrag på skatten. Derfor vil dette beløpet som Nina har mottatt også være med å senke skattekostnaden hennes. 

Igjen: jeg tror faktisk at Nina har overført hele beløpet hun har mottatt på Vipps til Hundesenteret. Absolutt. 

Men! De har tjent bonuspoeng på det OG senket skattekostnaden sin på det.

Jeg tviler på at Nina har inntektsført bonuspoengene, og jeg tviler sterkt på at hun lar være å føre opp beløpet på skattekortet for skattefradrag. 

Dette er textbook å sko seg på andres giverglede og andres uvitenhet! Dette er å lure folk, med en god sak som skalkeskjul! Dette er, for å si det pent, skurkete oppførsel - og jeg kan ikke FATTE at de tør, med tanke på at Bjørn Erik har den jobben han har.

Dette er rett og slett uforenlig oppførsel med de vervene han har. At de ikke SKJEMS!

Endret av Hirondelle
Edit: la til to ord som falt ut
  • Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
Hirondelle skrev (25 minutter siden):

se innlegget over hvor jeg skriver at dette er skatteunndragelse. 

I tilegg vil faktisk det å gi penger til veldedige organisasjoner gi fradrag på skatten. Derfor vil dette beløpet som Nina har mottatt også være med å senke skattekostnaden hennes. 

Igjen: jeg tror faktisk at Nina har overført hele beløpet hun har mottatt på Vipps til Hundesenteret. Absolutt. 

Men! De har tjent bonuspoeng på det OG senket skattekostnaden sin på det.

Jeg tviler på at Nina har inntektsført bonuspoengene, og jeg tviler sterkt på at hun lar være å føre opp beløpet på skattekortet for skattefradrag. 

Dette er textbook å sko seg på andres giverglede og andres uvitenhet! Dette er å lure folk, med en god sak som skalkeskjul! Dette er, for å si det pent, skurkete oppførsel - og jeg kan ikke FATTE at de tør, med tanke på at Bjørn Erik har den jobben han har.

Dette er rett og slett uforenlig oppførsel med de vervene han har. At de ikke SKJEMS!

Tviler vel på at det utenlandske hundeshelteret ligger på listen over veldedige organisasjoner som gir skattefradrag ?

• Nyttig 1
Skrevet
Andrea59 skrev (7 minutter siden):

Tviler vel på at det utenlandske hundeshelteret ligger på listen over veldedige organisasjoner som gir skattefradrag ?

Det kan godt hende at det ikke er på listen, men jeg synes uansett at det er et viktig poeng fordi det er mange som ikke vet om dette! 

Ved å gi veldedighet VIA andre kan man faktisk ende opp i en posisjon hvor du blir utnyttet. Man tror man gjør noe bra - men man blir egentlig utnyttet. Joda, hundene fikk pengene, men det er et ganske stort MEN her - har noen andre tjent godt på din givervilje? 

Det syns jeg faktisk er verdt å problematisere - selv om det i denne situasjonen KAN hende at Nina ikke får fradrag på skatten. 

• Liker 1
Skrevet

Han sitter i bystyret i Stavanger for AP ..og politikere er vel ikke til å stole på til enhver tid ??

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...