Gå til innhold

Nina Sprell Levende


garfunkel

Anbefalte innlegg

Fotballfluen skrev (12 timer siden):

Frokosten hennes består visstnok av en porsjonspose med cashewnøtter. Ikke den sunneste frokosten, og en så liten mengde kan umulig holde henne mett fram til lunsj?

Nøtter er energitette og inneholder endel kalorier, og de metter. Men en sånn liten pose er vel mere ment som mellommåltid 

Jeg spiser cashewnøtter selv til frokost, men da sammen med cottage cheese og most jordbær. Og det metter lenge.

Sånne poser fra rema gjør det lettere å holde oversikt over dagens kaloriinntak da det står opplyst på posen hvor mange kalorier en pose inneholder. Og mtp at hun er på diett så er det nok lettere å ta en sånn pose kontra å kjøpe feks noe brødmat med pålegg. Man får jo kjøpt nøtter i Mexico også, men vanskeligere å beregne kaloriene når man kjøper i løs vekt kontra disse posene hvor kaloriene står oppgitt

Hun var tydelig før de dro på ferie at på denne turen skulle hun holde vekta og ikke gå opp 2-4kg som på tidligere ferier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fotballfluen skrev (13 timer siden):

De? Det er vel Kristin som har tjent pengene i det forholdet, og de var ikke gift. Så ingen automatikk i at han eier halvparten. I tillegg har han nok investert egne penger i baren sin. 

Nei, ingen automatikk i noe. Hvordan de har fordelt ting vet vel bare de. De solgte vel en leilighet i Oslo og Kristin gikk også dundrende konkurs. Vil tro hun ikke eier to så dyre hus helt alene men det vet vi ingen tung om 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (7 timer siden):

Nei, ingen automatikk i noe. Hvordan de har fordelt ting vet vel bare de. De solgte vel en leilighet i Oslo og Kristin gikk også dundrende konkurs. Vil tro hun ikke eier to så dyre hus helt alene men det vet vi ingen tung om 😊

Sikker på at Dennis ikke eier en dritt. Garantert Kristin som har hatt kontroll på alt det økonomiske. Hun har sikkert gitt ham lommepenger også har han svidd av alle pengene på en dag. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som sjokkererer meg er hvordan hun bare filmer alt mulig og alle mulige mennesker uten å ta hensyn til om de vil bli filmet.

feks dama som sto med en skadet måke kikket ganske oppgitt ut på telefonen hennes. Teksten var «typisk. Refugo må hjelpe alle». Hva mente hun? Mente hun at hun selv fikk mindre oppmerksomhet fordi de måtte hjelpe en skadet måke? Jeg forstår ikke helt..

Det er mulig dette blir så åpenbart og synlig for oss følgere nå når hun er på ferie og ute blant folk. Stort sett er filmer hun bare seg selv hjemme. Med unntak av filming i en stall eller på en konsert.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppe mat for utskeielser som godteri og brus. Det er ikke bra i det hele tatt. Man skal spise vanlig og ha utskeielse 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litenoggod skrev (1 time siden):

Droppe mat for utskeielser som godteri og brus. Det er ikke bra i det hele tatt. Man skal spise vanlig og ha utskeielse 

Det går faktiak helt fint an å droppe maten en dag og bare spise junk, drit og godis. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litenoggod skrev (9 timer siden):

Droppe mat for utskeielser som godteri og brus. Det er ikke bra i det hele tatt. Man skal spise vanlig og ha utskeielse 

En gang i blant er vel ikke dette et problem. Jeg skjønner bare ikke at de tør å gjøre det på reise, jeg hadde ikke orka å stresse med å være dårlig i magen/lete etter toaletter 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun fått dickpicks 🤪 Hun la ut bildet med sladd over selve utstyret da. Men nå vet alle hvilken gris som har sendt. Haha hun er gøy

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd hvordan et voksent menneske kan være så oppslukt i godteri! Må jo være noe "off" her.... ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemorsblomsten skrev (4 timer siden):

Absurd hvordan et voksent menneske kan være så oppslukt i godteri! Må jo være noe "off" her.... ?

Ser ikke problemet med det?

Man kan bli like avhengig av sukker/godteri som av røyk og snus 

Jeg har lenge hatt dilla på melkesjokolade med havsalt og måtte bare begynne å begrense meg pga jeg fikk dårligere matlyst av det, Dessuten har jeg kreft og det forskes på at kreftceller er veldig glad i sukker. Jeg kan ikke erstatte med sukkerfritt godteri sånn som Nina pga jeg blir steika dårlig i magen av det kunstige søtningsstoffet. Så i starten merket jeg et skikkelig sug etter søtsaker

Men det er ikke noe «off» av den grunn, ikke annet enn at jeg liker sjokolade og kutter kraftig ned på det

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemorsblomsten skrev (11 timer siden):

Absurd hvordan et voksent menneske kan være så oppslukt i godteri! Må jo være noe "off" her.... ?

Da er det noe "off" med veldig mange mennesker🤣 Sukker/godteri avhengighet er da ikke noe nytt? 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eksponeringen av ungen som aldri skulle eksponeres er igang igjen 🤷‍♀️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi være så snill snakke litt om hvordan de gir/tar antibiotika over en lav sko? 
 

Da de var i Mexico fikk datteren antibiotika med en gang hun følte seg litt uggen. Nå er a mor dårlig og finner frem antibiotika kjøpt i utlandet for å kurere. Dette er jo nettopp det som fører til antibiotikaresistens!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rundtfingern skrev (34 minutter siden):

Kan vi være så snill snakke litt om hvordan de gir/tar antibiotika over en lav sko? 
 

Da de var i Mexico fikk datteren antibiotika med en gang hun følte seg litt uggen. Nå er a mor dårlig og finner frem antibiotika kjøpt i utlandet for å kurere. Dette er jo nettopp det som fører til antibiotikaresistens!

Dette har hun forklart hvorfor gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa12 skrev (1 minutt siden):

Dette har hun forklart hvorfor gjøres. 

Hvorfor tar hun antibiotika selv da? For i dag sier hun «jeg håper jeg treffer». Dvs hun håper hun har en antibiotika som fungerer på halsbetennelsen sin. 
 

Jeg har skjønt den med datteren, men det er faktisk farlig i lengden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte veldig på at hun selvmeidisinerer seg med antibiotika pga hun våkner opp litt pjusk og uggen i halsen, med antibiotika kjøpt i Mexico (eller på andre reiser)

De fleste luftveisinfeksjoner er pga virus, og mot virus så hjelper ikke antibiotika 

Selv leger er mere kritisk til å skrive ut antibiotika. Før så fikk man alltid antibiotika mot halsbetennelser, ørebetennelser, urinveisinfeksjoner, øyekatarr (antibiotika-dråper), men de fleste infeksjoner går over av seg selv, det tar bare lengre tid. Og grunnen til det er nettopp for å unngå antibiotikaresistente bakterier.

Norge er et av de få landene der vi ikke har overdreven bruk av antibiotika og når vi må bruke det så virker det. Det er nettopp pga antibiotikaresistente bakterier at man må krysse av på et skjema om man har vært i utlandet de siste 6mnd hvis man må til behandling eller blir innlagt på norsk sykehus. Disse bakteriene er ikke bare farlige for det selv, men de er livsfarlige for pasienter med nedsatt immunforsvar. Og også medfører det fare for at helsepersonell blir smittet.

For endel år siden så var jeg vikar på kirurgisk sengepost og der hadde vi en mann som hadde vært på ferie, sklidd ved bassenget og fått et stygt kutt. Såret måtte ha sårrevisjon i narkose hver dag (såret hadde nekrorisk vev/sårkant, dvs dødt vev/kjøtt der sårskorpen måtte skjæres bort) for at såret skulle heles, og mannen testet positivt for MRSA, dvs resistente bakterier. Det var isolat og full isolsjonsprosedyre inn og ut av rommet, og pasienten var den siste på operasjonslista hver kveld for å minimere smitte. Så vedkommemde måtte faste til det ble kveld hver dag. Husker ikke hvor lenge han var innliggende, men det var på ukesvis. Dette ble ei avsporing, men ville bare vise hvor farlig det er, og hvor inngripende det kan være

Hva om man får blodforgiftning men er antibiotikaresistent?

Dette er et stort problem i så mange land, men takket være fornuftig og restriktiv bruk her i Norge så er det enda ikke et problem her. Enda. Men hvis flere gjør som Nina så kommer vi etter i statistikken vi også

Jeg liker egentlig Nina, men jeg synes hennes promotering av antibiotika på sin offentlige kanal er forkastelig 

Man skal aldri ta antibiotika som man har liggende, på lik linje som man alltid skal fullføre en kur utskrevet av lege selv om man føler seg bedre på dag 3 eller 4. 

  • Liker 7
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skruf skrev (3 minutter siden):

Jeg reagerte veldig på at hun selvmeidisinerer seg med antibiotika pga hun våkner opp litt pjusk og uggen i halsen, med antibiotika kjøpt i Mexico (eller på andre reiser)

De fleste luftveisinfeksjoner er pga virus, og mot virus så hjelper ikke antibiotika 

Selv leger er mere kritisk til å skrive ut antibiotika. Før så fikk man alltid antibiotika mot halsbetennelser, ørebetennelser, urinveisinfeksjoner, øyekatarr (antibiotika-dråper), men de fleste infeksjoner går over av seg selv, det tar bare lengre tid. Og grunnen til det er nettopp for å unngå antibiotikaresistente bakterier.

Norge er et av de få landene der vi ikke har overdreven bruk av antibiotika og når vi må bruke det så virker det. Det er nettopp pga antibiotikaresistente bakterier at man må krysse av på et skjema om man har vært i utlandet de siste 6mnd hvis man må til behandling eller blir innlagt på norsk sykehus. Disse bakteriene er ikke bare farlige for det selv, men de er livsfarlige for pasienter med nedsatt immunforsvar. Og også medfører det fare for at helsepersonell blir smittet.

For endel år siden så var jeg vikar på kirurgisk sengepost og der hadde vi en mann som hadde vært på ferie, sklidd ved bassenget og fått et stygt kutt. Såret måtte ha sårrevisjon i narkose hver dag (såret hadde nekrorisk vev/sårkant, dvs dødt vev/kjøtt der sårskorpen måtte skjæres bort) for at såret skulle heles, og mannen testet positivt for MRSA, dvs resistente bakterier. Det var isolat og full isolsjonsprosedyre inn og ut av rommet, og pasienten var den siste på operasjonslista hver kveld for å minimere smitte. Så vedkommemde måtte faste til det ble kveld hver dag. Husker ikke hvor lenge han var innliggende, men det var på ukesvis. Dette ble ei avsporing, men ville bare vise hvor farlig det er, og hvor inngripende det kan være

Hva om man får blodforgiftning men er antibiotikaresistent?

Dette er et stort problem i så mange land, men takket være fornuftig og restriktiv bruk her i Norge så er det enda ikke et problem her. Enda. Men hvis flere gjør som Nina så kommer vi etter i statistikken vi også

Jeg liker egentlig Nina, men jeg synes hennes promotering av antibiotika på sin offentlige kanal er forkastelig 

Man skal aldri ta antibiotika som man har liggende, på lik linje som man alltid skal fullføre en kur utskrevet av lege selv om man føler seg bedre på dag 3 eller 4. 

Helt enig. Hvis man er usikker så venter man et par dager og oppsøker legen for sjekke om det er bakterielt eller virus. Antibiotika er ikke løsningen på alt. Det fikser mye, men det er også veldig flott at norske leger holder tilbake. 
 

Dette er heller ikke første gang jeg reagerer på overdreven antibiotikabruk fra hennes side. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundtfingern skrev (5 timer siden):

Hvorfor tar hun antibiotika selv da? For i dag sier hun «jeg håper jeg treffer». Dvs hun håper hun har en antibiotika som fungerer på halsbetennelsen sin. 
 

Jeg har skjønt den med datteren, men det er faktisk farlig i lengden.

Hva er det med datteren og antibiotika? Har ikke fått med meg noe med det jeg…….. 

 synes det er skikkelig teit å både gjøre det - starte på en antibiotikakur kjøpt i utlandet bare fordi du har vondt i halsen - og i tillegg å legge ut om det på sosiale medier 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintermåne skrev (7 minutter siden):

Hva er det med datteren og antibiotika? Har ikke fått med meg noe med det jeg…….. 

 synes det er skikkelig teit å både gjøre det - starte på en antibiotikakur kjøpt i utlandet bare fordi du har vondt i halsen - og i tillegg å legge ut om det på sosiale medier 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ 

Hun var dårlig i Mexico og mor satt henne på antibiotikakur uten å ha vært hos lege. Hun var litt dårlig og mor bare bare satt henne på kur. Samme som nå. Mor føler seg dårlig og tar antibiotika.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa12 skrev (7 timer siden):

Dette har hun forklart hvorfor gjøres. 

Hvorfor gjøres dette- hva har hun forklart rundt dette?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...