Gå til innhold

Nina Sprell Levende

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tough cookie skrev (7 minutter siden):

En venninne ble alene i svangerskapet og opplyste til sin saksbehandler i Nav at hun ikke lenger hadde noen barnefar i huset.

Et par måneder senere var hun hos saksbehandler, og da hadde saksbehandleren sagt at hun av og til når hun gikk kveldstur i gatene, kunne komme på å sjekke hvor mange navn som stod på ringeklokkene rundt omkring, for å se at opplysningene de hadde var korrekte.

Dette er 20 år siden og saksbehandleren var nok i slutten av 60-årene og av den gamle skolen.

Ja, finnes også episoder der sos-stønad ble avkortet siden mottaker solgte ting&tankj på fb, i prinsippet rett, mn poenget her viser bare at Nav ansatte følger med / blir tipset...

• Liker 3
Skrevet
Full kontroll skrev (8 timer siden):

Ja, finnes også episoder der sos-stønad ble avkortet siden mottaker solgte ting&tankj på fb, i prinsippet rett, mn poenget her viser bare at Nav ansatte følger med / blir tipset...

Jeg visste ikke at det var så strengt? Så om man selger en brukt sykkel eller en genser for å ha litt ekstra til utgiftene, så trekkes sosialstønaden? Det trodde jeg faktisk var lov….

Skrevet
Lesehest1 skrev (10 timer siden):

Jeg visste ikke at det var så strengt? Så om man selger en brukt sykkel eller en genser for å ha litt ekstra til utgiftene, så trekkes sosialstønaden? Det trodde jeg faktisk var lov….

Ja,  kan  det. Nå er det vel fortsatt slikk at man må levere kontoutskrift (saldo som gjelder) ved søknad, står det da at man har eks 400.- og at man etter normene kan motta eks 700.- vil man kun få utbetalt 300.- Om de 400-, er oppspart fra forrige utbetaling eller inntekt/salg , samt bursdagsgave er avgjørende  -  òg man har da til livsopphold .

Skrevet (endret)

Jeg tviler ikke på at Nina og mannen har det veldig kjekt og at denne felles interessen for å dra på festivaler binder de tettere sammen, men får inntrykk av at det er en litt usunn livsstil med mye alkohol og hurtigmat.

Jeg høres sikkert ut som ei snurpete  kjerring, men trodde at med fibromyalgi så var det viktig med sunn mat, moderat med trening og hvile også?

Men viktig med artige opplevelser i livet sitt også selvfølgelig

Endret av Tough cookie
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Full kontroll skrev (1 time siden):

Ja,  kan  det. Nå er det vel fortsatt slikk at man må levere kontoutskrift (saldo som gjelder) ved søknad, står det da at man har eks 400.- og at man etter normene kan motta eks 700.- vil man kun få utbetalt 300.- Om de 400-, er oppspart fra forrige utbetaling eller inntekt/salg , samt bursdagsgave er avgjørende  -  òg man har da til livsopphold .

Takk for info. Det var jeg ikke klar over. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er desverre ufør selv etter mange år i tung jobb i helsevesenet og mye yngre enn Nina, ikke fatter jeg hvordan hun orker å reise, feste og dra på festival etter festival om hun lider av kronisk utmattelse og smerter. Har samme diagnose selv og blir sengeliggende i flere dager om jeg presser kroppen litt for mye.  Greit nok at vi ikke ser ALT 24/7, men akkurat henne dokumenter så og si døgnet rundt.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Tough cookie skrev (4 timer siden):

Jeg tviler ikke på at Nina og mannen har det veldig kjekt og at denne felles interessen for å dra på festivaler binder de tettere sammen, men får inntrykk av at det er en litt usunn livsstil med mye alkohol og hurtigmat.

Jeg høres sikkert ut som ei snurpete  kjerring, men trodde at med fibromyalgi så var det viktig med sunn mat, moderat med trening og hvile også?

Men viktig med artige opplevelser i livet sitt også selvfølgelig

Jeg svarer bare for meg nå altså ! Jeg har fibro og en del andre skavanker . Jeg blir verre om jeg hadde lagt så mye på sofaen som hun gjør foran tv . Vondt har jeg og sliten er jeg når kvelden kommer uansett , men likevel bedre på treningsdager enn hviledager ( trener fast 3 dager i uken ) Jeg får enda mere vondt av å spise sukker så spiser sjeldent det . Jeg spiser sunt og skeier ut til spsesielle anledninger og er ikke manisk sunn eller treningsfreak. Får også mye mere smerter og blir totalt utslitt etter fest så det blir det også mye sjeldnere enn før . At hun sier hun ikke kan trene er tull ! Det er vel mere at hun ikke liker det eller gidder . Hun går jo 30-60 min på mølle (flere ganger i uken )hver gang hun skal slanke seg ? De hundene kunne hun jo loffet på tur med litt oftere . Det er jo seff forskjell på hvordan man blir rammet av denne sykdommen , men utifra det hun deler så fatter ikke jeg at ikke hun hadde klart å trene noe styrke for å ikke la sykdommen overta helt . Jeg kjenner i hvertfall at jeg blir svakere i styrke så derfor tenker jeg at trening er viktig på alle måter. Jeg er på samme alder som henne . 

• Nyttig 1
Skrevet
JojoMoyes skrev (40 minutter siden):

Jeg svarer bare for meg nå altså ! Jeg har fibro og en del andre skavanker . Jeg blir verre om jeg hadde lagt så mye på sofaen som hun gjør foran tv . Vondt har jeg og sliten er jeg når kvelden kommer uansett , men likevel bedre på treningsdager enn hviledager ( trener fast 3 dager i uken ) Jeg får enda mere vondt av å spise sukker så spiser sjeldent det . Jeg spiser sunt og skeier ut til spsesielle anledninger og er ikke manisk sunn eller treningsfreak. Får også mye mere smerter og blir totalt utslitt etter fest så det blir det også mye sjeldnere enn før . At hun sier hun ikke kan trene er tull ! Det er vel mere at hun ikke liker det eller gidder . Hun går jo 30-60 min på mølle (flere ganger i uken )hver gang hun skal slanke seg ? De hundene kunne hun jo loffet på tur med litt oftere . Det er jo seff forskjell på hvordan man blir rammet av denne sykdommen , men utifra det hun deler så fatter ikke jeg at ikke hun hadde klart å trene noe styrke for å ikke la sykdommen overta helt . Jeg kjenner i hvertfall at jeg blir svakere i styrke så derfor tenker jeg at trening er viktig på alle måter. Jeg er på samme alder som henne . 

Styrketrening blir jo viktigere dess eldre man blir, og særlig når overgangsalderen kommer

• Nyttig 1
Skrevet
Tough cookie skrev (6 minutter siden):

Styrketrening blir jo viktigere dess eldre man blir, og særlig når overgangsalderen kommer

Trodde også det var viktig med fysio/ergoterapi trening. Ikke sofa ligging.

Skrevet
Tough cookie skrev (6 minutter siden):

Jeg er i overgangsalderen og enig i det ..

Skrevet
guriland skrev (1 time siden):

Trodde også det var viktig med fysio/ergoterapi trening. Ikke sofa ligging.

Ingenting som heter at man må ha Fysio/ergo trening . Men hadde vel valgt det fremfor all den sofatiden hun har ja . Men hun kan jo ikke trene sier hun 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...