Gå til innhold

Nina Sprell Levende

garfunkel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Doffenhardaua skrev (11 minutter siden):

Hvis du titter innom N en gang iblant så får du med deg hva de pengene går til. Kommer pakker i posten omtrent hver dag, senest i går og i dag. Sukkerfritt snop, klær, sko, nips og naps. I tillegg til shopping. 

Er barna dine uføre resten av livet da? (Ikke det at jeg har noe med det da). Jeg vet ikke hva utbetalingen hennes er hver måned men jeg kjenner folk som er uføre. Man blir ikke rik. Det er poenget mitt. 

Så enig med deg. Dessuten har Nina utlevert datteren og syndromet hennes på snap og på bloggen i årevis, og sagt at hun aldri vil kunne bo alene uten verge. Foreldrene vil være verger, foreldrene vil ha henne boende hjemme, foreldrene følger med på apper på hvor hun er til enhver tid, når hun er på byen så følger de med på hvor og henter henne. Vel og bra det, men det er foreldrenes kontrollbehov som gjør at de ønsker å ha henne boende hjemme. Så ja, hun er myndig men de umyndiggjør henne på mange måter. Og igjen - de har fortsatt forsørgerplikt!

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne1975 skrev (8 minutter siden):

Så enig med deg. Dessuten har Nina utlevert datteren og syndromet hennes på snap og på bloggen i årevis, og sagt at hun aldri vil kunne bo alene uten verge. Foreldrene vil være verger, foreldrene vil ha henne boende hjemme, foreldrene følger med på apper på hvor hun er til enhver tid, når hun er på byen så følger de med på hvor og henter henne. Vel og bra det, men det er foreldrenes kontrollbehov som gjør at de ønsker å ha henne boende hjemme. Så ja, hun er myndig men de umyndiggjør henne på mange måter. Og igjen - de har fortsatt forsørgerplikt!

Men mener dere at hun skal bo gratis hjemme for alltid? Hun går på skole ja, men hun vil jo åpenbart ikke få seg jobb pga sykdommen så inntekten vil jo være den samme. Eller skal hun bare ikke betale mens hun går på vgs? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (8 minutter siden):

Men mener dere at hun skal bo gratis hjemme for alltid? Hun går på skole ja, men hun vil jo åpenbart ikke få seg jobb pga sykdommen så inntekten vil jo være den samme. Eller skal hun bare ikke betale mens hun går på vgs? 

Jeg kan bare svare for hva jeg selv mener, men hun skal ihvertfall forsørges av foreldrene så lenge hun går på vgs, det er de pliktige til. Etterpå vil en viss sum i boutgifter være mer naturlig ettersom hun har inntekt, men hvor mye og sånn er en annen diskusjon og det skal jeg heller ikke mene så mye om her og nå. To each their own. 

Men, igjen jeg snakker for meg selv, det hadde vært litt kult om hun flyttet ut på trass. Men det går nok ikke for da er de verger og bestemmer likevel🤷🏽 Så situasjonen henger ikke helt på greip etter min mening

Endret av Janne1975
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne1975 skrev (20 minutter siden):

Jeg kan bare svare for hva jeg selv mener, men hun skal ihvertfall forsørges av foreldrene så lenge hun går på vgs, det er de pliktige til. Etterpå vil en viss sum i boutgifter være mer naturlig ettersom hun har inntekt, men hvor mye og sånn er en annen diskusjon og det skal jeg heller ikke mene så mye om her og nå. To each their own. 

Men, igjen jeg snakker for meg selv, det hadde vært litt kult om hun flyttet ut på trass. Men det går nok ikke for da er de verger og bestemmer likevel🤷🏽 Så situasjonen henger ikke helt på greip etter min mening

Ja hun kunne jo flyttet ut. Jeg er enig i at man skal forsørge de som går på vgs. jeg forsørger sønnen min som også jobber, samt kjæresten hans (som er over 18, men uten jobb). Men i dette tilfellet har M den inntekten hun har både nå og om 5 år så ser ikke forskjellen. At foreldrene styrer henne med jernhånd er jo en annen diskusjon som egentlig ikke henger sammen med det økonomiske aspektet. 

Jeg har hatt voksent (19 år) gammelt barn boende hjemme, som tjente det samme som meg, men som ikke betalte for seg. Så jeg er ikke prinsipielt motstander av det. Hun fikk òg tilbud om å bo hjemme (i egen leilighet) mot husleie på 4000 kroner da hun begynte på universitetet, men hun ønsket å flytte ut og klare seg selv. Det angrer hun på nå, når hun ser hva ting koster. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (4 minutter siden):

Ja hun kunne jo flyttet ut. Jeg er enig i at man skal forsørge de som går på vgs. jeg forsørger sønnen min som også jobber, samt kjæresten hans (som er over 18, men uten jobb). Men i dette tilfellet har M den inntekten hun har både nå og om 5 år så ser ikke forskjellen. At foreldrene styrer henne med jernhånd er jo en annen diskusjon som egentlig ikke henger sammen med det økonomiske aspektet. 

Jeg har hatt voksent (19 år) gammelt barn boende hjemme, som tjente det samme som meg, men som ikke betalte for seg. Så jeg er ikke prinsipielt motstander av det. Hun fikk òg tilbud om å bo hjemme (i egen leilighet) mot husleie på 4000 kroner da hun begynte på universitetet, men hun ønsket å flytte ut og klare seg selv. Det angrer hun på nå, når hun ser hva ting koster. 

Ok, skal prøve å ikke spore av. Nina provoserer meg så mye med utlevering både her og der og et totalt uspiselig/uetisk forbruk og dobbeltmoral at det er vanskelig å la være. Men det som ikke er noe å diskutere er at man har forsørgerplikt så lenge barna går på vgs, uavhengig av inntekten deres. Det var tungt for meg også da de var 19 år og tjente masse ved siden av skole, barnetrygden var slutt og de spiste meg ut av huset (😂), men har man satt unger til verden så er det en del av pakken. De hjalp meg kanskje med ting som plenklipp, handling, matlaging i stedet, noe også Ninas datter gjør. Og har man et barn med spesielle behov så forsvinner ikke de behovene på et blunk idet barnet fyller 18 år. Avhengig av disse individuelle behovene så kjenner man kanskje på en annen type forsørgeransvar eller foreldreomsorg livet ut, skulle man tro.

Håper jeg klarte å uttrykke meg greit og holde meg til saken(e) nå.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det virker som om Nina, BE og datteren har et veldig godt og nært forhold, jeg. Kanskje det er godt for datteren å føle at hun bidrar med noe til fellesskapet også. Jeg liker også hvor engasjert og ivrige de er som besteforeldre. Sånne skulle jeg gjerne hatt til mine unger. Mine ungers besteforeldre strekker seg kaaaanskje til å gå en tur på kafe med ungene en gang hvert jubelår og har dem på overnatting ca en helg i året. 

Når det er sagt får jeg fnatt av forbruket og alle tingene, klærne, puppetapingen, løse hunder og turbojugend. Og det blå håret. Men det er jo smak og behag. Man kan ikke regne med å bli likt av alle. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (36 minutter siden):

Jeg syns det virker som om Nina, BE og datteren har et veldig godt og nært forhold, jeg. Kanskje det er godt for datteren å føle at hun bidrar med noe til fellesskapet også. Jeg liker også hvor engasjert og ivrige de er som besteforeldre. Sånne skulle jeg gjerne hatt til mine unger. Mine ungers besteforeldre strekker seg kaaaanskje til å gå en tur på kafe med ungene en gang hvert jubelår og har dem på overnatting ca en helg i året. 

Når det er sagt får jeg fnatt av forbruket og alle tingene, klærne, puppetapingen, løse hunder og turbojugend. Og det blå håret. Men det er jo smak og behag. Man kan ikke regne med å bli likt av alle. 

Jeg vil bare si at jeg synes også de er varme og gode foreldre til datteren, de løfter henne opp og står på for at hun skal få et best mulig liv. Og jeg skal slutte å gjenta hva jeg synes om å ta husleie av en man plikter å forsørge og selv ønsker å ha boende hjemme for egen såvel som  for hennes del. Har sagt det nok nå. Som besteforeldre er de utrolige, sååå dedikerte og stiller opp uansett hva. Nå ser vi litt av samme dedikasjon hos Dennis som pappa også, nå som han har jobbet seg gjennom en del greier og bare sier ja, ja, ja til å ha sønnen ekstra dager hver eneste gang. Det er fint og viser at han har kanskje har fått med seg noen gode verdier hjemmefra han også.

Når det gjelder TJ, egne regler for båndtvang og mye annet kan man si at jo, det er smak og behag å velge å la seg irritere over. Men når det gjelder det sinnsyke overforbruket så har vi alle et ansvar og et klimaavtrykk, alle bør i det minste skjenke etisk handel en tanke f eks, og å da i tillegg la en husleie fra en uføretrygdet datter være med på å finansiere et sånt shitshow er litt vanskelig for noen av oss å svelge

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne1975 skrev (10 timer siden):

Ok, skal prøve å ikke spore av. Nina provoserer meg så mye med utlevering både her og der og et totalt uspiselig/uetisk forbruk og dobbeltmoral at det er vanskelig å la være. Men det som ikke er noe å diskutere er at man har forsørgerplikt så lenge barna går på vgs, uavhengig av inntekten deres. Det var tungt for meg også da de var 19 år og tjente masse ved siden av skole, barnetrygden var slutt og de spiste meg ut av huset (😂), men har man satt unger til verden så er det en del av pakken. De hjalp meg kanskje med ting som plenklipp, handling, matlaging i stedet, noe også Ninas datter gjør. Og har man et barn med spesielle behov så forsvinner ikke de behovene på et blunk idet barnet fyller 18 år. Avhengig av disse individuelle behovene så kjenner man kanskje på en annen type forsørgeransvar eller foreldreomsorg livet ut, skulle man tro.

Håper jeg klarte å uttrykke meg greit og holde meg til saken(e) nå.

At hun provoserer er jeg enig i. Jeg er også enig i at man har forsørgerplikt når barna går på vgs. MEN, det er ikke til hinder for å mene at barna skal bidra til husholdningen likevel. Det er en fin måte å lære seg at ikke alt er gratis. Jeg har f.eks gått gjennom med mellomste hva ting koster, og når han og kjærsten lager seg toast 2 ganger om dagen så ryker det på en 200 kroner bare i ost. Så jeg har foreslått at han kan kjøpe en ost i ny og ne, som han jo skjønte og sa ja til med en gang. Økonomisk læring kommer ikke av seg selv. Det må læres. Nå vet jeg ikke om M har evnen til å lære, så jeg tenker på generelt grunnlag. 

Da min bror bodde hjemme etter fylte 20 betalte han jo husleie, selvsagt. Og ingen har noe med hva de pengene gikk til. Det er jo poenget mitt. Om foreldrene har valgt at barna skal bidra økonomisk, så kan de brenne opp pengene eller gi de bort uten at noen har noe med det. At hun som person er provoserende og uetisk er jeg ikke uenig med noen i.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne1975 skrev (11 timer siden):

Sykeliggjøring kalles det. Folk klarer fint å bo alene med oppfølging kommunalt som regel,  iallefall denne jenta som du ser er oppegående tross syndrom. Bare det at hun kjører mopedbil i vanlig trafikk! Da må du være ganske oppegående og kunne få med deg alt i trafikken mens du også kjører! Og til hun andre som lurte på hva man får i uføretrygdet,  hun er ung utføre.  Nokså greit utbetalt.  Tipper rundt 24 000 pr måned ca etter skatt🤷‍♀️. Det står satser på nav tror jeg. 

Nina får nok også hjelpestønad og annet for datter. Det måtte jo være så mye mer befriende kunne bo for seg selv,lære mestring og blomstre opp...tenker jeg da.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.H85 skrev (41 minutter siden):

Sykeliggjøring kalles det. Folk klarer fint å bo alene med oppfølging kommunalt som regel,  iallefall denne jenta som du ser er oppegående tross syndrom. Bare det at hun kjører mopedbil i vanlig trafikk! Da må du være ganske oppegående og kunne få med deg alt i trafikken mens du også kjører! Og til hun andre som lurte på hva man får i uføretrygdet,  hun er ung utføre.  Nokså greit utbetalt.  Tipper rundt 24 000 pr måned ca etter skatt🤷‍♀️. Det står satser på nav tror jeg. 

Nina får nok også hjelpestønad og annet for datter. Det måtte jo være så mye mer befriende kunne bo for seg selv,lære mestring og blomstre opp...tenker jeg da.

Selv med ung ufør får man ikke full utbetaling før man fyller 20 år. Så foreløpig har hun vanlig minstesats ufør.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerfuul skrev (1 time siden):

Selv med ung ufør får man ikke full utbetaling før man fyller 20 år. Så foreløpig har hun vanlig minstesats ufør.

Ok. Det visste jeg ikke.  De unge uføre jeg kjenner fikk det i 20års alder så sikkert rett det da😀 Men på sikt uansett mye mer lønnsomt med ung uføre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M har selv delt på snappen sin idag at hennes største kostnad i mnd er mat, så tydelig at de 5000kr er kun leige for jenterommet. 🙄 

Tror hun også driver og lager seg offentlig profil på Snapchat. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Love2017juni skrev (5 timer siden):

M har selv delt på snappen sin idag at hennes største kostnad i mnd er mat, så tydelig at de 5000kr er kun leige for jenterommet. 🙄 

Tror hun også driver og lager seg offentlig profil på Snapchat. 

Sikkert lest her inne da…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uselvstendig dame! Aldri sett noen som er så avhengig av mannen sin når det gjelder det meste. Hvis det skulle skje noe med han,tror jeg det blir tøft! 

Endret av Vinnanna15
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...