Tough cookie Skrevet lørdag kl 17:10 #961 Del Skrevet lørdag kl 17:10 I går kom datteren hjem fra sykehuset forslått med hjernerystelse, og i dag står hun å støvsuger på rommet sitt?🤨 Kan ikke Nina gjøre det? 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Love2017juni Skrevet lørdag kl 17:45 #962 Del Skrevet lørdag kl 17:45 Tough cookie skrev (30 minutter siden): I går kom datteren hjem fra sykehuset forslått med hjernerystelse, og i dag står hun å støvsuger på rommet sitt?🤨 Kan ikke Nina gjøre det? Enig!! Synes også det er veldig spesielt at hun i denne skoleavisa går ut med hvor mange dyr HUN har; egne ord ifra gårsdagens snapper. Både hest og ene hunden betales ene og alene av datter. Og det tipper jeg undulaten også; siden den står på datters rom. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet lørdag kl 18:25 #963 Del Skrevet lørdag kl 18:25 Love2017juni skrev (38 minutter siden): Enig!! Synes også det er veldig spesielt at hun i denne skoleavisa går ut med hvor mange dyr HUN har; egne ord ifra gårsdagens snapper. Både hest og ene hunden betales ene og alene av datter. Og det tipper jeg undulaten også; siden den står på datters rom. Hadde min datter vært så forslått og hatt hjernerystelse som Nina beskrev i snappen, så hadde jeg bare latt henne slappe av og ikke presse seg. Ser at de har dratt på loppemarked i dag så kanskje hun ikke var så preget av fallet som vi fikk inntrykk av🤔 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet lørdag kl 19:08 #964 Del Skrevet lørdag kl 19:08 Tough cookie skrev (1 time siden): I går kom datteren hjem fra sykehuset forslått med hjernerystelse, og i dag står hun å støvsuger på rommet sitt?🤨 Kan ikke Nina gjøre det? Det var på torsdag hun skadet seg (og kom hjem), men ellers enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet lørdag kl 21:06 #965 Del Skrevet lørdag kl 21:06 Love2017juni skrev (3 timer siden): Enig!! Synes også det er veldig spesielt at hun i denne skoleavisa går ut med hvor mange dyr HUN har; egne ord ifra gårsdagens snapper. Både hest og ene hunden betales ene og alene av datter. Og det tipper jeg undulaten også; siden den står på datters rom. Pluss datteren betaler 5000kr hver måned for å bo på pikerommet sitt; husleie ble innkrevd da hun fylte 18 og fikk uføretrygd. Nina forsvarer det med at den voksne sønnen, som er i jobb (og ikke har et syndrom som gir uføretrygd ved myndighetsalder) også betaler husleie for ei leilighet Nina og mannen eier. Merk; jeg synes det er ok at studerende barn med inntekt betaler en sum for å bo hjemme, men jeg synes 5000kr i måneden er i overkant mye. Av ei uføretrygd (som datteren også betaler skatt av) Det er heller ikke billig å ha egen hest og hund. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JojoMoyes Skrevet lørdag kl 21:47 #966 Del Skrevet lørdag kl 21:47 skruf skrev (37 minutter siden): Pluss datteren betaler 5000kr hver måned for å bo på pikerommet sitt; husleie ble innkrevd da hun fylte 18 og fikk uføretrygd. Nina forsvarer det med at den voksne sønnen, som er i jobb (og ikke har et syndrom som gir uføretrygd ved myndighetsalder) også betaler husleie for ei leilighet Nina og mannen eier. Merk; jeg synes det er ok at studerende barn med inntekt betaler en sum for å bo hjemme, men jeg synes 5000kr i måneden er i overkant mye. Av ei uføretrygd (som datteren også betaler skatt av) Det er heller ikke billig å ha egen hest og hund. Synes vel at «barn « over 18 kan fint betale for seg hjemme , og det er vel med mat osv vil jeg tro . At hun har hest er jo noe hun velger selv og er jo ingen menneskerett . Mye annet jeg reagerer på før de 5000 kr der i gården . 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet søndag kl 01:42 #967 Del Skrevet søndag kl 01:42 skruf skrev (4 timer siden): Pluss datteren betaler 5000kr hver måned for å bo på pikerommet sitt; husleie ble innkrevd da hun fylte 18 og fikk uføretrygd. Nina forsvarer det med at den voksne sønnen, som er i jobb (og ikke har et syndrom som gir uføretrygd ved myndighetsalder) også betaler husleie for ei leilighet Nina og mannen eier. Merk; jeg synes det er ok at studerende barn med inntekt betaler en sum for å bo hjemme, men jeg synes 5000kr i måneden er i overkant mye. Av ei uføretrygd (som datteren også betaler skatt av) Det er heller ikke billig å ha egen hest og hund. Jeg er av de som reagerer på at hun må betale , hadde aldri krevd betaling selv av 18 åring 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hellowcow Skrevet søndag kl 05:15 #968 Del Skrevet søndag kl 05:15 Love2017juni skrev (På 4.4.2025 den 17.48): Hææ. Har dem ikke? Nina har jo pekt over sjøen der med dem og fortalt hvor pelle med familie bodde? 🤷🏼♀️ så fortalte hun ei stund etterpå at pelle bodde i leiligheten de eide.. Tror ikke dette blir Nina’s ekte barnebarn for da hadde hun snakka mer om det. Så er nok mor som skal ha.. jeg gratulerte de med nytt barnebarn på vei, da takket hun og la ut ultralydbilde hvor det sto «hils på Matheo» 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet søndag kl 07:01 #969 Del Skrevet søndag kl 07:01 Hellowcow skrev (1 time siden): jeg gratulerte de med nytt barnebarn på vei, da takket hun og la ut ultralydbilde hvor det sto «hils på Matheo» Det er ikke deres barnebarn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet søndag kl 07:49 #970 Del Skrevet søndag kl 07:49 Orly skrev (6 timer siden): Jeg er av de som reagerer på at hun må betale , hadde aldri krevd betaling selv av 18 åring Det er ingenting i veien med å ta betalt av en hjemmeboende 18-åring som har inntekt. Hvordan skal de ellers lære seg verdien av penger? 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firetoen Skrevet søndag kl 07:59 #971 Del Skrevet søndag kl 07:59 Palmemor skrev (9 minutter siden): Det er ingenting i veien med å ta betalt av en hjemmeboende 18-åring som har inntekt. Hvordan skal de ellers lære seg verdien av penger? Enig. Mille er forøvrig en hjemmeboende 19 åring, som fyller 20 i år. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet søndag kl 08:16 #972 Del Skrevet søndag kl 08:16 Palmemor skrev (26 minutter siden): Det er ingenting i veien med å ta betalt av en hjemmeboende 18-åring som har inntekt. Hvordan skal de ellers lære seg verdien av penger? Jeg hadde fortsatt ikke gjort det og det er min mening , man kan fint lære om økonomi uten det altså 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirå12 Skrevet søndag kl 09:03 #973 Del Skrevet søndag kl 09:03 Orly skrev (46 minutter siden): Jeg hadde fortsatt ikke gjort det og det er min mening , man kan fint lære om økonomi uten det altså Klart en 19 åring med inntekt skal betale for seg hjemme. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet søndag kl 09:06 #974 Del Skrevet søndag kl 09:06 (endret) spirå12 skrev (2 minutter siden): Klart en 19 åring med inntekt skal betale for seg hjemme. Klart for deg, jeg ser ingen grunn til det og vil heller de sparer penger til å kjør deg bolig, kjenner ingen som tar leie av egne barn og går de på videregående skal de forsørger av foreldre. Datteren er i tillegg uføretrygdet og kun 19 år, så igjen jeg hadde aldri tatt betalt Endret søndag kl 09:06 av Orly 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet søndag kl 10:39 #975 Del Skrevet søndag kl 10:39 Orly skrev (1 time siden): Klart for deg, jeg ser ingen grunn til det og vil heller de sparer penger til å kjør deg bolig, kjenner ingen som tar leie av egne barn og går de på videregående skal de forsørger av foreldre. Datteren er i tillegg uføretrygdet og kun 19 år, så igjen jeg hadde aldri tatt betalt Da hadde jeg spart pengene til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet søndag kl 10:56 #976 Del Skrevet søndag kl 10:56 Orly skrev (2 timer siden): Jeg hadde fortsatt ikke gjort det og det er min mening , man kan fint lære om økonomi uten det altså Nei og det er jo greit at du ikke ville gjort. Nina har valgt å gjøre det og det må også være greit. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stemorsblomsten Skrevet søndag kl 11:13 #977 Del Skrevet søndag kl 11:13 JojoMoyes skrev (18 timer siden): Men fy f for en skrulle ! Alt er tungt og vanskelig men deige seg på kamera og i speilet det gidder hun 🤢og meget spesielt synes hun at gubben hadde større godteskål enn henne ? Ehh hun spiser jo snop og drit hver dag , uansett om det er sukkerfritt i hverdagen og med sukker på lørdag så spiser hun unormalt mye drit . Og hvem nærmer seg 60 år og har med kjærlighet på pinne med tyggis inni til junaiten 🤦🏼♀️🤷🏼♀️nei hele damen er meget spesiell og burde se hvor mange fingre som peker tilbake på seg selv når hun peker ut på andre … SANT … Saaaant😂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet søndag kl 11:22 #978 Del Skrevet søndag kl 11:22 Palmemor skrev (25 minutter siden): Nei og det er jo greit at du ikke ville gjort. Nina har valgt å gjøre det og det må også være greit. Hun legger det ut på snap , da må det være lov å ha meninger om det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet søndag kl 11:29 #979 Del Skrevet søndag kl 11:29 Orly skrev (6 minutter siden): Hun legger det ut på snap , da må det være lov å ha meninger om det Ja selvsagt kan vi ha meninger om det. Men det er jo ikke nødvendig å diskutere ihjel hvordan du og jeg og naboen gjør ting. Det ene er ikke mer riktig enn det andre. Det er ikke urovekkende å la ett voksent barn med høy inntekt betale for seg hjemme. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet søndag kl 11:46 #980 Del Skrevet søndag kl 11:46 JojoMoyes skrev (12 timer siden): Synes vel at «barn « over 18 kan fint betale for seg hjemme , og det er vel med mat osv vil jeg tro . At hun har hest er jo noe hun velger selv og er jo ingen menneskerett . Mye annet jeg reagerer på før de 5000 kr der i gården . Palmemor skrev (2 timer siden): Det er ingenting i veien med å ta betalt av en hjemmeboende 18-åring som har inntekt. Hvordan skal de ellers lære seg verdien av penger? firetoen skrev (2 timer siden): Enig. Mille er forøvrig en hjemmeboende 19 åring, som fyller 20 i år. spirå12 skrev (1 time siden): Klart en 19 åring med inntekt skal betale for seg hjemme. Som jeg skrev tidligere; jeg har ingenting i mot at voksne barn med inntekt som bor hjemme betaler en sum i husleie. Det er selve summen på 5000kr jeg synes er for høy. Datteren er uføretrygdet, ergo har hun ikke ei høy inntekt. I tillegg betaler hun skatt. Hun har også en mopedbil som garantert har sine utgifter. Hunden fikk hun i 18-årsgave, men jeg antar at hun betaler utgiftene selv. Hesten har hun hatt i mange år, fikk av foreldrene. Leie av stallplass, for, evt dyrlege osv er ikke billig. Var aldri «hestejente» selv som ungdom, men har forstått det sånn at hest er en kostbar og tidkrevende hobby. I utgangspunktet så hadde Nina og datteren hesten som felles prosjekt, men de årene jeg har fulgt Nina så tror jeg at jeg har sett Nina ri hesten og være delaktig noen få ganger. Hvem som nå betaler utgiftene etter at datteren fikk uføretrygd er uvisst. En annen ting er at foreldre har forsørgeransvar så lenge barnet går på Vgs, frem til fylte 25 år (tror jeg, det var snakk om at alder skulle endres) Pga datteren er født med et syndrom så er hun ikke ferdig med Vgs enda da hun har et spesialtilpasset opplegg der hun tar noen få fag i året. Så selv om hun feiret russetid med årstrinnet sitt så var hun ikke ferdig med Vgs da hun var russ Datteren betaler selv for ting som klær, hygieneprodukter, handler inn mat av og til. Hun har også kjæreste som hun går på dates med (hvem glemmer vel ikke da det unge paret var på date og Nina visste at hun og venninnene skulle spise på samme restaurant på samme tidspunkt uten å si i fra til datteren sånn at hun og kjæresten kunne hatt anledning til å bytte restaurant….både datteren og kjæresten såg relativt flau ut da Nina dro opp mobilen og postet de på snap…), samt venner og et sosialt liv der de går på kino, konserter osv. I tillegg har hun som andre ungdommer på sin alder utgifter til hobby (som er Cosplay: ikke en billig hobby selv om hun er utrolig dyktig til å sy egne kostymer….men ting som parykker og effekter koster penger) Igjen; selv om datteren er berettiget Ung ufør-tillegg så har man ikke høy utbetaling på minstetrygd etter skatt.Hun har heller ingen mulighet til å øke inntekten for å få mere å rutte med. Jeg synes heller ikke det at en uføretrygdet hjemmeboende datter med et syndrom (der Nina har uttrykt at hun mest sannsynlig ikke kan bo alene i egen leilighet, men i en tilrettelagt bolig den dagen hun flytter ut) som fortsatt går på Vgs kan sammenlignes med sin voksne og funksjonsfriske bror som er i jobb og tjener betydelige mere penger enn summen man får i uføretrygd også betaler husleie for å bo i ei leilighet som Nina og mannen eier. Noe hun la til grunn og legitimerte summen datteren betaler for å bo på sitt gamle pikerom da flere reagerte på summen på 5000kr. Broren er som sagt frisk, jobber og har høyere inntekt og han har ei leilighet alene. Han bor ikke på et rom hjemme og må dele stue, kjøkken og bad med foreldrene. Nok en gang; helt for at voksne barn som er ferdig med Vgs og har inntekt skal betale en sum for å bo hjemme; det er summen hun betaler ut i fra uføretrygd. Nina er også uføretrygdet men har ikke minsteutbetaling da hun har jobbet i mange år, likevel er ikke utbetaling av uføretrygd høy, selv om man har jobbet og tjent penger, men de har mannens inntekt som garantert er hovedinntektskilden. Husker selv hvor lite jeg fikk i uføretrygd da jeg fikk kreft for 4 år siden, og jeg hadde da vært i jobb siden jeg ble ferdig med bachelor. Ca 64% av tidligere inntekt når man har vært yrkesaktiv før sykdom får man, i tillegg betaler man skatt (personlig betaler jeg ca 4000 hver måned i skatt) Yngste var under 18 år da jeg ble syk, dermed fikk jeg også i underkant av 3000kr i barnetillegg. Så da hun fylte 18 år så merket jeg godt hvor lav utbetaling jeg fikk da både barnetillegg og barnetrygd forsvant. Samtidig som hun gikk på Vgs og vi hadde samme utgifter som før. Regner med at også Nina merket det på kontoen da datteren ble 18. Nå hadde ikke datteren vår egen inntekt, men om hun hadde hatt en ekstrajobb ved siden av VGS så hadde vi aldri krevd henne for 5000kr i husleie. 5000kr ville nesten tilsvart den summen jeg mistet da yngste ble myndig. Det er ikke husleie fôr hjemmeboende barn over 18 som er avgjørende for å lære og å beherske personlig økonomi den dagen de forlater redet. Eldste betalte heller ikke husleie da hun ble myndig. Men vi har såklart lært de om økonomi og begge behersket fint å betale for hybel, strøm (dvs automatisk faste trekk på faste regninger), fortsette å spare penger, matbudsjett osv. Hadde de bodd hjemme under høyere utdanning og mottatt penger fra Lånekassen så hadde vi nok tatt en symbolsk sum i husleie, men ikke 5000kr. Jeg har en bror som er «attpåklatt», dvs ikke så langt unna min eldste datter i alder, og han tok et friår etter Vgs der han jobbet. Kollektivet han bodde i ble solgt, så da han sto uten bolig så var det naturlig at han bodde her. Vi tok 2500kr i betaling; mot at han sparte store deler av lønna si sånn at han hadde en god buffer da han flyttet for studere. Vi er godt etablert og var ikke avhengig av ekstrainntekt i form av høy husleie fra lillebroren min; han derimot fikk et godt økonomisk utgangspunkt på voksenlivet takket være den muligheten han fikk ved å spare store deler av lønna si i et år. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå