AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Del Skrevet 3. november 2022 Hei! Vi eier en tomt vi har en drøm om å bygge nytt hus på. Har fått priser fra byggfirma og det blir veldig dyrt å betjene i måneden. Er inne på tanken om å kjøpe brukt hus og pusse opp. Men bør vi avvente, holde hode kaldt, en liten stund? Føler alle hus og nybygg er overpriset nå, grunnet covid og krigen i Ukraina. Noen som har satt seg litt inn i emnet, som kan tippe hvordan boligmarkedet vil utvikle seg? Anonymkode: 28e80...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Some guy Skrevet 3. november 2022 #2 Del Skrevet 3. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei! Vi eier en tomt vi har en drøm om å bygge nytt hus på. Har fått priser fra byggfirma og det blir veldig dyrt å betjene i måneden. Er inne på tanken om å kjøpe brukt hus og pusse opp. Men bør vi avvente, holde hode kaldt, en liten stund? Føler alle hus og nybygg er overpriset nå, grunnet covid og krigen i Ukraina. Noen som har satt seg litt inn i emnet, som kan tippe hvordan boligmarkedet vil utvikle seg? Anonymkode: 28e80...a79 Ikke finansielt råd, men jeg ville ventet. Iallefall noen år minst. Prisene kommer til å rase ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Del Skrevet 3. november 2022 Some guy skrev (Akkurat nå): Ikke finansielt råd, men jeg ville ventet. Iallefall noen år minst. Prisene kommer til å rase ned. Det er det jeg også tenker kan skje.. Skummelt å kjøpe noe som kanskje er overpriset nå. Tror du nybygg prisene også vil rase? Anonymkode: 28e80...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Some guy Skrevet 3. november 2022 #4 Del Skrevet 3. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er det jeg også tenker kan skje.. Skummelt å kjøpe noe som kanskje er overpriset nå. Tror du nybygg prisene også vil rase? Anonymkode: 28e80...a79 Jeg ser iallefall ingen alternativ. Folk kjøpte som gærninger når renta gikk mot null. Extreme overprisninger. Tok for mye gjeld fordi «prisene kommer til å gå opp for evig». Plutselig høye renter. Vannskeligere å kjøpe. Fortsatt bygges for mye. Slik jeg ser det så er det bare spørsmål om tid når folk som tok for nye gjeld skal prøve å kutte tapene og selge. Men selge til hvem? Så hopper husene seg opp på finn og den ene naboen prøver å selge før den andre. Det er grenser hvor høye renter folk tåler og ingenting i dagens finansielle situasjon tilsier at rentene har nådd toppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Del Skrevet 3. november 2022 Vi bygger nå og det er utrolig krevende og altoppslukende. Ut fra den erfaringen ville jeg vært forsiktig med å bygge igjen dersom jeg ikke var sikker på å ha overskudd av både penger og energi til uforutsette ting som kommer. Alt tar dobbelt så lang tid som du tror. Tror ikke på noe kollaps i boligmarkedet, men det er sansynlig at det er rimeligere å bygge om ett år enn akkurat nå. Det er bare det at om du faktisk skal bygge om et år bør du starte nå. Anonymkode: f77ee...eae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Del Skrevet 3. november 2022 Some guy skrev (22 minutter siden): Jeg ser iallefall ingen alternativ. Folk kjøpte som gærninger når renta gikk mot null. Extreme overprisninger. Tok for mye gjeld fordi «prisene kommer til å gå opp for evig». Plutselig høye renter. Vannskeligere å kjøpe. Fortsatt bygges for mye. Slik jeg ser det så er det bare spørsmål om tid når folk som tok for nye gjeld skal prøve å kutte tapene og selge. Men selge til hvem? Så hopper husene seg opp på finn og den ene naboen prøver å selge før den andre. Det er grenser hvor høye renter folk tåler og ingenting i dagens finansielle situasjon tilsier at rentene har nådd toppen. Takk for svar! Kan ingenting om boligmarkedet og ringvirkninger så det er interessant å lese. Anonymkode: 28e80...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi bygger nå og det er utrolig krevende og altoppslukende. Ut fra den erfaringen ville jeg vært forsiktig med å bygge igjen dersom jeg ikke var sikker på å ha overskudd av både penger og energi til uforutsette ting som kommer. Alt tar dobbelt så lang tid som du tror. Tror ikke på noe kollaps i boligmarkedet, men det er sansynlig at det er rimeligere å bygge om ett år enn akkurat nå. Det er bare det at om du faktisk skal bygge om et år bør du starte nå. Anonymkode: f77ee...eae Takk for svar! Kan du utdype hva som er krevende ved husbygging? Gjør dere mye selv? Vi tenker så og si nøkkelferdig, kanskje gjøre småting selv om vinningen er større enn spinningen såklart. Vi har fått en byggepris, men vet du om den blir fastsatt ved eventuell kontraktskriving, eller kan den gå ned eller opp? Anonymkode: 28e80...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Del Skrevet 3. november 2022 Some guy skrev (26 minutter siden): Jeg ser iallefall ingen alternativ. Folk kjøpte som gærninger når renta gikk mot null. Extreme overprisninger. Tok for mye gjeld fordi «prisene kommer til å gå opp for evig». Plutselig høye renter. Vannskeligere å kjøpe. Fortsatt bygges for mye. Slik jeg ser det så er det bare spørsmål om tid når folk som tok for nye gjeld skal prøve å kutte tapene og selge. Men selge til hvem? Så hopper husene seg opp på finn og den ene naboen prøver å selge før den andre. Det er grenser hvor høye renter folk tåler og ingenting i dagens finansielle situasjon tilsier at rentene har nådd toppen. Dette stemmer jo ikke. Det er jo faktisk tvert imot, som også Ida Wolden Bache kommuniserte i dag. Nå begynner vi heldigvis å nærme oss toppen, og slutten på alle disse rentehevingene. https://www.nrk.no/ytring/na-er-hun-snart-ferdig-1.16159864 Anonymkode: bddf5...539 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Del Skrevet 3. november 2022 Hvis jeg bare var på tanken nå, hadde jeg avventet et lite år eller begynt prosessen med å planlegge detaljene. Det tar tid nok i seg selv. Vi begynte tanken om hus for to og et halvt år siden, og siden har prisene bare økt. Vi får et lån på 5,5 millioner. Byggingen starter disse dager. Anonymkode: 5a824...0a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis jeg bare var på tanken nå, hadde jeg avventet et lite år eller begynt prosessen med å planlegge detaljene. Det tar tid nok i seg selv. Vi begynte tanken om hus for to og et halvt år siden, og siden har prisene bare økt. Vi får et lån på 5,5 millioner. Byggingen starter disse dager. Anonymkode: 5a824...0a7 Vi hadde budsjett på nesten 6,5 mill for kun bygging samt litt tilpassing av tomt og vi bestemte oss for å droppe det fordi vi ikke hadde budsjett til å få det slik vi ville. Dette var under korona da rentene var rekord-lave og før prisene på treverk og arbeidskraft gikk opp 🤪 Men vi hadde kanskje høye krav til huset da, og så ingen vits i å bygge hvis vi ikke kunne få alt vi ønsket. Da kunne vi liksågodt kjøpe en annen bolig rimeligere 😊 Men ja, helt hinsides dyrt å bygge. Kan ikke se for meg hva det koster med rentene og prisene som er i dag. Anonymkode: 10840...2f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #11 Del Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis jeg bare var på tanken nå, hadde jeg avventet et lite år eller begynt prosessen med å planlegge detaljene. Det tar tid nok i seg selv. Vi begynte tanken om hus for to og et halvt år siden, og siden har prisene bare økt. Vi får et lån på 5,5 millioner. Byggingen starter disse dager. Anonymkode: 5a824...0a7 Takk for svar, og lykke til med bygging☺️ Kan jeg spørre hvor stort huset deres blir da? Vi får også et lån på rundt 5,2 mill om alt går knirkefritt, da er huset i underkant av 200 kvadrat og tomta 1 mål ca. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi hadde budsjett på nesten 6,5 mill for kun bygging samt litt tilpassing av tomt og vi bestemte oss for å droppe det fordi vi ikke hadde budsjett til å få det slik vi ville. Dette var under korona da rentene var rekord-lave og før prisene på treverk og arbeidskraft gikk opp 🤪 Men vi hadde kanskje høye krav til huset da, og så ingen vits i å bygge hvis vi ikke kunne få alt vi ønsket. Da kunne vi liksågodt kjøpe en annen bolig rimeligere 😊 Men ja, helt hinsides dyrt å bygge. Kan ikke se for meg hva det koster med rentene og prisene som er i dag. Anonymkode: 10840...2f8 Takk for svar! Vi har også hatt litt for høye krav ser vi nå.. men så lenge vi får størrelsen på huset og antall soverom vi ønsker til fremtidige barn så kan baderomsartikler og kjøkken oppgraderes om ønskelig ved en senere anledning tenker vi🙊 men ja prisene er helt sjuke.. Anonymkode: 28e80...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #12 Del Skrevet 4. november 2022 Vi bygde før coronaen kom, huset var ferdig akkurat to måneder før Norge ble stengt ned. Er uansett en stor påkjenning å bygge hus, byggelån, det andre skulle selges, oppfølging av dårlige håndverkere, materialvalg, forandringer osv. Rett og slett slitsomt fra tomten ble klargjort til huset var ferdig. Allerede under graving på tomt, ble budsjettet overskredet. Vi gikk på en smell med to mill over budsjett, nå hadde vi riktignok råd til det, men det var bare slitsomt, slitsomt og atter slitsomt. Nå, tre år senere er jeg så glad for at vi er ferdige med alt, har fått drømmehuset, verdien har økt nesten med det dobbelte og jeg er superfornøyd! Var det verdt det, jepp, det var det nå som jeg ser tilbake. Men aldri en gang til! Med tanke på usikkerheten nå om dagen, hadde jeg aldri begynt å bygge hus, såfremt man ikke er en tømrer selv, eller partneren er det. Anonymkode: 39bf7...21c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 4. november 2022 #13 Del Skrevet 4. november 2022 Jeg har en bolig, men vil kjøpe noe mindre når ungene har flyttet ut og slippe utleieleilighet. Beliggenhet nærmere havet er viktig for meg. Jeg vil kjøpe brukt. Det blir billigere og dette med uteområdet er viktig for meg. Det tar lang tid å få et tre til å bli stort, for å si det slik. Du har i tillegg mer kontroll over budsjett. Dessuten orker jeg ikke tanken på skjeggkre som følger med nye hus. Synes det er ekkelt. Papirtynne vegger der man hører alt og masse krav som er til nybygg. Nei takk. Jeg vil heller renske innsiden av et hus og pusse opp. Jo mindre oppusset det er på innsiden, jo mer sparer man. Ser jeg en stygg innside nær havet, så er jeg interessert- for å si det slik. Vi har pusset opp og totalrenovert ei hytte før, både utside og innside. Skiftet tak osv. Så jeg føler vel at vi har litt kontroll på gamle hus og hva som må til. Nøkkelferdige hus har en del løsninger som virker som de er billige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #14 Del Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette stemmer jo ikke. Det er jo faktisk tvert imot, som også Ida Wolden Bache kommuniserte i dag. Nå begynner vi heldigvis å nærme oss toppen, og slutten på alle disse rentehevingene. https://www.nrk.no/ytring/na-er-hun-snart-ferdig-1.16159864 Anonymkode: bddf5...539 Toppen ? Heldigvis sank renten drastisk siden 80 tallet da den vel var på hele 16 %. Så renten som er nå er ingenting iforhold til da. Anonymkode: f16b9...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #15 Del Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar, og lykke til med bygging☺️ Kan jeg spørre hvor stort huset deres blir da? Vi får også et lån på rundt 5,2 mill om alt går knirkefritt, da er huset i underkant av 200 kvadrat og tomta 1 mål ca. Takk for svar! Vi har også hatt litt for høye krav ser vi nå.. men så lenge vi får størrelsen på huset og antall soverom vi ønsker til fremtidige barn så kan baderomsartikler og kjøkken oppgraderes om ønskelig ved en senere anledning tenker vi🙊 men ja prisene er helt sjuke.. Anonymkode: 28e80...a79 Erfaringsmessig så klarer jeg ikke å forstå at dere skal klare å få et hus på 200 kvm 5,2 mill til dagens priser. Å klare å følge budsjettet er en enorm prøvelse i seg selv da myyye uforutsigbart ofte forekommer, og byggelånet spiser opp flere hundrede tusen bare i seg selv. Vi hadde ikke engang fliser på badet til vår pris, og kjøkkenet var dratt ut av avtalen og skulle kjøpes på IKEA og monteres selv. Har dere snakket med banken og fått endelig budsjett med fradrag for buffer, byggelån og graving? Anonymkode: 10840...2f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #16 Del Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Toppen ? Heldigvis sank renten drastisk siden 80 tallet da den vel var på hele 16 %. Så renten som er nå er ingenting iforhold til da. Anonymkode: f16b9...f68 Den gang kunne man trekke fra alle gjeldsrenter på skatten, om jeg forstår rett, så det blir ikke direkte sammenliknbart. Anonymkode: e380f...886 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 4. november 2022 #17 Del Skrevet 4. november 2022 Vi var i ferd med å bygge. Hadde tegnet bolig og funnet tomt og var i ferd med å ferdigstille tegningene og planene med husbygger. Men så fikk vi litt kalde føtter. Det var ikke helt drømmehuset, bare nesten. Og vi hadde råd til det, men det ville koste. Så droppet vi det og gikk for å kjøpe et hus i nærheten i stede for. En del mindre men under halv pris av det nybygg ville ha kostet oss. Fordelen er at vi kjøpte og flyttet inn på ca en måned kontra å vente mot sommeren 2023 med å kanskje flytte inn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #18 Del Skrevet 4. november 2022 Vi bygge hus nå - 2 etasjer, 260 kvadrat. Målet var å bygge for 7, vi er nå oppi i 8. Og det kan fort bli mer. Fra det vi har hørt så er det idag vanskelig å bygge for under 7. Anonymkode: 9c732...c44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #19 Del Skrevet 4. november 2022 5 hours ago, Mooza said: Jeg vil heller renske innsiden av et hus og pusse opp. Jo mindre oppusset det er på innsiden, jo mer sparer man.. Eh? Hva sparer man? Anonymkode: f3f7e...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #20 Del Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar, og lykke til med bygging☺️ Kan jeg spørre hvor stort huset deres blir da? Vi får også et lån på rundt 5,2 mill om alt går knirkefritt, da er huset i underkant av 200 kvadrat og tomta 1 mål ca. Tusen takk! Vi har 1,6 i EK, så totalen blir 7,1. Vi får 206 i BRA. Garasje på 20, kjeller på 50 og første og andre på sammenlagt 130. Garasjen blir integrert og isolert, så planen er å bruke den til treningsrom. Har liten tomt og en lav utnyttelsesgrad i reguleringsplanen som vi har fått utvidet med disp, så da ble det sånn. Kjelleren har full takhøyde og vannbåren varme, men siden den ikke har vinduer, kan den ikke brukes til oppholdsrom. Har litt vanskelig grunnforhold med både fjell og leire, så er litt tedd for at grunnarbeidkostnaden blir mye høyere enn først anslått. Anonymkode: 5a824...0a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå