AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Jeg vet jo at en gang, forhåpentligvis langt inni fremtiden så har jeg ikke lenger foreldre å feire jul med, og det blir sikkert ikke i barndomshjemmet. Ønsker å ta over det en gang, men de er ikke enige i det. Sånne tanker gjør meg trist og redd og de kommer hvert år før jul. Dere som har det sånn og er alene, fortsatte dere å feire jul eller sluttet dere med det? Hvordan feiret dere jul? Flere som tenker sånn? Hva føler dere når dere har sånne tanker? Jeg vet at jeg har nok igjen familie om mange år også, men kan jo ikke regne med at de skal inkludere meg. Jeg har ikke samboer og barn, ønsket meg egentlig ikke det, men nå er jeg usikker. Kanskje jeg ønsker det likevel… Anonymkode: 2d048...99d 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Jeg bekymrer meg for det samme. Er singel og barnløs. Jeg har motivet for å finne meg en mann, om det ikke blir barn går det greit. Men skulle gjerne hatt den tryggheten med å høre til noen. Ha en svigerfamilie og kjenne at man ikke blir stående helt alene når foreldre en dag går bort. Men jeg synes det er veldig vanskelig og tungt. Finner ingen. Anonymkode: e5de3...b6a 4
pautina Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 Jeg satser på at noen gode venner er i samme situasjon når jeg kommer dit, eller noen mer perifere venner som da kan bli nærmere av at vi er i samme situasjon, så kan vi lage noen hyggelige tradisjoner sammen 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 Jeg feirer alltid jul alene. Bestemte meg for at jeg skulle ha det hyggelig alkikevel, så jeg har det hyggelig. Anonymkode: 3703b...b1f 6 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 Det går kjempefint alene, stått over "vanlig" jul selv i over 10år. Da er jeg hjemme alene, lager meg noe god mat. Ikke julemat, noe annet. Deilig og avslappende, slipper alt styret rundt julen Mange er utrolig negative til at noen velger dette av fri vilje, trist. Anonymkode: 1e876...0f9 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 Syden. Granka. Stort fellesskap der nede. Anonymkode: a4e7c...504 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går kjempefint alene, stått over "vanlig" jul selv i over 10år. Da er jeg hjemme alene, lager meg noe god mat. Ikke julemat, noe annet. Deilig og avslappende, slipper alt styret rundt julen Mange er utrolig negative til at noen velger dette av fri vilje, trist. Anonymkode: 1e876...0f9 Man må jo velge selv hvordan man vil feire. Men jeg har jo feiret med foreldrene mine hele livet. Så for meg vil det bli rart og trist. Prøver å ikke tenke sånn, men tankene bare kommer. Anonymkode: 2d048...99d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 Det virker sikkert provoserende men jeg kunne faktisk tenkt meg en alenejul, det er slitsomt med alt ansvaret alene. Så det hadde vært godt med en egojul. Skulle hatt full jul med julemat og tradisjoner likevel da. Mine foreldre er gått bort, men jeg ordner jul til andre i nærmeste familie. Anonymkode: e7550...df6 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man må jo velge selv hvordan man vil feire. Men jeg har jo feiret med foreldrene mine hele livet. Så for meg vil det bli rart og trist. Prøver å ikke tenke sånn, men tankene bare kommer. Anonymkode: 2d048...99d Jeg ble lei av å feire jul, synes det ble kjedelig. Mine foreldre og søsken kjører vanlig jul. Anonymkode: 1e876...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det går kjempefint alene, stått over "vanlig" jul selv i over 10år. Da er jeg hjemme alene, lager meg noe god mat. Ikke julemat, noe annet. Deilig og avslappende, slipper alt styret rundt julen Mange er utrolig negative til at noen velger dette av fri vilje, trist. Anonymkode: 1e876...0f9 Kjenner også til en god del som er ekstremt ensom i jula. For mange er jula en tung stund. Anonymkode: be02d...b25 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det virker sikkert provoserende men jeg kunne faktisk tenkt meg en alenejul, det er slitsomt med alt ansvaret alene. Så det hadde vært godt med en egojul. Skulle hatt full jul med julemat og tradisjoner likevel da. Mine foreldre er gått bort, men jeg ordner jul til andre i nærmeste familie. Anonymkode: e7550...df6 Håper du våger å prøve en ny måte Selv ble jeg lei hele det overfladiske, maset. Hvorfor kunne man ikke bare møtes for å spise mat sammen? Neida, det var ikke godt nok. Vi ble ikke enige, så stod over for over 10år siden. Nå nyter jeg det, å være alene på juleaften. Nydelig og tankevekkende Anonymkode: 1e876...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner også til en god del som er ekstremt ensom i jula. For mange er jula en tung stund. Anonymkode: be02d...b25 Ensom og alene er ikke det samme En dag i året skal folk bryte seg selv ned pga de ikke har noen å feire jul med, sorry. Det blir nesten for dumt. I julen skal man liksom stille opp for de svake, bry seg mer. Men resten av året? Da gir alle f*en. Anonymkode: 1e876...0f9 1
Thjelp Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 Julen er jo litt hva en gjør det til selv. Foreldrene dine måtte jo også finne på nye tradisjoner. Finnes mange fine muligheter dersom en må feire jul alene. En kan feire på hotell feks? Vet om mange som vil feire jul på jobb( jobber i helse) enn å sitte alene. Kanskje du kan åpne hjemmet ditt for andre ensomme sjeler? Frivillighetsarbeid kanskje? Men jeg håper jo du har annen familie og venner å feire med når den tid skjer:) Men jeg skjønner skrekken din, jeg skal feire min første jul uten foreldre i år, og jeg gruer meg veldig mye da det blir tungt og feil. Men så er det også en del av livet, (selv om kanskje synes 31 år er for tidlig til å ikke ha foreldre). Men ikke la denne skrekken ta for mye av gleden av å feire med dem, gled deg heller over enda en jul med dem. Og selv om noe blir annerledes og rart i første forsøket ,betyr jo ikke det at ikke kan bli hyggelig i andre forsøket. Jeg vet at jul blir tungt i en tid framover, men den kan jo også med tiden bli til noe like hyggelig og trivelig 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ensom og alene er ikke det samme En dag i året skal folk bryte seg selv ned pga de ikke har noen å feire jul med, sorry. Det blir nesten for dumt. I julen skal man liksom stille opp for de svake, bry seg mer. Men resten av året? Da gir alle f*en. Anonymkode: 1e876...0f9 Dette blir så dumt å skrive. For alt du vet kan TS være en hjelpsom sjel som driver med frivillig arbeid året rundt. Det er en som skriver her at det bare er å bestemme seg for å ha det hyggelig i julen og vipps så blir det hyggelig. Om dette er formelen så kan jo alle med tunge depresjoner og selvmordstanker bare pakke sammen - BESTEM DEG FOR Å HA DET BRA! Å undertrykke vonde følelser og glatte over gjør ting bare verre. Og en ting til. Det er mange ensomme der ute som biter tennene sammen året rundt, gjør det beste ut av det de har og prøver så langt det lar seg gjøre å trives selv om de er alene. Når jula, påsken, 17.mai kommer; la nå de stakkars menneskene få lov til å være litt lei seg over å se folk i store gjenger som har det gøy sammen og koser seg. Siste ting: det er en vesentlig forskjell på å ta et valg om å være alene som de over med familie her skriver, og det å ikke ha noe valg. Det er dessuten ikke alle som synes det er så veldig stas å dra på julaften med kirkens bymisjon å sitte der og kjenne seg ensom uten å greie å komme i prat med noen der heller. For mange kjennes det nedværdigende. Hvis alt dette er tull og fjas slik du fremstiller så synes jeg det er jævlig rart at Kongen sender varme tanker til de ensomme i nyttårstalen, samt minner oss om at vi må prøve å strekke ut ei hand til disse. Da hadde han ikke sagt noe om det i det hele tatt og heller skålet for de rike og vellykkede som gjør livet på riktig måte. Skam deg som skriver sånt. Lær deg at din sannhet ikke alltid er den riktige selv om det passer deg bra Anonymkode: e5de3...b6a 1 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. november 2022 #15 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet jo at en gang, forhåpentligvis langt inni fremtiden så har jeg ikke lenger foreldre å feire jul med, og det blir sikkert ikke i barndomshjemmet. Ønsker å ta over det en gang, men de er ikke enige i det. Sånne tanker gjør meg trist og redd og de kommer hvert år før jul. Dere som har det sånn og er alene, fortsatte dere å feire jul eller sluttet dere med det? Hvordan feiret dere jul? Flere som tenker sånn? Hva føler dere når dere har sånne tanker? Jeg vet at jeg har nok igjen familie om mange år også, men kan jo ikke regne med at de skal inkludere meg. Jeg har ikke samboer og barn, ønsket meg egentlig ikke det, men nå er jeg usikker. Kanskje jeg ønsker det likevel… Anonymkode: 2d048...99d Dette skjønte jeg ikke. Foreldrene dine vil ikke at du skal arve huset deres når de dør? Men du må jo rett og slett bare skape deg dine egne, nye tradisjoner når den dagen kommer. Vet ikke hvor gamle foreldrene dine er, men om det er sannsynlig at de lever en del år til, er det jo mye som kan skje i mellomtida som kan påvirke hvordan julefeiringa di blir.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Skrevet 3. november 2022 Anonymus Notarius skrev (9 minutter siden): Dette skjønte jeg ikke. Foreldrene dine vil ikke at du skal arve huset deres når de dør? Men du må jo rett og slett bare skape deg dine egne, nye tradisjoner når den dagen kommer. Vet ikke hvor gamle foreldrene dine er, men om det er sannsynlig at de lever en del år til, er det jo mye som kan skje i mellomtida som kan påvirke hvordan julefeiringa di blir. Nei de vil ikke det, de tror det blir for vanskelig for meg. Men mitt ønske å ta over det. Livredd for at de skal selge det, men får ikke gjort noe med det. De er i 60 årene. Men de har fortsatt mødrene sine som er godt over 80. Fedrene deres ble også over 80. Og jeg hadde en oldefar som ble nesten 100, så kanskje høy alder er arvelig… Ja er jo mye som kan skje, men må prøve å ikke tenke på det. Anonymkode: 2d048...99d
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. november 2022 #17 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei de vil ikke det, de tror det blir for vanskelig for meg. Men mitt ønske å ta over det. Livredd for at de skal selge det, men får ikke gjort noe med det. De er i 60 årene. Men de har fortsatt mødrene sine som er godt over 80. Fedrene deres ble også over 80. Og jeg hadde en oldefar som ble nesten 100, så kanskje høy alder er arvelig… Ja er jo mye som kan skje, men må prøve å ikke tenke på det. Anonymkode: 2d048...99d For vanskelig for deg å ha et hus? Høres jo ut som om de kommer til å leve i minst 20 år tid, så ville ikke brukt altfor mye energi på å gruble over dette.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #18 Skrevet 3. november 2022 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): For vanskelig for deg å ha et hus? Høres jo ut som om de kommer til å leve i minst 20 år tid, så ville ikke brukt altfor mye energi på å gruble over dette. Ja de tror det. Ja, det er vel mest sannsynlig at de gjør. Får håpe tankene går over etter hvert ja. Anonymkode: 2d048...99d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå