Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby på 8 uker har de siste par ukene gått fra å kunne sove hvor som helst til kun å sove på meg og stort sett kun etter amming. Prøver jeg å legge han i nest, seng, hos pappaen etc, våkner han på et mikrosekund.

Baby sover derimot godt og lenge på natten i bedside crib, så jeg lever veldig godt med å sitte i ro og gi han den kosen og nærheten på dagtid.

Problemet er at pappaen blir sur/lei/sjalu og mener jeg skjemmer bort baby og lærer han dårlige vaner.

Burde jeg tvinge igjennom at baby sover andre steder enn på meg (som ender med at baby ikke får sove), eller burde jeg bare la han ligge på meg?

Anonymkode: df2f9...b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La baby sove på deg. Det er så kort tid dette dreier seg om, og du kommer til å savne det. Babyer elsker nærhet og det er viktig for å bygge opp en god tilknytning.

Anonymkode: 97de7...223

• Liker 3
Skrevet

Det er helt vanlig. Babyer kan ikke bli bortskjemt på nærhet og trygghet, så nei man skal ikke tvinge babyen til noe annet (den kampen taper man gjerne). 

Anonymkode: bb6d9...6a5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

La baby sove på deg. Det er så kort tid dette dreier seg om, og du kommer til å savne det. Babyer elsker nærhet og det er viktig for å bygge opp en god tilknytning.

Anonymkode: 97de7...223

Sånn var min også fra fødsel, er fortsatt sånn 8 mnd og jeg kan si det at jeg er helt utslitt, anbefaler det ikke om det er andre alternativer. Det er ikke bra for kropp og psyke uten noen pauser fra babyen. 

Anonymkode: 1841f...710

• Nyttig 2
Skrevet

Akkurat som snuppa mi. Jeg tok kampen, ga opp for noen uker siden (hun er 4,5 måned) 🤪. Angrer meg SÅ at jeg gadd og stresse og styre så mye de fire månedene.

Anonymkode: 7d6d8...863

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Akkurat som snuppa mi. Jeg tok kampen, ga opp for noen uker siden (hun er 4,5 måned) 🤪. Angrer meg SÅ at jeg gadd og stresse og styre så mye de fire månedene.

Anonymkode: 7d6d8...863

Er akkurat sånn jeg tenker, vil nyte babytiden med gutten min, synes det er så unødvendig å ta den kampen når både jeg og babyen koser oss med det! 🥰

ts

Anonymkode: df2f9...b20

• Liker 1
Skrevet

Hvem skal ha babyen hvis det tilkommer deg noe, fks en uke på sykehuset?  Skal den da ligge å skrike og være redd.....?

Anonymkode: fb0ec...b90

Skrevet

Gutten min hadde også noen uker der han kunn sov på meg eller i bæresjal(sov tilogmed på meg på natten). Sto i det og det løsnet. Nå kan han sovne hvor som helst og sover fra klokka 19.30 til 8.30. Kanskje fordi jeg lot han få gjøre det som gjorde han trygg? Aner ikke

Skrevet

La baby sove der den vil. 

Skrevet

Åh så normalt. Du skjemmer babyen IKKE bort! Det går faktisk ikke an. Du lager ikke dårlige vaner. Du gir babyen akkurat det den trenger. Det er helt normalt at fedre blir sjalu. Deres tid vil komme,men pappa er nr 2 for babyen akkurat nå, og slik må det være. Det er så vanvittig naturlig :)

Og at babyen sover i bedside crib på natta - da er du heldig! Jeg og veldig mange slet så ekstremt med å få flytta babyen fra egen kropp til en seng på natta. Enjoy:)

Les om "det fjerde trimesteret" 

Anonymkode: 5e5d0...8eb

• Hjerte 2
Skrevet

Har det skjedd noe spesielt hos dere eller endrede rutiner? Siden det skjedde plutselig. Barn kan endres på noen timer, men kanskje det er noe som utløste det.

Nå er babyen din liten enda, så jeg ville ikke tenkt så mye på det annet enn om du ikke får et avbrekk, men jeg tenker man må finne ut av hva man ønsker på sikt. De venninnene mine som har latt det gå, har endt opp med babyer som er utrygge på far, som ikke blir kjent med andre osv. Når hun ene var helt utslått med sykdom, kunne ikke far ta over uten at det var hyling fra en annen verden.

Så jeg tenker man kan la babyen sove hvor den vil, samtidig som man kan tenke litt fremover også :) 

Anonymkode: d8e12...41e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvem skal ha babyen hvis det tilkommer deg noe, fks en uke på sykehuset?  Skal den da ligge å skrike og være redd.....?

Anonymkode: fb0ec...b90

Ja, han må da tåle å ligge å gråte i en hel uke mens han venter på mor. 

Idiot. 

Anonymkode: 36759...658

• Liker 1
Skrevet

Problemet er ikke babyen, men mannen din som er for umoden til å forstå og sette babyens foran seg selv. Baby vil ha nærhet og trygghet, og det er helt naturlig og slik det sjal være.

Anonymkode: 624ae...c91

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er søtt. Og som andre sier, det er bare for en kort periode. Mannen din ville nok ligget der selv.😂

Anonymkode: 2e677...d10

Skrevet

Les på ammehjelpen.no

Først ved 3 mnd de begynner å lage vaner. I tillegg har ofte baby mer behov for nærhet fra uke 6-8. Min helsesykepleier sa at før 3 mnd trenger jeg ikke å stresse så med dette, men fint å trene litt på å sove alene såfremt baby ikke blir overtrøtt. 

Min er 7 uker idag og veldig lik. Jeg tenker det er bedre han sover på meg enn å ikke sove, bli overtrøtt og grinete. Prøver gjerne 1 gang å legge ned etter 5-10 min (for at han skal ha sovna), men går det ikke tar jeg han opp. På natta sover han i nest i bedside, jeg klarer ikke å legge han forsiktig nok ned på den harde madrassen 😅

Vi øver også litt på å sovne med støtte i nest/bag fordi det tydeligvis er lettere for noen babyer å sovne igjen når de småvåkner om de er samme sted som de sovna. 

Anonymkode: 7097f...cd1

Skrevet

Sånn har min vært i perioder også :) Har bare latt henne sove på meg. Hun har også sovet godt i vogn da. 

Anonymkode: b356b...4c2

Skrevet

Kan dere prøve at pappa får baby til å sovne? Da vil baby kanskje sove på pappan? Det har funket her iblant iallfall, men å flytte etter at baby sovnet på meg funket som regel ikke. Her har også far følt litt på at baby så tydlig har foretrukket meg, men at du skjemmer bort baby  må du forklare at ikke er tilfelle, ikke hør på det og stol på deg selv der. Baby trenger masse nærhet. 

Anonymkode: b356b...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...