Gå til innhold

7-åring som blir frekk med besøk av venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 7 år som endrer seg veldig og blir både frekk og ufyselig når hun har besøk eller generelt hvis hun er sammen med venner. Dvs særlig mot meg som mor. Hun blir høylytt, hører ikke på grensene jeg setter, ler av meg og sier stygge ting. Har selvsagt prøvd å snakke med henne om det på forhånd og i etterkant av episoder, og hun sier hun skjønner det og skal bli bedre, men det samme skjer igjen. Det fører til at vi ikke orker at hun har så mye besøk, for det er et mareritt. Det samme kan også skje ute, særlig hvis jeg setter grenser foran venner. Akkurat som om hun girer seg opp flere hakk og skal tøffe seg foran andre, og da er hun helt ufyselig mot meg. Syns også det er vanskelig å ta tak i underveis, da blir hun bare enda surere og frekkere. Vil gjerne bli kvitt denne oppførselen før hun blir eldre og enda «verre». Noen råd? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig.

Anonymkode: edb33...081

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke tøff deg, for du er ikke tøff. Nå er du bare barnslig. 

Anonymkode: cc6fa...d9b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jekk henne ned og fortell at ufyselig oppførsel ikke er tøft. 

Anonymkode: 3135a...02c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Neste gang sender du besøket hjem hvis hun ikke tar irettesettelse umiddelbart. Og gangen etter det. Og etter det. Det kan hende det går inn til slutt.

Anonymkode: 0c210...096

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Da sender man hjem besøket. 

Anonymkode: 3d8a4...9d8

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

skjønner hun selv hvorfor hun gjør det ? altså: ville slått ned på det og sendt besøket hjem ja, pluss si noen om at : dette ble vi enig om at om når du blir sånn må besøket gå/ vi må gå

Men lurer på om hun skjønner selv hvorfor hun gjør det og om hun har kontroll over adferden? Det høres jo litt ut som hun føler seg underlegen sammen med venner å må hevde seg ved å stå på deg. Litt for innviklet å forklare for ett barn mulig. Vet ikke når barn er modne nok til å reflektere slik. Og mulig jeg tar feil.

Anonymkode: 86732...dc3

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er helt vanlig.

Anonymkode: edb33...081

Nei, det er det ikke...

Anonymkode: b9cf9...86b

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er det ikke...

Jo, det er det!

• Liker 3
Skrevet

Du må ta fra henne den makten hun tror hun plutselig har. Hun er kanskje sjefen av vennegjengen, men du er hennes "sjef" og bestemmer hvordan du vil ha det hjemme.

Om hun er uspiselig hjemme, da forteller du vennene hennes at de kan dra hjem og at datteren din ikke er moden nok for besøk enda. Hun må bli igjen hjemme, selvsagt. Men husk å snakke med henne om oppriktighet og verdien av å være seg selv, ikke tøffe seg og late som om det er kult å være frekk.

Anonymkode: 5ded2...3ce

• Hjerte 2
Skrevet
malifika skrev (24 minutter siden):

Jo, det er det!

Rart at jeg ikke kjenner noen som har det sånn da. Og jeg kjenner mange med barn. Så nei, ikke vanlig.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Neste gang sender du besøket hjem hvis hun ikke tar irettesettelse umiddelbart. Og gangen etter det. Og etter det. Det kan hende det går inn til slutt.

Dette! Og ta fra hu goder i tillegg. Gi en advarsel og iverksett konsekvens. Og gjennomfør alltid! 

• Hjerte 1
Skrevet

Du har tatt praten flere ganger. Neste gang sier i fra om at hun får en sjanse eller så blir besøket sendt hjem. Så enkelt. 

Det skjer her i huset hvis mine barn oppfører seg på den måten. Mister de også muligheten til å dra på besøk til venner også.

Anonymkode: 195f8...967

Skrevet

Oppfører hun seg sånn hele tiden når hun har besøk eller bare når vennene ser på? Jeg hadde ikke sendt besøket hjem, ser for meg at det må være både utrygt, flaut og gjør det vanskeligere for henne å fungere sosialt. Høres ut som hun har problemer nok med sosiale koder fra før. 

Jeg tror jeg hadde tatt henne ut av situasjonen og snakket med henne på tomannshånd og vært helt konkret på hva hun sa og gjorde som ikke var greit. 

Hva sier hun selv om det som skjer? Legger hun merke til det? Vet hun hvorfor?

Anonymkode: 938f2...565

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville pratet med henne i «fredstid» Når hun er sånn er hun ikke helt seg selv, og jeg vil tro det er vanskelig å nå inn til henne. Prat med henne om hvorfor hun blir så frekk mot deg, når vennene hennes er der. Forklar henne at de samme reglene gjelder selv om vennene hennes er der. Bestem dere for å lage noen «venneregler» som er regler dere kommer frem til i felleskap. Da får hun eierskap til reglene, og føler ikke det er noe som blir tvunget på henne. Jeg ville ikke truet med å sende vennene hjem. Trusler kommer man ikke så langt med. Si heller at dersom hun neste gang klarer å følge reglene og ikke er frekk med deg kan dere gjøre noe ekstra kjekt sammen i helgen. Det er mye mer motiverende for barn (og voksne) enn trusler. Det er forøvrig normal oppførsel. Men, det betyr ikke at en ikke skal ta tak i det. Fokus på relasjonen mellom deg og henne. Hun har et ellercannet behov for å hevde seg foran vennene sine, og det er deg hun er trygg på. Når hun er sånn mot deg, er det fordi hun kan være sånn. Det viser at hun er trygg på deg. Så fortsett den gode mamma jobben du gjør. Bygg relasjonen, ikke bryt den, som noen foreslår ovenfor her. Sjuårsalderen er en litt vanskelig alder for mange barn ♥️

Anonymkode: 36f32...e61

Skrevet

Jeg ville sendt hjem besøket. Bare sagt sorry, nå må dere gå fordi **** klarer ikke å oppføre seg skikkelig og følge regler. 

Altså vært veldig tydelig til både henne og besøket om hvorfor de måtte gå.

Ta en gjennomgang om hvordan reglene er og hva som er konsekvensene ved brudd av dem. Og minn henne på dem neste gang hun skal ha besøk.

Her går jeg også til og med så langt at jeg minner 9 åringen på hus-reglene og sier at det er hennes ansvar å påse at også besøket følger dem. Får hun problemer med det så må hun si fra før det går over stokk og stein. Dette har jeg gjort i to år allerede, etter en episode der besøket dytta til lillebror.

Nå er jeg veldig direkte og tydelig med barna om hvordan jeg vil ha det, det for å unngå misforståelser. Og har jeg vært utydelig så innser jeg det, kryper til korset og korrigerer budskapet mitt.

Det er jo selvsagt viktig å ikke være helt nazi. Nå er hus-reglene våre litt sånn som kardemomme-loven. En skal være snill og grei, rydde opp etter seg, inkludere alle slik at ingen blir lei. Og ta godt vare på det som er rundt seg.

Lillebror dytteren ble forresten konfrontert. Jeg spurte hva han drev med, og hvis lillebror gjorde noe som ikke var greit så måtte en av oss voksne få beskjed slik at vi kunne ta å prate med ham. Og at dytting og slikt ikke var greit, og om han skulle gjøre slikt så kunne han bare gå for slik oppførsel vil jeg ikke ha i hus. Er det forstått? Er det noe du vil si?

Og tataaa: Ingen dytting siden.

Anonymkode: f775b...260

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke tøff deg, for du er ikke tøff. Nå er du bare barnslig. 

Anonymkode: cc6fa...d9b

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jekk henne ned og fortell at ufyselig oppførsel ikke er tøft. 

Anonymkode: 3135a...02c

Da sender man hjem besøket. 

Anonymkode: 3d8a4...9d8

Kaneel skrev (15 timer siden):

Dette! Og ta fra hu goder i tillegg. Gi en advarsel og iverksett konsekvens. Og gjennomfør alltid! 

Herrejemini, for en gjeng.

TS: Ta en rolig prat alene med jenta der du utfordrer henne på denne atferden. Be om hennes tenker om hvorfor hun oppfører seg slik. Fortell henne hva du tenker om atferden, og hva du forventer av henne. Fortell henne om konsekvensene deres denne atferden fortsetter.

Dette er kommunikasjon som fungerer. Alt vaset som jeg har sitert fungerer ikke i lengden, og vil gjøre tenårene til et helvete for deg. Etablerer du en god og respektfull kommunikasjon der du er tydelig på din grenser nå, så vil de nesten ti årene forløpe mye enklere,.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...