Gå til innhold

Blir eldre mennesker diskriminert? Er det en slags ” aldersrasisme” på gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med eldre mener jeg folk som er 65+.

Eldre presses ut av arbeidslivet. Eldre blir stemplet dinosaurer av de unge. 

Selv er jeg i 30-årene, men merker at jeg gruer meg til å bli gammel. Unge folk som ser ned på de eldre bør ta seg sammen.

Anonymkode: 0ac2d...4ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du 65+ er du mest sannsynlig på vei ut av arbeidslivet uansett. Er du 60 har du 5-10 år igjen, men jeg skjønner jo at du ikke havner øverst i kandidat bunken om den som ansetter har mange å velge blant.

Men ellers, nei. Synes ikke det virker som de blir diskriminert i stor grad, de er i dessertgenerasjonen de aller fleste....

Skrevet

I yrkeslivet så er det definivt slik at folk på 60+ blir diskriminert. Det har jeg sett flere steder. Blir holdt utenfor prosesser, oversett, etc.

Anonymkode: 91345...5b1

Skrevet

Jeg er 60 og merker at jeg har begynt å føle meg litt utenfor på jobben, men det er nok fordi de jeg jobber sammen med er i 30-årene og at jeg ikke alltid henger med på hva de snakker om. Faglig er jeg sterk, men tålmodigheten og interessen for å lære meg nye verktøy og systemer har blitt mindre, men jeg henger fortsatt med. 

Anonymkode: 557a7...54f

• Liker 2
Skrevet

Er det rart? Det er den aldersgruppen man stadig ser klage over moderne teknologi og at de ikke klarer å henge med. Vel, news flash, moderne teknologi er den del av hverdagen i de fleste jobber

Anonymkode: 5d0e6...b75

Skrevet

Ja, bare les her på KG. Er det noen å klage på så er det alltid «sure gamle kjerringer». Jeg har er selv i alderskategorien og har i min nærmeste omgangskrets oppsiktsvekkende mange på min alder som er forsøkt presset ut av jobbene sine og det kvinner med alt fra doktorgrad til ufaglærte. Kun de i offentlig sektor har fått fortsette uten kamp. Tvangspensjonering brukes for alt det er verd ved såkalte innsparingstiltak. Alle skjønner at arbeidsstokken ikke kan bestå kun av folk mellom 30-45, men likevel er aldersdiskriminering helt vanlig, for kvinner vel å merke. 
Dere som er unge bør begynne å reflektere over dette slik som ts har gjort.

Anonymkode: 8cbfd...b94

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det rart? Det er den aldersgruppen man stadig ser klage over moderne teknologi og at de ikke klarer å henge med. Vel, news flash, moderne teknologi er den del av hverdagen i de fleste jobber

Så hovmodig sagt. 

Skrevet

Det kalles alderisme. Og det er fritt fram å kalle eldre mennesker hva som helst. Dytte dem unna, «her kommer jeg». Fortelle dem hvor lite de er verd, hvor stygge de er osv osv. Ingen lov mot å hundse og trakassere gamle folk. Jobber kan de bare glemme hvis man bikker 60. 

Anonymkode: 1ec5b...d16

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Med eldre mener jeg folk som er 65+.

Eldre presses ut av arbeidslivet. Eldre blir stemplet dinosaurer av de unge. 

Selv er jeg i 30-årene, men merker at jeg gruer meg til å bli gammel. Unge folk som ser ned på de eldre bør ta seg sammen.

Anonymkode: 0ac2d...4ae

Aldersdiskriminering har eksistert lenge. Forkastelig er det.

• Nyttig 1
Skrevet

Var en artikkel for en stund tilbake om en eldre kvinne i 60 årene som var lei av at hun ikke ble hørt

Jeg bare lo av det hele og tenkte at de selv har skyld i at de ikke blir tatt seriøst

Hvem er det som har heiet frem ungdommen mest? Jo det er kvinner, og da spesielt eldre kvinner.

Et godt eksempel på det er Greta Thunberg. De mannfolka som sa imot galskapen om å lytte til tenåringer ble stemplet som det ene og det andre. Dette overfokuset på ungdommen har ført til at eldre blir sett på som dumme.

Og så gikk da denne dama i 60 årene ut i avisa og begynte å klage. Vel. Som man reder, så ligger man.

Anonymkode: 6a66b...53d

Skrevet
Summeer skrev (26 minutter siden):

Er du 65+ er du mest sannsynlig på vei ut av arbeidslivet uansett. Er du 60 har du 5-10 år igjen, men jeg skjønner jo at du ikke havner øverst i kandidat bunken om den som ansetter har mange å velge blant.

Men ellers, nei. Synes ikke det virker som de blir diskriminert i stor grad, de er i dessertgenerasjonen de aller fleste....

Det med dessertgenerasjonen er tull. Det er de yngre i dag som er det. Får omtrent alt opp i hendene.

Skrevet

Å få en ny jobb etter 55 er umulig, og tro meg, jeg har prøvd. Så det er diskriminering ja. Jeg tror at erfaring er viktig og dessuten en fin blanding av mellom 20 + og 50 + er berikende for en arbeidsplass.

Anonymkode: faa0b...dc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Noen få gjør det. De aller fleste eldre klarer å henge med og bruker bla annet internett flittig. Med mindre man er over 80 og, eller dement.

• Nyttig 1
Skrevet

De unge er arrogante, nedlatende og blærene. Tror de kan og vet alt. De bør se til å komme seg ned av sin høye hest.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da må det jo tilrettelegges så alle kan greie det. Man greier bare det man greier, enkelt og greit. Akkurat som at kroppen ikke greier å prestere det samme i fysiske jobber når man er  seksti som når man er tretti, det er naturlig. Men folk kan ikke skvises ut, ting må legges til rette. Bare vent til du kommer dit selv, så møter du deg selv i døra med et smell. 

Anonymkode: 0cb34...b46

Skrevet

Nå er det lover mot aldersdiskriminering, men de hjelper ikke i praksis. Er du 50+ og mister jobben er du lite ønsket i arbeidslivet. Velger du å jobbe etter 67 kan du miste jobben om du blir sykmeldt i 14 dager.

Data har vært vanlig i 30 - 40 år nå så de fleste har litt peiling og brukergrensesnittet er helt ok. Mine foreldre har smarttelefon og nettbrett og pc. De har passert 80. 

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre er ca 65, står i jobb ( en som utvikler!) Så det er stor forskjell på 65 og 80+ ifht om de bør forventes å ha grunnleggende kompetanse på bruk av IT....

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Bullshit! Nesten 60 her. Og 25-35 åringer kommer til meg for hjelp både når det gjelder jobb-apper, 365 eller hvordan løser man dette osv, og jeg får hjelp fra dem når jeg lurer på noe i en annen app eller i et dataprogram osv osv. Det er det som kalles deling og et godt og rikt arbeidsmiljø. 

Anonymkode: faa0b...dc4

Skrevet

Anonymkode: a7993...1e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...