Gå til innhold

Forbrukslån som egenkapital

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange her har tatt opp forbrukslån for å ha egenkapital da dere kjøpte bolig?

Anonymkode: 43022...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forhåpentligvis ingen.

Anonymkode: 4e8cb...6d6

Tenkte akkurat det samme.

Anonymkode: cd880...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaytee skrev (1 minutt siden):

Årets dummeste spørsmål

Hvorfor det? Vet om flere jeg. Derfor jeg spør.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dreamstar
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man tar opp forbrukslån for å ha som egenkapital så vil beløpet man får låne av banken til bolig bli lavere fordi de regner alle lån med i totalsummen du får lov å låne til bolig. Renten på forbrukslånet er også mye høyere enn renta på boliglånet, så du må regne med at totalkostnaden på din "egenkapital " blir stor, alt etter hvor mye du kan betale tilbake hver måned.

Endret av dreamstar
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du reduserer først og fremst summen du kan få i lån, og hvorfor skal du betale dyre dommer med høy rente ved siden av den høye gjelda du skal pådra deg med boliglånet?

Banken kommer også mest sannsynlig til å avslå søknaden, om du har tatt opp lån for å få egenkapital. 

Endret av Jaytee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forhåpentligvis ingen.

Anonymkode: 4e8cb...6d6

Jo, det er det. 

Forbrukslån som egenkapital for boligkjøp har blitt brukt av mange som en «bakvei» inn til boligmarkedet. Særlig etter at myndighetene strammet inn kravet til egenkapital for boligkjøp har mange latt seg friste og brukt forbrukslån til å dekke inn 15%-kravet i boliglånsforskriften. Ifølge en masteroppgave fra NHH er så mye som 13,95 milliarder kroner i forbrukslån brukt til egenkapital for bolig etter innstramningen av egenkapitalkravet til boligkjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reduserer først og fremst summen du kan få i lån, og hvorfor skal du betale dyre dommer med høy rente ved siden av den høye gjelda du skal pådra deg med boliglånet?

Banken kommer også mest sannsynlig til å avslå søknaden, om du har tatt opp lån for å få egenkapital. 

dreamstar skrev (2 minutter siden):

Hvis man tar opp forbrukslån for å ha som egenkapital så vil beløpet man får låne av banken til bolig bli lavere fordi de regner alle lån med i totalsummen du får lov å låne til bolig. Renten på forbrukslånet er også mye høyere enn renta på boliglånet, så du må regne med at totalkostnaden på din "egenkapital " blir stor, alt etter hvor mye du kan betale tilbake hver måned.

Ja jeg lurer egentlig kun på hvor mange her som har det. Ikke noe forklaring rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg lurer egentlig kun på hvor mange her som har det. Ikke noe forklaring rundt det.

Sier seg selv at det ikke er mange, sett bort fra de som mistet den ene hjernecellen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier seg selv at det ikke er mange, sett bort fra de som mistet den ene hjernecellen. 

Ca 14 milliarder kroner i forbrukslån som har blitt brukt til egenkapital. Det er da noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ca 14 milliarder kroner i forbrukslån som har blitt brukt til egenkapital. Det er da noen.

Og dette har du fra?

Anonymkode: 88b7b...584

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sikkert det er så dumt. Komme seg inn i boligmarkedet og refinansiere etter et års tid. 

Vel og merke sånn det var før. Etter sommerferien har verdien på min bolig sunket 300 000 iht Bulder Bank. Bra jeg ikke har lån på mer enn 25% si. 

Anonymkode: fab76...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første jeg tenker er bare, NEI! Elendig løsning. Du vil gjøre deg til gjeldsslave for resten av livet, da forbrukslån har noen sinnsyke renter. Så skal du på toppen av det bale med et boliglån? Du blir aldri gjeldsfri med en slik avgjørelse. Det er faktisk det dummeste valget du kan ta økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjorde dette før gjelds registret kom på plass, men nå hjelper det ikke da det bare minsker lånet du kan få og helt enkelt gir en god sjanse til at de avviser lånet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som gjorde dette, gjorde det FØR gjeldsregisteret kom. Da var det ikke mulig for banken å vite om søkeren hadde tatt opp forbrukslån f.eks dagen før eller en uke i forveien for å liksom ha egenkapital.

I dag er det umulig. Banken vil se i gjeldsregisteret at det står usikret gjeld der, og det er et stort rødt flagg og fører til automatisk trekk i hvor mye boliglån man kan få. Kanskje direkte avslag også, avhengig av hvor stort forbrukslånet er. Har man tatt opp 400 000 i usikret gjeld og søker om boliglån i dag, skal man ha en temmelig god og høy inntekt for å få godkjent boliglånet likevel. Banken vil nok likevel spørre seg hvorfor søkeren ikke har greid å SPARE egenkapitalen, når inntekten er så høy. Dette kan tyde på dårlig økonomisk styring og lite kontroll, noe som er et rødt flagg for banken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (4 minutter siden):

Det første jeg tenker er bare, NEI! Elendig løsning. Du vil gjøre deg til gjeldsslave for resten av livet, da forbrukslån har noen sinnsyke renter. Så skal du på toppen av det bale med et boliglån? Du blir aldri gjeldsfri med en slik avgjørelse. Det er faktisk det dummeste valget du kan ta økonomisk.

Jeg tenker ikke å gjøre det. Bare vet om noen som har gjort det, og jeg synes det var en dårlig ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...