AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Del Skrevet 3. november 2022 Pga mye arbeid? Oppussing, vedlikehold, plenklipping, dess større hua dess mer rot ... Noen? Anonymkode: 141dd...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Del Skrevet 3. november 2022 Hus med barn? Mener du å kjøpe et hus som er ferdig utstyrt med barn? For det hadde jeg ikke gjort. Anonymkode: 88bb3...e15 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hus med barn? Mener du å kjøpe et hus som er ferdig utstyrt med barn? For det hadde jeg ikke gjort. Anonymkode: 88bb3...e15 Altså de fleste streber vel etter hus når de har barn .. med hage, lekestativ osv Anonymkode: 141dd...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Del Skrevet 3. november 2022 Barn ønsker vi oss ikke uansett. Men jeg har alltid ønsket meg enebolig med hage. Men jeg begynner nå faktisk å tvile litt pga alt merarbeidet som følger med. Anonymkode: 604c8...ca1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 3. november 2022 #5 Del Skrevet 3. november 2022 Barn har jeg aldri ønsket meg. Hus arvet jeg, og det ble for mye styr. Jeg trives best i leilighet. Har ikke behov for mange rom. Og så må man ha noen å vanne hagen når man er bortreist. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Del Skrevet 3. november 2022 Vi kjøpte hus før første barn ble født, eiendommen var på 1000 m2 og vi angret som bare det. Vi nedgraderte når barn nr to kom til enebolig i rekke på 150 m2 (fra 220 m2) med en liten hage og stor terrasse og har aldri angret. Anonymkode: 84050...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Del Skrevet 3. november 2022 Vi bodde i hus på 200 kvm og ca 900 kvm med tomt i 3,5 år før vi flyttet til fordel for rekkehus på 123 kvm uten noe særlig hage. Hadde da 2 barn. For oss var det ikke verdt det med all snømåking, vedlikehold alle årstider, mer plass å måtte vaske og holde ryddig ect ect. Skal sies at mannen jobber I forsvaret og er mye borte så jeg var mye alene, og vi følte at hver eneste ferie og fritid gikk til eiendom og hus. I tillegg så følte vi at vi i evigheten måtte spare og spare fordi det alltid var et eller annet som måtte påregnes av kostnader i framtiden, som skift av vindu og platting og ytterdør og det ville ingen ende ta. Vi kjøpte splitter nytt rekkehus i stedet, samt hytte/fritidsleilighet på fjellet vi reiser til i ferier osv 😊 den er også helt vedlikeholdsfri, så vi kan bruke tiden vår på barna og hverandre 💕 Anonymkode: 59822...92e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 3. november 2022 #8 Del Skrevet 3. november 2022 Jeg har tre barn og skal ikke ha hus under noen omstendighet. Hadde hus i fire år før vi fikk barn og aldri igjen. Sjukt mye tid og penger på vedlikehold, utendørsdill, greier man ikke er ansvarlig for selv i blokk osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Del Skrevet 3. november 2022 Jeg ønsker meg hus uten barn. Anonymkode: efe35...96d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Del Skrevet 3. november 2022 Vi skal definitivt bli boende i 4-5 romsleilighet også med 1 barn. Med 2 ville vi sikkert vurdert rekkehus, stort hus med hage er uaktuelt. Vi har enorm bilfri uteplass rett utenfor døra når vi bor i leilighet i 1. Etasje Anonymkode: 25e5b...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Del Skrevet 3. november 2022 Ja altfor mye vedlikeholdsarbeid, jobb og utgifter. Bor i leilighet til barna flytter ut Anonymkode: 5c55c...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #12 Del Skrevet 4. november 2022 Her hvor vi bor finnes faktisk ikke leiligheter (utkantsnorge). Så vi kjøpte hus på 160 kvm, liten hage. Det er mer enn stort nok for oss. Hadde vi hatt mulighet så hadde det blitt leilighet med balkong. Men nærhet til familie, venner og jobb var mer verdt Anonymkode: ab8b6...14b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #13 Del Skrevet 4. november 2022 Ønsker meg forsåvidt barn etterhvert, men hus har jeg alltid vært innstilt på at jeg vil ha. Har enebolig med hage, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i at det er så sinnsykt mye vedlikehold. Det var en heftig periode her med mye oppussing, men det er jo 'min egen feil', siden jeg kjøpte et hus med oppussingsbehov. Men nå klipper jeg hekken et par ganger i året, og på gresset går det en robotklipper å gnafser på sommerstid, er da ikke så mye stress det? Huset trenger jeg ikke å male igjen på 10-15 år, så er jo lenge mellom hver gang. På vinteren går jeg over med snøfreser, men man slipper jo ikke snø om man bor i rekkehus. Jeg kunne ikke tenkte meg å bo med naboer over/under/ved siden av meg, helt inntil. Setter veldig pris på luften man får rundt seg med enebolig. Anonymkode: 1a0f7...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #14 Del Skrevet 4. november 2022 Jeg ønsker helst leilighet og ikke barn ( har også en diagnose som gjør at jeg ikke kan bli gravid uten medisinskhjelp ) men ja for mye styr og arbeid med hus og barn for min del. Anonymkode: fd1c2...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #15 Del Skrevet 4. november 2022 Drømmen er en markterrasse eller terrasseleilighet med utsikt. Anonymkode: e39c0...6dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #16 Del Skrevet 4. november 2022 Kusinen min vil absolutt IKKE ha verken hus eller rekkehus, og har to barn De bor heller i en stor, ny, fin blokkleilighet. De har balkong, men ikke så stor. Men rett utenfor blokken er det en kjempestor, fin lekeplass. Felles sitte-område med grillhytte og utepeis. Rett bak blokken er skogen, med masse blåbærlyng og stier og natur å leke og utforske i. Deres barn har enda større utfoldelsesmuligheter enn våre barn, som bor i enebolig med stor hage. Men hagen er ikke flat og fin og egnet til masse lekeapparater, så de har en trampoline og en knøttliten symbolsk sandkasse, og ellers er vi nødt til å gå i ti minutter for å komme til en lekeplass med disse og rusje. Vi har også lengre å gå for å komme til skog og natur. Så de i blokken lider absolut tingen nød i det hele tatt. Jeg er kjempemisunnelig når de bruker finværsdagene på å bare kose seg, mens vi må klippe plen og luke bed og male hus og whatnot. Men jeg hater å ha naboer HELT innpå meg, og liker å ha uteplassen helt for meg selv, så jeg hadde nok ikke villet bo i blokk igjen (har bodd i blokk i ti år uten barn), selv om mye av det frister. Anonymkode: f9567...7d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #17 Del Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ønsker meg forsåvidt barn etterhvert, men hus har jeg alltid vært innstilt på at jeg vil ha. Har enebolig med hage, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i at det er så sinnsykt mye vedlikehold. Det var en heftig periode her med mye oppussing, men det er jo 'min egen feil', siden jeg kjøpte et hus med oppussingsbehov. Men nå klipper jeg hekken et par ganger i året, og på gresset går det en robotklipper å gnafser på sommerstid, er da ikke så mye stress det? Huset trenger jeg ikke å male igjen på 10-15 år, så er jo lenge mellom hver gang. På vinteren går jeg over med snøfreser, men man slipper jo ikke snø om man bor i rekkehus. Jeg kunne ikke tenkte meg å bo med naboer over/under/ved siden av meg, helt inntil. Setter veldig pris på luften man får rundt seg med enebolig. Anonymkode: 1a0f7...127 Husk at hus og hager er forskjellige. Vi kan ikke ha robotklipper. Hagen er veldig ujevn, og delt i mange nivåer, med trapper. Så vi må klippe med vanlig klipper. Det er også opparbeidet masse bed, og masse prydbusker, og disse må trimmes og klipper støtt og stadig, og lukes lukes lukes... De fleste hus bør males oftere enn hvert 10-15 år... Med mindre du bor et sted med ekstremt vennlig klima. Jeg bor på vestlandet, med masse vind og regn. Anonymkode: f9567...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #18 Del Skrevet 4. november 2022 Skal ikke ha barn, vet ikke om vil ha hus.... kanskje? Men ikke stort i såfall. Må jo vaske selv 😂 Arver en tomannsbolig med et søsken når den tid kommer, og det blir bra tror jeg. Litt mye ansvar blir det nok, syns det er best å leie - men jeg får bare manne meg opp Anonymkode: 2e8d8...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 4. november 2022 #19 Del Skrevet 4. november 2022 Tråden er ryddet for kontaktannonse og avsporing. - Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #20 Del Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ønsker meg forsåvidt barn etterhvert, men hus har jeg alltid vært innstilt på at jeg vil ha. Har enebolig med hage, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i at det er så sinnsykt mye vedlikehold. Det var en heftig periode her med mye oppussing, men det er jo 'min egen feil', siden jeg kjøpte et hus med oppussingsbehov. Men nå klipper jeg hekken et par ganger i året, og på gresset går det en robotklipper å gnafser på sommerstid, er da ikke så mye stress det? Huset trenger jeg ikke å male igjen på 10-15 år, så er jo lenge mellom hver gang. På vinteren går jeg over med snøfreser, men man slipper jo ikke snø om man bor i rekkehus. Jeg kunne ikke tenkte meg å bo med naboer over/under/ved siden av meg, helt inntil. Setter veldig pris på luften man får rundt seg med enebolig. Anonymkode: 1a0f7...127 Vi bodde en plass med veldig mye snø. På vinteren synes jeg ikke vi gjorde annet enn å måke og strø og salte utenfor. Man kan tenke at det ikke utgjør så mye I tid, men når man har barn og kommer hjem fra jobb og lager middag og hjelpe med leksene og minste er for liten til å være inne alene og alt må gjøres når barnet er lagt så er snømåking det siste man ønsker å starte med etterpå. Synes også det høres rart ut at du bare beskjæres busker i løpet av et år. Hver vår måtte vi rense gårdsplassen for løv og annet etter vinter og høst og etterfylle grus på gårdsplassen etter all måkingen. Vi måtte jevnlig fylle på med ved som gjerne tok en hel kveld fordi den måtte bæres fra gårdsplassen til vedskjulet (kjøpte store mengder). Takrenner måtte renses jevnlig. Husvask en gang i året. Plenklipp i en hage hvor det ikke var mulig med robotgressklipper. Mosefjerning. Vi hadde veldig mye platting i hagen som måtte vedlikeholdes og beises. Rekkverket på verandaen oppe måtte vedlikeholdes hvert år pga store snømengder. Bordene var klare for utskifting. Løv og nedfall fra trær rundt måtte kostes og fjernes jevnlig for å ikke ødelegge plattingene. Buskene måtte beskjæres, bedene måtte lukes og holdes ved like og gjøres klare hver høst og vår. Avfall må samles opp og kjøres bort. Huset var fra 1988 så vinduene måtte snart byttes. Kjøkkenet begynte å bli klart for bytting. Ytterdøra måtte byttes. Dette er selvfølgelig veldig individuelt fra hus til hus men de aller fleste hus er i god stand som ikke krever renovering men som må vedlikeholdes litt og litt for å holde seg. Og alt dette tar tid og tiden må planlegges og settes av og går på bekostning av andre ting. Mange oppgaver er litt større "et par ganger i gang i året"-jobber, men hvis man summerer opp alle helgene og feriene man egentlig har tilgjengelig og i tillegg skal ha mulighet til å følge opp barna på fritidsaktiviteter og leve et liv utenom huset så er det ikke mye rom igjen for å bare senke skuldrene og kunne hente seg inn. Når min mann i tillegg var så mye borte så ble denne tiden ekstremt begrenset, og vi følte ikke vi gjorde så mye annet enn å vedlikeholde. Vi kunne ikke gjøre noe sammen de helgene far faktisk var hjemme fordi han da måtte sette av tid til å få ting gjort utendørs. Da måtte jeg følge alene på håndballkamp og hva enn vi hadde av forpliktelser ellers. Jeg kan godt forstå at mange trives godt med å vedlikeholde og pusle i hage og hus altså, men at man kan eie enebolig og være helt uforstående til arbeidet som følger med forstår jeg ikke helt 😊 det er muligens noe annet hvis man flytter inn i et helt nytt hus med nesten vedlikeholdsfri, flat hage eller velger å renovere fra bunn med en gang, men de aller fleste bor i hus med litt fartstid og krever at man tar litt hele tiden 😊 og noen synes det er helt topp! Kjenner flere som trives med det. For oss så ble det mer riktig med rekkehus og langt færre forpliktelser 😊 Anonymkode: 59822...92e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå