Gå til innhold

Er det mulig å trene bort skvettenhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får psykologhjelp og har god oppfølging til informasjon. Men den delen av angsten som er verst for meg er den som også ødelegger mest for meg, fordi det sitter i så lenge, OG den er vanskelig å forutse:

Så lenge jeg kan huske så har jeg alltid vært veldig skvetten. Hvis telefonen setter i å ringe fryser jeg til, hvis noen blir veldig sint og høylytt, hvis noen på tull smeller kinaputt eller sprenger en ballong eller sånt noe, hvis en bil gasser på noe helt sinnsykt osv. Hvis det ringer på døra skvetter jeg. Det er en sånn type skvetting som gir et voldsomt akutt sug i magen, kroppshårene reiser seg, jeg får hjerte i halsen og starter å skjelve. 

Dette er utrolig vanskelig å trene på, for det blir noe helt annet hvis jeg står å ser på en som smeller en ballong sånn at jeg vet det kommer til å smelle, eller jeg vet at om 5 min kommer en venninne innom og da vil ringeklokke ringe. Da er jeg forberedt. Ellers hadde jeg jo kunnet trent på den måten. 

Men det er når det kommer helt uforutsett at jeg skvetter. Når jeg slapper av i ro og mak på sofaen og den typen ting. 

Er det noen som har erfaring rundt dette? Jeg er fortvilet fordi en sånn insident kan snu helt opp ned på dagen min, fordi kropp og sjel blir utkjørt av å ha vært sånn i kriseberedskap. Det gjør rett og slett fysisk vondt i kroppen når jeg skvetter sånn og jeg er så lei av det!

:(

Anonymkode: 1cead...2da

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er akkurat som deg, men jeg har ikke oppsøkt hjelp så jeg lurer på hvilke svar du får her.

Lukke til!

Anonymkode: 4d368...f11

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også ekstremt skvetten, og lurer på hvorfor.

Anonymkode: 7fe5f...363

• Liker 2
Skrevet

Høres utrulig leit ut og som at dette hindrer deg i hverdagen. Slitt mye med nervøsitet/angst og spenninger i kroppen selv. Det som har hjulpet for meg er turer i skogen, gjerne bare uten musikk på ørene, mediter og yoga. Det er ikke farlig å skvette, det er en del av din kropp som gjør seg klar til beredskap. Regner med du får hjelp til angsten din siden du er hos psykolog og at dere kanskje har funnet ett evnt hovedproblem til hvorfor du skvetter/hva som utløser angst. Håper du finner roen og at du slipper skvette så mye!

Anonymkode: 20bdd...37b

Skrevet

Jeg har det også sånn. Skvetter himmelhøyt når telefonen ringer, selv om jeg venter en telefon - og vet at den kommer til å ringe. Det er veldig ubehagelig, føles jo ut som hjertet stopper. 😔

Anonymkode: 52180...821

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres utrulig leit ut og som at dette hindrer deg i hverdagen. Slitt mye med nervøsitet/angst og spenninger i kroppen selv. Det som har hjulpet for meg er turer i skogen, gjerne bare uten musikk på ørene, mediter og yoga. Det er ikke farlig å skvette, det er en del av din kropp som gjør seg klar til beredskap. Regner med du får hjelp til angsten din siden du er hos psykolog og at dere kanskje har funnet ett evnt hovedproblem til hvorfor du skvetter/hva som utløser angst. Håper du finner roen og at du slipper skvette så mye!

Anonymkode: 20bdd...37b

Jeg også går mye turer og prøver å finne ro. Angsten klarer jeg å ha en viss kontroll på sånn ellers bare jeg husker å puste og sånn. Men akkurat sånne bråe lyder osv sliter jeg skikkelig med. Og da har man heller ikke tid til å hente seg inn, man må få svart telefonen og man må gå å åpne når det ringer på. Om jeg bare hadde klart å roe ned den alarmberedskapen jeg skvetter inn i bare LITT 🥺

Anonymkode: 1cead...2da

Skrevet

Uff,jeg føler med deg. Har ptsd og er sånn selv. Det er grusomt.

Jeg har ikke klart å 'trene det av meg'..

Jeg går jevnlig til psyklog og prater om det som plager meg,det hjelper å få luftet ting.

Men føler ikke at jeg er blitt mindre skvetten..har desverre ingen gode råd..klem❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...