AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Går nå på Pranolol altså betablokkere. Fungerer ikke så godt. Ønsket henvisning til nevrolog, men fastlegen sa at det var kun hvis medisin var utprøvd. Må nå mellom serotex eller atacand. Lest om disse og synes bivirkningene virker så skremmende at jeg ønsker ikke å prøve ut noen av dwm. Er det virkelig ingen andre medisiner jeg kan få? Jeg MÅ gå på noe eller har jeg migrene hver dag. Jobber 100% i stressende jobb. Hvis jeg skal seponerepå de medisinene jeg har nå + prøve ut nye er jeg nødt til å bli sykemeldt for jeg vil få migrene. Fastlegen min er elendig, så står på venteliste til ny, men dette kan ta tid. Tviler på min fastlege vil sykemelde meg for dette, men vil at jeg skal prøve og se hvordan det går. Dette vil være ekstremt kjipt og uforutsigbart for arbeidsgiver. Anonymkode: 1fbd6...f16 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Ville vel da gått for Sarotex først, siden du nå går på blodtrykksmedisin og det ikke funker så bra. Det sagt så har jeg prøvd alt som er og er på ny runde med Atacand. Syns jeg har en effekt av det nå, så den er verdt å prøve. Har ingen plagsomme bivirkninger. Var mest at jeg ble andpusten i begynnelsen, men det går over etter hvert. Andre blodtrykksmedisiner kan også prøves. Topimax er et alternativ. Isoptin, Cataflam og Neurontin er andre alternativ. Det finnes en del mer og, men jeg husker ikke alle alternativene jeg har vært igjennom. Du kan henvises til nevrolog med en gang, men for å kvalifisere til Botox og/eller Ajovy, Aimovig og Emgality så må du ha vært gjennom minst tre forebyggende medisiner uten effekt først. Så det er det nevrologen også kommer til å prøve ut først. Anonymkode: 66489...f68
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ville vel da gått for Sarotex først, siden du nå går på blodtrykksmedisin og det ikke funker så bra. Det sagt så har jeg prøvd alt som er og er på ny runde med Atacand. Syns jeg har en effekt av det nå, så den er verdt å prøve. Har ingen plagsomme bivirkninger. Var mest at jeg ble andpusten i begynnelsen, men det går over etter hvert. Andre blodtrykksmedisiner kan også prøves. Topimax er et alternativ. Isoptin, Cataflam og Neurontin er andre alternativ. Det finnes en del mer og, men jeg husker ikke alle alternativene jeg har vært igjennom. Du kan henvises til nevrolog med en gang, men for å kvalifisere til Botox og/eller Ajovy, Aimovig og Emgality så må du ha vært gjennom minst tre forebyggende medisiner uten effekt først. Så det er det nevrologen også kommer til å prøve ut først. Anonymkode: 66489...f68 Takk for raskt svar! Sarotex er den som skremmer meg mest. Leser mye om folk som har gått opp mye i vekt, 20 kg på kort tid. Jeg har allerede gått opp i vekt etter betablokkerne. Kommer til å hate meg selv (enda mer) hvis jeg legger på meg mer. Alltid vært slank før dette helvete begynte for 8 år siden. 1. Legen tvinger meg til å velge mellom disse to. Det er kun de alternativene jeg har, og med begge risikerer jeg vektøkning. 2. Han nekter å henvise meg til nevrolog og sier jeg MÅ prøve ny medisin først. Hater livet mitt nå, for det består bare av jobb, migrene og sofa. Anonymkode: 1fbd6...f16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for raskt svar! Sarotex er den som skremmer meg mest. Leser mye om folk som har gått opp mye i vekt, 20 kg på kort tid. Jeg har allerede gått opp i vekt etter betablokkerne. Kommer til å hate meg selv (enda mer) hvis jeg legger på meg mer. Alltid vært slank før dette helvete begynte for 8 år siden. 1. Legen tvinger meg til å velge mellom disse to. Det er kun de alternativene jeg har, og med begge risikerer jeg vektøkning. 2. Han nekter å henvise meg til nevrolog og sier jeg MÅ prøve ny medisin først. Hater livet mitt nå, for det består bare av jobb, migrene og sofa. Anonymkode: 1fbd6...f16 3. Legen kommer ikke til å ville sykemelde meg under seponering eller utprøving. Han er fullstendig empatiløs og uten forståelse. Jeg har høy ansvarsfølelse/ atbeidsmoral og i tillegg synes jeg det er vanskelig å si Nei. Dette betyr at jeg kommer til å hive i meg paracetter og gå på jobb selv om jeg har vondt. Dette igjen vil førr til null livskvalitet, inget liv utenom jobb og mye seng og sofa. Jeg klarer ikke være med på noe sosialt og pleie mine vennskap. Livet mitt er ikkeeksisterende. Får bare vente til jeg får ny fastlege, selv om det kan ta et år eller to... FML Drittfasylegeordning!!! Anonymkode: 1fbd6...f16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for raskt svar! Sarotex er den som skremmer meg mest. Leser mye om folk som har gått opp mye i vekt, 20 kg på kort tid. Jeg har allerede gått opp i vekt etter betablokkerne. Kommer til å hate meg selv (enda mer) hvis jeg legger på meg mer. Alltid vært slank før dette helvete begynte for 8 år siden. 1. Legen tvinger meg til å velge mellom disse to. Det er kun de alternativene jeg har, og med begge risikerer jeg vektøkning. 2. Han nekter å henvise meg til nevrolog og sier jeg MÅ prøve ny medisin først. Hater livet mitt nå, for det består bare av jobb, migrene og sofa. Anonymkode: 1fbd6...f16 Ja, jeg gikk opp i vekt av Sarotex. 10 kg ca. De rant rett av igjen da jeg sluttet. De forskjellige blodtrykksmedisinene har forskjellige virkningsmekanismer så vidt jeg har skjønt. Derfor kan det jo hende Atacand fungerer, selv om den andre ikke gjør det. Bruker du anfallsmedisin? Triptaner? Med så mye migrene som du har må du passe på å ikke bruke slik medisin oftere enn 10 dager per måned. Da kan det bli verre, og man kan utvikle medikamentutløst hodepine. Har du mulighet til å gå til en privat lege? Bare for en time feks. Ikke fast oppfølging kanskje, men for å starte på en annen forebyggende. Helseforsikring? I så fall kan det hende det er mulig å dra til privat nevrolog. At man ikke har råd til det ellers er forståelig. Det er dyrt det! Anonymkode: 66489...f68
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 Jeg har veldig god effekt av Atacand, har ikke hatt migrene anfall på flere mnd. Var svimmel de første månedene, det var den eneste bivirkningen. Anonymkode: 88305...194
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 Atacand gikk jeg på noen år, den hjalp bra å forebygge migrene, gikk ikke opp i vekt og hadde ikke bivirkninger heller.men så fikk jeg litt lavt blodtrykk så sa ville legen at jeg sluttet på den. var kjipt så nå bruker jeg imigran for anfallene og den virker nå heldigvis bra- men ville prøvd candasartan om jeg var deg. Anonymkode: e1af5...637
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 Du må da ikke ha testet ut medisiner før du kan få en henvisning. Bytt fastlege og få en henvisning. Siden migrenen din er så ille at du ikke klarer å gjøre jobben din, så er absolutt en tur til nevrologen på sin plass. Er det i det hele tatt sikkert at det er migrene du har? Er det fastlegen som har sagt det? Fastleger kan ikke hodepiner!! Anonymkode: 8d6cb...850
Helene Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Alt må testes ut, nevrolog eller ikke. Vært gjennom mølla. Fastlegen var flink til å la meg prøve ut. Ingen andre enn deg selv kan svare på hva som fungerer for deg.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du må da ikke ha testet ut medisiner før du kan få en henvisning. Bytt fastlege og få en henvisning. Siden migrenen din er så ille at du ikke klarer å gjøre jobben din, så er absolutt en tur til nevrologen på sin plass. Er det i det hele tatt sikkert at det er migrene du har? Er det fastlegen som har sagt det? Fastleger kan ikke hodepiner!! Anonymkode: 8d6cb...850 Ja, det er migrene. Jeg er 4. generasjon, så den saken er grei. Ble forverret for 8 år siden fra 3 anfall i året, til tilnærmet hver dag. Faslegen min NEKTER å henvise før jeg prøver ny medisin. Jeg står på venteliste til ny fastlege, men her i området er det svært vanskelig å få ny fastlege. De FÅ gode har 2-300 på venteliste. Fant ei med bare 27. Hun skåret topp på tillit og kommunikasjon, så valgte hun. Anonymkode: 1fbd6...f16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Atacand gikk jeg på noen år, den hjalp bra å forebygge migrene, gikk ikke opp i vekt og hadde ikke bivirkninger heller.men så fikk jeg litt lavt blodtrykk så sa ville legen at jeg sluttet på den. var kjipt så nå bruker jeg imigran for anfallene og den virker nå heldigvis bra- men ville prøvd candasartan om jeg var deg. Anonymkode: e1af5...637 Fastlegen sier alternativene mine er seroxat eller atacand. The End. Anonymkode: 1fbd6...f16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 Du kan forøvrig også få medikamentutløst hodepine om du bruker paracetamol og/eller ibux mer enn 10 dager i mnd.. Anonymkode: 1af8d...627 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 Migrenepasient jeg også. Hadde migrene "hele" tiden i årevis. Sarotex ble prøvd, og da fikk jeg feber. Gikk med feber hver dag uten at noen lege skjønte hvorfor. Det var utrolig slitsomt. Til slutt var det et lyst hode på sykehuset som sa at det var Sarotex-en som ga meg feber, fordi det påvirket hjernen. Sluttet på den, og to dager etterpå var jeg feberfri for første gang på månedsvis. Anonymkode: c376f...d6d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du må da ikke ha testet ut medisiner før du kan få en henvisning. Bytt fastlege og få en henvisning. Siden migrenen din er så ille at du ikke klarer å gjøre jobben din, så er absolutt en tur til nevrologen på sin plass. Er det i det hele tatt sikkert at det er migrene du har? Er det fastlegen som har sagt det? Fastleger kan ikke hodepiner!! Anonymkode: 8d6cb...850 Han nekter å henvise meg uten ny utprøving. Tar muligens 1-2 år å få ny fastlege her. Jeg står på venteliste... Med nåværende fastlegeordning har legen så SYKT mye makt, og har man uheldigvis en elendig lege uten empati og forståelse, så er man føkkt, som meg. Bare for å ha det sagt; Jec går nesten aldri til legen, så er ikke den som renner ned dørene akkurat. Jeg er langt fra den hypokonderen dere kanskje oppfatter meg til å være. Før nåi det siste er det kanskje to ellet tre år siden sist jeg var hos legen. Anonymkode: 1fbd6...f16 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #15 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan forøvrig også få medikamentutløst hodepine om du bruker paracetamol og/eller ibux mer enn 10 dager i mnd.. Anonymkode: 1af8d...627 Da ble jeg skada allerede på slutten av 80-tallet.... Anonymkode: 1fbd6...f16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Migrenepasient jeg også. Hadde migrene "hele" tiden i årevis. Sarotex ble prøvd, og da fikk jeg feber. Gikk med feber hver dag uten at noen lege skjønte hvorfor. Det var utrolig slitsomt. Til slutt var det et lyst hode på sykehuset som sa at det var Sarotex-en som ga meg feber, fordi det påvirket hjernen. Sluttet på den, og to dager etterpå var jeg feberfri for første gang på månedsvis. Anonymkode: c376f...d6d Fy fader.. Inkompetente folk, ass!! Anonymkode: 1fbd6...f16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #17 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sjekk opp hva helseforsikringen dekker. Kan hende du blir overrasket 😊 min nevrolog sa nemlig at hovedvekten av de som går til privat nevrolog gjør det via helseforsikring. Funker Relpax da? Hvis ikke finnes det flere typer triptaner også. Både langtidsvirkende og mer akutte som har kortere virkningstid. Naramig kan man feks få og ta når man har menstruasjon. Den perioden med mensen går ikke innunder den kvoten på 10 dager. Det kan være et fint avbrekk i hvert fall. Anonymkode: 66489...f68 Ja, jeg skal sjekke det ut, men om alt nevrologen gjør er å sette meg på samme meds som fastlegen, hva er vitsen med nevrolog? Trodde de sjekka om de fant årsaken til migrenen elns? Relpax funker av og til. Anonymkode: 1fbd6...f16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #18 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg skal sjekke det ut, men om alt nevrologen gjør er å sette meg på samme meds som fastlegen, hva er vitsen med nevrolog? Trodde de sjekka om de fant årsaken til migrenen elns? Relpax funker av og til. Anonymkode: 1fbd6...f16 Da får du i hvert fall muligheten til å prøve noe annet enn de to alternativene fastlegen har gitt deg. Tre stk må du uansett igjennom, uten effekt, for å kvalifisere til Botox og/eller Ajovy, Aimovig og Emgality. Anonymkode: 66489...f68
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #19 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da får du i hvert fall muligheten til å prøve noe annet enn de to alternativene fastlegen har gitt deg. Tre stk må du uansett igjennom, uten effekt, for å kvalifisere til Botox og/eller Ajovy, Aimovig og Emgality. Anonymkode: 66489...f68 Ja, men problemet da er NR. 3 på listen jeg skrev i begynnelsen, ang. sykemelding..... Anonymkode: 1fbd6...f16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #20 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da får du i hvert fall muligheten til å prøve noe annet enn de to alternativene fastlegen har gitt deg. Tre stk må du uansett igjennom, uten effekt, for å kvalifisere til Botox og/eller Ajovy, Aimovig og Emgality. Anonymkode: 66489...f68 Ja, men problemet da er NR. 3 på listen jeg skrev i begynnelsen, ang. sykemelding ved seponering og utprøving. Anonymkode: 1fbd6...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå