AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Har en baby på 6 uker som ikke alltid blir fornøyd. Ammer hver 1-2t. Men i perioder ammer jeg hele tiden. Må bytte fra ene brystet til det andre. Sover ikke mellom øktene. Har bysset, vugget, trillet uten at han rier seg/sovner. Blir kun fornøyd av pupp. Men det er slitsomt da han er bundet på meg hele tiden. Far forsøker å avlaste også, men hjelper ikke. Har dere noen råd? Anonymkode: 5ecba...e85
Kaisada Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en baby på 6 uker som ikke alltid blir fornøyd. Ammer hver 1-2t. Men i perioder ammer jeg hele tiden. Må bytte fra ene brystet til det andre. Sover ikke mellom øktene. Har bysset, vugget, trillet uten at han rier seg/sovner. Blir kun fornøyd av pupp. Men det er slitsomt da han er bundet på meg hele tiden. Far forsøker å avlaste også, men hjelper ikke. Har dere noen råd? Anonymkode: 5ecba...e85 Morsmelkerstatning kan være en veldig god løsning for å få barnet mett og fornøyd 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 Det er slik det er å ha nyfødt. Det går over rundt 3 mnd. Amming er mye mer enn mat Anonymkode: 640c6...179
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er slik det er å ha nyfødt. Det går over rundt 3 mnd. Amming er mye mer enn mat Anonymkode: 640c6...179 Selv om mange babyer ser sånn er det er absolutt ikke sånn for alle. Har inntrykket av at flertallet ikke er såpass krevende, høres ut som klistremerkebaby. Det går ikke nødvendigvis over etter 3 mnd, dumt at dette blir sagt som en sannhet. Vår er over 4 måneder og er fremdeles veldig krevende selv om vi ble "lovet" på helsestasjon og fra lege at det ville bli bedre etter 3 måneder. Jeg fikk meg en real knekk da ting ikke bedret seg nevneverdig etter 3 måneder. TS: er det mye gråt om ikke babye får ligge på brystet? Det kan være kolikk (ikke at det er en diagnose). Støtter den over som foreslo morsmelkestratning om du er åpen for det, da får du litt pause fra ammingen og far kan steppe inn. Det var det som reddet meg i en tøff barseltid, da kunne far ta babyen om natten også og vi kunne dele på hvem som skulle få sove Ga ca 50/50 MME og MM i starten sånn at jeg kunne komme meg litt ovenpå etter fødsel og røff start (med kolikkunge), men nå er jeg tilbake til fullamming. Anonymkode: 54b3d...947 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 Kaisada skrev (21 minutter siden): Morsmelkerstatning kan være en veldig god løsning for å få barnet mett og fornøyd Har tenkt på å prøve. Men har jeg ikke nok melk siden han aldri blir fornøyd? Anonymkode: 5ecba...e85
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selv om mange babyer ser sånn er det er absolutt ikke sånn for alle. Har inntrykket av at flertallet ikke er såpass krevende, høres ut som klistremerkebaby. Det går ikke nødvendigvis over etter 3 mnd, dumt at dette blir sagt som en sannhet. Vår er over 4 måneder og er fremdeles veldig krevende selv om vi ble "lovet" på helsestasjon og fra lege at det ville bli bedre etter 3 måneder. Jeg fikk meg en real knekk da ting ikke bedret seg nevneverdig etter 3 måneder. TS: er det mye gråt om ikke babye får ligge på brystet? Det kan være kolikk (ikke at det er en diagnose). Støtter den over som foreslo morsmelkestratning om du er åpen for det, da får du litt pause fra ammingen og far kan steppe inn. Det var det som reddet meg i en tøff barseltid, da kunne far ta babyen om natten også og vi kunne dele på hvem som skulle få sove Ga ca 50/50 MME og MM i starten sånn at jeg kunne komme meg litt ovenpå etter fødsel og røff start (med kolikkunge), men nå er jeg tilbake til fullamming. Anonymkode: 54b3d...947 Det er ikke hysterisk gråting. Men litt gråt. Tror ikke det er kolikk. Hadde jeg ikke ammet "hele tiden" så hadde vel gråtingen tatt seg opp. Anonymkode: 5ecba...e85
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 Ikke for å være frekk, men sånn er det jo å ha baby 😅 For de fleste er det slik til babyen er 3 måneder. Babyen min er 4 måneder, og det er først nå de siste ukene at babyen kan være mer en fem minutter til pappen uten å hyyyyyle. Anonymkode: c63e6...2e7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke hysterisk gråting. Men litt gråt. Tror ikke det er kolikk. Hadde jeg ikke ammet "hele tiden" så hadde vel gråtingen tatt seg opp. Anonymkode: 5ecba...e85 Skjønner. Nei da vet jeg ikke om det er kolikk. Er jo en diffus diagnose uansett. Men vil absolutt anbefale å prøve MME, hvis du pumper litt underveis også er det ikke sånn at du aldri kan gå tilbake til å fullamme Om det funker med MME kan far ta babyen en helt natt sånn at du får sovet ut. Det var redningen for meg. Andre råd: Fortsett å få far til å avlaste, jo mer han er med babyen jo mer teken får han på det og jo mer komfortabel blir babyen med han. Be far ta seg av alt annet sånn at du slipper å stresse med klesvask, matlaging og lignende (når han ikke er på jobb selvsagt). Om han har mulighet til å ha hjemmekontor innimellom sånn at han kan ta babyen når du går på do eller lignende er det til stor hjelp. Kjøp inn enkle matretter, snacks (matbarer og lignende) sånn at det er lett for det å få spist litt mellom slagene. Prioriter det som er viktigst for deg. For meg var det vitkig å få tatt meg en dusj et par ganger i uka så da gjorde jeg det selv om det sikkert for mange er et merkelig valg i en ekstrem hverdag, men det gjorde at jeg følte meg vel. Ikke stress med å legge planer med andre (med mindre du ønsker det). Skulle du plutselig få en rolig stund med babyen hvor du klarer å sove er det dumt om du venter kaffebesøk om 10 minutter. Til slutt: vit at det går over ❤️ Jeg vil ikke love når, men det vil ikke være sånn for alltid. For de fleste går det over etter 3 måneder (kanskje tidligere også), men det gjelder ikke alle så stålsett deg for at det kan vare lengre også. Anonymkode: 54b3d...947 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Kaisada skrev (1 time siden): Morsmelkerstatning kan være en veldig god løsning for å få barnet mett og fornøyd 🙄 Anonymkode: 640c6...179
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke for å være frekk, men sånn er det jo å ha baby 😅 For de fleste er det slik til babyen er 3 måneder. Babyen min er 4 måneder, og det er først nå de siste ukene at babyen kan være mer en fem minutter til pappen uten å hyyyyyle. Anonymkode: c63e6...2e7 Det høres ikke normalt ut... Har en baby på 4 uker selv. Hun roer seg fint med pappaen sin, så lenge hun er mett. Sover på han i timevis. Og sover også 3-4 t i strekk om natta. Nå har jeg bare et vennepar med baby, men de opplever det samme som meg, at nyfødtperioden er overraskende enkel. Det kan jo selvsagt snu, men sånn TS har det høres slitsomt ut. Jeg tenker også at du kanskje kan prøve mme noen ganger innimellom? Da kan jo faren også mate litt, så du i alle fall får hvile. Alternativt pumpe noe klart selv som han kan gi! Anonymkode: 386e4...96e 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres ikke normalt ut... Har en baby på 4 uker selv. Hun roer seg fint med pappaen sin, så lenge hun er mett. Sover på han i timevis. Og sover også 3-4 t i strekk om natta. Nå har jeg bare et vennepar med baby, men de opplever det samme som meg, at nyfødtperioden er overraskende enkel. Det kan jo selvsagt snu, men sånn TS har det høres slitsomt ut. Jeg tenker også at du kanskje kan prøve mme noen ganger innimellom? Da kan jo faren også mate litt, så du i alle fall får hvile. Alternativt pumpe noe klart selv som han kan gi! Anonymkode: 386e4...96e Enig. Babyen min trives vel så godt hos far. 6 uker gammel Anonymkode: 6c7a0...30d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 Personlig ville jeg prøvd å gi MME etter amming. Det metter bedre og kan være en god løsning for at barnet skal bli mett og fornøyd😊 Anonymkode: a9fe8...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #13 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det høres ikke normalt ut... Har en baby på 4 uker selv. Hun roer seg fint med pappaen sin, så lenge hun er mett. Sover på han i timevis. Og sover også 3-4 t i strekk om natta. Nå har jeg bare et vennepar med baby, men de opplever det samme som meg, at nyfødtperioden er overraskende enkel. Det kan jo selvsagt snu, men sånn TS har det høres slitsomt ut. Jeg tenker også at du kanskje kan prøve mme noen ganger innimellom? Da kan jo faren også mate litt, så du i alle fall får hvile. Alternativt pumpe noe klart selv som han kan gi! Anonymkode: 386e4...96e I barselgruppen min er det kun én baby som er slik som du beskriver, resten er som TS sin baby. I min venninnegjeng (3 babyer) er det ingen som har sovet 3-4 timer i strekk om natten da de var så små. Tror heller det er dere som har vært heldig. Anonymkode: c63e6...2e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå