AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Er 32 år og har søkt om førerkort og fikk avslag fra politiet og beskjed om å levere en helseattest fra fastlegen for å få det godkjent (årsaken var avrusning i 2011). I starten av 20-årene var jeg innlagt på avrusning på grunn av mye alkohol når jeg jobbet på en nattklubb. De siste 10 årene har jeg utdannet meg til sykepleier, har fått to barn og drikker alkohol 5-10 ganger i året og har ikke noe problem med dette lengre. Jeg dro til fastlegen for å få helseattest og måtte ta blodprøve og urinprøve. I dag fikk jeg melding av fastlegen om at han ikke kunne godkjenne helseattesten min fordi blodprøven viste at det var inntatt alkohol de siste 4 ukene (på furst lå den innenfor moderat/normalt nivå). Han sa at for å få godkjent helseattest var det et krav om totalavhold fra min side og at jeg ukentlig må ta urinprøver i 6 måneder for å bevise dette. Er dette normalt? Har noen vært borte i noe lignende? Han mener altså at jeg er fullt kapabel til å være mor, men ikke til å kjøre bil.. Jeg har aldri ikke mistet lappen (vet det er krav om urinprøve da) men søker om førerkort for første gang. Anonymkode: fe46b...94b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Veldig bra av fastlegen din. Hvis du ikke har et problem med alkohol er det heller ikke noe problem å la være å drikker. Rene prøver i 6 måneder og du får helseattest. Anonymkode: fa9e6...471 16 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 Det er veldig strengt av en grunn. Du må nok bare gjøre slik du får beskjed om, og det ordner seg Vet det er kjipt, men om du krangler om det vil nok fastlegen din bare bli mer mistenksom. Anonymkode: e0bd4...d83 4 1
Snublefot62 Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 Du drikker 5-10 ganger i året og tilfeldigvis ble det tatt en urinprøve knyttet til alkoholkonsum de siste 4 ukene, og den slo ut. Uflaks? Hadde jeg visst at jeg må avlegge urinprøve så hadde jeg nå holdt meg unna nettopp alkohol lenge før prøven skulle tas. Ellers vil jeg påpeke at han har nok ikke vurdert din evne til å være mor, så hvorfor du tar det inn i tråden forstår jeg ikke. 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 4 minutter siden, Snublefot62 said: Du drikker 5-10 ganger i året og tilfeldigvis ble det tatt en urinprøve knyttet til alkoholkonsum de siste 4 ukene, og den slo ut. Uflaks? Hadde jeg visst at jeg må avlegge urinprøve så hadde jeg nå holdt meg unna nettopp alkohol lenge før prøven skulle tas. Ellers vil jeg påpeke at han har nok ikke vurdert din evne til å være mor, så hvorfor du tar det inn i tråden forstår jeg ikke. 10 ganger i året er nesten hver måned. Og 1 måned er ca 4 uker. Så jeg syntes ikke akkurat det er rart. TS visste jo ikke at hun måtte være totalavholds da hun ikke har hatt alkoholproblem på 10 år. Anonymkode: ec449...8cc 11 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 Er det vanlig å måtte søke politiet om førerkort? Anonymkode: 2c16f...868
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 10 ganger i året er nesten hver måned. Og 1 måned er ca 4 uker. Så jeg syntes ikke akkurat det er rart. TS visste jo ikke at hun måtte være totalavholds da hun ikke har hatt alkoholproblem på 10 år. Anonymkode: ec449...8cc Man slutter ikke å være alkoholiker kun fordi man fullfører avrusing. Anonymkode: fa9e6...471 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det vanlig å måtte søke politiet om førerkort? Anonymkode: 2c16f...868 Standard rutine. Anonymkode: fa9e6...471 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Du drikker fortsatt for mye. La førerkortet bli en motivasjon til å slutte med avhengigheten. Anonymkode: 56015...d6d 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Standard rutine. Anonymkode: fa9e6...471 Så alle som skal ta lappen er nødt til å søke politiet nå for tiden? Anonymkode: 2c16f...868
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 Samboeren var innlagt for 5 år siden (ikke avrusning, kun behandling). Han fikk godkjent vandel av politiet uten problem. Om han måtte levert urinprøve så hadde ikke det heller vært noe problem, men det var aldri noe tema. Anonymkode: 26fde...29c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 Snublefot62 skrev (9 minutter siden): Du drikker 5-10 ganger i året og tilfeldigvis ble det tatt en urinprøve knyttet til alkoholkonsum de siste 4 ukene, og den slo ut. Uflaks? Hadde jeg visst at jeg må avlegge urinprøve så hadde jeg nå holdt meg unna nettopp alkohol lenge før prøven skulle tas. Ellers vil jeg påpeke at han har nok ikke vurdert din evne til å være mor, så hvorfor du tar det inn i tråden forstår jeg ikke. Det var rett etter en ukes ferie. Jeg hadde ikke ofret det at jeg måtte ta blodprøve/urinprøve en tanke eller at det kom til å være noe problem. Det er ikke noe problem for meg å ikke drikke i 6 måneder for å få førerkort, men jeg bare stusser på at det er nødvendig. Jeg må da ta kollektivt i en time hver vei til legesenteret en gang i uka, og i tillegg er det dyrt. Det er kjempebra at det er strengt på et generelt grunnlag men jeg har ikke hatt problemer med alkohol på 10 år og stusser på at det er så strengt Anonymkode: fe46b...94b 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 Så dere mistenker Ts for å drikke for mye, men den ts med psykiske problemer som mente legen hadde sagt at hun var den verste pasienten han noengang hadde hatt - hen får støtte? Alvorlig talt. Jeg kjenner ikke rutinene ts, men det forundrer meg ikke at det er firkantet. Anonymkode: a8f63...119 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 Snublefot62 skrev (13 minutter siden): Du drikker 5-10 ganger i året og tilfeldigvis ble det tatt en urinprøve knyttet til alkoholkonsum de siste 4 ukene, og den slo ut. Uflaks? Hadde jeg visst at jeg må avlegge urinprøve så hadde jeg nå holdt meg unna nettopp alkohol lenge før prøven skulle tas. Ellers vil jeg påpeke at han har nok ikke vurdert din evne til å være mor, så hvorfor du tar det inn i tråden forstår jeg ikke. Det var også jeg som tok initiativ til å dra til legen, hadde da aldri i verden gjort dette og fått det dokumentert hvis jeg hadde et alkoholproblem Anonymkode: fe46b...94b 2
Snublefot62 Skrevet 3. november 2022 #15 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så alle som skal ta lappen er nødt til å søke politiet nå for tiden? Anonymkode: 2c16f...868 Ikke for tiden. Det har vært sånn lenge. Men det er automatisert prosess når du går til statens vegvesen for å søke om førerkort før man tar kjøretimer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så alle som skal ta lappen er nødt til å søke politiet nå for tiden? Har man et rusproblem, ja. Anonymkode: fa9e6...471 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #17 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så alle som skal ta lappen er nødt til å søke politiet nå for tiden? Anonymkode: 2c16f...868 har du aldri tatt førerkort i noe som helst, eller? det er selvfølgelig helt normalt å søke om vandelskontroll. Dette er vel noe trafikk-skolen gjennomfører automatisk, når man skal begynne på "trafikalt grunnkurs" men selvfølgelig er dette null og niks problem - med mindre man har alvorlige alkohol-problemer eller noe, sånn som tråd-starter her tidligere hadde. Anonymkode: c88e1...909 1
Heidi40 Skrevet 3. november 2022 #18 Skrevet 3. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Standard rutine. Anonymkode: fa9e6... Endret 3. november 2022 av Heidi40
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #19 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man slutter ikke å være alkoholiker kun fordi man fullfører avrusing. Anonymkode: fa9e6...471 Var 10 dager på avrusning for over 10 år siden etter å ha drukket for mye en periode i starten av 20-åra, vil ikke ikke kalle meg en alkoholiker Anonymkode: fe46b...94b 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #20 Skrevet 3. november 2022 Heidi40 skrev (1 minutt siden): Standard rutine?. Er ikke det nei,er kun om man har vært til rusbehandling det. Neida. Alke som søker førerkort må ha helseattest. Anonymkode: fa9e6...471
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå