Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på noen visninger for tiden, og opplever ofte at noen leiligheter oppleves mindre aktuelle etter å ha sett på de fysisk, enn å se de på de glansede bildene i prospektet.

Derfor gir jeg beskjed til megler dagen etter når hen ringer/tekster meg, at jeg ikke kommer til å legge inn bud.

Flere av meglerne spør da hvorfor jeg ikke ønsker å legge inn bud, og da skriver jeg feks at grunnen er at den er mer nedslitt enn hva jeg antok på forhånd, dårlig isolert eller at pga av at det ikke foreligger info om takets tilstand, er jeg redd det blir for dyrt mtp nytt tak.

Andre ganger kan det være dårlige solforhold.

Som oftest svarer de meg ikke etter jeg har skrevet grunnen, og det synes jeg er uprofesjonelt og uhøflig .

De kunne i det minste kun skrevet 'ok" eller "den er grei" for det er det noen få som gjør og så er det noen som skriver "ha en fin dag" og ønsker meg lykke til i boligjakten.

Jeg føler ikke på kjøpeplikt når jeg går inn på Hennes&Mauritz eller Kiwi, og da må det være greit å "vindusshoppe" på visning også.

Jeg melder meg på og møter opp til tidspunkt, men av og til samsvarer bare ikke inntrykket man får gjennom prosjektet, med det inntrykket man får på visning.

Å kjøpe bolig handler jo også om beliggenheten, naboer, trafikkstøy og solforhold.

Anonymkode: eb603...454

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tror jeg du legger altfor mye inn i det. 

Megler vil selvfølgelig gjerne ha inn bud, men mitt inntrykk fra da vi solgte, var at slike spørsmål var for å kartlegge interessen. Vår megler kunne for eksempel si at for disse var det uaktuelt, fordi de ville måtte endre kjøkkenet. De her var ikke interessert, fordi de tror det blir varmt med store vinduer mot sør (eller hva det nå måtte være).

Det var greit for å snevre inn kjøpegruppen. Og spesielt i disse dager, hvor det i større og større grad går over til å bli kjøpers marked, er det jo viktig for megler og selger å vite hvorfor noen ikke er interessert også, sånn i tilfelle man ikke får solgt etter første visning.

Og for meg er en "ok" fra eller til, helt ubetydelig.

Anonymkode: 174b1...f67

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri følt på. Jeg sier bare at boligen ikke var noe for meg. Jeg har rett og slett ikke lyst på den. Tenker ikke noe mer over det.

Hvorfor skulle de egentlig svare deg tilbake?

Anonymkode: 5652c...b40

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skal de bruke tid på å svare deg tilbake når de sannsynligvis holder på med budrunde? De jobber jo ikke for deg, men for selger :)

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her tror jeg du legger altfor mye inn i det. 

Megler vil selvfølgelig gjerne ha inn bud, men mitt inntrykk fra da vi solgte, var at slike spørsmål var for å kartlegge interessen. Vår megler kunne for eksempel si at for disse var det uaktuelt, fordi de ville måtte endre kjøkkenet. De her var ikke interessert, fordi de tror det blir varmt med store vinduer mot sør (eller hva det nå måtte være).

Det var greit for å snevre inn kjøpegruppen. Og spesielt i disse dager, hvor det i større og større grad går over til å bli kjøpers marked, er det jo viktig for megler og selger å vite hvorfor noen ikke er interessert også, sånn i tilfelle man ikke får solgt etter første visning.

Og for meg er en "ok" fra eller til, helt ubetydelig.

Anonymkode: 174b1...f67

I mitt hode og i min verden er det normal folkeskikk å avslutte en samtale/melding med et ord som betyr avslutning eller at ting er ok, derfor tolker jeg det som om hen ble snurt.

Ts

Skrevet

Jeg har ikke kjent på det samme. Har vært igjennom en del visninger igjennom det siste året og når megler spurte hva vi syntes etterpå så sa vi stort sett de store trekkene vi tenkte. Husk at megler er selgers representant og skal selge boligen. Selvfølgelig ønsker de at du gir bud eller gir de en pekepinn på hvorfor du ikke er interessert.

• Liker 1
Skrevet
Navani skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal de bruke tid på å svare deg tilbake når de sannsynligvis holder på med budrunde? De jobber jo ikke for deg, men for selger :)

Dette er før budrunden eventuelt kommer i gang.

Synes heller ikke de har noe med hvorfor jeg ikke gir bud.

Like uhøflig som å spørre hvor mye jeg kan kjøpe for.

Ts

Skrevet (endret)

Stol må magefølelsen. Vil du bo her eller ikke? Drit i meglere. 

Endret av Helene
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Det er jo klart viktig for dem å kartlegge den manglende interessen, dette gir dem pekepinn på hva og hvordan jobbe videre (evt ved neste objekt de skal selge). 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I mitt hode og i min verden er det normal folkeskikk å avslutte en samtale/melding med et ord som betyr avslutning eller at ting er ok, derfor tolker jeg det som om hen ble snurt.

Ts

Når jeg skriver meldinger til potensielle kunder så sender jeg ikke flere meldinger enn det jeg må, rett og slett fordi jeg vil forstyrre dem minst mulig.

Anonymkode: 73d1c...fc5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Helt enig i at de ikke skal spørre hva budsjettet ditt er. Bare la vær å svare.

Du trenger heller ikke svare på hvorfor du ikke vil legge inn bud, du kan enten la vær å svare på sms eller bare si "det var ikke riktig for meg" på telefon, og prøver de å grave mer sier du bare at du skal i et møte eller ikke har tid til å prate mer. Ikke bruk tid på det rett og slett, da er det mindre å irritere seg over :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Hvorfor i alle dager svarer du da? 

Anonymkode: 695c0...e7e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg skriver meldinger til potensielle kunder så sender jeg ikke flere meldinger enn det jeg må, rett og slett fordi jeg vil forstyrre dem minst mulig.

Anonymkode: 73d1c...fc5

Da er jeg motsatt av andre mennesker😀 siden jeg savner en høflig avslutning på korrespondansen.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts

Er du lettkrenka? :P

Jeg skjønner at det kan være ulike forventninger til ulike kommunikasjonsplatformer og generasjoner. Men i 2022 er det (dessverre) blitt helt vanlig å kutte ut en del av det formelle ved en samtale. Det inkluderer da at en samtale helt fint kan dø ut av seg selv uten en formell avslutning. Og det må en dessverre bare leve med og gå videre.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i alle dager svarer du da? 

Fordi det er litt flaut å bare stå der og ikke si noe.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

Du legger aaaalt for mye i det. Meglere vasser jo i folk som kom på visning og konkluderte med at de ikke skulle kjøpe, det pleier være flere av dem enn folk som legger inn bud. Det hadde vært veldig merkelig hvis meglere gikk rundt og var snurt på alle som ikke ønsker å legge inn bud etter visning😅

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har vært på flere visninger i løpet av årene. Vi har svart at vi ikke vil legge inn bud siden boligen ikke var noe for oss, om det var noe vi ikke var interessert i. Forventer ikke at megler skal svare noe mer, da har vi satt punktum for samtalen.

Anonymkode: d32bf...274

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det er litt flaut å bare stå der og ikke si noe.

Ts

Du vet du bare kan si at den ikke var aktuell for deg, ha det bra? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts

De blir ikke snurt - de bare samler inn informasjon til selger om hva de evt kan gjøre annerledes om de må legge ut på nytt/argumenter for hvorfor boligen ikke nådde den estimerte salgsprisen megler har gitt. Siden det er helt ok å ikke ville by - så skylder de deg heller ikke et ok. Skal de godkjenne grunnen din for å ikke by liksom?

Anonymkode: 43e3b...44f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er på noen visninger for tiden, og opplever ofte at noen leiligheter oppleves mindre aktuelle etter å ha sett på de fysisk, enn å se de på de glansede bildene i prospektet.

Derfor gir jeg beskjed til megler dagen etter når hen ringer/tekster meg, at jeg ikke kommer til å legge inn bud.

Flere av meglerne spør da hvorfor jeg ikke ønsker å legge inn bud, og da skriver jeg feks at grunnen er at den er mer nedslitt enn hva jeg antok på forhånd, dårlig isolert eller at pga av at det ikke foreligger info om takets tilstand, er jeg redd det blir for dyrt mtp nytt tak.

Andre ganger kan det være dårlige solforhold.

Som oftest svarer de meg ikke etter jeg har skrevet grunnen, og det synes jeg er uprofesjonelt og uhøflig .

De kunne i det minste kun skrevet 'ok" eller "den er grei" for det er det noen få som gjør og så er det noen som skriver "ha en fin dag" og ønsker meg lykke til i boligjakten.

Jeg føler ikke på kjøpeplikt når jeg går inn på Hennes&Mauritz eller Kiwi, og da må det være greit å "vindusshoppe" på visning også.

Jeg melder meg på og møter opp til tidspunkt, men av og til samsvarer bare ikke inntrykket man får gjennom prosjektet, med det inntrykket man får på visning.

Å kjøpe bolig handler jo også om beliggenheten, naboer, trafikkstøy og solforhold.

Du trenger virkelig ikke å forklare deg for megler. Det er nok med ''Leiligheten ikke er aktuell for meg likevel'' eller ''Jeg er på jakt etter noe annet, takk for interesse''. 

Det er ikke uhøflig eller uprofesjonelt at de ikke svarer deg etter at du har sagt at du ikke kommer til å legge inn bud. De har ingen grunn å bruke tid på deg, å mase eller å be deg på sine knær om å legge inn bud. Jeg ville vært veldig irritert på megler hvis de ''jakter'' meg og ikke skjønner hva nei betyr.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...