Gå til innhold

El bil for første gang! men hvilken🥴


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei jeg har tenkt å skaffe meg en elbil til neste år. Men som relativt lite bilinteressert er det vanskelig å ta et godt valg. Lister opp noen merker jeg har vurdert, og prisklasse. Setter stor pris på tilbakemeldinger😇

Nissan. Enten gammel leaf til rundt 80 000kr, men kort rekkevidde; type 20 mil på vinter, 30 sommer. De har komt med en ny, men 450k for en lite attraktiv bil, hm…

Hunday kona. 40-50 mil rekkevidde.

Volvo xc40. Nå kampanje på nye, rundt 480 000. 

Kia. 7 års garanti, får en ny til 400k. Men litt kort rekkevidde. 

Jeg hater å dra på verksted i hytt og pine, og ønsker en solid elbil, samtidig som jeg ikke vil betale mye driftsutg.

For eksempel er 450 000 kr ok hvis bilen varer leeenge, og driftsutg ikke koster skjorta.

Gidder ikke billig nissan leaf, hvis ekstrautgiftene baller på seg.

Er volvo overpriset? mine kompiser påstår det🤨

Anonymkode: 79b5f...018

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leaf, god å kjøre og fin. Veldig fornøyd med vår. Prøvde andre el biler, men de hadde ikke samme kjørekomfort. 

Anonymkode: baba3...358

Skrevet

Nb glemte å nevne at jeg ikke har interesse for masse tilleggsfunksjoner, apper som styrer ditt og datt. Er kjempefornøyd om bilen starter og det ikke må skrapes is på innsiden😂

Anonymkode: 79b5f...018

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leaf, god å kjøre og fin. Veldig fornøyd med vår. Prøvde andre el biler, men de hadde ikke samme kjørekomfort. 

Anonymkode: baba3...358

Er det den gamle typen, 30 mil rekkevidde? Jeg har godt inntrykk av Nissan generelt.

Anonymkode: 79b5f...018

Skrevet

Det er jo rimelig langt hopp mellom en gammel Leaf til 80k og en ny bil til 480k?!

Vær obs på at «20 mil på vinter» kan være under 10 i realiteten..

Jeg ville sett på lang rekkevidde. Elbil har tilbærmet lik null vedlikehold, så det er genialt. Videre så ville jeg sett på størrelse - hva trenger du? 

Kjøper du ny og kan plukke funksjoner, så er det jo opp til deg hva du velger og velger bort. Men husk at du kanskje skal selge bilen, så en bil uten noe ekstra kan være vanskelig å selge. 


Jeg kjører selv nå BMW iX3 og er superfornøyd. 2 barn og 2 voksne. 

Skrevet

Leaf har eksistert lenge og er en av de bilene man har erfaring med varer lenge og er bra bil selv etter flere år. Om du vil bruke minst mulig hadde jeg satt leaf øverst på listen https://elbilforum.no/index.php?topic=17993.0

Kan du engelsk bra? Jeg ville gått på et engelsk volvo forum og lest hva de sier om elbilen. Merk at det alltid er flere som klager på forum, de skriver mest. De som er fornøyde skriver gjerne mindre og det kan virke som om flere hater bilen enn er egentlig tilfelle. Men du får ihvertfall lese hva folk misliker og om det er relevant for deg

Gav kompisene dine noen grunn for at volvo er overpriset? Om de ikke kunne peke på spesifikke elementer ved volvoen som er overpriset, så tenker jeg de ikke har peil på elbilen. De snakker bare veldig generelt og det er ikke sikkert det er riktig

Ellers er det som regel lite ekstrautgifter på elbil.

17 hours ago, AnonymBruker said:

Nb glemte å nevne at jeg ikke har interesse for masse tilleggsfunksjoner, apper som styrer ditt og datt. Er kjempefornøyd om bilen starter og det ikke må skrapes is på innsiden😂

Anonymkode: 79b5f...018

Dersom du kjøper Hyundai Kona får du noe som heter remote start. Det betyr at du kan trykke på en knapp mens du er inne i huset ditt, så starter bilen og varmer seg opp ute. Så du kan starte den 10min før du reiser om vinteren (eller når det er kaldt).

Om du vurderer kjøpe ny bil så ville jeg sterkt vurdert å kjøpe en som har det, med mindre du har garasje (regner med du ikke har det siden du nevner å skrape is).

 

Anonymkode: 5f849...435

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leaf har eksistert lenge og er en av de bilene man har erfaring med varer lenge og er bra bil selv etter flere år. Om du vil bruke minst mulig hadde jeg satt leaf øverst på listen https://elbilforum.no/index.php?topic=17993.0

Kan du engelsk bra? Jeg ville gått på et engelsk volvo forum og lest hva de sier om elbilen. Merk at det alltid er flere som klager på forum, de skriver mest. De som er fornøyde skriver gjerne mindre og det kan virke som om flere hater bilen enn er egentlig tilfelle. Men du får ihvertfall lese hva folk misliker og om det er relevant for deg

Gav kompisene dine noen grunn for at volvo er overpriset? Om de ikke kunne peke på spesifikke elementer ved volvoen som er overpriset, så tenker jeg de ikke har peil på elbilen. De snakker bare veldig generelt og det er ikke sikkert det er riktig

Ellers er det som regel lite ekstrautgifter på elbil.

Dersom du kjøper Hyundai Kona får du noe som heter remote start. Det betyr at du kan trykke på en knapp mens du er inne i huset ditt, så starter bilen og varmer seg opp ute. Så du kan starte den 10min før du reiser om vinteren (eller når det er kaldt).

Om du vurderer kjøpe ny bil så ville jeg sterkt vurdert å kjøpe en som har det, med mindre du har garasje (regner med du ikke har det siden du nevner å skrape is).

 

Anonymkode: 5f849...435

Stemmer, jeg har ikke garasje per i dag, og grunnen til at jeg vurderer en gammel leaf men også en ny volvo, er fordi jeg skal kjøpe ny leilighet-men klarer ikke helt å bestemme meg for en rimelig leilighet u/garasje. Og varme opp bilen på forhånd(som nevnt over). Eller kjøpe leilighet med garasje. 

Garasje blir rundt 400 000 dyrere. Derfor har jeg mulighet å kjøpe en dyr bil hvis jeg ikke har garasje,men den må da stå ute.Aner ikke hva som er best å gjøre. Vil ikke bilen bli fortere dårlig når den står ute🤨

Anonymkode: 79b5f...018

Skrevet

Hvor mye plass har du behov for i baksetet og i bagasjen? Hvis du f.eks. skal ha plass til babystol eller barnevogn, kan jeg virkelig ikke anbefale Kona. Vi har en babystol som tar relativt liten plass, men det er ikke plass til den bak noen av oss i Kona. Vi er 170 cm med lange ben og 185 cm med korte ben. Vogna vår (liten og nett by-vogn) får vi heller ikke plass til i bagasjen.

Anonymkode: 47745...666

Skrevet

Jeg trenger ikke noe spesielt med plass, så bagasjerom mm er ikke nøye. Er 1,66 høy.Så lenge det ikke er en sånn mini som toyota iq, så er strl ikke av betydning. Blir mest bykjøring, noen få litt lengre turer. Men ønsker jo ting på «stell» hvis det blir en dyr bil. Er opptatt av å ha lite vedlikehold, at den er trygg i trafikken, ikke står fast på flat mark på vinter(som jeg opplever med nåværende bil). 

Anonymkode: 79b5f...018

Skrevet

MG4 har bakhjulstrekk-er det bedre på vinterføre  enn forhjulstrekk?

Anonymkode: 79b5f...018

Skrevet

Og trådløs lading, hvordan går det an? Tror muligens den MG blir for high tech for meg🙈Ser for meg at jeg sitter med ørten apper og prøver oppdatering-mens køen bak vokser🤣

Anonymkode: 79b5f...018

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

MG4 har bakhjulstrekk-er det bedre på vinterføre  enn forhjulstrekk?

Anonymkode: 79b5f...018

Bakhjulstrekk gir sladd i svinger, ikke forhjulstrekk. I tillegg kommer du lettere opp bakker med forhjulstrekk, normalt sett. Men det gjelder fossile biler. Vet ikke hvordan tyngdefordelingen er på elbiler. Forhjulstrekk er normalt sett en stor fordel på vinter.

Anonymkode: f4e98...c17

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og trådløs lading, hvordan går det an? Tror muligens den MG blir for high tech for meg🙈Ser for meg at jeg sitter med ørten apper og prøver oppdatering-mens køen bak vokser🤣

Anonymkode: 79b5f...018

Det er trådløs lading til mobiltelefon, ikke til bilen. 

Skrevet
C-girl skrev (10 minutter siden):

Det er trådløs lading til mobiltelefon, ikke til bilen. 

Hahaha ok🫣🙈

Anonymkode: 79b5f...018

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dersom du kjøper Hyundai Kona får du noe som heter remote start. Det betyr at du kan trykke på en knapp mens du er inne i huset ditt, så starter bilen og varmer seg opp ute. Så du kan starte den 10min før du reiser om vinteren (eller når det er kaldt).

Om du vurderer kjøpe ny bil så ville jeg sterkt vurdert å kjøpe en som har det, med mindre du har garasje (regner med du ikke har det siden du nevner å skrape is).

Anonymkode: 5f849...435


Beklager å måtte pirke (vennlig), men det er vanskelig å la være som teknisk anlagt...
Man starter ikke en ELbil, om det ikke menes tråkke på "gassen" og rulle i vei.
Fjernstyrt oppvarming av bilen handler om elektrisk varmeelement, dvs kupevarmer, som også tiner rutene.
jeg vet noen kaller det å starte bilen når nøkkelen settes i eller vris, men det er noldus fremstilling.

Å vri om nøkkelen på diesel og bensin består av to ting (for den som husker "så" langt tilbake). Første trinn slår på tenning/strøm til tenningssystemet i en forbrenningsmotor, og andre trinn gir strøm til den elektriske startmotoren så man slipper å sveive i gang på Reodor-Felgen vis. En dieselmotor trenger faktisk ikke tenningssystem, men er da vanskelig å starte (krever litt varme/gløding).

På Elbil gjør nøkkel/knapp at elektronikken aktiveres, og det er hovedsaklig et sikkerhetsaspekt (barn, tyveri, liv og helse...).

Fordelen med fjernstyrt oppvarming av elbil er at den ikke (nødvendigvis) spiser av batteriet om den fortsatt står på lading.
Men har du en Elbil som brukes f.eks. rundt i byen noen dager - småkjøring uten at man får ladet, og tenker at fjernstyrt oppvarming er kjekt, så vær klar over at den drar en del strøm, akkurat som panelovnen på veggen i heimen.

Skrevet

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med Kona, Kia Niro og Volvo xc40. Kompakte biler med god garanti og relativt lang rekkevidde. 

Anonymkode: 35454...930

Skrevet
8 hours ago, slask said:


Beklager å måtte pirke (vennlig), men det er vanskelig å la være som teknisk anlagt...
Man starter ikke en ELbil, om det ikke menes tråkke på "gassen" og rulle i vei.
Fjernstyrt oppvarming av bilen handler om elektrisk varmeelement, dvs kupevarmer, som også tiner rutene.
jeg vet noen kaller det å starte bilen når nøkkelen settes i eller vris, men det er noldus fremstilling.

Å vri om nøkkelen på diesel og bensin består av to ting (for den som husker "så" langt tilbake). Første trinn slår på tenning/strøm til tenningssystemet i en forbrenningsmotor, og andre trinn gir strøm til den elektriske startmotoren så man slipper å sveive i gang på Reodor-Felgen vis. En dieselmotor trenger faktisk ikke tenningssystem, men er da vanskelig å starte (krever litt varme/gløding).

På Elbil gjør nøkkel/knapp at elektronikken aktiveres, og det er hovedsaklig et sikkerhetsaspekt (barn, tyveri, liv og helse...).

Fordelen med fjernstyrt oppvarming av elbil er at den ikke (nødvendigvis) spiser av batteriet om den fortsatt står på lading.
Men har du en Elbil som brukes f.eks. rundt i byen noen dager - småkjøring uten at man får ladet, og tenker at fjernstyrt oppvarming er kjekt, så vær klar over at den drar en del strøm, akkurat som panelovnen på veggen i heimen.

Ja, for meg og de jeg kjenner kaller vi alt det for å starte bilen. Også de som lager softwaren kaller det remote start. Jeg kommer til å fortsette kalle det å starte bilen. Jeg bryr meg egentlig ikke om det tekniske, jeg bryr meg om det som er lettest å si fra dag til dag.

Anonymkode: 5f849...435

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...