AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Venter på utredning for tilbakevendende magesmerter hos datteren vår. De siste 5-6 ukene har hun vært uten magesmerter, før det kom tilbake i går. Det varer typisk noen timer tidlig ettermiddag og på kveld. Vi og fastlegen er ganske sikre på at det ikke er psykisk og blodprøvene gav ingen svar. Nå som det dukket opp igjen har jeg tatt en runde på endringer i matveien, og kommet frem til at den eneste endringer er at vi de siste mnd stortsett bare har hatt speltbrød, frem til for et par uker siden hvor vi byttet til hvete/havre brød. Om det er noe sammenheng og om det i det hele tatt er medisinsk mulig at det har noen sammenheng vet jeg ikke. Men spørsmålet er om jeg må unngå å ha speltbrød frem til videre utredning om 14 dager, eller er det sannsynligvis bare en tilfeldighet? Anonymkode: f77c5...148
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Tilleggsopplysning måtte sjekke innholdsfortegnelsen: brødene vi har hatt de siste ukene inneholder i hovedsak hvetemel, sammalt hvete og havre nederst på listen. ts Anonymkode: f77c5...148
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 Jeg mener nå at du bør unngå det for å unødig gå igjennom smerte. Det er ikke bra for magen å bli foret med mat den ikke tåler. Om det fortsetter å være bedre frem til utredning så er jo det det aller beste. Ta det opp med de som utreder deg også og fortell at det eventuelt har bedret seg etter at du kuttet ut spelt. Anonymkode: 01c10...a28 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg mener nå at du bør unngå det for å unødig gå igjennom smerte. Det er ikke bra for magen å bli foret med mat den ikke tåler. Om det fortsetter å være bedre frem til utredning så er jo det det aller beste. Ta det opp med de som utreder deg også og fortell at det eventuelt har bedret seg etter at du kuttet ut spelt. Anonymkode: 01c10...a28 Da risikerer hun at de ikke finner det som er feil når hun utredes. Anonymkode: 6f3cd...659 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 Nå er det jo gluten i spelt, hvis det er gluten du mistenker, men den har en annen struktur enn i hveten, så det kan jo være at det er årsak til mageproblemer. Men som den over sier, så skal man ikke fjerne noe før man utredes fordi det kan gi feil i resultatene. Av andre ting det kan være så er det mange som opplever bedring av diffuse magesmerter ved å redusere antall måltider (typ droppe mellommåltider og kun spise til hovedmåltidene) og å begrense ultraprosseserte produkter. Hvile mellom måltider og en god nattfaste gir tarmene rom til å drive reparasjonsarbeid. Ultraprosseserte produkter inneholder ofte ingredienser som er forbundet med å påvirke tarmflora, samt en rekke ingredienser som ikke er sjekket for påvirkning på tarmflora. De har også ofte gjennomgått prosesser som gjør at maten samspiller annerledes med tarm og tarmflora enn råvarer gjør. Anonymkode: 3b053...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #6 Skrevet 4. november 2022 Jeg har slitt med magesmerter i mange år. Fant ut at det var gjæren jeg reagerte på, så om jeg holder meg borte fra gjær er magen helt fin. Spiser knekkebrød i stedet for brød, for det får jeg ikke vondt i magen av 🙂 Anonymkode: 6a46d...c1c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #7 Skrevet 4. november 2022 Ikke gjør kostholdsendringer før utredning. Da finner de vanskeligere ut av det. Anonymkode: c8a00...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #8 Skrevet 4. november 2022 Jeg har irritabel tarm og intoleranse og spiser surdeigsbrød av spelt. Magen tolererer det på en helt annen måte, og dette brødet er også det eneste som aksepteres på lav fodmap diett hvis dere har hørt om det. Nå er det ikke gluten som er problemet med irritabel tarm men fruktaner som ikke blir nedbrutt i tynntarmen og går videre til tykktarmen og lager problemer som luftsmerter. Surdeigsbrød av spelt kan man bake selv hvis man har en starter, eller det kan kjøpes på bakeriet Godt Brød. Anonymkode: c70cb...688
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå