Gå til innhold

Stadige droneobservasjoner

Tutte

Anbefalte innlegg

Nå leser vi daglig om dette i nyhetene. Det siste nå er observasjoner rundt mobilmaster.

Lurer veldig på hvor sikkerheten er, hvordan er det mulig å komme til med alle disse evt dronene lenger? Det har nå pågått i så lang tid, og fortsatt er det bare fritt fram, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tutte skrev (2 timer siden):

Nå leser vi daglig om dette i nyhetene. Det siste nå er observasjoner rundt mobilmaster.

Lurer veldig på hvor sikkerheten er, hvordan er det mulig å komme til med alle disse evt dronene lenger? Det har nå pågått i så lang tid, og fortsatt er det bare fritt fram, eller?

Det er nok i hovedsak to forskjellige nivåer her og to forskjellige problem.

Det ene er dronene som har vært sett i Nordsjøen og som faktisk har vært over flyplasser. Dette er spesialbygde droner beregnet for spionasje og er droner man til dels kan forfølge. (Ordinære droner du kjøper i butikken vil for eksempel ikke starte innen sikkerhetssonen av flyplasser, du må aktivt be om tillatelse og få den elektronisk til dronen før du får ta av. I spesifikke militære områder kan du ikke engang be om det.)

Det andre er ordinære droner, sånne du kan kjøpe i butikken. Disse får du ikke brukt på denne måten, men de kan bli brukt andre steder, og siden det har vært mye fokus rundt droner, så varsles alt. 

Det er for eksempel vanskelig å se noe etteretningspoeng i å dronefilme mobilmaster. Norge har offentlig tilgjengelig kart over alle mobilmaster med relativt detaljert informasjon om sendekarikastikk. Jeg kan se noen interessante etteretningsgrep ved å måle dem, men ikke filme dem. 

Vanlige droner har etterretningsverdi, som i bruk mot Melkøya. Da kan man kartlegge beredskapen, som for eksempel hvordan hjemmevernet løser en sikringsoppgave.

Men akkurat nå er det mye skrik og lite ull. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går svømte alle medier over med artikler om droneobservasjoner ved mobilmaster og de samtidige problemene til Telenor. I dag har jeg ikke sett det nevnt med en eneste setning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana skrev (På 4.11.2022 den 20.16):

I går svømte alle medier over med artikler om droneobservasjoner ved mobilmaster og de samtidige problemene til Telenor. I dag har jeg ikke sett det nevnt med en eneste setning

Det ble ganske brått stille. Det samme når det gjelder atomvåpen. Det som det garantert blir mer og mer fokus rundt nå er klima og alt som måtte komme rundt det, husk at jeg har sagt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...