AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Har hatt mye utfordringer knyttet til amming med sønnen min. Fra han var rundt 3 uker til 3 måneder var det mye kaving og misnøye ved puppen. Har vært i kontakt med både lege og helsestasjon angående dette uten å bli klokere. Han har lagt mye på seg hele veien så det er ikke for lite melk (noe jeg trodde) og jeg fikk faktisk beskjed om å begrense ammingen litt en periode.. Selv tolket jeg det som om han var utålmodig på bryst og ble irritert, han kavet ikke når han fikk flaske. Det gikk seg etterhvert litt til og når han nærmet seg 3 måneder var han mer tilfreds, men så endret alt seg etter han fikk vaksinene. Uken etter han fikk vaksinen var det generell mye misnøye og uro, men humøret bedret seg sakte men sikkert, men ammingen har vært problematisk siden. Nå gråter han nesten ved ver eneste amming, det er ikke kaving som tidligere. Han ammer og plutselig stopper han opp og hyler. Jeg pleier da å ta en pause, rape han og bytte bryst, så skjer det samme igjen. Jeg aner ikke hva det kan være og hvordan jeg kan forbedre det. Det skjer ved nesten hver eneste amming, unntaket er ofte én eller to nattamminger når han bare sovner og første amming på morgenen. Tillegsinfo: han har kolikk så det har generelt vært mye gråt, men er betraketlig bedre nå. Har vært hos manuellterapeut, fysio og barnelege uten at de har funnet noen problemer, det skjer i alle ammestillinger. Jeg har ikke for mye melk og tror ikke jeg har for lite. Har mistanke om melkeallergi så går på melkefri diett. Noen som har vært borti lignende og har noen råd? Anonymkode: c3af9...b0a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Ingen som har vært borti lignende? Anonymkode: c3af9...b0a
Kelsier Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 Jeg ville sjekket med Ammehjelpsgruppen på Facebook 😊 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 Min gjorde også det, han hadde melkeproteinallergi og reflux, og jeg hadde overproduksjon som ga for sterk utdriving som ga ham ammeproblemer, melka kom for fort og strålen fra utdrivingen var ubehagelig sterk, pluss at da fikk han for mye formelk og fikk magevondt. Anonymkode: c3860...a99
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #5 Skrevet 5. november 2022 Min gjorde også det en periode.. jeg gjorde egentlig ikke noe med det da.. men forsøkte å amme fra samme pupp flere ganger innenfor 3 timer (som anbefalt ved overproduksjon) tilfelle det var det. Det gikk over etter en stund.. Men føler at jeg burde gjort mer. Anonymkode: f6edb...6e4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (På 4.11.2022 den 15.19): Min gjorde også det, han hadde melkeproteinallergi og reflux, og jeg hadde overproduksjon som ga for sterk utdriving som ga ham ammeproblemer, melka kom for fort og strålen fra utdrivingen var ubehagelig sterk, pluss at da fikk han for mye formelk og fikk magevondt. Anonymkode: c3860...a99 Hvordan fant du ut av reflux og overproduksjon? Tror ikke jeg har overproduksjon, men vet ikke hvordan jeg skal finne ut av det. Kjenner ikke utdrivning, har nesten ikke lekkasje og er ikke sterk stråle. Anonymkode: c3af9...b0a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #7 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min gjorde også det en periode.. jeg gjorde egentlig ikke noe med det da.. men forsøkte å amme fra samme pupp flere ganger innenfor 3 timer (som anbefalt ved overproduksjon) tilfelle det var det. Det gikk over etter en stund.. Men føler at jeg burde gjort mer. Anonymkode: f6edb...6e4 Hvor lenge varte det og hvor gammel var babyen din? Min må ammes på begge brystene hver gang hvis ikke blir det enda mer gråt. Anonymkode: c3af9...b0a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 On 11/5/2022 at 7:48 PM, AnonymBruker said: Hvor lenge varte det og hvor gammel var babyen din? Min må ammes på begge brystene hver gang hvis ikke blir det enda mer gråt. Anonymkode: c3af9...b0a Hm det var vel verst rundt 3-4 mnd tror jeg.. Jeg trodde vel som regel at det kom av at hun slet med å få ut nok melk og ble sur for det, hun har alltid hatt litt dårlig sugetak (har fått ammeveiledning men det hjalp bare til en viss grad). Og hun er kjapp til å skrike om hun er sulten eller utålmodig generelt. De siste 2 mnd har hun iallfall ikke holdt på sånn (er 8 mnd nå). Anonymkode: f6edb...6e4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hm det var vel verst rundt 3-4 mnd tror jeg.. Jeg trodde vel som regel at det kom av at hun slet med å få ut nok melk og ble sur for det, hun har alltid hatt litt dårlig sugetak (har fått ammeveiledning men det hjalp bare til en viss grad). Og hun er kjapp til å skrike om hun er sulten eller utålmodig generelt. De siste 2 mnd har hun iallfall ikke holdt på sånn (er 8 mnd nå). Anonymkode: f6edb...6e4 Ok, tror det muligens er irritasjon her også. Han har alltid hatt godt ammegrep så det har ikke vært problemet. Håper det gir seg snart hvis ikke må jeg bare slutte å amme, blir helt utslitt av at hver amming er en kamp. Trodde det skulle være koselig å amme.. Takk for svar Anonymkode: c3af9...b0a
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 19.47): Hvordan fant du ut av reflux og overproduksjon? Tror ikke jeg har overproduksjon, men vet ikke hvordan jeg skal finne ut av det. Kjenner ikke utdrivning, har nesten ikke lekkasje og er ikke sterk stråle. Anonymkode: c3af9...b0a Refluks kan man sjekke evt ved å heve hodeenden på sengen, slik at babyen ligger høyere med hodet enn med magen. Siden babyer med refluks ofte gulper og får halsbrann. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, tror det muligens er irritasjon her også. Han har alltid hatt godt ammegrep så det har ikke vært problemet. Håper det gir seg snart hvis ikke må jeg bare slutte å amme, blir helt utslitt av at hver amming er en kamp. Trodde det skulle være koselig å amme.. Takk for svar Anonymkode: c3af9...b0a Kan det være strålen er for sterk og han blir sint? For dette er bare med en gang han ammer, så roer det seg fort? Prøv å ha en litt annen stilling når han ammer, og kanskje få ut litt av melka før han starter å amme. Anonymkode: a8051...f10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Refluks kan man sjekke evt ved å heve hodeenden på sengen, slik at babyen ligger høyere med hodet enn med magen. Siden babyer med refluks ofte gulper og får halsbrann. Kan det være strålen er for sterk og han blir sint? For dette er bare med en gang han ammer, så roer det seg fort? Prøv å ha en litt annen stilling når han ammer, og kanskje få ut litt av melka før han starter å amme. Anonymkode: a8051...f10 Skal prøve en annen ammestilling og se om det bedrer seg. Nei, som regel ammer han en stund før han blir sint så tror ikke det er at strålen er for sterk. Anonymkode: c3af9...b0a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Når han gråter, prøv å håndmelk og se om det er tomt? Les også på ammehjelp om kaving. Jeg syntes det hjalp litt å fokusere på å puste rolig selv og visualisere at melken fløt😅 Anonymkode: f6edb...6e4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Kom på en annen ting jeg gjorde, hente jeg tenkte baby ville ha trøst men ikke melk så da ga jeg smokk men lot henne fremdeles ligge ved puppen. Da roet hun seg iblant veldig:) Anonymkode: f6edb...6e4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når han gråter, prøv å håndmelk og se om det er tomt? Les også på ammehjelp om kaving. Jeg syntes det hjalp litt å fokusere på å puste rolig selv og visualisere at melken fløt😅 Anonymkode: f6edb...6e4 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kom på en annen ting jeg gjorde, hente jeg tenkte baby ville ha trøst men ikke melk så da ga jeg smokk men lot henne fremdeles ligge ved puppen. Da roet hun seg iblant veldig:) Anonymkode: f6edb...6e4 Har sjekket og det er ikke tomt:) Han kavet mer før, nå er det kun gråt. Hjelper nok ikke at jeg blir stresset v det selvsagt så blir en ond sirkel. Tusen takk for konkrete tips, skal teste de ut ❤️ Anonymkode: c3af9...b0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå