Gå til innhold

Bør ikke jeg og far har samme regler for innetid? eller bestemmer far selv når barna er hos han ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til 4 tenåringer på 13, 14, 16 og 17 år, jeg og faren gikk fra hverandre for 3 år siden og jeg følger han er veldig slapp i forhold til innetider både helg og hverdag, men hvor mye kan jeg egentlig si ?

Hos meg må de være inne :

hverdag :

13 åringen : 2030 og 2130 hvis jeg vet hvor han er

14 åringen : samme som 13åring ,da hun er den som hører minst og er uansett ofte sen

16 åringen er ute til ca 22 og 2230 hvis jeg vet hvor han er

17 åringen  er samme som 16 åringen

helg :

ca 1 time lengre ,men 16 og 17 åringen må inn kl 01 hvis jeg vet hvor de er.

hos far : Hverdag

13 åringen : 23

14 åringen : 23 30

16 og 17 åringen har ingen grenser hos far på innetider

helger :

13 åringen 01 hvis han vet hvor han er

samme med 14 åringen

ingen grenser for de 2 største i helgene heller

................................................................................................................

Dette gjør jo at jeg blir den strenge og upopulære da,men for meg er det viktig at de funker på skolen og fritiden også, vet at far ikke er så nøye og har fått melding ofte av lærerne og trenere at de ofte ikke er til tide eller kommer i hele tatt den uka de er hos far. de 2 største er ikke langt unna fravær grensen.

Faren går det ikke an og snakke med, han vil ikke snakke med meg.  jeg fikk meg ny kjæreste for 1 år siden og etter det har mye skjært seg mellom meg og eksen, han som forlot meg for en annen,men det funket ikke.

Noen råd til meg?

Anonymkode: 573e5...24a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det er mest praktisk med like tider, men nei, du har ikke noe med hvilke regler far har i sitt samvær. Jeg praktiserer likt med far her. Frihet under ansvar

Anonymkode: e5ffd...ae8

• Liker 4
Skrevet

Este fir barnet er alltid samme legge og stå opp tider og ca samme måltider, så langt der lar seg gjøre. 

Anonymkode: 1c1b9...d1a

Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke bestemme hvilke regler som skal gjelde hos far like lite som han kan bestemme reglene hos deg. Du må bare akseptere at de får være lenger oppe hos ham og barna forstår at det er ulike regler i ulike hjem. At du er redd for å være upopulær pga strenge regler er faktisk ikke fars problem. Ditt hjem, dine regler. Hans hjem, hans regler. Dette er jo hele fordelen med å bli skilt, å slippe å bli bestemt over! 

Anonymkode: 8e8cd...a96

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke bestemme hva fars regler skal være, på samme måte som han ikke kan bestemme hvilke regler du har.

Det er klart at det hadde vært optimalt om dere var samkjørte, men akk. Noen ganger er det greit å være den 'store stygge ulven'.

Du må bare la det fare. Du kan alltid snakke med barna om innetidene og gjøre dine vurderinger av hva du mener er best for de.

Anonymkode: 5c0c8...6f5

Skrevet

Jeg tenker at man må finne en middelvei, som ikke er dine eller hans inneregler, som dere blir enige om sammen, men det står dere ikke snakker sammen. Da er det kanskje ikke så mye å gjøre med det enn å godta at det er ulike regler. Når jeg var 17, hadde jeg ingen inneregler. Syns 22:00-22:30 virker strengt for noen som er snart myndig hvis du vet hvor de er. :) 

Anonymkode: b6667...81a

• Liker 1
Skrevet

Du har jo helt vanvittig strenge regler da! Så heldigvis nei, du kan ikke si noe på regler hos far (og fortsetter du slik vil de kanskje heller bo hos far fast). 

Å ha innetider på en som snart er myndig er jo både rart og litt bekymringsfullt hvis det er en normalt oppegående ungdom. 

Anonymkode: e56ec...653

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke bestemme reglene i far sitt hus, nei. 

Dumt for deg at du blir den upopulære. Men husk på at unger som regel er takknemlig innerst inne for at du setter grenser for dem. Og at jobben din ikke er å vinne en popularitetskonkurranse, det er å ta vare på ungene dine. 

Anonymkode: 73d4e...25e

Skrevet

Tusen takk for alle svar

Nei jeg kan vel ikke det. Bare trist og se de kaster bort livet sitt når de driter i skolen og treninger,men da blander jeg ikke meg når de er hos far

Skrevet

Akkurat som du har bestemt innetid hos deg, og ikke lar han bestemme over det, kan han bestemme innetid hos seg, uten at du har noe med det å gjøre. 

Eventuelt, om det viktigste er at det er lik innetid hos begge foreldre, kan du jo legge deg på hans innetid, om du er med snakkbar og medgjørlig enn han. 

Forøvrig er jeg personlig enig i dine regler. 

Anonymkode: e2664...eb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for alle svar

Nei jeg kan vel ikke det. Bare trist og se de kaster bort livet sitt når de driter i skolen og treninger,men da blander jeg ikke meg når de er hos far

Nå overdramatiserer du. De "Kaster ikke bort livet sitt".. skjerpings. Du trenger ikke lage katastrofestemning. 

• Liker 4
Skrevet

Altså, en 17-åring er snart voksen, og du behandler ham som et barn. Du har sluppet kontrollen og bestemmelsesretten over eksmannen i det øyeblikk dere flyttet fra hverandre. Så nei, du kan ikke bestemme hvilke regler far har. 

Anonymkode: 03f04...07a

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for alle svar

Men det er de strengt tatt - særlig de to eldste - gamle nok til å skulle ta et ansvar for selv også.  Og så lenge du står for halvparten av oppdragelsen , påvirkningen og verdiene de får, er det litt lettvint å si at alt er fars skyld når så store unger ikke følger opp pliktene sine i hans uke.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for alle svar

Man kaster vel ikke bort livet sitt fordi man ikke trener? Jeg har ikke trent organisert på 10 år, og kan ikke si at jeg har "kastet bort" disse årene. Ro ned.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå overdramatiserer du. De "Kaster ikke bort livet sitt".. skjerpings. Du trenger ikke lage katastrofestemning. 

gjør ikke det, de 2 største blir snart kastet ut av videregående da de snart er på 10% grense. så nei det er ikke katastrofesteming,men fakta

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, en 17-åring er snart voksen, og du behandler ham som et barn. Du har sluppet kontrollen og bestemmelsesretten over eksmannen i det øyeblikk dere flyttet fra hverandre. Så nei, du kan ikke bestemme hvilke regler far har. 

han trenger søvn og det hjelper ikke med 3-4 timer som han får hos far. men nei skal ikke blande meg jeg

Skrevet

gjør ikke det, de 2 største blir snart kastet ut av videregående da de snart er på 10% grense. så nei det er ikke katastrofesteming,men fakta

Nei. Det er ikke å "kaste bort livet sitt" å bli kastet ut av vgs. De kaster gjerne bort et år, hvor de må ta opp igjen fag. Men får da håpe for din del av ungene dine har adskilig mer igjen av livet sitt enn ett år ;)

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det er ikke å "kaste bort livet sitt" å bli kastet ut av vgs. De kaster gjerne bort et år, hvor de må ta opp igjen fag. Men får da håpe for din del av ungene dine har adskilig mer igjen av livet sitt enn ett år ;)

det er din mening. den får du ha

Skrevet

Du mistet styringsretten for ordensregler hos far når dere gikk fra hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...