AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #101 Del Skrevet 11. februar 2023 Det var da autisme før også, det ble til og med laget filmer om det (feks En liten bror). Personlig har jeg aldri kjent noen med autisme, trodde jeg. Fikk for ett par dager siden vite at en tante av meg, som er en litt stusselig og rar eldre dame som sitter i et hjørne og kikker i gulvet hvis vi har familiefeiring, er autist. Det har jeg aldri vist.. Mine besteforeldre og foreldre sa alltid at det var «nerver». Tror ikke autisme ble snakket om før. Anonymkode: fb612...5fc 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #102 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 14.52): Jeg jobber som spesialpedagog og er forundret over alle diagnosene. Ser ingen sammenheng i den ene elevens adhd til den andre, samme med aspberger og andre innenfor lett autisme-spekteret. Eneste sammenhengen jeg ser klart er at de ofte kommer fra trøblete hjem og eller er under barnevernets regi. Opplever at de har ulike sider, og noen som ikke fungerer i et sosialt miljø fungerer veldig bra med de voksne, eller vis versa. Lærer godt i noen settinger, f. eks gjennom praktiske oppgaver fremfor ved tavleundervisning/ forelesning. Eller at det er noe som interesserer dem. Jeg tror egentlig skolen er feilen, ikke elevene. Skolen er for firkantet. Og de som ikke passer inn i tradisjonelle klasserom har en diagnose. Tja. Vet ikke jeg… Anonymkode: 6f3cb...ae8 Fra en spesialpedagog til en annen: jeg er helt enig! I kommunen jeg jobbet i tidligere skulle de «snu om» på spesialundervisningen og få flere inn i klasserommet. Det ble ikke tatt noen diskusjon på hva «klasserommet» innebærer, så da tolket jeg det bokstavelig. Den eneste måten å få flere elever «inn i klasserommet» på er å endte klasserommet! Det MÅ ikke være 25 pulter på rad og rekke innenfor fire vegger. Det kan være gårdsarbeid, være i skogen og naturen, praktisk oppgaver på kjøkken og sløydsal og andre ting. Man kan få dekket store deler av læreplanen på den måten også. Og, ikke minst, gruppestørrelse. Jeg byttet jobb og jobber nå på spesialskole. Det er en helt annen verden enn «normalskolen»! Anonymkode: 951f1...830 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. februar 2023 #103 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvordan har det å få diagnosen endret livet ditt? Ble problemene borte da det ble skrevet en diagnose på et ark? Anonymkode: 53251...d58 Problemene blir ikke borte. Men en får en forklaring på ting en ikke forsto om seg selv. En litt aha opplevelse på hvorfor en f. eks så og reagere på ting annerledes som yngre. Og for noen er det da lettere å ha tilgang til mer konkrete verktøy en kan bruke i hverdagen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): DETTE! «…søskenbarn som får barn.» Anonymkode: 53251...d58 Alle med autisme er ikke innavl😂 Men at det er noe genetisk tviler jeg ikke på. Som med at tvillinger har større sjanse for å få tvillinger selv etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #104 Del Skrevet 11. februar 2023 WhisperingWind skrev (13 minutter siden): Problemene blir ikke borte. Men en får en forklaring på ting en ikke forsto om seg selv. En litt aha opplevelse på hvorfor en f. eks så og reagere på ting annerledes som yngre. Og for noen er det da lettere å ha tilgang til mer konkrete verktøy en kan bruke i hverdagen. Alle med autisme er ikke innavl😂 Men at det er noe genetisk tviler jeg ikke på. Som med at tvillinger har større sjanse for å få tvillinger selv etc. Det er vel ingen som sier at alle på spekteret er det fordi foreldrene deler noen familiære gener, eller at det ikke fantes autisme tidligere. Men i jakt på svar på spørsmålet: hvorfor en sterk økning må man se bredt tenker jeg. Når vi vet at autisme delvis er arvbart vil det vel også være større sjanse dersom begge foreldrene er bærere av familiære gener. Anonymkode: 7b1cc...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #105 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 15.07): I klassen til min sønn er de 60 på trinnet, han er den eneste med autisme diagnose. Da ganske velfungerende autisme, og han er vel det barnet i klassen, som alltid gjør det han skal, er stille, rolig, forstyrrer aldri, og behandler de andre svært bra. Han har aldri slått noen i hele sitt liv. I klassen min på barneskolen var vi bare 20 elever, og en med autisme, men han klarte seg, for han var IT geni, og dette på en tid, hvor det var så i starten på IT utdannelse, og dyktige folk innen IT. Så han fikk jo jobb, selv om han slet veldig sosialt. Anonymkode: 9cef0...009 Får man tredd en autisme diagnose ned over hodet blir man vel gjerne stille og rolig eller utagerende Anonymkode: afe72...e9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #106 Del Skrevet 11. februar 2023 Arvelighet er en stor faktor. Vi har et barn med autisme og har lest all forskning på arvelighet. Har du 1 barn med autisme er sjansen for at søsken får autisme et sted mellom 7-20%. Har du 2 barn med autisme er sjansen for at det 3dje barnet får autisme et sted mellom 30-50%. Har du en nevø eller niese med autisme er sjansen for at barnet ditt får autisme 5%. Tony Attwood som er en kjent autismeforsker sier at hvis mor har autisme så er det rundt 50% sansynlig at barna får det. Det er egentlig bare å følge de norske autismegruppene på facebook eller snap så ser man at svært mange av mødrene går gjennom utredning selv i voksen alder. Men, det er ikke bare arvelighet. Det er en miljøtrigger i tillegg. Dette vet vi fra eneggede tvillingstudier. Har 1 enegget tvilling autisme så er det 80% sansynlig at den andre tvillingen også har det. I tillegg ser man veldig stor variasjon i fungering hos de eneggede tvillingene. Så noe mer enn bare genene avgjør utfallet. Flere beskriver det som at genene lader pistolen og en miljøfaktor trykker på utløseren. Anonymkode: f90e5...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 11. februar 2023 #107 Del Skrevet 11. februar 2023 Ryddet for hatefullt innhold,spekulasjoner og helseskadelig innhold,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheherasade Skrevet 12. februar 2023 #108 Del Skrevet 12. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 10.57): Får man tredd en autisme diagnose ned over hodet blir man vel gjerne stille og rolig eller utagerende Anonymkode: afe72...e9a "Tredd en autisme-diagnose ned over hodet"? Jeg tror det er ganske få som blir feildiagnostisert. Fra det jeg har sett selv og lest av andre er det en grundig prosess, og det er vel større sjanse for at man IKKE får den selv om man har autisme, enn at man får diagnosen ved en feiltagelse. Og de som får det i voksen alder er svært takknemlige over å endelig ha fått en forklaring. Så jeg skjønner ikke helt denne formuleringen. Jeg forstår heller ikke hvorfor det å skulle få diagnosen vil endre oppførselen ved at man enten blir roligere eller mer utagerende. Kan du forklare hva du mener med dette? Oppførselen er jo der i utgangspunktet, og er nettopp det som gjør til at man starter en utredning. Så det å få en diagnose blir heller å få en bekreftelse på hvorfor oppførselen er som den er. Men kansje du har et annet perspektiv eller annen kunnskap som du kan dele her? Endret 12. februar 2023 av Sheherasade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå