Gå til innhold

Nå er det så mange barn som har autisme, der de er nonverbal og what not. Hva skjer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er vernepleier og jobber i en stor avlastningsbolig for barn med autisme. Her i byen har HABU sagt at det har blitt diagnostisert flere barn med autisme de siste få årene, enn tidligere. Jeg vet ikke økningen i prosent.

Vi merker også stor pågang i avlastningsboligen. Ingen familier får avlastning oftere enn hver fjerde helg f.eks (tidligere kunne de få annenhver), fordi de fleste ønsker avlastning i helg. Det er helt umulig å få det til å gå opp i forhold til soverom, dersom de skal være der oftere (men de får tilbud i ukedagene). 

Min teori på denne økningen er at det ikke er økning - men at flere får diagnose. Avslutter med at jeg har møtt veldig mange autistiske barn i mitt yrkesliv. Disse barna er fra alle slags familier, og jeg er ikke enig med spesialpedagogen over her i at det ofte er trøblete hjem og/eller under barnevernet. Noen er det, men det er jo fordi de kommer fra alle slags familier. 

Anonymkode: b4819...db6

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 13.07):

Ts her. Siterer meg selv, for jeg har ikke fått noe svar på det som egentlig var spørsmålet her.

Ser at mange ikke ser det som en byrde at barnet deres ikke fungerer som andre, for å si det pent. Jeg selv ville blitt svært skuffet over å få et barn som ikke utviklet seg normalt. Så til de grader at det ikke hadde språk, og var psykisk utviklingshemmet og hadde ADHD i tillegg.

Men de er like glade for det barnet som krever hele deres liv i oppfølging som de hadde vært om de hadde fått et normalt barn som kunne snakke, som de kunne forventet normal oppvekst hos. Det er jo veldig fint for barnet! Men det er ingen som føler på en liten skuffelse her?

Hva skjer når dette barnet blir tenåring og voksen?

Det krever vel minst like mye fra foreldre da som før, sikkert mer, ettersom pubertet osv inntreffer på disse barna også. Hvordan er de som unge voksne? Har de noen som helst forståelse for sitt liv og sin hverdag? Og kan de noensinne bo alene? Hvis ikke, hvordan påstår man da at de IKKE er til byrde for sine foreldre?

Anonymkode: a58f9...28d

Ungdom og voksne med psyisk utviklingshemming kan absolutt bo for seg selv. De kan også være i jobb. Selvfølgelig kjenner en på en sorg over det som ikke er normalt, men det gjelder å ikke dyrke sorgen. Å ikke la den ta overhånd.

Anonymkode: 03d44...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 13.06):

Har du grunnlag for å mene det?

Har du noe kunnskap om autisme? Og historie om hvordan barn som var "annerledes" ble sett som dumme/Village idiots? 

Alle diagnoser som Adhd, autisme, downs syndrom, depresjon, schizofreni osv ble sett på som gærninger. De ble etterlatt, satt på institusjoner, elektro sjokk, lobotomert og andre grusomheter. 

Her kan du lese mer om autisme. 

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/early-history-autism-america-180957684/

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 20.18):

Ja alle kan få barn med autisme. Men faren øker med alderen.

Anonymkode: 35962...c8a

Tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 14.52):

Jeg jobber som spesialpedagog og er forundret over alle diagnosene. Ser ingen sammenheng i den ene elevens adhd til den andre, samme med aspberger og andre innenfor lett autisme-spekteret. Eneste sammenhengen jeg ser klart er at de ofte kommer fra trøblete hjem og eller er under barnevernets regi. Opplever at de har ulike sider, og noen som ikke fungerer i et sosialt miljø fungerer veldig bra med de voksne, eller vis versa. Lærer godt i noen settinger, f. eks gjennom praktiske oppgaver fremfor ved tavleundervisning/ forelesning. Eller at det er noe som interesserer dem.  Jeg tror egentlig skolen er feilen, ikke elevene. Skolen er for firkantet. Og de som ikke passer inn i tradisjonelle klasserom har en diagnose. Tja. Vet ikke jeg… 

Anonymkode: 6f3cb...ae8

Om du er spes ped er det skremmende. Eller så er du utdatert og lite belest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2022 at 8:53 PM, mo1234 said:

Trodde autisme hadde mest med gener å gjøre, ikke så mye med mors alder.

Ja, jeg har også lest flere steder at autisme har en betydelig genetisk komponent og at det svært ofte går i familier. Hvor er kildene på at alder er årsak til autisme?

Anonymkode: 1ba08...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, jeg har også lest flere steder at autisme har en betydelig genetisk komponent og at det svært ofte går i familier. Hvor er kildene på at alder er årsak til autisme?

Her fant jeg kilde på arvelighet når det gjelder autisme https://forskning.no/barn-og-ungdom-sykdommer/arv-spiller-storst-rolle-ved-utvikling-av-autisme-ifolge-ny-studie/1360523#:~:text=Gener utgjør omtrent 80 prosent av barnets risiko for å utvikle autisme.&text=Forskere og foreldre har lett,av befolkningen%2C ifølge Oslo universitetssykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir jo utsatt for historisk høye konsentrasjoner av miljøgifter. Det er til og med funnet mikroplast i morsmelk... tror nok at dette kan ha en sammenheng. Overmedisinerte barn og unge, usunn livsstil, og en cocktail av miljøgifter. Det er vel også en god dose aluminium i ulike vaksiner, uten at det trenger å være det?

Anonymkode: 81189...8f4

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi blir jo utsatt for historisk høye konsentrasjoner av miljøgifter. Det er til og med funnet mikroplast i morsmelk... tror nok at dette kan ha en sammenheng. Overmedisinerte barn og unge, usunn livsstil, og en cocktail av miljøgifter. Det er vel også en god dose aluminium i ulike vaksiner, uten at det trenger å være det?

Autisme har eksistert lenge før medisiner og vaksiner... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå synes jeg at dere skal slutte med å spekulere på hva som forårsaker autisme. Det finnes ingen entydig forskning og svar på det, og det kan være mange ulike typer faktorer som spiller inn sammen. Slutt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 12.55):

Jeg hører om så mange barn som har autisme, der mange er nonverbale, der de utagerer, får "meltdowns" i alle aldre, til og med når de blir store. Disse får spesialopplæring på skolen, har som oftest en egen person som følger ungen 1-1 da det trengs for at ungen skal ha det bra, og ikke utagerer voldelig på andre elever.

De må tas hensyn til uansett, og stakkars de andre "normale" barna som foreldrene har fått. Men vent! Disse foreldrene har fått flere med enten autisme eller ADHD eller begge deler. Hvordan klarer de å overleve??

Hva er grunnen til at så mange barn i vårt samfunn rammes av det?

Disse har også ofte tilleggsdiagnoser. Som psykisk utviklingshemming, epilepsi og andre ting. Hva skjedde? Det var IKKE så mange før. Men nå leser og opplever veldig ofte barn med autisme.

Og hva skjer videre med disse barna? Hvordan skal de klare seg i hverdagen, hvordan blir deres voksenliv? Og hvordan skal foreldre klare denne byrden?

For det er det er. En byrde. En får et barn som liksom skal være som andre barn, men så trenger barnet foreldre på småbarnsnivå hele livet. Det var jammen ikke det man så for seg da man ung og forelsket ble gravid!

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å forstå hva poenget med dette innlegget er. Som jeg skriver over må dere bare slutte å spekulere på hva autisme kommer av, for det har ingen forskning konkludert med. Men hva er motivet med dette innlegget? Få foreldre til å føle seg nedslåtte, få dem til å gi opp barna sine, gni utfordringene inn i fjeset på dem? For det disse foreldrene trenger... støtte, oppmuntring, anerkjennelse - det får de i hvert fall ikke av TS.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sheherasade said:

Nå synes jeg at dere skal slutte med å spekulere på hva som forårsaker autisme. Det finnes ingen entydig forskning og svar på det, og det kan være mange ulike typer faktorer som spiller inn sammen. Slutt.

Omfattende forskning peker på gener som viktigst årsak til autisme, selv om de genetiske årsakene er komplekse https://forskning.no/barn-og-ungdom-sykdommer/arv-spiller-storst-rolle-ved-utvikling-av-autisme-ifolge-ny-studie/1360523#:~:text=Gener utgjør omtrent 80 prosent av barnets risiko for å utvikle autisme.&text=Forskere og foreldre har lett,av befolkningen%2C ifølge Oslo universitetssykehus.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere diagnostiseres nå enn før. Autismespekteret er bredt. 

Folk med autisme er forskjellige,  men det er viktig at de får den hjelpen de trenger,  de ressursene som skal til for å få det best mulig. Mye såkalt utagerende adferd kan unngås hvis de rundt dem er flinke og kjenner dem, kan om diagnosen,  men aller mest om akkurat den personen det gjelder.  Har du møtt en person med autisme har du møtt en person med autisme.  

Jeg er mor til et barn som har atypisk autisme.  Hun har hatt vanskelig skolehverdag fordi hun er mer detaljfokusert enn andre,  er noe mer utsatt for stress og har mindre filter på å sile alle inntrykkene vi utsettes for hele tiden.  

Hun er skoleflink, veldig kunstnerisk, veldig nøyaktig i alt hun gjør. Hun skriver og tegner like godt med begge hender, noe som nesten kan regnes som en superkraft. 

Hun er samboer og klarer seg helt fint.

Jeg har også et barn med en annen sjelden diagnose, men også med et streif av autisme.  Han er nonverbal i tillegg.  Der må vi selvsagt tilrettelegge i veldig stor grad.  Men han er supersosial, veldig godt likt av alle han møter,  og skjønner det vi sier. Svarer med kroppspråk og lyd.

Anonymkode: 63603...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet som pedagog i 25 år og jobber nå som spesialpedagog i skolen. Jeg tror det er en kombinasjon av økende kunnskap og dermed diagnostisering og økende forekomst. Dette kombinert med større krav til å håndtere det praktiske og sosiale gjør at flere skiller seg ut. Har en tidligere kollegaer som jobber på pedagogisk fagsenter på Oslo Øst og de opplever en eksplosjon av barn med vansker som ligger på spekteret. 

Tanker jeg har; genetikk og søskenbarn som får barn. Vi får i oss metaller og gifter i mat og omgivelser som ikke er heldig for oss og evt foster. 

Autisme har ingen sammenheng med levevilkår heller sosial status. Foreldre kan ikke påføre eller forhindre ASF hos barna sine. 

https://www.barnehage.no/autisme-fhi-foreldre/foreldrenes-alder-knyttes-til-autismerisiko/101558

https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/autisme---faktaark/

Anonymkode: 7b1cc...b1a

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt vekten på genetikk. Ikke mikroplast, ikke risting av baby ( dummeste jeg har lest), ikke alder og ikke vaksiner!! Vi er venner av en familie der 3/4  unger er innenfor spekteret. To av de er psykisk utviklingshemmede og nonverbale autister.

Det som er interessant er at i alle ledd på farssiden i den familien har alle fått barn med psykisk utvklingshemming. 

Tilfelle,  tror jeg ikke. Det er noe søskenbarn som giftet seg også i den slekte for lenge siden, men usikker på hvor relevant det er..

Anonymkode: afbe9...435

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 19.41):

Ja, jeg fikk ikke diagnosen før i fjor, da jeg var 40. Da har jeg gått inn og ut av dps i nesten 20 år med mange forskjellige diagnoser. 

Jeg har hatt et helt forferdelig liv pga dette. Jeg har aldri fått startet på livet mitt. 

Var stum som barn og veldig redd inni meg, men samtidig snill og pliktoppfyllende. Klarte ikke uttrykke følelser muntlig. Bar alt det vonde inni meg gjennom barne og tenårene. Gikk og led i det stille med mye angst og depresjon. Ønsket å ta livet mitt hele tiden. Lærerne og andre voksne var bekymret, men de tenkte at det ville gå over da jeg ble voksen. 

Jeg følte en trygghet i å gå i samme klasse gjennom barneskolen og ut vidergående. Jeg kommer fra en stort tettsted/liten by. Men da vi avsluttet vgs falt den trygge verden min sammen og jeg ville bare stenge meg inne på rommet mitt for alltid. Jeg fikk aldri begynt på livet. 

Det er helt forferdelig at jeg har måtte gå og slite gjennom 20-og 30-årene på denne måten og ingen hadde kompetanse eller kunnskap om kvinner med asperger.

Jeg ble utredet en gang da jeg var 29 år, men siden jeg ikke var som de mannlige stereotypiske aspergerne kunne jeg ikke ha asperger ifølge spesialisten på dps. 

Testen og spesialisten feilet meg siden jeg er kvinne med asperger og jeg måtte slite meg gjennom 30-årene. 

Det året jeg ble 40 ble jeg endelig sett, hørt og forstått og fikk diagnosen på dps, og de forstod også hvor sterk angst jeg hadde. 

Så, det er mange udiagnostiserte aspergere der ute, mange kvinner, som sliter med livet og lider i det stille. 

Anonymkode: d24e2...bca

Men hvordan har det å få diagnosen endret livet ditt? Ble problemene borte da det ble skrevet en diagnose på et ark? 

Anonymkode: 53251...d58

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har jobbet som pedagog i 25 år og jobber nå som spesialpedagog i skolen. Jeg tror det er en kombinasjon av økende kunnskap og dermed diagnostisering og økende forekomst. Dette kombinert med større krav til å håndtere det praktiske og sosiale gjør at flere skiller seg ut. Har en tidligere kollegaer som jobber på pedagogisk fagsenter på Oslo Øst og de opplever en eksplosjon av barn med vansker som ligger på spekteret. 

Tanker jeg har; genetikk og søskenbarn som får barn. Vi får i oss metaller og gifter i mat og omgivelser som ikke er heldig for oss og evt foster. 

Autisme har ingen sammenheng med levevilkår heller sosial status. Foreldre kan ikke påføre eller forhindre ASF hos barna sine. 

https://www.barnehage.no/autisme-fhi-foreldre/foreldrenes-alder-knyttes-til-autismerisiko/101558

https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/autisme---faktaark/

Anonymkode: 7b1cc...b1a

DETTE! 
«…søskenbarn som får barn

Anonymkode: 53251...d58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...