Gå til innhold

Nå er det så mange barn som har autisme, der de er nonverbal og what not. Hva skjer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ms Baxter
mo1234 skrev (50 minutter siden):

Har du arvet diagnosen fra foreldre?

Nei de har ingen diagnose på papiret og de har mestret voksenlivet veldig bra, som jeg kan se ihvertfall😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at det er selve diagnostiseringen som gjør at det er en vanvittig økning i autisme og alle slags kroniske sykdommer og at det kommer nye diagnoser hele tiden, er et helt meningsløst argument om du faktisk har øyne og kan se runt deg. Argumentet "det har alltid vært sånn" bare kamuflerer hvor galt det har blitt. Hva med at antallet uføretrygdede øker? Jo det blir bortforklart med at folk har blitt bortskjemte. Hva med den nylige økningen i akuttinnleggelser og dødsfall? Det er noe som endrer seg og det går fortere og fortere, men ingen vil se det.

Anonymkode: cde62...833

Vi er flere som etterspør dokumentasjon/ forskning/beviser på at det har vært en «vanvittig økning» av autisme. Alle andre diagnoser og uføretrygdede og akuttinnleggelser som du skriver om hører ikke til diskusjonen. Nå diskuterer vi autisme. Dere som driver med slike «dommedagsprofetier» («det går fortere og fortere, men ingen vil se det»)  uten å legge frem beviser for deres påstander, er jeg ikje veldig interessert i å diskutere med. 

Anonymkode: 3be35...b7b

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 13.12):

https://tidsskriftet.no/2019/10/originalartikkel/diagnostisering-av-autismespekterforstyrrelser-hos-barn-i-norge

Her viser de til at det har vært sterk økning innen autisme siden 1990-tallet

Andelen barn som diagnostiseres med autismespekterforstyrrelser har økt sterkt siden 1990-årene, både i Norge og andre land. Det er tidligere påvist store fylkesvise variasjoner i bruk av diagnosen.

Anonymkode: a58f9...28d

Helt utrolig eigentleg med tanke på hvor sunne gravide er nå enn før. Nå er jo røyk og alkohol er stort nei, man MÅ ta fosfat, spekeskinker og sushi er absolutt nei. Alle burde jo få kjempesmarte barn uten diagnoser.

Anonymkode: 22459...c0e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye vi ikke vet om autisme. Det er mange teorier og vi vet mer nå enn tidligere. Mange flere får diagnose fordi vi oppdager flere. Dette gjelder særlig de med Asperger eller atypisk autisme (ja, vet at Asperger ikke lenger er en diagnose). 
Fars alder øker sjansen, genetikk spiller inn, tidlig sosial trening. Pandemien kan ha forverret symptomer hos enkelte. De som jobber med det vet vel egentlig ikke om det har blitt flere, eller om vi diagnostiserer flere. Norge har diagnostisert færre enn land vi kan sammenligne oss med.

Anonymkode: d879a...e61

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er flere som etterspør dokumentasjon/ forskning/beviser på at det har vært en «vanvittig økning» av autisme. Alle andre diagnoser og uføretrygdede og akuttinnleggelser som du skriver om hører ikke til diskusjonen. Nå diskuterer vi autisme. Dere som driver med slike «dommedagsprofetier» («det går fortere og fortere, men ingen vil se det»)  uten å legge frem beviser for deres påstander, er jeg ikje veldig interessert i å diskutere med. 

Anonymkode: 3be35...b7b

Poenget er at du kommer til å bruke akkurat samme argumentasjon med alle sykdommer som har økt - diagnostisering. Men det stemmer ikke om du faktisk har øyne i hodet og har levd en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial kompentanse har blitt merkbart dårligere med tiktok-generasjonen. 
Så dermed blir autisme spekteret mer synlig. 
Vi har også en del nye landsmenn som gifter seg som kusine/fetter og det skaper sykdom. 

Anonymkode: 49847...2b6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at kanskje innavl og gener kan spille en stor rolle.

Tips er å se "When cousins marry" på Netflix, som handler om nettopp innavl.

Og nei, dette er ikke ment rasistisk på noen måte. Dette gjelder alle raser fra alle verdens land.

Anonymkode: 79995...519

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det mer som fler foreldre som krever at barn med mer enn høytfungerende autisme skal gå på vanlig nærskole og ikke på forsterkede avdelinger/spesialskoler slik at det blir mer synlig (og mindre ressurser til barn uten diagnoser)

Vil også tro at jo mer avansert undervisning og mer gruppearbeid gjør at flere barn enn før får autismediagnose. Vet om minst 2 på datterens trinn som fikk diagnose mot slutten av barneskolen. 

Anonymkode: 61c68...d21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tallet er i forhold til tidligere, er det nok en stor usikkerhet. 

Men jeg tror at alle kjemikaliene vi omgir oss med, er dårlig for helsa vår. Cocktail-effekten aner vi egentlig ikke noe om pga det er vanskelig å forske på. 

Det vi vet, er jo at flere stoffer er hormonforstyrrende. Flere er nylig forbudt, etter flere år i omløp. Dette er da stoffer som tidligere har vært ansett som ufarlige, men ved nærmere ettersyn var de ikke det.

Og det tror jeg vi komme til å få mange eksempler av i fremtiden. 

Anonymkode: 50529...692

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og samboer har ADHD og autismespekterforstyrrelse. Begge diagnosert som voksne. Samboers mor er ikke diagnosert men har lest seg opp og er overbevist om at ASF stemmer for henne også, hun har passert 70.
Pappaen til samboer har nok ADHD men på hans tid var det ikke vanlig å få diagnoser, han reiste til sjøs og fullførte aldri engang grunnskolen. Han hadde «maur i rumpa og var ikke så god med bokstavene»
Jeg har en søster med ADHD og ASF, samboers bror er under utredning nå som 44-åring. 

Min lillesøster ble diagnosert som barn, hun er 15 år yngre enn meg og bare fra min tid i grunnskolen til hennes gikk mange fra å tro at jenter ikke kunne ha Aspergers til å skjønne at det kan vi og det er like vanlig som hos guttene.

Selvsagt får man flere med ASF og ADHD, delvis grunna mer fokus og bedre diagnoseverktøy, delvis som resultat av at tidligere generasjoner ikke ble diagnosert. Begge diagnosene har en sannsynlig arvelighet.

Fortsatt er gjennomsnittsalderen for diagnose på kvinner 38 år. Majoriteten av kvinner med ASF får aldri diagnosen og de som diagnoseres får den gjerne i forbindelse med utredning av barna.

Det er som kjent litt sent å angre seg på å lage barn når de flytta ut av livmora for noen år siden.

En annen grunn til økningen i tilfeller handler om at for  bare få generasjoner siden var samfunnet helt anneledes, mye av det vi med autisme trigges av og sliter med er relativt nytt. Autister klarte lettere å maskere seg som nevrotypiske før. 
Vi med autisme er mer sensitive for sanseintrykk og overveldes lettere av ulike typer støy, da både lyd, lukt, berøring og lys. Vi utsettes for langt mer nå enn før ganske enkelt.
En person i 1922 hadde en hverdag som var milevis unna hva en person i 2022 har og det er uansett sosioøkonomisk status, yrke, kjønn og alder.

Videre må vi i 2022 ta langt flere avgjørelser enn i 1922, alt fra flere valg om hva vi skal spise, hva vi skal ha på oss av klær, transportmetode, veivalg og så videre er noe nevromangfoldige flest bruker mer energi på enn nevrotypiske.

Samfunnet påvirker synligheten mer enn antallet i seg selv.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 13.41):

Sånn går det når vinskal proppe i oss under graviditeten og oppfostre på drittnat full av skadelige e stoffer konseringsmidler å ta syntetiske  vitaminer osv osv   stoor forskjell fra hvordan barn ble bygd på helsemessigt for 60 år siden! Bare det med lite vitamin a i utviklinga påvirker hjernen! Alt d3tte på en gangver nå normalt. Det er stor sansynlighet alt dette er grunnen!

Anonymkode: 534d5...2b1

Mener du at det er skadelig å ta kosttilskudd for gravide?  

Anonymkode: ee98d...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd og skam at du ts prøver å få det til å fremstå som om en gruppe barn ikke er annet enn en byrde hele livet. Du har vel ikke barn selv, antar jeg, og vet derfor ikke hvordan det er å elske et barn betingelsesløst.

Jeg ser ikke på det som noen byrde at sønnen min har autisme. Han er ganske høytfungerende, ingen slåssing eller utagering, og han fikk diagnosen som ung voksen. Han vil bli tatt vare på av meg og sin far så lenge vi lever, og det føles ikke som noen "byrde". Vi er glade i ham og elsker ham akkurat som han er.

Anonymkode: 7d4fa...0ff

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det at det er selve diagnostiseringen som gjør at det er en vanvittig økning i autisme og alle slags kroniske sykdommer og at det kommer nye diagnoser hele tiden, er et helt meningsløst argument om du faktisk har øyne og kan se runt deg. Argumentet "det har alltid vært sånn" bare kamuflerer hvor galt det har blitt. Hva med at antallet uføretrygdede øker? Jo det blir bortforklart med at folk har blitt bortskjemte. Hva med den nylige økningen i akuttinnleggelser og dødsfall? Det er noe som endrer seg og det går fortere og fortere, men ingen vil se det.

Det er bare det at det ikke stemmer. Ja, det endrer seg hva ulike trygdeordninger heter, hvordan de er organisert og hvem som inkluderes i hvilken, men tallet trygdede er mer eller mindre konstant. 

Anonymkode: 3cd10...bd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi spekteret er blitt bredere og kravene i samfunnet høyere slik at mange som ikke fikk problemer før får problemer nå.

Vi har et barn med høytfungerende autisme, og jeg ser vi iallefall er 2 i familien som sansynligvis også har det (meg inkludert). Vi kommer nok aldri til å få diagnosen.

Kravene i skolen er høyere nå rundt gruppearbeid og egenvurdering. Før kunne man seile gjennom skolen ved å sitte passivt på bakerste rad og følge med på tavleundervisningen. For høytfungerende autismer fungerte dette ofte bra. Nå er det så mye krav til gruppearbeid, innleveringer i fellesskap osv som gjør at flere som hadde klart skole før nå faller utenfor. 
Det blir problematisert at barnet mitt snakker til bare de hun er trygge på, men dette gjorde jeg selv når jeg var liten. Det er nok mer det at normalområdet har blitt mye mer snevert.

Anonymkode: f90e5...6ad

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om et barn med veldig lavtfungerende autisme og utviklingshemmet. Mor var ikke veldig ung, og far gammel. Tvilsomme gener på farssiden. Mye utviklingshemning på den siden av familien. Det må være en stor sorg. Men man er jo glad i barna sine. 

Anonymkode: afbe9...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det så mange som har det da? Jeg har stor familie og nettverk, men ingen autist i nær familie/vennekrets. Jeg har en venn som har en sønn med Asperger, og en bror av kameraten til min sønn har lavtfungererende autisme, veldig utagerende og ikke språk. De har tre andre friske barn. 

Anonymkode: fb612...5fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere barn som har blitt utredet på nytt etter å ha fått ny omsorgsbase og som etter ny utredning ikke har ADHD, autisme el. 
Oppvekst og miljø, god nok omsorg og foreldre som virker spiller også en stor rolle. 
Finnes mye forskning på dette området 

Anonymkode: 68e20...809

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet om flere barn som har blitt utredet på nytt etter å ha fått ny omsorgsbase og som etter ny utredning ikke har ADHD, autisme el. 
Oppvekst og miljø, god nok omsorg og foreldre som virker spiller også en stor rolle. 
Finnes mye forskning på dette området 

Anonymkode: 68e20...809

Ja, oppførselsen til autister er ofte veldig lik traume-ofres. Mange autister er også traumatisert av stress, sanseinntrykk og press om å være annerledes enn det som kommer naturlig.

Anonymkode: 02abc...2c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, oppførselsen til autister er ofte veldig lik traume-ofres. Mange autister er også traumatisert av stress, sanseinntrykk og press om å være annerledes enn det som kommer naturlig.

Anonymkode: 02abc...2c0

Ikke kall alt traume bare fordi det er negative opplevelser.

Anonymkode: c3cc1...e57

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...