Gå til innhold

Nå er det så mange barn som har autisme, der de er nonverbal og what not. Hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører om så mange barn som har autisme, der mange er nonverbale, der de utagerer, får "meltdowns" i alle aldre, til og med når de blir store. Disse får spesialopplæring på skolen, har som oftest en egen person som følger ungen 1-1 da det trengs for at ungen skal ha det bra, og ikke utagerer voldelig på andre elever.

De må tas hensyn til uansett, og stakkars de andre "normale" barna som foreldrene har fått. Men vent! Disse foreldrene har fått flere med enten autisme eller ADHD eller begge deler. Hvordan klarer de å overleve??

Hva er grunnen til at så mange barn i vårt samfunn rammes av det?

Disse har også ofte tilleggsdiagnoser. Som psykisk utviklingshemming, epilepsi og andre ting. Hva skjedde? Det var IKKE så mange før. Men nå leser og opplever veldig ofte barn med autisme.

Og hva skjer videre med disse barna? Hvordan skal de klare seg i hverdagen, hvordan blir deres voksenliv? Og hvordan skal foreldre klare denne byrden?

For det er det er. En byrde. En får et barn som liksom skal være som andre barn, men så trenger barnet foreldre på småbarnsnivå hele livet. Det var jammen ikke det man så for seg da man ung og forelsket ble gravid!

Anonymkode: a58f9...28d

• Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vis til statistikker. Jeg vet om tre med autisme, og kun den ene har alvorlig grad som utagerer (skriker), de andre er "bare" non verbale og tusler for seg selv. Koselige barn som kommuniserer på sin egen måte, alle tre. 

Anonymkode: 567ec...afa

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det var like mange før, men ikke nok kunnskap og dermed ble det ikke utredet og oppdaget. 

Anonymkode: ff1ae...3b9

• Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var like mange før, men ikke nok kunnskap og dermed ble det ikke utredet og oppdaget. 

Har du grunnlag for å mene det?

• Liker 14
Skrevet

Det er svært varierende funksjonsnivå og personligheter, mange har masse gode kvaliteter!

Du generaliserer veldig. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du grunnlag for å mene det?

Jobber innen feltet 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

På åttitallet da jeg vokste opp, hadde man ikke adhd og aspergers - man var en drittunge... 

I dag får ungene hjelp, i stedet for kjeft og straff. 

Jeg fikk aspergers- og adhd-diagnose i en alder av 35. I dagens skole hadde jeg nok blitt fanget opp og diagnosert, noe jeg ikke ble da jeg gikk på barneskolen - da fikk jeg stempelet Problemunge i pannen, og kjeft og straff. 

Anonymkode: 1ac5c...177

• Liker 17
  • Hjerte 19
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber innen feltet 

https://tidsskriftet.no/2019/10/originalartikkel/diagnostisering-av-autismespekterforstyrrelser-hos-barn-i-norge

Her viser de til at det har vært sterk økning innen autisme siden 1990-tallet

Andelen barn som diagnostiseres med autismespekterforstyrrelser har økt sterkt siden 1990-årene, både i Norge og andre land. Det er tidligere påvist store fylkesvise variasjoner i bruk av diagnosen.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://tidsskriftet.no/2019/10/originalartikkel/diagnostisering-av-autismespekterforstyrrelser-hos-barn-i-norge

Her viser de til at det har vært sterk økning innen autisme siden 1990-tallet

Andelen barn som diagnostiseres med autismespekterforstyrrelser har økt sterkt siden 1990-årene, både i Norge og andre land. Det er tidligere påvist store fylkesvise variasjoner i bruk av diagnosen.

Nei. De viser ikke at det har vært en sterk økning av autisme. De viser at det har vært en sterk økningen av DIAGNOSERING av autisme... Det er overhodet ikke det samme som at det er flere som HAR autisme; det betyr bare at det nå er flere av dem med autisme som faktisk fanges opp og får diagnosen. 

Anonymkode: 1ac5c...177

• Liker 26
  • Nyttig 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hører om så mange barn som har autisme, der mange er nonverbale, der de utagerer, får "meltdowns" i alle aldre, til og med når de blir store. Disse får spesialopplæring på skolen, har som oftest en egen person som følger ungen 1-1 da det trengs for at ungen skal ha det bra, og ikke utagerer voldelig på andre elever.

De må tas hensyn til uansett, og stakkars de andre "normale" barna som foreldrene har fått. Men vent! Disse foreldrene har fått flere med enten autisme eller ADHD eller begge deler. Hvordan klarer de å overleve??

Hva er grunnen til at så mange barn i vårt samfunn rammes av det?

Disse har også ofte tilleggsdiagnoser. Som psykisk utviklingshemming, epilepsi og andre ting. Hva skjedde? Det var IKKE så mange før. Men nå leser og opplever veldig ofte barn med autisme.

Og hva skjer videre med disse barna? Hvordan skal de klare seg i hverdagen, hvordan blir deres voksenliv? Og hvordan skal foreldre klare denne byrden?

For det er det er. En byrde. En får et barn som liksom skal være som andre barn, men så trenger barnet foreldre på småbarnsnivå hele livet. Det var jammen ikke det man så for seg da man ung og forelsket ble gravid!

Javel, det er synd på de normale barna, som har det fint, og ikke trenger hjelp, siden de som trenger det får hjelp?  hø?

Før visste vi jo ikke at det var et spektrum. Vet du hva det betyr? Det vil si at noen er helt nede på skalaen av autisme og bare har noen få trekk og er høytfungerende. og så har vi de som er helt oppe på skalaen og trenger daglig tilsyn og hjelp som voksne. 

Vi vet jo ikke hva som skaper "autisme" men vi vet jo også at de som har adhd og autisme kan være utrolig smarte, kreative, osv. Vi har sannsynligvis hadde slike mennesker i all tid.  Det spekuleres i at feks Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh, and Pablo Picasso hadde adhd. ( de hadde flere symptomer) Så er da ikke mangfold en gave til menneskeheten eller?

Men vi vet jo heller ikke hva som skjer med de babyene som nå blir født med kjemikaler fra mikroplastikk i hjernene sine.  

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Og TS hvordan vet du at du selv ikke er på autismeskalaen?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
lillevill skrev (8 minutter siden):

Og TS hvordan vet du at du selv ikke er på autismeskalaen?

Tja, fordi jeg er 60 år, har fungert veldig bra i både barndom, skole, utdanning videre og jobb. Er med som frivillig innen flere organisasjoner. 

Har aldri hatt noen problemer med å tilpasse meg, fungerer veldig godt sosialt. Så i det at jeg fungerer godt sosialt sier meg at jeg ikke har en skjult autisme noen steder.

• Liker 4
Skrevet

Det var mange slike barn før også, men før i tiden snakket man ikke om dem, gjemte dem bort eller sendte dem på spesialskoler. Eller så ble de presset gjennom skole og livet uten noe hjelp og tilrettelegging, og er nå voksne med store traumer og problemer. 

Anonymkode: 1f1e0...ec4

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Etter å ha jobbet i barnehager på Fjell i Drammen er jeg ikke overrasket egentlig. For noen unger. Ikke barna sine feil, men foreldrene. Av 130 barn burde hvertfall 100 av de blitt meldt til barnevernet etter min mening og flere som jobbet i barnehagen. Foreldrene og de som skulle hjelpe kunne ikke skille mellom diagnoser eller lite grenser hjemme. Det er ille. 

Anonymkode: 8ff3f...186

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Sånn går det når vinskal proppe i oss under graviditeten og oppfostre på drittnat full av skadelige e stoffer konseringsmidler å ta syntetiske  vitaminer osv osv   stoor forskjell fra hvordan barn ble bygd på helsemessigt for 60 år siden! Bare det med lite vitamin a i utviklinga påvirker hjernen! Alt d3tte på en gangver nå normalt. Det er stor sansynlighet alt dette er grunnen!

Anonymkode: 534d5...2b1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var mange slike barn før også, men før i tiden snakket man ikke om dem, gjemte dem bort eller sendte dem på spesialskoler. Eller så ble de presset gjennom skole og livet uten noe hjelp og tilrettelegging, og er nå voksne med store traumer og problemer. 

Anonymkode: 1f1e0...ec4

Nå viser det seg jo at det har vært en stor økning fra 1990 og utover, så jeg ber deg vise fakta om dette, og ikke bare noe du sier her.

Og hva mener du med "før i tiden"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå viser det seg jo at det har vært en stor økning fra 1990 og utover, så jeg ber deg vise fakta om dette, og ikke bare noe du sier her.

Og hva mener du med "før i tiden"?

Men kan du ikke vise til statistikk når du hevder så hardnakka at det har vært en stor øk ing i autisme fra 1990-tallet og utover? 

Anonymkode: 3cd10...bd1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kan du ikke vise til statistikk når du hevder så hardnakka at det har vært en stor øk ing i autisme fra 1990-tallet og utover? 

Anonymkode: 3cd10...bd1

Du har vel ikke lest det som sto over før du svarte? Det er en link der som viser det.

• Nyttig 1
Skrevet

Når det gjelder de med høyest fungering så var det nok mange av de som ikke fikk diagnose tidligere.  Når det gjelder de med dårligst fungering så fantes de, men de var ikke like synlige. De ble stuet bort, på spesialskole, barnehjem og sentralinstitusjoner. Etter hvpu reformen (på 90 tallet) ble de flyttet ut fra sentralinstitusjoner, og de fleste av disse bor i dag i bofellesskap med døgnkontinuerlig e tjenester. Når det gjelder de dårligst fungerende av barna som vokser opp i dag, vil også de fleste av disse bli boende i slike bofellesskap som voksne.

Anonymkode: 67c2b...9ca

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tja, fordi jeg er 60 år, har fungert veldig bra i både barndom, skole, utdanning videre og jobb. Er med som frivillig innen flere organisasjoner. 

Har aldri hatt noen problemer med å tilpasse meg, fungerer veldig godt sosialt. Så i det at jeg fungerer godt sosialt sier meg at jeg ikke har en skjult autisme noen steder.

Ikke noe problem for høytfungerende autister og folk med adhd å fungere på samme måte som du. Men at du er opphengt i tematikker, som du tydeligvis her, viser jo en viss rigiditet. 

Anonymkode: 0cfb0...79b

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...