Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er litt vanskelig dette her. Det er jo ikke anbefalt å slanke seg i svangerskapet. Men samtidig sies det at det er greit å holde vekta, i praksis er jo det slanking om man bytter fettvev mot baby++?

Er det noe problem å gå ned i vekt i 1.trimester? Fosteret krever jo ikke stort ekstra næring så tidlig og det er vel det som er hovedargumentet.

Anonymkode: f3573...eff

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det er litt vanskelig dette her. Det er jo ikke anbefalt å slanke seg i svangerskapet. Men samtidig sies det at det er greit å holde vekta, i praksis er jo det slanking om man bytter fettvev mot baby++?

Er det noe problem å gå ned i vekt i 1.trimester? Fosteret krever jo ikke stort ekstra næring så tidlig og det er vel det som er hovedargumentet.

Kommer jo litt an på vekten din fra før.. 

Jeg er veldig overvektig, så mitt mål er å prøve å holde vekte så stabil som mulig. Jeg ønsker ikke legge på meg noe, men litt blir det jo sikkert.. 

Du må passe på å spise nok kalorier uansett, men sunt og variert. 

Anonymkode: 5a1fb...140

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Holde vekten betyr jo at om du veide 70 kg nåt du ble gravid...så er det jo sjanse for at du går opp 5-20 kg... Ja mye er baby, morkaken,vann etc...men du vil jo kanskje også bli litt ekstra sulten...

Så du skal spist vanlige og ikke tenke på vekten...det du går opp er ofte vekk du går ned igjen...når du sitter med baby som lever deg 24 timer i døgnet.. amming etc...da går man ned litt 

Skrevet

Jeg er overvektig, men selv jeg ble sterkt frarådet å slanke meg. Man skal ikke fokusere på å holde tilbake næring. Det er bedre å bare spise god og næringsrik mat, og prøve å ikke legge på seg masse i matvekt. Har totalt gått opp 9 kilo og er 36 uker på vei, så det blir spennende å se hvor mye av det som forsvinner ved fødsel. 

Anonymkode: a4c11...ca6

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kommer jo litt an på vekten din fra før.. 

Jeg er veldig overvektig, så mitt mål er å prøve å holde vekte så stabil som mulig. Jeg ønsker ikke legge på meg noe, men litt blir det jo sikkert.. 

Du må passe på å spise nok kalorier uansett, men sunt og variert. 

Har BMI 32 nå, så er jo ganske overvektig. Skulle gjerne gått ned noen kg til.

Sofakona skrev (30 minutter siden):

Holde vekten betyr jo at om du veide 70 kg nåt du ble gravid...så er det jo sjanse for at du går opp 5-20 kg... Ja mye er baby, morkaken,vann etc...men du vil jo kanskje også bli litt ekstra sulten...

Så du skal spist vanlige og ikke tenke på vekten...det du går opp er ofte vekk du går ned igjen...når du sitter med baby som lever deg 24 timer i døgnet.. amming etc...da går man ned litt 

Veide 90kg sist jeg ble gravid og gikk opp hele 16kg. Så det var tungt. Er litt lettere nå (86kg) men hadde tenkt å gå ned en del før neste svangerskap. Men er redd jeg har blitt gravid allerede.

Gikk ned lite og ingenting av å amme, dessverre. Fikk ikke gjort noe med vekta før ammingen av avsluttet.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å ikke slanke meg, med en BMI på 31. Jeg har slanket meg mye før graviditeten, og nå sliter jeg med at vekta har gått litt opp. Jeg synes det er kjempevanskelig å takle! 
Det legen min sa jeg burde gjøre var å telle kalorier slik jeg har gjort så mye før. Det er først og fremst for å være bevisst. Jeg vet jo selv hvor mye jeg brukte å spise, og hvor mange fler jeg trenger nå. Kaloritellingen har hjulpet meg mye. Da vet jeg at vektoppgangen ikke kommer av kostholdet, men av svangerskapet. I praksis betyr dette også at jeg slanker meg som gravid. Ifølge legen er det ikke usannsynlig at jeg vil veie mindre etter svangerskapet enn jeg veide før, men det fordrer at jeg holder på et sunt kosthold. 
En annen fordel med kaloritelling for min del er at jeg velger mat som holder på metthetsfølelsen bedre. Jeg ønsker ikke å sløse det bort på sjokolade i hverdagen. 

Anonymkode: 9ce72...6b5

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke stolt på alle som sier at vekta forsvinner igjen. Hos meg hang kiloene fast, jeg måtte jobbe beinhardt for å gå ned igjen. Jeg trodde også at kiloene skulle renne av med baby og amming. 
Gikk ned litt når jeg sluttet å amme, men det var ikke snakk om mange kiloene.

skal sies at jeg gikk opp over 20kg også da.

Anonymkode: a02a5...468

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ville ikke stolt på alle som sier at vekta forsvinner igjen. Hos meg hang kiloene fast, jeg måtte jobbe beinhardt for å gå ned igjen. Jeg trodde også at kiloene skulle renne av med baby og amming. 
Gikk ned litt når jeg sluttet å amme, men det var ikke snakk om mange kiloene.

skal sies at jeg gikk opp over 20kg også da.

Anonymkode: a02a5...468

Samme her! Gikk opp 24, og ned 12 etter fødsel. De siste han godt igjen og er fortsatt ikke borte! 3 år siden fødsel og gravid på nytt 

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor om å kutte ut å ' ete for mye". Jeg følte jeg ikke hadde annet valg enn å telle kalorier, og det rett og slett fordi jeg selv må vite hvor stort inntak jeg har, som jeg ikke så selv.

Sannheten var nok at selv om jeg ikke eter godis i uka, så var middagene for store. 

Jeg kommer til å legge litt på meg fremover, men ikke slik jeg gjorde.

Jeg eter ca 2000 kalorier. Og eter variert.

Ho jordmora byttet jeg ut. For et jækla hespetre!! Drit og dra. Ho måtte gni inn HVER gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...