Gå til innhold

Hjelp! Er PC-en kadaver?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Please hjelp en jomfru i nød! Jeg slår på PC-en. Alt går bra inntil Windows' innloggingsbilde kommer. Den har kontakt med musa, men IKKE med tastaturet. Sykt. Etter få sekunder slår den seg bare av av seg selv. Har gjort dette 10 ganger. Hva kan være galt? Viftene går og det durer i de interne harddiskene. Please hjelp!

Anonymkode: 3e688...cf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I slike tilfeller starter man PC-en med en uavhengig installasjonsdisk; bruk mobilen, en annen PC eller gå på biblioteket for å laste ned en reperasjonsversjon av Windows som kalles Hiren’s BootCD PE, installer denne på en minnepenn, og start opp - da ser du om det er selve hardwaren eller operativsystemet det er noe feil med.

Hiren's BootCD er alltid greit å ha liggende i slike tilfeller; da kan man starte opp PC-en fra et seperat operativsystem som ikke er avhengig av harddisken og finne ut hva som er feil - beklager at jeg ikke har noen enklere råd å komme med, men det er i alle fall det jeg hadde gjort om jeg var deg. Å være avhengig av ett operativsystem er riktig kjedelig når noe går galt, og det gjør det alltid før eller senere.

Lykke til; håper du finner ut av dette ...!

Hirens_Boot_CD_PE-1100x618-1.png

Anonymkode: ebca0...840

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I slike tilfeller starter man PC-en med en uavhengig installasjonsdisk; bruk mobilen, en annen PC eller gå på biblioteket for å laste ned en reperasjonsversjon av Windows som kalles Hiren’s BootCD PE, installer denne på en minnepenn, og start opp - da ser du om det er selve hardwaren eller operativsystemet det er noe feil med.

Hiren's BootCD er alltid greit å ha liggende i slike tilfeller; da kan man starte opp PC-en fra et seperat operativsystem som ikke er avhengig av harddisken og finne ut hva som er feil - beklager at jeg ikke har noen enklere råd å komme med, men det er i alle fall det jeg hadde gjort om jeg var deg. Å være avhengig av ett operativsystem er riktig kjedelig når noe går galt, og det gjør det alltid før eller senere.

Lykke til; håper du finner ut av dette ...!

Hirens_Boot_CD_PE-1100x618-1.png

Takk for godt svar! Skal alltids klare å laste ned det programmet du nevner. Så setter jeg minnepennen i en USB-port og så går det av seg selv, eller må jeg få PC-en til å skjønne at den må starte fra minnepennen?

Skrevet
2 hours ago, Sofie-L said:

Takk for godt svar! Skal alltids klare å laste ned det programmet du nevner. Så setter jeg minnepennen i en USB-port og så går det av seg selv, eller må jeg få PC-en til å skjønne at den må starte fra minnepennen?

Flott.

Når man har lastet ned imagefilen - som i dette tilfellet heter HBCD_PE_x64.iso og er på 2,88 GB, slik at man klarer seg med en eldre 4 GB-minnepenn - må man bruke et program som gjør minnepennen til et oppstartsverktøy, og gratisprogrammet Rufus er et program som kan gjøre denne jobben på en enkel måte; bare følg bruksanvisningen der. Det er forresten også greit å bruke en portabel versjon av denne, slik at man slipper å måtte rote med installasjon.

Etter at ISO-filen er installert på minnepennen, noe som tar et par minutter, er det én ting til som må gjøres, og det er å få PC-en til å starte opp fra denne; går man inn i BIOS/UEFI rett etter at PC-en har startet (men før operativsystemet starter), noe jeg gjør ved å trykke F2, men kanskje det er litt annerledes på PC-en din - bare å prøve seg frem - og i innstillingene for Boot finner man valget hvilken enhet PC-en skal startes fra, og rekkefølgen på oppstarten; velg USB-enhet som førstevalg.

Deretter er det bare å starte opp PC-en på ny, og vente en stund på at Hiren's BootCD-installasjonen på minnepennen lastes opp til minnet (RAM); det er nemlig der det kjøres fra, slik at man i praksis kan bruke Hiren's BootCD uten harddisk.

Så kan du se hvordan PC-en fungerer når den startes opp fra et uavhengig operativsystem - nekter fortsatt tastaturet å starte, er det noe feil med hardwaren (enten ødelagt, eller ikke koblet til); starter tastaturet som vanlig, er det noe feil med operativsystemet. I tilfelle er det en fordel å flytte/kopiere alt av egne filer som er lagret i Dokumenter til en ekstern harddisk, og installere Windows på nytt med en ren installasjon.

Lykke til ...!

• Liker 1
Skrevet

Gode råd her av en pc kyndig forstår jeg . Vil også spørre ts om det er mere støy fra harddisk og pc nå enn til vanlig? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...