Gå til innhold

Måtte betale 100 kr I inngang for å se barnet spille kamp

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgen spilte størstegutten på 12 år håndballkamp. Når vi kom til hallen så ble vi derimot veldig overrasket av at vi foreldre ikke fikk komme inn i hallen for å se på kampen uten å betale inngangspenger. 50 kr per voksen. Dette var for en kamp, ikke cup. Det var ikke varslet på forhånd. 

Er det greit og er det vanlig å ta penger fra foreldrene for å se barnet sitt spille håndballkamp? Hva med de familiene som i utgangspunktet har det vanskelig økonomisk, noe som er en høyaktuell situasjon for tiden?

Personlig har vi økonomi og vel så det til en uforutsett hundrings, så dette er ikke et spørsmål som påvirker oss slik sett. Men, min tanke er at bidrag til klubbkassa ikke burde være påtvunget og overraskende. Vi kjøper alltid kaffe og kaker ved arrangementer for å støtte opp da jeg vet at det er viktig for arrangerende klubb, er dog ikke like happy for å måtte betale for å kunne se barnet spille uten noe valg. Betalte såklart uten noe om og men, men flere foreldre reagerte tydelig.

Kom gjerne med synspunkter og egne erfaring for og imot 😊

Anonymkode: 7670f...d96

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare 50 pr. pers, det var billig. Andre steder koster slikt mye mer. Ja det er vanlig ja, de må bruke hver anledning til å få inn mer penger for at det økonomiske skal gå rundt.

Anonymkode: 145eb...188

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine jenter synger i kor. Alle familier skulle selge 10 billetter for et barn (til besteforeldre, tanter osv.). Vi har ikke netverk i Norge. Dermed kjøpte jeg 20 billetter (150x20=3000 kr) og jeg og mannen satt alene på en rad i teateret.
Deres 50 kr en ingenting.

Anonymkode: 6bbb8...010

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig vanlig. Har 3 barn som spiller handball og mannen er trener. Aldri vært på kamp uten å måtte betale inngang. 50 pr voksen og gratis for barn. Dugnad som går på omgang. Laget som selger får overskudd. Iløpet av året har alle lag like mye dugnad. 

Anonymkode: edbf6...b79

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare 50 pr. pers, det var billig. Andre steder koster slikt mye mer. Ja det er vanlig ja, de må bruke hver anledning til å få inn mer penger for at det økonomiske skal gå rundt.

Anonymkode: 145eb...188

Okei, jeg har hatt barn i idrett i 6 år nå og har ikke opplevd det før. Hvor i landet bor du, kanskje det er forskjell på hvor i lander man bor?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine jenter synger i kor. Alle familier skulle selge 10 billetter for et barn (til besteforeldre, tanter osv.). Vi har ikke netverk i Norge. Dermed kjøpte jeg 20 billetter (150x20=3000 kr) og jeg og mannen satt alene på en rad i teateret.

Trist!! Da ville jeg vært åpen om den utfordringen. Mulig du har prøvd det da! ❤️

Anonymkode: edbf6...b79

• Liker 5
Skrevet

Har skjønt at det er vanlig i håndball. I vår idrett er det ikke slik, men det er inngangspenger fra de spiller U18. Det gjelder dog ikke foreldre.

Anonymkode: 8cfbc...d50

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva?? Det der er ikke akseptabelt. Hvilken idiot kom frem til dette?

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Her tenker jeg du strakk deg litt over evne og nødvendighet da, det ble jo en heftig sum som du strengt tatt kunne gitt beskjed om at ikke er mulig å innfri for dere.

På bare få svar her så ser jeg jo at det tydeligvis er veldig vanlig med inngangspenger!

Vi gjør selvfølgelig dugnadsarbeid i tillegg, doruller og lodd og egeninnsats osv. Skjønner jo at vi er priviligerte som ikke har "merket" hvor dyrt det er å ha barn i idrett selv om årsprisen ikke er så høy, men jeg må si jeg tenker på de som ikke har det like romslig. Vi bor også i en by, så det har ikke vært veldig mye kjøring rundt om kring heller.

• Liker 3
Skrevet

Dette er så utrolig dårlig tenkt ut og vondt ( Sitte alene på en rad ) og urettferdig for dere. Tenk at noen er så trangsynte at de ikke greier å fatte at ikke "alle" har familie rundt seg.  Det er helt sprøtt. Det må da gå an å få inn pengene de trenger uten å skape slike situasjoner der folk uten nettverk blir behandlet sånn.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får bli lagleder eller trener, da får du se kampen fra bra plass og alltid gratis inngang på bortekamper også…. I vår klubb har lagledere/trenere gratis inngang på alle klubbens hjemmekamper selv uten treningstøy…

Anonymkode: 73a68...82f

• Liker 1
Skrevet

Vært med på 50,65 og 100 pr pers. Det blir kostbart i lengden, idrett er dyrt fra før! Kjøring land og strand attpåtil. Lengste kjøretur vi har hatt er 4 timer en vei, alltid andre barn i bilen men aldri tilbud fra de foreldrene om å sponse litt til bensin. De tar det heller som en selvfølge at barna får sitte på og stiller aldri på annen dugnad heller

Anonymkode: c71d8...3ff

• Liker 4
Skrevet

Du får bli lagleder eller trener, da får du se kampen fra bra plass og alltid gratis inngang på bortekamper også…. I vår klubb har lagledere/trenere gratis inngang på alle klubbens hjemmekamper selv uten treningstøy…

Dette var ikke et spørsmål opp mot egen økonomi, vi har ikke problemer med å betale og trenger slik settingen alternativer for å komme unna. Det er heller ikke noe vi har opplevd før, altså ikke veldig vanlig i vår del av landet så lenge jeg har vært med. Det var mer et spørsmål rundt de med dårlig økonomi samt om erfaringer, om det er vanlig og om folk tenker det er riktig.

Jeg personlig er nok påvirket av alt fokuset på familier som sliter om dagen og har blitt ekstra våken på slike ting. Kan hende jeg plutselig "ser" ting som vi vanligvis ikke tenker over pga dette.

• Liker 3
Skrevet

Dette var ikke et spørsmål opp mot egen økonomi, vi har ikke problemer med å betale og trenger slik settingen alternativer for å komme unna. Det er heller ikke noe vi har opplevd før, altså ikke veldig vanlig i vår del av landet så lenge jeg har vært med. Det var mer et spørsmål rundt de med dårlig økonomi samt om erfaringer, om det er vanlig og om folk tenker det er riktig.

Jeg personlig er nok påvirket av alt fokuset på familier som sliter om dagen og har blitt ekstra våken på slike ting. Kan hende jeg plutselig "ser" ting som vi vanligvis ikke tenker over pga dette.

De som «sliter» av foreldre hadde ikke dukket opp her om det var gratis engang… Her følger dårlig økonomi med total manglende vilje til å følge opp barna på idrett.  

Det er ikke gratis å drive idrettslag, og økte strømutgifter blir jo ikke akkurat dekket av stat/kommune. Når foreldre ikke vil drive dugnad, det er lite å tjene på kiosksalg hva annet enn inngangspenger skal idrettslag tjene penger på. Det som gir best inntekt er cuper/miniturneringer, men det krever også ekstremt mye dugnad av foreldre… Gjett hvem som aldri dukker opp der. Har foreldre som har drevet med samme idrett som min eldste i 10 år, aldri sett foreldrene.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er ganske vanlig i hallidretter.

Det kostet 50 kr for 20 år siden også, ifølge mine erfaringer (Oslo).

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei, jeg har hatt barn i idrett i 6 år nå og har ikke opplevd det før. Hvor i landet bor du, kanskje det er forskjell på hvor i lander man bor?

Her jeg bor må vi betale halleie til kommunen og vi tar 50 kroner i inngang. Andre kommuner hvor det ikke er halleie er det vanlig med gratis inngang. Denne forskjellen forklares også av regionen som anbefaler 50 kr i inngang for voksne.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

I helgen spilte størstegutten på 12 år håndballkamp. Når vi kom til hallen så ble vi derimot veldig overrasket av at vi foreldre ikke fikk komme inn i hallen for å se på kampen uten å betale inngangspenger. 50 kr per voksen. Dette var for en kamp, ikke cup. Det var ikke varslet på forhånd. 

Er det greit og er det vanlig å ta penger fra foreldrene for å se barnet sitt spille håndballkamp? Hva med de familiene som i utgangspunktet har det vanskelig økonomisk, noe som er en høyaktuell situasjon for tiden?

Personlig har vi økonomi og vel så det til en uforutsett hundrings, så dette er ikke et spørsmål som påvirker oss slik sett. Men, min tanke er at bidrag til klubbkassa ikke burde være påtvunget og overraskende. Vi kjøper alltid kaffe og kaker ved arrangementer for å støtte opp da jeg vet at det er viktig for arrangerende klubb, er dog ikke like happy for å måtte betale for å kunne se barnet spille uten noe valg. Betalte såklart uten noe om og men, men flere foreldre reagerte tydelig.

Kom gjerne med synspunkter og egne erfaring for og imot 😊

helt ok

Anonymkode: c68d8...e7f

Skrevet

Det går til et godt formål. Med mindre du syns det er greit at kamper spilles i mørk, kald håndballhall med flate håndballer og morkne gulv så er det det å betale en 50 lapp billig. Alternativet er å gjøre idretten dyrere, og da er det feil også. 

Anonymkode: 79548...7c7

• Liker 1
Skrevet

Det går til et godt formål. Med mindre du syns det er greit at kamper spilles i mørk, kald håndballhall med flate håndballer og morkne gulv så er det det å betale en 50 lapp billig. Alternativet er å gjøre idretten dyrere, og da er det feil også. 

Anonymkode: 79548...7c7

Det finnes andre alternativer også. I vår kommune er det gratis å leie/låne idrettshaller til organisert idrett. Det er også gratis parkering i forbindelse med idrettsanlegg.

Skal man som uorganisert voksen feks leie en gymsal etter skoletid for å spille håndball, fotball, innebandy osv så må man betale halleie, men organisert idrett har fri tilgang. Og helt ærlig, slik burde det være overalt!

Anonymkode: 8cfbc...d50

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vært med på 50,65 og 100 pr pers. Det blir kostbart i lengden, idrett er dyrt fra før! Kjøring land og strand attpåtil. Lengste kjøretur vi har hatt er 4 timer en vei, alltid andre barn i bilen men aldri tilbud fra de foreldrene om å sponse litt til bensin. De tar det heller som en selvfølge at barna får sitte på og stiller aldri på annen dugnad heller

Anonymkode: c71d8...3ff

Hahaha, velkommen til Finnmark, dere! Her er det helt vanlig med turer alt fra 3 til 8 timer en veg. 

Anonymkode: 5e9ae...8f3

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...