AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Hei, Jeg er en mann på 33 år og er relativt nyansatt i en bank. Som person er jeg ambisiøs, men ganske forsiktig, tilbakeholden og introvert, i hvert fall i starten av et jobbforhold. Jeg ble ansatt sammen med en dame på samme alder som meg. Hun er mer sprudlende, bedre på small-talk og har en ekstrovert personlighet. Hun er en hyggelig person som jeg liker og er bedre på det sosiale sammenlignet med meg. Jeg mener på en annen side at jeg er et stykke foran henne faglig sett. Blant annet har jeg mer relevant erfaring for jobben, at jeg har lengre og relevant utdannelse og at jeg har norsk som morsmål (som er arbeidsspråket), i tillegg til at jeg selv oppfatter meg som mer interessert og nysgjerrig på bransjen vi jobber i. Jeg opplever at arbeidsoppgaver tar lang tid for henne og at jeg må bruke mye tid på opplæring, at hun involverer seg i mine oppgaver uten at det er naturlig, samtidig som at hun tar mye av æren for arbeid som nesten bare er mitt. Jeg har tidligere kjipe erfaringer med at ledere som ikke er veldig involvert i oppgavene gjerne fordeler oppgaver og ansvar først til de som er mest ekstroverte, slik at for eksempel de får lederansvar og spennende oppgaver før meg. Er det noen andre introverte personer her på forumet som kjenner seg igjen i min beskrivelse og har tips til hvordan man kan komme seg opp og frem i en sånn dynamikk? Anonymkode: 0d74b...56d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Skaff deg selvtillit og slutt å fokuser på andre. Du fremstår bare som misunnelig. Anonymkode: d305c...e7a 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 Bare gi det litt tid, så tenker jeg det etterhvert vil skinne litt igjennom her. I enkelte bransjer, så er det en fordel å være ekstrovert, mens i andre bransjer så fungerer introverte best. Opp igjennom årene, så har jeg sett mer og mer til at det er kanskje de som er litt introverte som får toppjobbene /lederjobbene. I IT bransjen som jeg jobber i nå, så er det de introverte utviklerene som får for mest skryt og settes mest pris på. Meg som er litt mer utadvendt, får så og si aldri skryt. Anonymkode: 0e3f5...eec
Grandidosa83 Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hei, Jeg er en mann på 33 år og er relativt nyansatt i en bank. Som person er jeg ambisiøs, men ganske forsiktig, tilbakeholden og introvert, i hvert fall i starten av et jobbforhold. Jeg ble ansatt sammen med en dame på samme alder som meg. Hun er mer sprudlende, bedre på small-talk og har en ekstrovert personlighet. Hun er en hyggelig person som jeg liker og er bedre på det sosiale sammenlignet med meg. Jeg mener på en annen side at jeg er et stykke foran henne faglig sett. Blant annet har jeg mer relevant erfaring for jobben, at jeg har lengre og relevant utdannelse og at jeg har norsk som morsmål (som er arbeidsspråket), i tillegg til at jeg selv oppfatter meg som mer interessert og nysgjerrig på bransjen vi jobber i. Jeg opplever at arbeidsoppgaver tar lang tid for henne og at jeg må bruke mye tid på opplæring, at hun involverer seg i mine oppgaver uten at det er naturlig, samtidig som at hun tar mye av æren for arbeid som nesten bare er mitt. Jeg har tidligere kjipe erfaringer med at ledere som ikke er veldig involvert i oppgavene gjerne fordeler oppgaver og ansvar først til de som er mest ekstroverte, slik at for eksempel de får lederansvar og spennende oppgaver før meg. Er det noen andre introverte personer her på forumet som kjenner seg igjen i min beskrivelse og har tips til hvordan man kan komme seg opp og frem i en sånn dynamikk? Anonymkode: 0d74b...56d Mitt råd er å skryte av henne (og andre kollegaer) når det passer seg. Det er ikke intuitivt, men poenget er ganske enkelt at alle, ledere også, liker den som framsnakker andre. Langt færre liker den som tar æren for felles / gruppeinnsats.. Selv har jeg konkludert med at dette fungerer langt bedre enn å fremstå bitter og "ta igjen". Jeg har gjort det ovenstående ganske lenge, og på min nåværende arbeidsplass er jeg stort sett med i hver eneste arbeidsgruppe som blir satt ned. Supert både for å knytte kontakter, men også for å få varierte arbeidsoppgaver.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skaff deg selvtillit og slutt å fokuser på andre. Du fremstår bare som misunnelig. Anonymkode: d305c...e7a Ser nå at det første innlegget nok fremstår som misunnelse. Hensikten min var å beskrive en kollega som tar æren for mitt arbeid ovenfor ledere. Det synes jeg ikke er greit å gjøre. Og jeg har tidligere opplevd at ikke alle ledere ser gjennom personer som gjør dette, i hvert fall ikke med en gang. Jeg trives godt som introvert og er trygg på at jeg kan gjøre en veldig god jobb i stillingen jeg har, men ønsket altså tips for å håndtere situasjonen jeg beskriver. Jeg fokuserer først og fremst på å gjøre en god jobb, men vet av erfaring at det kan ta lang tid før lederen skjønner hvem som gjør jobben når det er noen andre som promoterer jobben. Men jeg tenker at det under var et godt tips for meg! Jeg kan nok bli bedre til å skryte av kolleger Grandidosa83 skrev (1 time siden): Mitt råd er å skryte av henne (og andre kollegaer) når det passer seg. Det er ikke intuitivt, men poenget er ganske enkelt at alle, ledere også, liker den som framsnakker andre. Langt færre liker den som tar æren for felles / gruppeinnsats.. Selv har jeg konkludert med at dette fungerer langt bedre enn å fremstå bitter og "ta igjen". Jeg har gjort det ovenstående ganske lenge, og på min nåværende arbeidsplass er jeg stort sett med i hver eneste arbeidsgruppe som blir satt ned. Supert både for å knytte kontakter, men også for å få varierte arbeidsoppgaver. Anonymkode: 0d74b...56d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 Føler med deg 100%. Opplevde også at de ekstroverte alltid fikk de beste oppgavene, og at jeg alltid satt igjen med drittoppgaver som ingen ville ta. Av og til var det greit, men det skjedde såpass ofte at jeg etterhvert begynte å tvile på min egen kompetanse. Fikk nok tilslutt og tok det opp med min leder, som var veldig flink til å oppmuntre meg. Så kom det inn en oppgave som egentlig var utenfor vårt fagområde. Ingen ville ta den, og igjen havnet det på mitt bord. Måtte ta kurs for å kunne gjennomføre oppgaven, men resultatet ble såpass bra at jeg fikk direkte skryt fra toppledelsen. Det var første gang jeg følte meg sett og respektert på jobb. Nå fikk alle endelig sett at hun stille jenta også var dyktig - på sin måte. Men det tok meg 1 år, og det har absolutt ikke vært lett. Mitt tips er å ta det opp med din leder, uten å snakke ned noen. At du ønsker mer ansvar og spennende prosjekter. Også la resultatet snakke for seg selv. Om kollegaen din tar for mye ære, la henne holde på. Ganske sikker på at det skinner gjennom tilslutt. Og veldig enig i tipset over om å skryte av andre! Anonymkode: 7bc66...309
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ser nå at det første innlegget nok fremstår som misunnelse. Hensikten min var å beskrive en kollega som tar æren for mitt arbeid ovenfor ledere. Synes du beskrev deg selv mer. Du virker smålig og misunnelig. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg trives godt som introvert og er trygg på at jeg kan gjøre en veldig god jobb i stillingen jeg har, men ønsket altså tips for å håndtere situasjonen jeg beskriver. Jeg ga deg råd. Jobb med egen selvtillit og at du er misunnelig på kolleger. Anonymkode: d305c...e7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå