Snublefot62 Skrevet 3. november 2022 #21 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har sjekket med Vipps-trikset til brukeren som svarte før deg! Har rett navn, rett nummer. Men som sagt skal jeg gi henne en sjanse til å betale tilbake først. Anonymkode: 319aa...275 Og hvordan vet du at nummeret er rett?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #22 Skrevet 3. november 2022 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Og hvordan vet du at nummeret er rett? Jeg har ikke hatt telefonkontakt med henne, men det er det mange andre som har hatt, derfor finnes det på 180.no, under varsel om svindel. Anonymkode: 319aa...275
Snublefot62 Skrevet 3. november 2022 #23 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke hatt telefonkontakt med henne, men det er det mange andre som har hatt, derfor finnes det på 180.no, under varsel om svindel. Anonymkode: 319aa...275 Problemet er at for en svindler så er det vanlig å benytte falske navn, falske profiler og falske telefonnummer. Du tror du vet hvem det er, men i realiteten kan det være feil person. Det du har tenkt å gjøre er selvtekt og strengt tatt ikke lov. Du vil selv kunne bli anmeldt og straffet for å henge ut noen med feilaktige anklager. Jeg skjønner trangen din til å gjøre det, men det er ikke verdt det. Det er snakk om 1500 kr. La det ligge. Anmeld saken om du vil gjøre noe for at vedkommende kanskje straffes i fremtiden, men å gjøre noe på eget initiativ er ikke lurt. Hva hadde du tenkt om noen ringte sjefen din og anklagd deg for å svindle folk på nett? 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #24 Skrevet 3. november 2022 Opplevde det samme, jeg anmeldte. Vet at den blir henlagt, da tar jeg saken til forliksrådet for å få pengene mine. Utrolig irriterende. Har jo både navnet og nr hennes, så skjønner ikke hvorfor hun ikke bare betaler tilbake. Anonymkode: 6383a...f85
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #25 Skrevet 3. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Opplevde det samme, jeg anmeldte. Vet at den blir henlagt, da tar jeg saken til forliksrådet for å få pengene mine. Utrolig irriterende. Har jo både navnet og nr hennes, så skjønner ikke hvorfor hun ikke bare betaler tilbake. Anonymkode: 6383a...f85 De som stjeler gjør det ofte av en grunn, gjerne elendig økonomi og/eller akutt pengemangel. De pengene er brukt opp. Anonymkode: 7511a...b02 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #26 Skrevet 3. november 2022 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Problemet er at for en svindler så er det vanlig å benytte falske navn, falske profiler og falske telefonnummer. Du tror du vet hvem det er, men i realiteten kan det være feil person. Det du har tenkt å gjøre er selvtekt og strengt tatt ikke lov. Du vil selv kunne bli anmeldt og straffet for å henge ut noen med feilaktige anklager. Jeg skjønner trangen din til å gjøre det, men det er ikke verdt det. Det er snakk om 1500 kr. La det ligge. Anmeld saken om du vil gjøre noe for at vedkommende kanskje straffes i fremtiden, men å gjøre noe på eget initiativ er ikke lurt. Hva hadde du tenkt om noen ringte sjefen din og anklagd deg for å svindle folk på nett? Jeg tror jeg ville likt å vite det hvis noen brukte min profil til å svindle andre. Slik at jeg fikk stoppet dette. Uansett om det var sjefen min som fikk den samtalen. Det kan da umulig være ulovlig å ringe til arbeidsgiveren til en som har svindlet deg? Hadde jeg hatt numrene til foreldre/familie osv ville jeg ha startet der. Har hørt at andre svindlere har satt tilbake pengene etter at mamma ble involvert. Anonymkode: 319aa...275
Snublefot62 Skrevet 3. november 2022 #27 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror jeg ville likt å vite det hvis noen brukte min profil til å svindle andre. Slik at jeg fikk stoppet dette. Uansett om det var sjefen min som fikk den samtalen. Det kan da umulig være ulovlig å ringe til arbeidsgiveren til en som har svindlet deg? Hadde jeg hatt numrene til foreldre/familie osv ville jeg ha startet der. Har hørt at andre svindlere har satt tilbake pengene etter at mamma ble involvert. Anonymkode: 319aa...275 Du har for eks §267 i straffeloven: Sitat § 267.Krenkelse av privatlivets fred Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år. Straff etter første ledd kommer ikke til anvendelse på den som bare har deltatt ved teknisk bistand eller distribusjon av et blad eller tidsskrift produsert i riket. Tilsvarende gjelder for kringkastingssendinger. Straff etter første ledd kan bortfalle dersom meddelelsen var fremkalt av den fornærmede selv ved utilbørlig atferd, eller meddelelsen er blitt gjengjeldt ved en krenkelse av privatlivets fred eller en kroppskrenkelse. 1
Anonymous11 Skrevet 3. november 2022 #28 Skrevet 3. november 2022 Million skrev (42 minutter siden): Så da er det bare å overføre svindelmuligheten til kjøperne i stedet? Du kan i hvert fall vedde en million på at de aller fleste mennesker hadde IKKE sendt fra seg varen(e) mot bare et løfte om betaling fra en vilt fremmed person, en hvemsomhelst, på internett! Jeg har aldri og kommer aldri til å gjøre det i hvert fall. Sender ikke fra meg ting uten å ha fått betaling for det, selvfølgelig. Vil ikke folk forhåndsbetale + frakt, så får de handle av noen andre, eller komme og hente varen og betale med vipps på stedet. Og selvfølgelig har jeg aldri svindlet noen heller. Jeg er samvittighetsfull og går og poster pakken samme dag som pengene fra kjøperen er på konto, og i dag er jo det samme dag, etter at vipps kom. Enig, jeg sender heller aldri noe uten forhåndsbetaling. Jeg er dog veldig nøye på å dokumentere alt grundig, fra start til slutt så kjøper forhåpentligvis føler seg litt tryggere - for jeg ville selv vært skeptisk til forhåndsbetaling, men samtidig forstått hvorfor det er ønskelig.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #29 Skrevet 3. november 2022 Snublefot62 skrev (11 minutter siden): Du har for eks §267 i straffeloven: Helt utrolig at det skal være tolerert å svindle noen, da blir sakene bare henlagt, men hvis man prøver å få tilbake pengene sine med alle midler, er det IKKE lov. Vel, siden jeg ikke er dømt før i noe som helst tidligere, satser jeg på at en slik sak mot meg også blir henlagt, på samme måte som anmeldelsene om svindel. Anonymkode: 319aa...275
Snublefot62 Skrevet 3. november 2022 #30 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt utrolig at det skal være tolerert å svindle noen, da blir sakene bare henlagt, men hvis man prøver å få tilbake pengene sine med alle midler, er det IKKE lov. Vel, siden jeg ikke er dømt før i noe som helst tidligere, satser jeg på at en slik sak mot meg også blir henlagt, på samme måte som anmeldelsene om svindel. Anonymkode: 319aa...275 Jeg har ikke sagt man skal tollerere å bli svindlet. Men selvtekt er altså ikke lov. Etterforskning er det politet som skal ta seg av og domstolene skal dømme. 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #31 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke hatt telefonkontakt med henne, men det er det mange andre som har hatt, derfor finnes det på 180.no, under varsel om svindel. Anonymkode: 319aa...275 Har de faktisk hatt kontakt med henne, eller har de bare nummeret? Jeg pleier av og til å ta vare på telefonterrornummer som ringer meg og bruke dem hvis jeg må registrere telefonen min et sted jeg ikke har tenkt å ha kontakt flere ganger. Hadde jeg skulle svindla noen ville jeg også brukt noen andre sitt nummer. Anonymkode: f6deb...456 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #32 Skrevet 27. desember 2022 Jeg har blitt svindlet av en dame fra Askim. Kjøpte noen varer som jeg ikke har mottatt. Jeg har hennes mobil nr, hennes adresse og bankkonto nr. Hun svarer ikke på noen plattformer. Hun svarte på den første melding at nå bor hun i Sverige. Jeg har hennes fulle navn. Er det andre som kan ha hatt erfaring med henne. Jeg har politianmeldt henne, og kommer også til å sende saken over til forliksrådet. Jeg vipset henne penger. Send meg om du har noe erfaring. Anonymkode: 45783...845
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #33 Skrevet 28. desember 2022 Er du sikker på du faktisk har blitt svindlet? Hvor lenge er det siden det er påstått sendt, og med hvilken speditør? Anonymkode: 7a6e0...bab 1
Million Skrevet 28. desember 2022 #34 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har blitt svindlet av en dame fra Askim. Kjøpte noen varer som jeg ikke har mottatt. Jeg har hennes mobil nr, hennes adresse og bankkonto nr. Hun svarer ikke på noen plattformer. Hun svarte på den første melding at nå bor hun i Sverige. Jeg har hennes fulle navn. Er det andre som kan ha hatt erfaring med henne. Jeg har politianmeldt henne, og kommer også til å sende saken over til forliksrådet. Jeg vipset henne penger. Send meg om du har noe erfaring. Anonymkode: 45783...845 Ingen kan sende deg noe pm/melding her når du skriver som AnonymBruker. 1 1
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #35 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 14.43): Jeg hørte at svindlere ikke vil bruke Vipps pga at da ser du identiteten deres. Telefonnummer og sikkert mer, hvis de selger under falskt navn. Det er umulig å oppdage gjennom et kontonummer. Anonymkode: 319aa...275 Dette er jo bare tull. 2
Million Skrevet 28. desember 2022 #36 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (39 minutter siden): Dette er jo bare tull. Kan du skrive hva som er tull med det? Vipps har som funksjon at fullt navn på personen kommer opp når du taster inn et telefonnummer du skal betale til. Det gjør det ikke når du taster inn et kontonummer i nettbanken og betaler. I nettbanken får du ikke vite navnet på den du betaler til.
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #37 Skrevet 28. desember 2022 (endret) Million skrev (26 minutter siden): Kan du skrive hva som er tull med det? Vipps har som funksjon at fullt navn på personen kommer opp når du taster inn et telefonnummer du skal betale til. Det gjør det ikke når du taster inn et kontonummer i nettbanken og betaler. I nettbanken får du ikke vite navnet på den du betaler til. Du kan søke opp nummeret på gule sider og 180. Nettbanken og/eller banken din kan også opplyse deg om hvem som eier kontoen du har betalt til. Bankkontoen er den viktige linken her. The Money Trail. Vipps gir deg ingenting som du ikke finner også andre steder. Endret 28. desember 2022 av Snok1
Million Skrevet 28. desember 2022 #38 Skrevet 28. desember 2022 (endret) Snok1 skrev (3 minutter siden): Du kan søke opp nummeret på gule sider og 180. Nettbanken og/eller banken din kan også opplyse deg om hvem som eier kontoen du har betalt til. Vipps gir deg ingenting som du ikke finner også andre steder. Nå er det jo du som tuller? Bankene opplyser ingenting om man ringer og ber om info om et kontonummer, det er min og mange andres erfaring. Jeg har Dnb som bank, og taster jeg inn et nytt kontonummer å betale til der, kommer det IKKE opp noe navn (navn kommer opp bare på de jeg har lagret). Det er også mange telefonnummer som ikke gir tilslag ved søk på telefonkataloger på nett. Mange! Folk som ofte svindler andre, har selvfølgelig valgt å IKKE ha oppføring av nummeret sitt på telefonkataloger. Eller av andre grunner. Men har de Vipps, er de nødt til å ha navnet der. Det er navnet og nummeret man har i banken som kommer opp. Det er ikke mulig å være anonym på Vipps. Endret 28. desember 2022 av Million 2 1
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #39 Skrevet 28. desember 2022 Million skrev (19 minutter siden): Nå er det jo du som tuller? Bankene opplyser ingenting om man ringer og ber om info om et kontonummer, det er min og mange andres erfaring. Jeg har Dnb som bank, og taster jeg inn et nytt kontonummer å betale til der, kommer det IKKE opp noe navn (navn kommer opp bare på de jeg har lagret). Det er også mange telefonnummer som ikke gir tilslag ved søk på telefonkataloger på nett. Mange! Folk som ofte svindler andre, har selvfølgelig valgt å IKKE ha oppføring av nummeret sitt på telefonkataloger. Eller av andre grunner. Men har de Vipps, er de nødt til å ha navnet der. Det er navnet og nummeret man har i banken som kommer opp. Det er ikke mulig å være anonym på Vipps. Jeg får alltid opp innehaver av bankkonto når jeg taster inn i nettbanken. Vipps bruker selvsagt samme registre som gulesider og 180.
Million Skrevet 28. desember 2022 #40 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (3 minutter siden): Jeg får alltid opp innehaver av bankkonto når jeg taster inn i nettbanken. Vipps bruker selvsagt samme registre som gulesider og 180. Nei, Vipps bruker bankens opplysninger, ikke det som står på GuleSider. Jeg vet ikke hvorfor du får opp navn på fremmede i nettbanken. Det har aldri gått an hos meg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå