Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Redd for at jeg er blitt svindlet på facebook marketplace

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har trolig fått en dyr lærepenge, ikke handle på facebook marketplace.... Fant ut at det er få rettigheter man har der. Har trolig blitt svindlet for 1500 kr av en selger som ikke lenger svarer når jeg melder, men påstår han har sendt varen. Sa at han hadde kvittering med sporingsnummer som jeg skulle få bilde av, dette har selvfølgelig heller ikke kommet.

Er det noe jeg kan gjøre? Profilen på fb ser ekte nok ut, har tatt bilder av den i tilfelle jeg snart blir blokkert. Men den brukte varen jeg har kjøpt ligger fremdeles ute for salg, og det er jo litt merkelig... Er det noe jeg kan gjøre når jeg har kontonummer til selgeren? Er ikke så glad i å bli lurt, så har lyst til å lage litt bråk for selgeren hvis jeg ikke får varen i løpet av de neste par dagene.....

Skulle såklart ha brukt vipps, lett å være etterpåklok. Men selger ba om at jeg satte inn på konto. Og dum som jeg var tenkte jeg at det var greit.

Anonymkode: 319aa...275

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei!

Jeg har trolig fått en dyr lærepenge, ikke handle på facebook marketplace.... Fant ut at det er få rettigheter man har der. Har trolig blitt svindlet for 1500 kr av en selger som ikke lenger svarer når jeg melder, men påstår han har sendt varen. Sa at han hadde kvittering med sporingsnummer som jeg skulle få bilde av, dette har selvfølgelig heller ikke kommet.

Er det noe jeg kan gjøre? Profilen på fb ser ekte nok ut, har tatt bilder av den i tilfelle jeg snart blir blokkert. Men den brukte varen jeg har kjøpt ligger fremdeles ute for salg, og det er jo litt merkelig... Er det noe jeg kan gjøre når jeg har kontonummer til selgeren? Er ikke så glad i å bli lurt, så har lyst til å lage litt bråk for selgeren hvis jeg ikke får varen i løpet av de neste par dagene.....

Skulle såklart ha brukt vipps, lett å være etterpåklok. Men selger ba om at jeg satte inn på konto. Og dum som jeg var tenkte jeg at det var greit.

Rapportere profilen til FB? 

Anonymkode: 385b9...77e

• Liker 3
Skrevet

Anmeld til politiet. Når mange nok blir svindlet blir de som regel tatt for det.

Anonymkode: cab17...ee2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

FB marketplace har dessverre blitt en lekeplass for svindlere, jeg handler ikke der lenger med mindre det er snakk om direkte oppmøte. Ser svindelannonser nesten daglig, spesielt biler, telefoner og PS5 er nesten bare svindel. 

Anonymkode: fc29e...f58

• Liker 1
Skrevet

Hører du ikke noe neste uke så kjør på med anmeldelse med en gang. Ikke noe å drøye med når du har prøvd å få kontakt med vedkommende. 

Anonymkode: ff3cb...865

Skrevet

Er det noe jeg kan gjøre for å "skremme" henne til å gi meg pengene tilbake? Gjennom en jeg kjenner har vi funnet telefonnummeret til selgeren - og det er MANGE rapporter om svindel på nettsiden 180.no .

Jeg har kontonummeret, og jeg har telefonnummeret (hvis det som står på 180.no stemmer).  Kan jeg gjøre noe med det, tro? Bor på en annen kant av landet...

Skrevet

Det er ikke færre rettigheter på Marketplace kontra andre steder, så det hjelper lite å advare mot Marketplace i seg selv.

Rådene her er generelt:
- Ikke forhåndsbetal
- Ikke kjøp noe usett
- Sjekk historikken til vedkommende
- Verifiser så mye du kan før du betaler (navn, mobilnr, kontonr og sted)

Så her er det bare å informere vedkommende at dette vil bli anmeldt om det ikke blir ordnet opp i asap (enten at varen blir sendt i avtalt stand eller pengene returnert). Du får sannsynligvis ikke pengene igjen men det koster å lære.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

*snip*

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor skulle det forandre noe om du hadde brukt Vipps? Vipps gir vel ikke folk penger igjen om de blir svindlet, eller noen påstår at de har blitt svindlet? Det har de vel ikke ansatt etterforskere og saksbehandlere til. Da hadde Vipps-bruk i så fall blitt gebyrbelagt pr transaksjon å bruke.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Snublefot62 skrev (13 minutter siden):

Det er ikke færre rettigheter på Marketplace kontra andre steder, så det hjelper lite å advare mot Marketplace i seg selv.

Rådene her er generelt:
- Ikke forhåndsbetal
- Ikke kjøp noe usett
- Sjekk historikken til vedkommende
- Verifiser så mye du kan før du betaler (navn, mobilnr, kontonr og sted)

Så her er det bare å informere vedkommende at dette vil bli anmeldt om det ikke blir ordnet opp i asap (enten at varen blir sendt i avtalt stand eller pengene returnert). Du får sannsynligvis ikke pengene igjen men det koster å lære.

Så da er det bare å overføre svindelmuligheten til kjøperne i stedet? Du kan i hvert fall vedde en million på at de aller fleste mennesker hadde IKKE sendt fra seg varen(e) mot bare et løfte om betaling fra en vilt fremmed person, en hvemsomhelst, på internett!

Jeg har aldri og kommer aldri til å gjøre det i hvert fall. Sender ikke fra meg ting uten å ha fått betaling for det, selvfølgelig.

Vil ikke folk forhåndsbetale + frakt, så får de handle av noen andre, eller komme og hente varen og betale med vipps på stedet. Og selvfølgelig har jeg aldri svindlet noen heller. Jeg er samvittighetsfull og går og poster pakken samme dag som pengene fra kjøperen er på konto, og i dag er jo det samme dag, etter at vipps kom.

Endret av Million
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (19 minutter siden):

Så da er det bare å overføre svindelmuligheten til kjøperne i stedet? Du kan i hvert fall vedde en million på at de aller fleste mennesker hadde IKKE sendt fra seg varen(e) mot bare et løfte om betaling fra en vilt fremmed person, en hvemsomhelst, på internett!

Jeg har aldri og kommer aldri til å gjøre det i hvert fall. Sender ikke fra meg ting uten å ha fått betaling for det, selvfølgelig.

Vil ikke folk forhåndsbetale + frakt, så får de handle av noen andre, eller komme og hente varen og betale med vipps på stedet. Og selvfølgelig har jeg aldri svindlet noen heller. Jeg er samvittighetsfull og går og poster pakken samme dag som pengene fra kjøperen er på konto, og i dag er jo det samme dag, etter at vipps kom.

Og det er helt greit. Er derfor punkt 2 står der. Treffes for å se over varen og utveksle vare mot penger er best.

Skrevet
Million skrev (23 minutter siden):

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor skulle det forandre noe om du hadde brukt Vipps? Vipps gir vel ikke folk penger igjen om de blir svindlet, eller noen påstår at de har blitt svindlet? Det har de vel ikke ansatt etterforskere og saksbehandlere til. Da hadde Vipps-bruk i så fall blitt gebyrbelagt pr transaksjon å bruke.

Jeg hørte at svindlere ikke vil bruke Vipps pga at da ser du identiteten deres. Telefonnummer og sikkert mer, hvis de selger under falskt navn. Det er umulig å oppdage gjennom et kontonummer.

• Liker 3
Skrevet

Har funnet ut hvor hun (er en dame, skrev "han" i hovedinnlegget for å anonymisere litt) jobber. Hvis jeg ikke får pengene innen i morgen, og ikke hører fra henne, tenker jeg å ringe bedriften der facebook sier hun jobber. Og høre om de har en ansatt med det navnet. Så kontakter jeg henne igjen, og sier at jeg har vært i kontakt med arbeidsplassen hennes, og hvis hun ikke betaler tilbake med EN gang, på VIPPS, ringer jeg dem og forteller hvordan hun holder på. Jeg kjenner jeg er på krigsstien nå..... Har bestilt MASSE på nettet, aldri blitt svindlet før.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hørte at svindlere ikke vil bruke Vipps pga at da ser du identiteten deres. Telefonnummer og sikkert mer, hvis de selger under falskt navn. Det er umulig å oppdage gjennom et kontonummer.

Ja, det har du rett i. Med Vipps blir jo navnet avslørt! Det tenkte jeg ikke på :fnise: Så klart svindlere skygger unna Vipps da.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva kjøpte du?

Anonymkode: 2bc24...f5f

Skrevet

Hvis jeg ikke kommer noen vei, og hun ikke svarer, kan jeg i alle fall bruke telefonnummeret for alt det er verdt, melde det på tvilsomme mailinglister, be om å bli oppringt fra religiøse organisasjoner, osv osv osv.

Annonse
Skrevet

ar blitt svindlet der jeg også, for nesten 3000kr , politi anmeldte det og fikk brev at saken var henlagt etter noen uker, jeg kjøper ikke eller selger der mer, da jeg synes finn er mer seriøst, der ble jeg også svindelet en gang og da hjalp de meg og ta den personen, det var for bare 2000kr

Anonymkode: 81767...7a8

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis jeg ikke kommer noen vei, og hun ikke svarer, kan jeg i alle fall bruke telefonnummeret for alt det er verdt, melde det på tvilsomme mailinglister, be om å bli oppringt fra religiøse organisasjoner, osv osv osv.

Har du navnet hennes, altså svindleren sitt? Hvis ikke, eller hvis du tror du har fått falskt navn:

Mener jeg leste her på KG en gang at hvis man la inn telefonnummeret til noen i søkefunksjonen i Vipps, så poppet navnet opp?

EDIT;

jeg testet den Vipps søkefunksjonen nå. Og det stemmer. Har man et mobilnummer, kan man søke det opp og få fullt navn på personen som eier det i Vipps. Jeg søkte opp en person jeg vet hvem er i telefonkatalogen.no, men som jeg IKKE har nummeret til lagret på mobilen. Så søkte jeg på nummeret i Vipps, og da kom navnet hans opp der.

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har funnet ut hvor hun (er en dame, skrev "han" i hovedinnlegget for å anonymisere litt) jobber. Hvis jeg ikke får pengene innen i morgen, og ikke hører fra henne, tenker jeg å ringe bedriften der facebook sier hun jobber. Og høre om de har en ansatt med det navnet. Så kontakter jeg henne igjen, og sier at jeg har vært i kontakt med arbeidsplassen hennes, og hvis hun ikke betaler tilbake med EN gang, på VIPPS, ringer jeg dem og forteller hvordan hun holder på. Jeg kjenner jeg er på krigsstien nå..... Har bestilt MASSE på nettet, aldri blitt svindlet før.

Og hva om det viser seg at du har feil navn?

Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Og hva om det viser seg at du har feil navn?

Har sjekket med Vipps-trikset til brukeren som svarte før deg! Har rett navn, rett nummer. Men som sagt skal jeg gi henne en sjanse til å betale tilbake først.

Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Har du navnet hennes, altså svindleren sitt? Hvis ikke, eller hvis du tror du har fått falskt navn:

Mener jeg leste her på KG en gang at hvis man la inn telefonnummeret til noen i søkefunksjonen i Vipps, så poppet navnet opp?

Kjempesmart, tusen takk! 😄 Fikk dobbeltsjekket at jeg har rett navn nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...