AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Mannen min og jeg skal gå fra hverandre. Jeg er ufør og lurer på om noen har gått gjennom det samme og kan dele litt erfaringer? Vi har to barn og jeg tenkte å leie meg en leilighet. Jeg har minstesats noe som innebærer at jeg får 19500,- i måneden. Hvordan gjør jeg det med nav? Når man er enslig så har man krav på litt mer i måneden. Må jeg søke på nytt? Eller hvordan gjør jeg det. Må vi ta ut separasjon for at dette skal gå gjennom? Hvordan har det gått med dere andre som har minstesats ufør og økonomi etter samlivsbrudd? Får dere det til å gå rundt? Jeg har lyst til å prøve etterhvert å jobbe en dag i uka hvis jeg finner en arbeidsgiver som godtar dette. Regner med at det kanskje kommer til å hjelpe litt. Setter stor pris på deling av erfaringer om noen har noen. Anonymkode: 922ed...a06
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Har ikke uføretrygd, så kan ikke si så mye om hvordan det vil påvirke hverdagen. Men det praktiske kan jeg: Nav gjør ingen endringer i saken din før de har mottatt bekreftelse på separasjon og adresseendring fra folkeregisteret. Endringene vil gjelde fra måneden etter at dere er registrert separert på forskjellige adresser. Du burde sende en melding til nav og gi beskjed om at du er blitt enslig, men trenger ikke søke om noe. Minstesats 100% ufør er 2,28/2,48G Dvs at du skal få kr 21 280 før skatt som gift, kr 23 038 som enslig. Barnetillegg kommer i tillegg. Hvis mannen din har hatt normal eller høy inntekt kan du forvente at utbetalingen av barnetillegg øker. Hvis du begynner å jobbe er det veldig viktig å melde fra til nav i inntektsplanlegger. Er du uheldig tjener du ikke stort på det, for all inntekt kan påvirke barnetillegget. Sjekk det først. Så burde du sjekke med familieavdelingen. Har du rett på bidrag, utvidet barnetrygd, overgangsstønad eller annet? Anonymkode: 147d0...052 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 Mannen til en ufør venninne av meg døde, og hun hadde dermed krav på høyere sats. Det fikk hun ikke før flere år etter krangling med NAV, så vær forberedt på at det kan bli et middels helvette å få mer penger fra den kanten. Anonymkode: 7f0a3...a64 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Mannen til en ufør venninne av meg døde, og hun hadde dermed krav på høyere sats. Det fikk hun ikke før flere år etter krangling med NAV, så vær forberedt på at det kan bli et middels helvette å få mer penger fra den kanten. Anonymkode: 7f0a3...a64 Skjønner ikke poenget med å komme med sånne skrekkhistorier. Så lenge folkeregisteret oppdaterer som de skal så er dette fort gjort hos nav. Den historien regner jeg med at mangler en del info, feks at hun hadde en "venn" boende i huset, eller at mannen døde i Malaysia og ikke har blitt registrert død i Norge.. Anonymkode: 147d0...052 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 Hvis du tjener mindre enn han vil du få bidrag. Tror også barnetrygda havner hos deg eller deles. Har du hovedomsorgen vil du få dobbel barnetrygd, i alle fall for barn nr. 1. Du vil også få "foreldrepenger" i tillegg til trygda, og billigere barnehage. Kommer an på om dere har 50/50, men uansett vil han måtte betale bidrag hvis han tjener langt mer enn deg. Bostøtte kan det også være du har krav på samt startlån til bolig. Anonymkode: e7f2c...e2a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Skjønner ikke poenget med å komme med sånne skrekkhistorier. Så lenge folkeregisteret oppdaterer som de skal så er dette fort gjort hos nav. Den historien regner jeg med at mangler en del info, feks at hun hadde en "venn" boende i huset, eller at mannen døde i Malaysia og ikke har blitt registrert død i Norge.. Anonymkode: 147d0...052 Greit å være forberedt på at det kan dra ut i tid sånn at man ikke bruker penger man ikke har i tro om at de dukker opp automagisk bare fordi man har krav på det. Og nei, det mangler ingenting i historien her. Mannen døde på sykehus i Norge og hun hadde ingen andre boende i huset. Anonymkode: 7f0a3...a64
Gjest dreamstar Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mannen min og jeg skal gå fra hverandre. Jeg er ufør og lurer på om noen har gått gjennom det samme og kan dele litt erfaringer? Vi har to barn og jeg tenkte å leie meg en leilighet. Jeg har minstesats noe som innebærer at jeg får 19500,- i måneden. Hvordan gjør jeg det med nav? Når man er enslig så har man krav på litt mer i måneden. Må jeg søke på nytt? Eller hvordan gjør jeg det. Må vi ta ut separasjon for at dette skal gå gjennom? Hvordan har det gått med dere andre som har minstesats ufør og økonomi etter samlivsbrudd? Får dere det til å gå rundt? Jeg har lyst til å prøve etterhvert å jobbe en dag i uka hvis jeg finner en arbeidsgiver som godtar dette. Regner med at det kanskje kommer til å hjelpe litt. Setter stor pris på deling av erfaringer om noen har noen. Anonymkode: 922ed...a06 Har du rett på barnetillegg i uføretrygden din per i dag? Hvis ikke så kommer du til å få barnetillegg. Husker ikke nøyaktig hvor mye barnetillegget er på, men hvertfall minst 3500 for hver av barna dine før skatt, så 7000 ekstra før skatt blir det. Så vil du også få utvidet barnetrygd som er barnetrygd for et barn mer enn du egentlig har. Hvis dere deler omsorg 50 / 50 så vil du og han dele på den utvidede barnetrygden, halvdelen hver. Du må selv informere NAV. De trenger vel i hovedsak samværavtalen deres, samt bevis på at dere ikke bor sammen, at du melder fra til folkeregisteret om ny adresse. Jeg hadde selv aldri minstesats, men jeg må innrømme at det ble ekstra romslig pga barnetilleggene er såpass høye som de er, så dette skal nok gå bra økonomisk skal du se Du vil også få barnebidrag fra far, beløpet avhenger av hans inntekt, evt bidrsgsforskudd fra NaV. Endret 3. november 2022 av dreamstar tilføyd avsnitt
Gjest dreamstar Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis du tjener mindre enn han vil du få bidrag. Tror også barnetrygda havner hos deg eller deles. Har du hovedomsorgen vil du få dobbel barnetrygd, i alle fall for barn nr. 1. Du vil også få "foreldrepenger" i tillegg til trygda, og billigere barnehage. Kommer an på om dere har 50/50, men uansett vil han måtte betale bidrag hvis han tjener langt mer enn deg. Bostøtte kan det også være du har krav på samt startlån til bolig. Anonymkode: e7f2c...e2a Man får ikke dobbel barnetrygd, man får barnetrygd for et barn mer enn det man har, og det heter utvidet barnetrygd, ikke dobbel.
Helene Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Har skjønt, 19 000 pr måned er faktisk bra. For meg, en formue. Har levd på 12 000 i mange år. Har ca 19 000 selv i dag. Ingen kritiseting. Boligprisene går alltid oppover. Leie eller eie.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mannen min og jeg skal gå fra hverandre. Jeg er ufør og lurer på om noen har gått gjennom det samme og kan dele litt erfaringer? Vi har to barn og jeg tenkte å leie meg en leilighet. Jeg har minstesats noe som innebærer at jeg får 19500,- i måneden. Hvordan gjør jeg det med nav? Når man er enslig så har man krav på litt mer i måneden. Må jeg søke på nytt? Eller hvordan gjør jeg det. Må vi ta ut separasjon for at dette skal gå gjennom? Hvordan har det gått med dere andre som har minstesats ufør og økonomi etter samlivsbrudd? Får dere det til å gå rundt? Jeg har lyst til å prøve etterhvert å jobbe en dag i uka hvis jeg finner en arbeidsgiver som godtar dette. Regner med at det kanskje kommer til å hjelpe litt. Setter stor pris på deling av erfaringer om noen har noen. Anonymkode: 922ed...a06 jeg og mannen ble skilt. vi har alltid delt utgifter likt, men han har hatt nesten dobbelt så mye i lønn som meg. vi hadde ikke barn. jeg sparte opp alt jeg hadde og brukte lite. han brukte alt sitt på turutstyr og biler,... og ved skilsmissen prøvde han faen meg å gå etter sparepengene mine også. håper ikke din har like dårlig moral. Anonymkode: c8c37...79e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 Helene skrev (29 minutter siden): Har skjønt, 19 000 pr måned er faktisk bra. For meg, en formue. Har levd på 12 000 i mange år. Har ca 19 000 selv i dag. Ingen kritiseting. Boligprisene går alltid oppover. Leie eller eie. 19000 er grisedårlig pr.måned, og ts har barn og det har kanskje ikke du? Hva som er mye inn kommer også ann på hva som skal ut og det koster å ha barn. 19 000 er ikke det jeg tjener netto pr.uke engang. Og med dagens priser for ts så er ikke det så mye, og det er stor forsjell å gå fra to til en som skal bære utgiftene. Anonymkode: 5954b...1f2
Gjest dreamstar Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): jeg og mannen ble skilt. vi har alltid delt utgifter likt, men han har hatt nesten dobbelt så mye i lønn som meg. vi hadde ikke barn. jeg sparte opp alt jeg hadde og brukte lite. han brukte alt sitt på turutstyr og biler,... og ved skilsmissen prøvde han faen meg å gå etter sparepengene mine også. håper ikke din har like dårlig moral. Anonymkode: c8c37...79e Sparepenger er i utgangspunktet ikke fritatt for deling i en skilsmisse. Men her er det så tydelig skjevdeling mens dere var gift at du sikkert fikk de unntatt? Største feilen som ble gjort her er at dere betalte like mye av utgiftene da dere var gift når inntekten var så forskjellig. Håper det ordnet seg til det beste for deg 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå