Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sitter på et relativt lavt lån (ca 1 mill) for en bolig som jeg kjøpte for en stund tilbake. Jeg vurderer nå å betale tilbake store delere av lånet (ca 600k) med midler jeg har stående i banken. Til April/Mai skal jeg pusse opp store deler av huset, og i den forbindelse kommer jeg uansett til å bruke opp disse midlene, samt låne penger for å gjennomføre denne oppussingen. Det jeg da lurer på er om det vil være lønnsomt for min del å betale ned store deler av lånet idag (spare ca. 15 000kr i rentekostnader) og så heller ta byggelån til neste år når vi begynner byggingen... Eller avvente med å betale ned lånet og heller bruke sparepengene til å betale for byggingen.

Tenker da på gebyrer som kommer i forbindelse med etablering av byggelån, arbeid med å oprette dette og fleksibilitet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg vet nøyaktig rente på byggelån vs vanlig bolig lån akkurat nå, så bruker jo byggelån å være ganske kostbart. 
Har du hørt med banken om å kunne øke boliglånet med sikkerhet i boligen istedet? Det høres jo ut som du ganske har ganske god egenkapital i boligen allerede. Dersom det er mulig hadde jeg nok vurdert å betalt inn det du sitter på nå, og heller økt lånet når behovet melder seg.

Vi bygger idag på med flexilån, slik at vi ikke trenger å sitte på mer lånte mindler enn nødvendig

Skrevet

Hvis det er byggelån du trenger, altså at renoveringen er så betydelig, så er renta HINSIDES og du burde definitivt holde deg unna byggelån. 

Anonymkode: 7465d...14b

Skrevet

Ikke betal ned lånet. Se heller på muligheten til å øke lånet med pant i huset.

Anonymkode: 33ca2...b5f

Skrevet

De 15000 du evt. sparer i rentekostnader blir fort spist opp av å etablere nye lån, betale byggelånsrenter og div. annet. Spar dem.

Anonymkode: b7383...e0f

Skrevet

Byggelån er dyrere enn boliglån, renten i Sparebanken er på 7,9 %.
Byggelån er midlertidig og blir omgjort til boliglån etter bygging.
Byggelån er vel mindre fleksibelt, siden du må oppgi kostnadene på forhånd, og du må be om å få pengene utbetalt litt og litt. 

Jeg hadde satt sparepengene på sparekonto, og brukt av de til oppussingen. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er byggelån du trenger vil det ikke lønne seg.

Om det er mulighet for opptrekk lån bolig kan det lønne seg. Da må du sjekke gebyrer, betingelser, med mer. 

Anonymkode: 70e43...c8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...