AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Har en fireåring som går i barnehagen. Han leker fint med alle barna, og har kun fått gode tilbakemeldinger på han fra pedleder. I går kom han hjem fra barnehagen litt betenkt. Jeg spurte om han var lei seg, eller om det er noe galt. Han sa da at «jeg føler at det er vanskelig å få en bestevenn. Jeg har ingen bestevenn i barnehagen». Jeg ble veldig trist på hans vegne, og sa at han har jo mange gode venner i barnehagen som han leker med, og at ikke alle har bare én bestevenn. Vet ikke om det egentlig hjalp, men han sa at han ikke var lei seg lengre og lekte videre. Noen som har innspill her? Burde jeg ta dette opp med barnehagen eller bare la alt gå som vanlig? Han trives jo til vanlig og leker med alle, men er ikke én spesiell person som venter på han. Anonymkode: 05820...156
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Det er helt normalt å ikke ha en bestevenn. Og ihvertfall når man er 4. Sønnen min er 4,5, og han leker fint med alle, uten å ha en spesifikk bestevenn. Anonymkode: 9648c...313 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er helt normalt å ikke ha en bestevenn. Og ihvertfall når man er 4. Sønnen min er 4,5, og han leker fint med alle, uten å ha en spesifikk bestevenn. Anonymkode: 9648c...313 Ja, tror også det. Håper bare «bestevenn» ikke er noe barnehagen fokuserer på. Fokuset burde være at alle er gode venner og leker sammen. Anonymkode: 05820...156 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 Min sønn er 10 og har aldri hatt en bestevenn. Jeg (mammahjertet) synes det er litt sårt, selv var jeg avhengig av mine bestevenninner (stort sett den samme, men noe utskifting innimellom) opp gjennom årene. Mannen min, derimot, sier at det ikke er så viktig, han hadde heller ingen fast bestevenn. Jeg prøver å tro på at det er sant, at man ikke trenger en bestevenn. Det positive er at sønnen min har mange venner, han leker med mange andre gutter og ikke bare en. Selv om de andre stort sett er to og to, er det en del drama, eller noen som har mammauke og pappauke og ikke er tilgjengelig, da leker de med sønnen min. Han er et bra "andrevalg" i lekekamerat for ganske mange i klassen, så det er sjelden han er alene ufrivillig. Han spiller fotball og har blitt kjent med mange gjennom den gjengen, hadde det ikke vært for fotballen ville det ikke vært så sosialt for ham. Så det går helt fint, selv om jeg innerst inne skulle ønske at han var noens førstevalg i vennskap, at han hadde en fast kompis. Anonymkode: f5bbe...869 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 Barn i den alderen er jo veldig flinke til å påpeke at de har bestevenner så skjønner har syntes det er sårt hvis han ikke føler han har det. Anonymkode: e7008...6fc
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min sønn er 10 og har aldri hatt en bestevenn. Jeg (mammahjertet) synes det er litt sårt, selv var jeg avhengig av mine bestevenninner (stort sett den samme, men noe utskifting innimellom) opp gjennom årene. Mannen min, derimot, sier at det ikke er så viktig, han hadde heller ingen fast bestevenn. Jeg prøver å tro på at det er sant, at man ikke trenger en bestevenn. Det positive er at sønnen min har mange venner, han leker med mange andre gutter og ikke bare en. Selv om de andre stort sett er to og to, er det en del drama, eller noen som har mammauke og pappauke og ikke er tilgjengelig, da leker de med sønnen min. Han er et bra "andrevalg" i lekekamerat for ganske mange i klassen, så det er sjelden han er alene ufrivillig. Han spiller fotball og har blitt kjent med mange gjennom den gjengen, hadde det ikke vært for fotballen ville det ikke vært så sosialt for ham. Så det går helt fint, selv om jeg innerst inne skulle ønske at han var noens førstevalg i vennskap, at han hadde en fast kompis. Anonymkode: f5bbe...869 Dette skjønner jeg er sårt for deg. Jeg vil så gjerne at min fantastiske, morsomme, oppfinnsomme og snille sønn skal være førstevalget til noen. Håper det endrer seg ved skolestart når det blir flere jevnaldrende å velge mellom. Kanskje ungdomsskolen blir en ny start for sønnen din? Jeg møtte min bestevenninne i 8. klasse og vi er fortsatt bestevenner 15 år senere. Anonymkode: 05820...156 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barn i den alderen er jo veldig flinke til å påpeke at de har bestevenner så skjønner har syntes det er sårt hvis han ikke føler han har det. Anonymkode: e7008...6fc Ja, de gjør jo det. De bytter vel bestevenn ganske ofte også da, så kanskje noen bytter til han etter hvert.. Anonymkode: 05820...156
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 I vår barnehage får ikke ungene snakke om bestevenner, bare barnehagevenner. Fokuset er at alle i Bhg er venner. Mi er 4,5 år og har heller ikke én venn som er nærere. Leker godt med alle, ser opp til dem som er året eldre. Anonymkode: 5fe7d...ffe 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, tror også det. Håper bare «bestevenn» ikke er noe barnehagen fokuserer på. Fokuset burde være at alle er gode venner og leker sammen. Anonymkode: 05820...156 Det var et sentralt fokus i vår barnehage heldigvis Anonymkode: c243f...07d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 Om noe, ville jeg kanskje spurt barnehagen om bestevenner er noe det snakkes mye om, og at det i så fall er fint om fokus heller flyttes over på gode venner, at det er bra å ha flere venner også videre. Nå har min datter endt opp med en "bestevenn", og vi skal selvsagt ikke legge dempere i veien for gode vennskap (alle har ikke lik kjemi). Merker likevel at jeg ikke er superbegeistret (tenker slike bestevennskap kan bidra til ekskludering og dessuten stenger for nye vennskap) og vi oppfordrer også til å leke med andre, be med andre venninner hjem o Anonymkode: 1f044...da8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en fireåring som går i barnehagen. Han leker fint med alle barna, og har kun fått gode tilbakemeldinger på han fra pedleder. I går kom han hjem fra barnehagen litt betenkt. Jeg spurte om han var lei seg, eller om det er noe galt. Han sa da at «jeg føler at det er vanskelig å få en bestevenn. Jeg har ingen bestevenn i barnehagen». Jeg ble veldig trist på hans vegne, og sa at han har jo mange gode venner i barnehagen som han leker med, og at ikke alle har bare én bestevenn. Vet ikke om det egentlig hjalp, men han sa at han ikke var lei seg lengre og lekte videre. Noen som har innspill her? Burde jeg ta dette opp med barnehagen eller bare la alt gå som vanlig? Han trives jo til vanlig og leker med alle, men er ikke én spesiell person som venter på han. Anonymkode: 05820...156 det er normalt min hadde heller ikke noen bestevenn i bhg, men han lekte med mange han fikk massevis av venner på skolen og har nå 4 bestevenner Anonymkode: 20fae...75b 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 Det kan godt hende det er noe barna har snakket om akkurat denne dagen. Eller at han har observert og tenkt over at det er enkelte barn som har en ekstra tett relasjon over tid. Min fire år gamle datter har ikke en «bestevenn» eller en hun holder ekstra sammen med i barnehagen. Hun leker med mange forskjellige, og har altså mange å leke med og gode relasjoner til jevnaldrende. Toåringen min har ett barn hun er særlig knyttet til, og de to holder som regel alltid sammen. Det er enkelte barn som får den type relasjoner i barnehagen, men det er ikke det vanligste, hverken blant to- eller fireåringer (jeg jobber i barnehage selv). Fireåringen min har kommer hjem og sagt at hun ikke har noen venner (da handlet det om at noen eldre barn ikke hadde latt henne bli med på leken akkurat den dagen). Det var raskt glemt igjen. Men jeg kjente også på at akkurat det er sårt å høre for en forelder, også for meg som vet at det antagelig er helt uskyldig. Så snakk med barnehagen om du hører mer om det. Ellers er både det å ha en eller noen ekstra nære venner og det å kunne leke med «hvem som helst» fint. Barn er ulike, akkurat som oss 😊 Anonymkode: d590a...c12
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 En gutt i barnehagen erklærte at min sønn var hans bestevenn, mens sønnen min gjorde det han kunne for å unngå ham for han syntes han var så slitsom. Ikke legg for mye i det på dette trinnet. Anonymkode: 296ac...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #14 Skrevet 4. november 2022 I barnehagen jeg jobber var det en periode med masse fokus på bestevenn. Da var de bestevenner i 2 uker, også byttet de. Så jobbet vi med hva det betyr å være venner, hva inkludering betyr, også gikk det over etter litt tid. Det er ikke mange som danner langvarige, solide vennskap når de er 4. Det har jeg bare sett en håndfull ganger, og det var barn som også var masse sammen på fritiden. Anonymkode: 59d67...ddb
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #15 Skrevet 4. november 2022 Jeg fikk ikke bestevenn før jeg begynte på skolen. Siden ungdomsskolen har jeg aldri hatt èn bestevenn, da har jeg hatt flere. Sånn som nå har jeg 5 venninner som jeg anser som veldig gode venninner jeg kan prate om alt med. Det er bare fint at han leker med alle barna, tenk å ha så mange bestevenner! Jeg tror nok, særlig i barnebøker at bestevenn blir ansett på som èn person. Det er jo dumt å bare ha en venn å være nær med, så jeg ville absolutt bare belyst dette positivt slik som du har gjort når han selv tar det opp. Med mindre det blir noe han prater mye om så ville jeg ikke tatt det opp. Anonymkode: 56ce6...1e9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #16 Skrevet 4. november 2022 Kan det være noe jenter kanskje snakker mer om og at han har snappet det opp fra dem? I den alderen fikk datteren min nye bestevenner hele tiden. Også selv etter kun noen timer med lek. dagen etter kunne det være en ny. sønnen min har aldri hatt en bestevenn men aldri vært venneløs. Også da han hang MYE over mange år med samme gutt tror jeg aldri jeg hørt han brukte ordet bestevenn Anonymkode: cb297...281
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #17 Skrevet 4. november 2022 Dere som er så opptatt av at barna skal ha bestevenner, dere har tydeligvis ikke opplevd alt dramaet rundt det. Jeg hadde alltid en bestevenn eller flere, men gud bedre hvor mye styr det ble med årene. Og når plutselig bestevenner vender deg ryggen og du blir stående alene så er ikke det noe kjekt. Tenker det er mye bedre at barna lærer å være sosiale, men og å stå på egen ben. Fatter ikke den besettelsen etter «bestevenner». Jeg har to gutter som har venner og «bestevenner». Selv er jeg lite opptatt av at de skal ha bestevenner, men mer at de skal ha gode relasjoner til andre. Anonymkode: 3ce6b...91e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå