AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Begynte for 1,5 måned siden og blir verre og verre. Føles ut som jeg aldri våkner helt opp. Heletiden trøtt og sliten. Fjern i hodet. Våkner ofte opp på morgenen med gjennomvåt dyne. Klarer ikke å trene, være sosial eller gjøre så mye mer enn det mest nødvendige. Jeg går på stoffskifte medisin og prøvene mine er fine og ingen vitaminmangel, nettopp vært hos legen. Tar blant annet D vitamin med andre vitaminer. Spiser sunt og variert, men desverre blitt en del sukker på kvelden 😬 Sover 7-8 timer på natten og ofte mange timer på dagen. Er alltid ute i dagslys. Kan ikke skjønne hvorfor det er sånn og i tillegg blir bare verre og verre. Skal til legen snart igjen, men dette er super frustrerende og savner livet. Det verste er vel at jeg føler jeg ikke klarer å følge opp barna godt nok. Hørt at unormalt mange sliter nå med det samme. Flere som har det sånn? Noe dere har gjort som har fungert? Anonymkode: 85f8f...4fd
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Du sier ingenting om alder og kjønn. Kan du være i påbegynnende overgangsalder? Jeg fikk også vite at d-vitamin var ok hos meg. Viste seg at det lå langt nede innenfor referanseverdien, og at derfor var tilskuddene jeg tok for milde. Samme med b-12. Lå innenfor grensen, men langt nede. Fikk opp begge med kosthold og riktige tilskudd, og nattesvetten ble borte. Hvis dette ikke er relevant for deg, kan du prøve lymfebehandlinger. Jeg har hatt flere hos refleksolog, og det har vært utrolig bra. Anonymkode: bab65...b42 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 Det er jo nærliggende å tro at det har noe med stoffskiftet å gjøre. D-vitamin påvirker hvordan stoffskiftemedisin tas opp i blodet, hør med legen om doseringsforholdet er optimalt. Jeg ville også fått en second opinion, enkelte leger bryr seg ikke om stoffskiftet så lenge det er innenfor normalen, men det kan utgjøre stor forskjell for den enkelte. Anonymkode: 14474...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier ingenting om alder og kjønn. Kan du være i påbegynnende overgangsalder? Jeg fikk også vite at d-vitamin var ok hos meg. Viste seg at det lå langt nede innenfor referanseverdien, og at derfor var tilskuddene jeg tok for milde. Samme med b-12. Lå innenfor grensen, men langt nede. Fikk opp begge med kosthold og riktige tilskudd, og nattesvetten ble borte. Hvis dette ikke er relevant for deg, kan du prøve lymfebehandlinger. Jeg har hatt flere hos refleksolog, og det har vært utrolig bra. Anonymkode: bab65...b42 Kvinne. 35 år. Takk for svar. Det er det jeg mistenker litt at jeg har mangler tross prøvene er fine. Tar høyere doser med D vitamin pluss tran. Tar B12 vitamin og en annen type b vitamin som skal inneholde de andre typene også. Kan desverre ikke ta lymfebehandling. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo nærliggende å tro at det har noe med stoffskiftet å gjøre. D-vitamin påvirker hvordan stoffskiftemedisin tas opp i blodet, hør med legen om doseringsforholdet er optimalt. Jeg ville også fått en second opinion, enkelte leger bryr seg ikke om stoffskiftet så lenge det er innenfor normalen, men det kan utgjøre stor forskjell for den enkelte. Anonymkode: 14474...9f6 Helt enig at leger generelt ikke er så flinke på dette området. Tenker jeg skal få ut prøvene å få sjekket selv. Har gått til privatlege før, men desverre ikke råd til det nå 😬 Ts Anonymkode: 85f8f...4fd
Million Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 At du svetter sånn om natten at dynen blir våt synes jeg du bør få sjekket opp. Nedenfor har jeg klippet info fra tre ulike nettsteder om ekstrem nattesvette og hva det kan være symptom på. Svetting om natten kan skyldes sykdom, arv, feber, lavt blodsukker (diabetes), varme, ubalanse av hormoner i forbindelse med overgangsalder, pubertet, graviditet, enkelte type medisiner, stress, angst eller engstelse. Oppsøk lege for å utelukke en eventuell sykdom dersom du er alvorlig plaget. Hva kan nattesvette være tegn på? Nattesvette kan ha hormonelle årsaker eller rett og slett skyldes psykisk spenning. Svettetokter med disse årsakene kan også forekomme på dagtid. I noen tilfeller kan nattesvette være et tegn på sykdommer som kronisk infeksjon eller kreftsykdommer som lymfom eller kronisk lymfatisk leukemi. Det å svette om natten er i seg selv ikke farlig. Svetting er kroppens måte å regulere kroppstemperaturen på, både på dagtid og natt. Det man er bekymret for når det kommer til nattesvette er årsaken som gir svetten. Kreft kan noen ganger gi diffuse eller få symptomer, og uttalt nattesvette kan være et kreftsymptom.10. jun. 2021 Nattesvette kan være et symptom på sykdom - Lommelegen
Forundret.. Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 Kan medisinene dine forårsake dette?
Helene Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 Kunne kommet med masse synspunkter og erfaringer. Mitt beste råd, snakk med legen din. Vær åpen, beskriv hvordan du har det, føler det. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 Forundret.. skrev (32 minutter siden): Kan medisinene dine forårsake dette? Hadde vært litt merkelig i og med jeg har gått på de i over 10 år nå. Ts Anonymkode: 85f8f...4fd
Møretausa Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Les deg opp på stoffskifte, og få alltid utskrift av prøvene dine. Faslegene vet alt for lite om dette, og man må lære seg selv rett og slett. Følg med på verdiene dine, ta nye blodprøver hver 8. uke, skriv dagbok om hvordan fomen din er og følg med hvordan stoffskifteverdiene dine er når du føler deg bra. Dette er veldig individuelt. Jeg må ha verdier som grenser til høyt for å føle meg bra f.eks. TSH bør også være mellom 0,5-1,5 når du går på medisin, vanlige ref.verdier gjelder ikke når du er under behandling. Få også utskrift på vitaminer/mineraler. Jernlager bør være over 65, B12 bør være over 600, folat bør være over 25-30. Det er ikke nok at de såvidt er innenfor ref.verdiene for oss med stoffskifteproblemer. Jeg sliter med det samme som du for tiden, sliten og trøtt hele tiden, våkner aldri uthvilt. Mine prøver viser seg å være lave enda, mens fastlegen min ville sannsynligvis sagt de var fine. Jeg går til privat lege med stoffskifte og anbefaler det hvis du ikke har en god fastlege. Anbefaler også gruppen "For oss med hypothyreose (lavt stoffskifte)" oå Facebook, mange flinke damer der som hjelper deg med å analysere prøvesvarene dine.
Møretausa Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 Og den nattsvetten ville jeg absolutt sjekket ut, kan være noe helt annet. Kan også være at du har gått over i høyt stoffskifte.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 Kanskje søvnapne? Har du en partner som vet om du snorker eller har pustestopp om natten? Anonymkode: b976d...d49
Forundret.. Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hadde vært litt merkelig i og med jeg har gått på de i over 10 år nå. Ts Anonymkode: 85f8f...4fd Ja, sant nok. Men kroppen forandrer seg jo så det er jo en mulighet for det.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kanskje søvnapne? Har du en partner som vet om du snorker eller har pustestopp om natten? Anonymkode: b976d...d49 Ingen snorking eller pustestopp 😊 Møretausa skrev (48 minutter siden): Les deg opp på stoffskifte, og få alltid utskrift av prøvene dine. Faslegene vet alt for lite om dette, og man må lære seg selv rett og slett. Følg med på verdiene dine, ta nye blodprøver hver 8. uke, skriv dagbok om hvordan fomen din er og følg med hvordan stoffskifteverdiene dine er når du føler deg bra. Dette er veldig individuelt. Jeg må ha verdier som grenser til høyt for å føle meg bra f.eks. TSH bør også være mellom 0,5-1,5 når du går på medisin, vanlige ref.verdier gjelder ikke når du er under behandling. Få også utskrift på vitaminer/mineraler. Jernlager bør være over 65, B12 bør være over 600, folat bør være over 25-30. Det er ikke nok at de såvidt er innenfor ref.verdiene for oss med stoffskifteproblemer. Jeg sliter med det samme som du for tiden, sliten og trøtt hele tiden, våkner aldri uthvilt. Mine prøver viser seg å være lave enda, mens fastlegen min ville sannsynligvis sagt de var fine. Jeg går til privat lege med stoffskifte og anbefaler det hvis du ikke har en god fastlege. Anbefaler også gruppen "For oss med hypothyreose (lavt stoffskifte)" oå Facebook, mange flinke damer der som hjelper deg med å analysere prøvesvarene dine. Takk. Ja, vet mye om den problematikken dessverre. Tenke å få ut utskrift å legge det ut på gruppa. Har gått privat tidligere, men ingen mulighet til det nå desverre. Fastlegen min er heldigvis ikke vanskelig når det kommer til stoffskifte og hører på meg, sier selv at han ikke har så stor kunnskap om det. Ts Anonymkode: 85f8f...4fd
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 Møretausa skrev (50 minutter siden): Og den nattsvetten ville jeg absolutt sjekket ut, kan være noe helt annet. Kan også være at du har gått over i høyt stoffskifte. Hmm, tror ikke jeg har det. Jeg har heller ikke de andre symptomene på ls som jeg har hatt tidligere når jeg har vært lav. Er også en del svimmel og enorm matlyst. Sulten konstant 😬 men ikke noe mer enn det. Ts Anonymkode: 85f8f...4fd
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #15 Skrevet 3. november 2022 Når tok du blodprøve sist og sjekket stoffskifte? Var det nylig? Det kan være at verdiene dine er i ferd med å endre seg, men at det tar noen uker før det slår ut på blodprøvene Har du sett vitaminnivåene dine? "Fine" kan bety i nedre normal og bety at du egentlig trenger mer av noe. Du kan også bli trøtt og slapp av for mye vitaminer. Selv reagerer jeg dårlig på biotin, selenium og jod. Tar du mulitvitaminer kan du vurdere kutte de ut et par uker og se om du merker bedring. Vær forsiktig med mat som inneholder jod, mange med stoffskifte kan bli dårlig av det. Mulig at du har utviklet et konverteringsproblem der du trenger tillegg av T3 i tillegg til T4 (levaxin). Anonymkode: f5b78...6ef
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Når tok du blodprøve sist og sjekket stoffskifte? Var det nylig? Det kan være at verdiene dine er i ferd med å endre seg, men at det tar noen uker før det slår ut på blodprøvene Har du sett vitaminnivåene dine? "Fine" kan bety i nedre normal og bety at du egentlig trenger mer av noe. Du kan også bli trøtt og slapp av for mye vitaminer. Selv reagerer jeg dårlig på biotin, selenium og jod. Tar du mulitvitaminer kan du vurdere kutte de ut et par uker og se om du merker bedring. Vær forsiktig med mat som inneholder jod, mange med stoffskifte kan bli dårlig av det. Mulig at du har utviklet et konverteringsproblem der du trenger tillegg av T3 i tillegg til T4 (levaxin). Anonymkode: f5b78...6ef Var for 2 uker siden. Nei, har ikke sett de enda så skal be om utskrift. Har slitet med jodmangel før, så godt mulig det kan være det også. Jeg tar erfa Thyroid så får i meg mer t3 enn t4. 😊 Ts Anonymkode: 85f8f...4fd
Møretausa Skrevet 4. november 2022 #17 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hmm, tror ikke jeg har det. Jeg har heller ikke de andre symptomene på ls som jeg har hatt tidligere når jeg har vært lav. Er også en del svimmel og enorm matlyst. Sulten konstant 😬 men ikke noe mer enn det. Ts Anonymkode: 85f8f...4fd Hmm.. økt matlyst er et tegn på høyt stoffskifte. Jeg har/hatt Graves (høyt stoffskifte). Går du ned i vekt til tross for økt matlyst?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå