Gå til innhold

Er barn mindre sosiale nå på høsten/vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften blir kanskje litt feil. Det jeg lurer på om det er normalt at barn i barneskolealder, og spesielt i 1. 2, og 3 klasse besøker hverandre mindre nå som det er høst og dårligere vær ute? 

Jeg merket spesielt at i månedene juni - juli og august, så var de veldig mye ute på ettermidaget og besøkte hverandre ofte. De satt seg på sykkelen eller sparkesykkelen og det var mye frem og tilbake mellom husene. Kort oppsummert så fant de på mye sammen etter skolen og SFO. 

Men nå som det er høst, kaldere ute og det er mørkt kl 5 allerede, så ser jeg at det er mye mindre av disse besøkene og det sosiale på ettermidagene. Den har mer eller mindre stoppet opp. 

Da lurer jeg på om dette er normalt? Jeg spør i grunn fordi jeg er litt usikker på om det er slik hos de fleste, eller om barnet mitt har kanskje blitt utestengt eller kanskje ikke ønsker å være sammen med de andre barna på ettermidagene? 

Hvordan er det hos dere? Merker dere noe forskjell nå kontra sommermånedene? 

Anonymkode: c57d7...6bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvorfor skulle de det?
Kids er stort sett sosiale.
Ihvertfall når jeg var ung.
God damn kids, these days

Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (13 minutter siden):

Nei, hvorfor skulle de det?
Kids er stort sett sosiale.
Ihvertfall når jeg var ung.
God damn kids, these days

vel.. jeg vet også hvordan det var når jeg var ung.. men det er ikke svaret på det jeg spør om. Det er helt annerledes idag enn den banrdommen vi hadde for 30 år siden. 

Skrevet

Det er klart det gjerne er mer fristende å sitte inne og game enn å leke ute når det er mørkt og dritt. 

Vi er mye mindre ute om ettermiddagene om høsten og vinteren, når det er tidlig mørkt, og som regel vått og kaldt og vindfullt. Da bruker vi heller tid på inne-aktiviteter. 

Anonymkode: 33c56...c06

Skrevet

ja, sånn er det her også. det betyr ikke at barna kun sitter inne, men det frister for eksempel ikke verken for meg eller ham å sende ham ut i regnvær og bekmørke klokka 19, mens han i juli for eksempel, gjerne kunne fly ut på den tiden med en ball i hånda og bare "stikker bort til XXX, ses senere!" og jeg bare "vær hjemme til klokka åtte!"

Skrevet

Ja, det er ganske vanlig. Der er lite fristende å føy ute i regn og 5 +, når det er mørkt kl. 17. av erfaring bedrer det seg litt når det kommer snø eller kulde nok til skøytebane. Ellers er november den måneden i året som er kjipest syntes jeg. Er du mye ute å treffer folk selv nå? Jeg blir litt zombie, sånn som barna. 

Anonymkode: 23ab6...d08

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er klart det gjerne er mer fristende å sitte inne og game enn å leke ute når det er mørkt og dritt. 

Vi er mye mindre ute om ettermiddagene om høsten og vinteren, når det er tidlig mørkt, og som regel vått og kaldt og vindfullt. Da bruker vi heller tid på inne-aktiviteter. 

Men de er ganske sosiale når de gamer. Man gamer sjeldent alene

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (2 minutter siden):

Men de er ganske sosiale når de gamer. Man gamer sjeldent alene

Ja, men ts snakket altså om å treffes og være ute, ikke om at man var sammen digitalt. Som var nettopp mitt poeng: de er gjerne sosiale, men ikke ute. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men ts snakket altså om å treffes og være ute, ikke om at man var sammen digitalt. Som var nettopp mitt poeng: de er gjerne sosiale, men ikke ute. 

Mener du da at de er sammen digitalt, dvs at de sitter hver for seg hjemme og gamer sammen online, eller at de besøker hverandre, og gamme på samme rom? 

Skrevet

Her er det ingen forskjell i forhold til årstidene, men de er naturlig nok mer inne om høsten/vinteren enn om våren/sommeren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva fankern skal man gjøre ute? Om det er så viktig at barna er der, da kan de voksne godt også være ute og legge til rette for at det blir interessant for barna også.

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (10 minutter siden):

Hva fankern skal man gjøre ute? Om det er så viktig at barna er der, da kan de voksne godt også være ute og legge til rette for at det blir interessant for barna også.

Ja, det synes jeg også. Jeg er bare sjeleglad mine ikke absolutt skal ut og leke i regnet og mørket, all den tid de er så små at da må jeg følge dem.

Skrevet

Ja :) Det er helt mørkt her etter skole / bhg, og særdeles lite gatelys i kommunen vår så det begrenser seg mtp være ute. Møtes dog hjemme / inne hos hverandre nesten som før :) 

Anonymkode: eb79b...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...