Gå til innhold

Julegave-innkjøp , føler dere et stress økonomisk i den forbindelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler på et press hvert år. Har ikke noe god økonomisk situasjon heller. 

Har 10 personer å kjøpe til. Men jeg synes det er mange. Men har bestemt at det blir ca 50 / 100 per person. Kan ikke bruke for mye. 

Andre som har råd om hvor få tak i billige julegaver? Andre som er stresset i denne tid av året pga økonomi og følelse av  forventninger? 

Anonymkode: 68a42...adb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har god økonomi, så nei. Men skjønner veldig godt at det er stressende for dem som ikke har det, og som gjerne har stor familie å kjøpe til. Det er ikke noe kult å ha ørti-førti tantebarn som man i tillegg vet får dyre og kule gaver av de andre onklene/tantene... 

VAnskelig å gi råd om gaver all den tid du ikke skriver hvem du skal gi til. 

En gave skal være til glede for mottakeren, så å kjøpe noe til 50 kr bare for å kjøpe noe, helt uten at det er tilpasset mottakeren blir jo bare feil. 

Anonymkode: 93e6e...1a2

• Liker 1
Skrevet

Julegaver har jeg sluttet med, å kjøpe masse billig ræl bare for å ha noe å gi synes jeg er helt meningsløst.

Anonymkode: 61d95...d7f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, ikke egentlig. Har bare totalt ca sju gaver som skal ordnes. 

Hvis jeg måtte kjøpe noe og det måtte være noe billig, hadde jeg sjekket gjenbruksbutikken/Finn el og eventuelt kjøpt en eske melkehjerter/noe annet spiselig. 

Anonymkode: 25a6b...318

Skrevet

Om du har flere som er i samme familie, kan du heller gi en familiegave til hele familien, så har du mer å rutte med. Et brettspill til 200 kr i stedet for fire gaver på 50 kr til hver enkelt person, f.eks. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Vi legger begge to til sides 300-400 kroner hver når vi får lønn. Disse er øremerket gaver generelt og gjør at vi har et godt grunnlag før jul og bursdager.

• Liker 4
Skrevet

I år kjenner jeg på stresset med tanke på julegavekjøp. Dette fordi jeg har et år bak meg med mange, store uforutsette utgifter, og at jeg nå er på AAP etter lang tids sykdom. Er i tillegg alene med alle faste utgifter, som har steget mye det siste året. Men julegaver blir det likevel, selv om de kanskje blir litt billigere enn andre år 🙂

Anonymkode: fcdad...796

• Hjerte 2
Skrevet

Nei, det er ikke stress. Men det er kanskje fordi vi kun gir gaver til  barna i familien.  Vi holder oss også på et rimelig økonomisk nivå. Er helt ferdig med å kjøpe ting til voksne som har alt. 

Anonymkode: 3b2b0...408

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du er ute etter billige gaver, så er NORMAL en plass jeg kan anbefale. Mye forskjellig til både store og små til en billig pris 🙂

Anonymkode: fcdad...796

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

nei, for jeg har en solid julekonto og DET er godt det . 

Anonymkode: 4cc03...fa0

Skrevet

Nei. Jeg kjøper gaver i oktober og november. Vi har helt grei økonomi, men er enige alle sammen om å ikke gå amok med gaver. Og gir bare til nærmeste familie pluss to små venninnegaver. 

Anonymkode: 17a6f...347

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

nei, for jeg har en solid julekonto og DET er godt det . 

Anonymkode: 4cc03...fa0

Hva er solid julekonto? Spør fordi jeg også vil ha det neste år 😅

Anonymkode: 5af61...e23

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, jeg blir ikke stresset på grunn av julegaver :)

Julegavebudsjettet blir satt i januar, og blir spart opp til gjennom hele året, vi gir kun til nærmeste familie (foreldre, egne barn, ektefelle, og en niese og nevø som vi har god kontakt med), og prisen pr gave er moderat. 

Det jeg kjøper er litt over ditt prisnivå på 50-100 kr, men jeg skriver det opp likevel, for kanskje du kan få noen tips som du kan tilpasse så de passer deg.

Foreldrene har nok ting, men ønsker seg forbruksvarer.  Da bruker jeg å kjøpe forbruksvarer som de liker, men som de sjeldent unner seg selv. Det kan være alt fra en spesiell kaffe, dusjprodukter, en spesiell sjokolade, en flaske vin, eller lignende.
Til ektefelle varierer det litt, men ofte bruker vi å gå sammen om å kjøpe noe felles til huset som vi ikke har tatt oss råd til å kjøpe i løpet av året, da kjøper vi en liten hyggegave i tillegg. 
De voksne barna får noe de trenger til seg selv eller husholdningen.

Niese og nevø får ikke en ting, julegaven deres er at vi tar dem med på en spesiell opplevelse i romjula.  Det kan være alt fra en tur til på skøytebanen, en akekonkurranse, til lasertag.  Hva vi gjør varierer fra år til år, men poenget er at vi gjør det sammen.  :)

Anonymkode: 09b99...07a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, ikke noe stress per nå. Men føler på en generell nøysomhet i og med at alt blir dyrere. Vi kjøper ikke til så mange, og i utgangspunktet lite ekstravagante. Kjøper færre, og "ordentlige" ting. Til min samboer er gaven klar for lenge siden, da favorittløpeskoa hans var på tilbud i sommer😊

Anonymkode: 94d16...267

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har god økonomi, så nei. Men skjønner veldig godt at det er stressende for dem som ikke har det, og som gjerne har stor familie å kjøpe til. Det er ikke noe kult å ha ørti-førti tantebarn som man i tillegg vet får dyre og kule gaver av de andre onklene/tantene... 

VAnskelig å gi råd om gaver all den tid du ikke skriver hvem du skal gi til. 

En gave skal være til glede for mottakeren, så å kjøpe noe til 50 kr bare for å kjøpe noe, helt uten at det er tilpasset mottakeren blir jo bare feil. 

Jeg kommer til å gjøre det selv om jeg skuffer folk.  Blir 50 kr per voksne tantebarn.  Må tenke økonomisk.  Kjøper litt dyrere gaver til mine barn og mann. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er solid julekonto? Spør fordi jeg også vil ha det neste år 😅

Anonymkode: 5af61...e23

Haha😄. Jeg lurer på det samme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha😄. Jeg lurer på det samme. 

Julekonto gjennom hele året og vips så har man null ekstra utgifter i desember 👍🏻

Skrevet

Jeg kjøper noe "billig og ålreit" til et par onkler/tanter (billig flaske vin, eller jeg lager julesnop selv, en fin utelykt ellernoe osv)

så har jeg og mine nærmeste venner en avtale om å bare kjøpe en symbolsk billig gave, for å spare oss stresset. Typ alt mellom 10 -100 kr er helt fint. Så sier vi sånn "jeg ønsker meg en såpe som dufter kokos" eller "noen gøyale sokker med print" og slike ting.

Jeg bruker mitt mer penger på søsken og foreldre.

Har ikke så god økonomi men er flink å spare og jobbe ekstra hele året, så jula er ikke noe problem. 

Anonymkode: d50ff...a54

Skrevet

Det som er vanskelig er at folk forventer ordentlige julegaver, og det koster. Er det ikke ordentlig er det ikke noe vits i å kjøpe gave. Ønskene folk har gjør fort at de fleste gaver ender på rundt 500 kr, noen opp mot 1000 kr og noen ned mot 300 kr.

Et år kjøpte jeg det billigste på alle ønskelistene jeg fikk og jeg endte med å bruke 12 000 kr. Jeg har ikke barn en gang. Alt av "vennejulebord" og slikt kom i tillegg. Året etter lagde jeg flere gaver selv (strikker og syr), og presset regnskapet ned til 7000 kr.

Jeg går som regel i null da fordi jeg får endel pengegaver selv.

Men ja, jeg er veldig stressa i år. 

Anonymkode: 467f8...600

• Liker 2
Skrevet

Jeg har flere i familien som har annonsert at de stopper med jule- og bursdagsgaver. Noen av økonomiske årsaker, andre fordi de ikke gidder. 

Skjønner ikke hvorfor flere ikke bare gjør det samme. 

Anonymkode: 0645d...643

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...