AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Jeg har alltid sendt barnet i barnehagen med bomull. Men leser jo at "alle" sender i ull. Så da lurer jeg på - har jeg gjort noe helt galt og merkelig? Jeg har både tynn ulldress, tykke ullklær, og ullsokker liggende som hun kan ha på under vinterdressen om det er kaldt ute. Det er en ny barnehage, så det er godt og varmt inne også. Jeg har aldri opplevd at hun fryser, og har ikke tenkt på det før... Anonymkode: 7f9ba...b09
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Ja, det er nok ganske uvanlig. Poenget med ull, er at det er varmt også når det er vått. Bomull blir veldig ekkelt å ha på når man blir våt. Anonymkode: 2207e...8c6 9 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er nok ganske uvanlig. Poenget med ull, er at det er varmt også når det er vått. Bomull blir veldig ekkelt å ha på når man blir våt. Anonymkode: 2207e...8c6 Tull. Jeg har alltid sendt barna mine med bomull innerst. De er varme barn og hadde kokt vekk om de hadde brukt ull. Har aldri fått noen kommentarer på det, så det er nok helt vanlig. Anonymkode: 0230c...91a 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 Vi gjør det, men det er fordi barnet vårt ikke tåler ull innerst på kroppen. Vi bruker fleece utapå som mellomlag, fordi alt av ull blir møtt med ville protester og tas av. Veldig synd, fordi jeg mener at ull er helt genialt å bruke og er det som holder en mest varm. Anonymkode: 1109b...f58 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull. Jeg har alltid sendt barna mine med bomull innerst. De er varme barn og hadde kokt vekk om de hadde brukt ull. Har aldri fått noen kommentarer på det, så det er nok helt vanlig. Anonymkode: 0230c...91a Helt vanlig er det ikke, nei At DU gjør det, og at ingen kommenterer det, er ikke det samme som at det er vanlig. Jeg har en venninne som også kun bruker bomull på barnet sitt, av samme grunn som deg. Men det er fremdeles ikke vanlig. Det vanligste er å kle ungene i ull. Og så skjønner alle at det ikke er alle barn som tåler ull, og ikke alle barn som trenger ull, og ikke alle barn som har foreldre som vil/kan kle dem i ull (ull er dyrt). Og de fleste har antenner nok til å ikke kommentere hva andre kler ungene sine i. Anonymkode: 2207e...8c6 10
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi gjør det, men det er fordi barnet vårt ikke tåler ull innerst på kroppen. Vi bruker fleece utapå som mellomlag, fordi alt av ull blir møtt med ville protester og tas av. Veldig synd, fordi jeg mener at ull er helt genialt å bruke og er det som holder en mest varm. Anonymkode: 1109b...f58 Vi har et eksembarn som heller ikke tåler ull innerst mot kroppen. VI kjøper ullplagg som er foret med silke eller bambus. Det funker veldig greit for oss Mye bedre enn bomull, mtp at vi bor et sted hvor det regner og sludder mye, og ungene er garantert å bli våte når de leker ute. Anonymkode: 2207e...8c6 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tull. Jeg har alltid sendt barna mine med bomull innerst. De er varme barn og hadde kokt vekk om de hadde brukt ull. Har aldri fått noen kommentarer på det, så det er nok helt vanlig. Anonymkode: 0230c...91a Dette er også tull. Ingen koker i ull, det puster. Hilsen meg som går i ull hele sommeren. Blir ikke varmere enn andre klær. Anonymkode: b0b05...b95 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 Det er søtt hvordan nordmenn er overbevist om at ull er det eneste riktige, nærmest noe hellig. Jeg bor i et land der det også er veldig kaldt om vinteren, men ikke et menneske bruker ull på barna sine her. Overraskende nok vokser de opp til å bli fine folk likevel 😏 Anonymkode: 7d085...ce9 12
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er også tull. Ingen koker i ull, det puster. Hilsen meg som går i ull hele sommeren. Blir ikke varmere enn andre klær. Anonymkode: b0b05...b95 Er du fasiten på alle mennesker? Anonymkode: af8b5...4e0 11
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 Ikke alle tåler ull. Datteren min feks. Samtidig er de ullklærne dyre og kan ikke vaskes på 60 grader. Egentlig ganske upraktisk. Gjør det samme som deg, har en mor som strikker tykke gode varme ullgenser. Hun har aldri fryst, tvert imot. Anonymkode: cbeba...4bd 2
GammelKaktus Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 Mitt barn ble og for varm i ull når han var liten, vi bor jo på vestlandet og så er ikke kjempekaldt heller så her gikk det mye i bomull året rundt. Men med alderen så er han som meg, varm men temperert så nå er han glad i ull, vil helst ha det året rundt for det er så mykt og deilig. 😄 Men som baby ble han for varm, når han var rundt 3-4 så funket ull for hans del. Han trengte egentlig ikke ull før den tid heller for jeg hadde han hjemme lenge så det var ingen fare for at han trampet rundt i barnehagen når han var 2 med våte klær liksom. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 Vi bruker ikke ull på barnet vårt, ikke annet enn på skikkelig frostdager. Ikke slik som nå. Merkelig nok går det helt fint. Hun er en frysepinne og sier ifra hvis hun er kald. Vi bor i Oslo. Anonymkode: 3850b...f50 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dette er også tull. Ingen koker i ull, det puster. Hilsen meg som går i ull hele sommeren. Blir ikke varmere enn andre klær. Anonymkode: b0b05...b95 Nei,det er ikke tull. Noen blir veldig varme i ull, selv sommerull. Jeg har to barn og ser helt tydelig forskjell på dem. Yngste flekker av seg ullundertøy om hun går med det inne fordi hun blir for varm. Det er godt og varmt inne i barnehagen, så jeg sender i bomull innerst. Anonymkode: 1534a...7a9 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er du fasiten på alle mennesker? Anonymkode: af8b5...4e0 Fasiten er at ull regulerer varme og at det leder fukt bort fra kroppen mens bomull så blir fukten liggende og dermed blir man kald. Fasiten av ull og bomull sine kvaliteter er fastsatt . Det var ikke meg du spurte da men. Anonymkode: 9da1f...cbe 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #15 Skrevet 3. november 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Fasiten er at ull regulerer varme og at det leder fukt bort fra kroppen mens bomull så blir fukten liggende og dermed blir man kald. Fasiten av ull og bomull sine kvaliteter er fastsatt . Det var ikke meg du spurte da men. Anonymkode: 9da1f...cbe Jeg blir glovarm av ull, så jeg skjønner ikke hvordan ull skal regulere varmen. Det hjelper ikke at jeg ikke blir fuktig av ull når jeg blir altfor varm Anonymkode: d8d2f...d25 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg blir glovarm av ull, så jeg skjønner ikke hvordan ull skal regulere varmen. Det hjelper ikke at jeg ikke blir fuktig av ull når jeg blir altfor varm Anonymkode: d8d2f...d25 Det er forskjell på ulltyper. Anonymkode: d2154...27f 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #17 Skrevet 3. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har alltid sendt barna mine med bomull innerst. De er varme barn og hadde kokt vekk om de hadde brukt ull. Samme her. Begge mine har i tillegg atopisk eksem, det er uaktuelt at de går i ull hele dagen. Det ligger skiftetøy i skapet i tilfelle bomullklær blir våt Har aldri opplevd at dette er uvanlig... Anonymkode: 2e794...92e 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #18 Skrevet 3. november 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det er forskjell på ulltyper. Anonymkode: d2154...27f Det vet jeg, men jeg har prøvd alle mulige typer ull og jeg blir fortsatt like varm. Det er forskjell på folk, rett og slett Anonymkode: d8d2f...d25 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #19 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er også tull. Ingen koker i ull, det puster. Hilsen meg som går i ull hele sommeren. Blir ikke varmere enn andre klær. Anonymkode: b0b05...b95 Å hvis jeg går med ull så blir jeg klam og ekkel, fordi jeg blir for varm. Så da må jo alle andre være sånn da i følge din logikk? Anonymkode: ac574...5ce 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #20 Skrevet 3. november 2022 Syntes også mye bruk av ull er overdrevet når det ikke går i vasken like lett som annet. Min eldste kokte i ull, han følte seg overopphetet og følte ull klødde. Han var av typen som ville gå i t-skjorte inne hele året, og helst også kun det under ytterklærne høst og vår, men vi kjøpte tynt superundertøy på vinteren til å ha under t-skjorte. Jeg er glad det er mye bra alternativer til ull nå, for jeg selv sliter med mye ullprodukter også og kløe. Minst 3-4 merker har jeg lagt til side og bruker som ekstra lag og kun bruker når det er veldig kaldt og ønske om å holde meg varm trumfer komfort. Noen ullgensere kan klø gjennom flere lag… Anonymkode: f8c8f...325 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå