AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Nei, nå er jeg rådvill. Baby godtar bare romtemperert melk på natten! Vi har hatt en tommee tippee til nå, men har måttet ty til ferdigblandet de siste nettene. Er det noen som har noen kloke tips til en litt rimeligere måte å få rask romtemperert nan pro 1 på nattestid? Anonymkode: 97fc3...152
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Du gir mme? Kan du ikke bare blande melken med varmt vann, og så spe på med kokt kaldt vann, da..? Altså ha kokt varmt vann på en termos, og kokt kaldt vann på en termos, og så blande ut pulveret i det varme vannet, og fylle på med det kalde til det blir romtemp? Anonymkode: 4382d...200 6 2
Sensi Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 Mål opp hvor mye kokt kaldtog kokt varmt vann du trenger for å få den ønskede temperaturen. Skriv ned tallene. Da går det i en fei. Hvis ferdigblandet på sånn kartong. Kan du da legge hele kartongen i varmt vann i ett minutt? Prøve først.
Arkana Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 Vi pleide å ha med oss et brett med ferdigdosert pulverboks, rene flasker, en flaske kaldt vann og en termos med kokende vann. Så blandet vi slik de andre sier, pulver i flaske, kokende vann og så nok kaldt vann til romtemperert drikke. Du lærer fort blandingsforholdet mellom varmt og kaldt vann og når alt står klart på nattbordet er det gjort på sekunder.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 Men… alt pulveret skal blandes med varmt vann? Det står hvertfall på helsenorge. Vi heller bare veldig varmt vann fra springen i en bolle, legger flasken oppi. Det tar kort tid før den er varmt, lærte dette på sykehuset. Anonymkode: 77ab2...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men… alt pulveret skal blandes med varmt vann? Det står hvertfall på helsenorge. Vi heller bare veldig varmt vann fra springen i en bolle, legger flasken oppi. Det tar kort tid før den er varmt, lærte dette på sykehuset. Anonymkode: 77ab2...f0e Ja? Du blander alt pulveret i varmt vann. Så fyller du på med kaldt vann, til det er romtemperert. Enkelt og greit. Anonymkode: 4382d...200 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja? Du blander alt pulveret i varmt vann. Så fyller du på med kaldt vann, til det er romtemperert. Enkelt og greit. Anonymkode: 4382d...200 Jeg mener at mengden varmt vann skal være hele vannmengden, ikke litt varmt vann til en del pulver og resten kaldt. Det er hvertfall det jeg har blitt lært også på sykehuset, for det dreper bakteriene mest effektivt. Men kanskje det er ulike praksiser. Vi blander aldri varmt og kaldt vann, alltid kun varmt vann til hele mengden pulver, og avkjøler. Anonymkode: 77ab2...f0e 2
Bacteria Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja? Du blander alt pulveret i varmt vann. Så fyller du på med kaldt vann, til det er romtemperert. Enkelt og greit. Anonymkode: 4382d...200 Men hvis dere fyller på meg kaldt vann fra springen, er jo vitsen med å koke vannet borte? Hvis man da ikke fyller på med kokt og avkjølt vann. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Bacteria skrev (2 minutter siden): Men hvis dere fyller på meg kaldt vann fra springen, er jo vitsen med å koke vannet borte? Hvis man da ikke fyller på med kokt og avkjølt vann. Som alle andre sier: Man fyller på med ferdig kokt, avkjølt vann, som man oppbevarer på termos eller i lukket beholder i kjøleskapet... Anonymkode: 4382d...200 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg mener at mengden varmt vann skal være hele vannmengden, ikke litt varmt vann til en del pulver og resten kaldt. Det er hvertfall det jeg har blitt lært også på sykehuset, for det dreper bakteriene mest effektivt. Men kanskje det er ulike praksiser. Vi blander aldri varmt og kaldt vann, alltid kun varmt vann til hele mengden pulver, og avkjøler. Anonymkode: 77ab2...f0e Det er ikke nødvendig. Man tar ikke "litt" varmt vann. Hovedmengden vann er varmt, og så har man oppi litt kaldt vann. Blandingsforholdet er gjerne 2/3 varmt vann, resten kaldt. Og det er helt ok. Anonymkode: 4382d...200 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 Hehe, ts her og nå er jeg sikkert vanskelig. Vi kjøpte (og ELSKER) TT-maskinen vår nettopp fordi vi slipper å måle opp og dosere på nattestid. Vi gjorde dette de første 6 ukene og jeg hatet det intenst 😂 Jeg synes det var ekstremt vanskelig å måle opp riktig mengde. I tillegg er det romtemperert hun liker, ikke kroppstemp (som tommee tippee gir). Forstår det slik at dere foreslår å finne riktig mengde kokt varmt vann og kokt kaldt vann for å få det litt kaldere enn det som er typisk (dvs kroppstemp)? Men igjen, da må jeg måle opp om natten som hodet mitt og øynene mine virkelig ikke er i stand til. Jeg vet ikke helt hva jeg var ute etter her, sikkert derfor jeg spurte… Men mulig vi kanskje bare da må gå for ferdigblandet nan. Noen som vet hvor man kan få tak i billigst mulig?😇 Er det frks mulig å bestille store kvanta på nett? Bor på Vestlandet, så Sverige er dessverre ikke en mulighet.. Anonymkode: 97fc3...152
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er ikke nødvendig. Man tar ikke "litt" varmt vann. Hovedmengden vann er varmt, og så har man oppi litt kaldt vann. Blandingsforholdet er gjerne 2/3 varmt vann, resten kaldt. Og det er helt ok. Anonymkode: 4382d...200 Hvis jeg skulle fått den temperatur jeg etterspør (romtemp) så er det vel snakk om ganske lite varmt vann. Fra da jeg målte opp manuelt mener jeg å huske at 1/3 varmt vann og 2/3 kaldt vann ga kroppstemperatur. For å få romtemperatur vil jo jeg da måtte bruke under 1/3 varmt vann… Med forbehold om at jeg husker feil selvfølgelig😅 Anonymkode: 97fc3...152
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hehe, ts her og nå er jeg sikkert vanskelig. Vi kjøpte (og ELSKER) TT-maskinen vår nettopp fordi vi slipper å måle opp og dosere på nattestid. Vi gjorde dette de første 6 ukene og jeg hatet det intenst 😂 Jeg synes det var ekstremt vanskelig å måle opp riktig mengde. I tillegg er det romtemperert hun liker, ikke kroppstemp (som tommee tippee gir). Forstår det slik at dere foreslår å finne riktig mengde kokt varmt vann og kokt kaldt vann for å få det litt kaldere enn det som er typisk (dvs kroppstemp)? Men igjen, da må jeg måle opp om natten som hodet mitt og øynene mine virkelig ikke er i stand til. Jeg vet ikke helt hva jeg var ute etter her, sikkert derfor jeg spurte… Men mulig vi kanskje bare da må gå for ferdigblandet nan. Noen som vet hvor man kan få tak i billigst mulig?😇 Er det frks mulig å bestille store kvanta på nett? Bor på Vestlandet, så Sverige er dessverre ikke en mulighet.. Anonymkode: 97fc3...152 Hvorfor må du måle opp om natten..? Hvorfor kan du ikke måle opp om dagen, og ha stående klart, ferdig oppmålt om natten? Ha x g pulver i en boks, y ml varmt kokt vann på en termos, og z ml kaldt vann på en termos? Anonymkode: 4382d...200
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor må du måle opp om natten..? Hvorfor kan du ikke måle opp om dagen, og ha stående klart, ferdig oppmålt om natten? Ha x g pulver i en boks, y ml varmt kokt vann på en termos, og z ml kaldt vann på en termos? Anonymkode: 4382d...200 Det er ikke en dum idé! Men da trenger jeg jo veldig mange termoser?😅 Hun drikker 2-3 ganger per natt, som da betyr 6 termoser. Evt 3 termoser til doser med varmt vann, og én med ganske mye kaldt kokt vann som jeg bare kan etterfylle med… 🤔 Tenker litt høyt her. og samtidig må jeg spørre om noen vet: finnes det små termoser som kan holde på temperatur? Det er jo snakk om godt under 100 ml per dose (gitt at det er innafor å blande pulveret med så lite varmt vann som må til for å få det romtemperert). Antar at termokopper ikke helt gjør jobben.. Anonymkode: 97fc3...152
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #15 Skrevet 3. november 2022 Har du mikrobølgeovn? Vi lager flere flasker av gangen, kjøler ned og setter i kjøleskapet (der kan de stå i et døgn). Varmer opp et halvt minutt i mikro til omtrent romtemperatur. Alternativt vil jeg tro det går ganske raskt å varme opp kjøleskapskald melk til romtemperatur ved å holde flaska i rennende, varmt vann under springen. Evt vannbad med varmt (gjerne kokvarmt) vann. Anonymkode: 669c0...179 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Skrevet 3. november 2022 Hvor lenge kan ferdigblandet (i kartong) nan stå ute? Om natten varer 7-8t, kan man bruke samme kartong og etterfylle flasken? Eller kjøpe et minikjoleskap? Ha med varmt vann på termos og en bolle. Legge flasken med ønsket ferdig nan i bollen og varme til romtemp? Anonymkode: c929f...396
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #17 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener at mengden varmt vann skal være hele vannmengden, ikke litt varmt vann til en del pulver og resten kaldt. Det er hvertfall det jeg har blitt lært også på sykehuset, for det dreper bakteriene mest effektivt. Men kanskje det er ulike praksiser. Vi blander aldri varmt og kaldt vann, alltid kun varmt vann til hele mengden pulver, og avkjøler. Anonymkode: 77ab2...f0e Du koker jo vannet og har det i sterilisert beholder og kjøler det ned. Da kan du fint blande mme i varmt vann røre ut og ha i det kalde vannet og røre ut Anonymkode: f0b4c...678
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #18 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor lenge kan ferdigblandet (i kartong) nan stå ute? Om natten varer 7-8t, kan man bruke samme kartong og etterfylle flasken? Eller kjøpe et minikjoleskap? Ha med varmt vann på termos og en bolle. Legge flasken med ønsket ferdig nan i bollen og varme til romtemp? Anonymkode: c929f...396 Bare 2 t etter åpning mener jeg… 😢 men 24 t i kjøleskap, så det er god løsning hvis jeg får til en rask måte å varme den opp til riktig temp på (skal jo gå raskere siden jeg «bare» skal ha romtemp..🤔) Anonymkode: 97fc3...152
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #19 Skrevet 3. november 2022 Min sønn hadde 3 flasker per natt på det meste. Vi satte klar 3 flasker med mme pulveret oppi. Vi hadde en stor termos med kort varmt vann som holdt til 3 serveringer. Vi laget også klar en termos med kokt kaldt vann som holdt til 3 serveringer. Jeg merket av på en målekopp hvor mye varmt vann og hvor mye kaldt vann som skulle oppi flaskene. Ristet flasken med det varme vannet godt før jeg tok oppi det kalde. Syns Hipp sin var lettest da den klumper seg mindre enn Nan sin. - 3 flasker med x antall skjeer pulver - en termos med varmt vann - en termos med kaldt vann - en målekopp som er merket hvor mye varmt vann du trenger, og hvor mye kaldt vann. Anonymkode: c031b...813 1
Sofakona Skrevet 3. november 2022 #20 Skrevet 3. november 2022 Kjøp ferdig mme på kartong...de står jo ute 8 butikken. Så ha mange stående på badet..åpnet opp en på kvelden..og du slipper og mase med varm og kaldt vann...og du får romtemperatur mme:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå