Gå til innhold

Hvorfor forbyr ikke Oslo utleie av elsparkesykler?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som blant annet i Oslo, så ikke så veldig radikalt der

Anonymkode: 20723...a9b

Jeg reiser mye gjennom Oslo på sparkesykkel: det blir sakte bedre, men det er 20-talls år etter  København, og i stor grad kan det ikke utvikles.

Det vil kreve en riving i byen selv MDG vil slite med å forsvare

Skrevet
Averyx skrev (23 minutter siden):

Det er 10 ganger høyere risiko for å bli skadet i en ulykke med el-sparkesykkel enn vanlig sykkel, og risikoen er over tre ganger så høy om natten.

Ja, det er en ny teknologi. Nye teknologier vil komme med nye risikoer, nye risikoer skaper nye ulykker. Dette kan ikke unngås. 

Så med den argumentasjonen: stopp ALL utvikling!!! 

Skrevet
59 minutter siden, Druid said:

Hadde man ansvarliggjort gående hadde også mye vært gjort : idag så jeg gående som gikk på rødt, vise fingeren til elsparkesykkel som kjørte i veibanen på grønt. Og det var 1 finger, men 10-15 stykker som krysset veien uten noen som helst hensyntagen til han som hadde rett på kjøring! Jeg stod og håpte han kjørte ned noen!

ALLE er en del av trafikkbildet: ALLE skal vise hensyn!

Har du i det hele tatt peiling på hvordan det er å være eldre fotgjenger i Oslo i dag? Håper du at de også blir meid ned? 
Tenk så forferdelig å ha rett på å kjøre og ikke få gjort det!  Stakkars 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De må gjerne være i gatene, men få dem vekk fra fortauene. De er tunge og massive i forhold til gående, og de har altfor stor fart. Det er bortimot bare i Norge de får kjøre på fortau, så dette er ikke noe radikalt krav. I samme slengen

@Druid, du skjønte nok at dette var poenget med innlegget mitt, du bare hang deg opp i noe annet. 

At du ikke erstatter sparkesykkel med gåing, er for øvrig helt uinteressant så lenge vi vet at mange gjør det: https://www.toi.no/forskningsomrader/atferd-og-transport/elektriske-sparkesykler-erstatter-gange-og-kollektivtransport-article35784-1025.html Jeg kommenterte folkehelsen, ikke din helse.

Anonymkode: 41392...2e9

Skrevet
Muskath skrev (37 minutter siden):

Håper du var ironisk her. Skal ikke fotgjengere få bruke fortauet som de vil? Klemme seg inn til siden i redsel for å bli meid ned av sykler eller elsparkesykler? Er det sånn vi vil ha det? 

Jaaa..!!! Gud, vær så snill!!

Ikke så mye for å gjøre det mulig å kjøre El-sparkesykkel eller sykkel , som bare det å få lov til å komme seg frem som GÅENDE.

For det er ofte faen ikke bedre!!!

• Liker 1
Skrevet
Muskath skrev (42 minutter siden):

Håper du var ironisk her. Skal ikke fotgjengere få bruke fortauet som de vil? Klemme seg inn til siden i redsel for å bli meid ned av sykler eller elsparkesykler? Er det sånn vi vil ha det? 

Man bør vise såpass hensyn til andre at man ikke går midt på fortauet.

Skrevet
Just now, PetterKanin said:

😂

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Druid said:

Jaaa..!!! Gud, vær så snill!!

Ikke så mye for å gjøre det mulig å kjøre El-sparkesykkel eller sykkel , som bare det å få lov til å komme seg frem som GÅENDE.

For det er ofte faen ikke bedre!!!

Ja, sant. Alle disse ubrukelige gamlingene burde vært fjernet fra fortau og gater. Stuet inn på dertil egnede steder, der kan de holde seg. 

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Sparkesyklene er helt topp! Synes det er så rart at gamle, grinete, haters som ikke engang bor i sentrum får lov til å dominere denne debatten så ettertrykkelig. Akkurat som når folk som bor langt ut på bygda skal mene noe om parkeringsmuligheter og kjøreforhold i Oslo.

Oslo er en topp i å bo i, mye på grunn av av gode kollektiveløsninger, lite biler og andre mobile løsninger som sparkesykler. og Raymond! Skulle gjerne sett Ruter overta ansvaret for sparkesyklene og inkludere dem som en del av månedskort. 

Anonymkode: ff498...d8a

TS her, jeg er 23 og bor på St Hanshaugen, så det du skriver stemmer ikke

Anonymkode: 5cb0d...3cc

• Liker 4
Skrevet
Muskath skrev (12 minutter siden):

Ja, sant. Alle disse ubrukelige gamlingene burde vært fjernet fra fortau og gater. Stuet inn på dertil egnede steder, der kan de holde seg. 

Muskath skrev (31 minutter siden):

Har du i det hele tatt peiling på hvordan det er å være eldre fotgjenger i Oslo i dag? Håper du at de også blir meid ned? 
Tenk så forferdelig å ha rett på å kjøre og ikke få gjort det!  Stakkars 

Ja.  Det suger.  Musklene dine svekkes , synet ditt blir dårligere, så du går mer forsiktig, for du har vanskeligere for å justere for  dumper i veien. Du hører dårligere , så mange endringer i trafikkbildet kommer overaskende.  Og i Oslo, der vedlikeholdet av veier og fortau er nærmest fraværende , det er enormt mye underlagsvariasjoner i form av skifer , betong og brostein, og veiarealet som skal dekke bil, sykkel og fotgjenger i tre ulike hastigheter  typisk er alt for smale, så ER opplevelsen ubehagelig.

Og før vi henter inn bulldosere, og bygger om byen med avenyer, så er det så bra det blir.  

Igjennom all min trafikale opplevelse i Norske byer, har jeg ALDRI opplevd en eldre person med utfordringer  som oppfører seg hensynsløst som gående. Jeg er ganske sikker på at hvis du ser i statistikken, vil du se at ulykker med eldre med utfordringer, er relativt få. (Min mor som ble  80, med perfekt syn, og god kondis, med to langefingre og dødsforakt teller ikke med eldre i denne sammenhengen. )

Det er ikke disse som er problemet.  Ikke en av de 10-15  fotgjengeren som rå-gikk på rødt, var en slik person. Og det er ikke først og fremst disse som klager.  (selv om noen garantert synes det er skummelt med en ny bevegelse som de ikke kjenner igjen i trafikkbildet.)

Problemet er de som mener universet roterer rundt dem selv, og at hele verden skal tilpasse seg dem.  De som nekter å ta noen som helst hensyn til andre i trafikken.  Disse 10-15, disse middelaldrene i kondomdress som tror de kvalifiserer til tour de france. De som tror et fortau i midten av en travel by, som har knapt plass til to ved siden av hverandre, er reservert for mennesker som ikke har noe å gjøre.  

Er det hensynsløse som kjører el-sparke sykler? Som raser forbi og kaster fra seg sparkesykkelen slik at folk skader seg? Garantert!

Antagelig samme prosentil av gående som ikke kunne respektere en medtrafikant fordi de anså at han var mindre verdig deres plass i trafikken.

Vi forbyr ikke sko for det. 

• Liker 1
Skrevet

😆fikk bare en følelse av at det er noen som har røyka mer enn sokka sine her i dag 😉  

« Det er sekundene som teller for tidsfantomets triste treller» 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjørt på flere ganger? Det tviler jeg på. Blir en kjørt på så resulterer det i skader. Problemet er ikke så stort som du skal ha det til?

Anonymkode: 6ad3d...14a

Probleme er at fokk BLIR påkjørt og det er ille. En annen ting er at dere ikke tar hensyn til folk med rullestol/rullator og blinde. Dere parkerer i hytt og pine på fortauene slik at folk ikke kommer seg rundt dem.

Dere kjører forbi folk i en rasende fart og eier ikke evnen til å ta hensyn.

Jeg har blitt påkjørt 2 ganger og jeg har nesten blitt påkjørt en titalls ganger.

Anonymkode: 1d88a...c59

• Liker 2
Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Fortauet er for gående.

• Liker 4
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Rullator eller stokk, hjelper det mot utmattelse? Neppe. Rullestol er heller ikke bare bare å få tak i. 

Jeg skrev også RULLESTOL.

Skrevet
Tvillingsjel skrev (17 timer siden):

Jeg ser fremdeles ikke hvorfor man skal forby alt man ikke liker?

Du kan prøve å bli påkjørt av en sparkesykkel i Karl Johan og pådra deg brudd i albue og hjernerystelse så skal jeg love deg at pipa får en annen lyd

Anonymkode: 57bb3...2e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En påfallende ting med alle påkjørsler med elsparkesykler, er også at et stort antall av synderne stikker  fra stedet etterpå. Det virker som enkelte faktisk tror de har rett til å kjøre ned folk uten konsekvenser så lenge det er elsparkesykkel og ikke bil. 

Anonymkode: 795ce...b58

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fortauet er for gående.

Ikke bare for gående.

Skrevet
PetterKanin skrev (21 minutter siden):

Ikke bare for gående.

Jo

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, Druid said:

Ja, det er en ny teknologi. Nye teknologier vil komme med nye risikoer, nye risikoer skaper nye ulykker. Dette kan ikke unngås. 

Så med den argumentasjonen: stopp ALL utvikling!!! 

Det er ikke på grunn av at det er ny teknologi at det skjer ulykker.

Ulykkene skjer på grunn av at det er et dårlig fremkomstmiddel. Sparkesykkel er et teknologisk steg tilbake.

Sparkesykler har for små hjul og for dårlige kjøreegenskaper. Derfor skjer det ofte ulykker.

• Liker 3
Skrevet

De var plagsomme i fjor, da de velta rundt overalt. Etter reguleringen går det da helt greit.

Anonymkode: f6b52...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...