Gå til innhold

Hvorfor forbyr ikke Oslo utleie av elsparkesykler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det særnorske er at disse farkostene får dundre fritt rundt på fortau blant gående. Svenskene forbød det nylig, da ble ting langt bedre der. Få orden på dette og ikke la dem parkere over alt, så kan det bli til å leve med. Men det tar tid å endre på en ukultur. Dette burde vært bedre regulert fra starten av. Det kom jo forbud mot å kjøre flere på en blant annet, men det er det ca ingen som bryr seg om nå som folk har blitt vant til det. Mange fjortiser som kjører rundt sånn. Men noe av det verste er å se foreldre som kjører med små barn foran seg som kollisjonspute. 

Anonymkode: 795ce...b58

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal de forbys bare fordi noen synes de er irriterende? Det er mange som, av helsemessige årsaker, kan ha nytte av en slik elsparkesykkel for å komme seg rundt. For eksempel de med smertetilstander, utmattelsestilstander og/eller bevegelseshemninger.

Tror du, i fullt alvor, at mennesker med funksjonshemning, kronisk utmattelse eller smerter har en elsparkesykkel, hvor de må stå oppreist og holde balansen, som førstevalg når det gjelder transportmiddel? :klo: 

Anonymkode: 875f5...5b7

• Liker 4
Skrevet

Skal man unngå personskader og redde liv er nok én ting viktigere enn noe annet: Sperre på telefon når den merker at den er i bevegelse. Om folk hadde sluttet å se på telefonen når de vandrer rundt i gatebildet hadde nok mange vært spart for fall ned trapper, gå rett inn i biler, bli "påkjørt" av sykler og elsparkesykler og kræsje inn i andre fotgjengere. 

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Skal man unngå personskader og redde liv er nok én ting viktigere enn noe annet: Sperre på telefon når den merker at den er i bevegelse. Om folk hadde sluttet å se på telefonen når de vandrer rundt i gatebildet hadde nok mange vært spart for fall ned trapper, gå rett inn i biler, bli "påkjørt" av sykler og elsparkesykler og kræsje inn i andre fotgjengere. 

Hade man fjernet syklister/sparkesyklistet fra fortauene så hadde mye vært løst

Anonymkode: 20723...a9b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du, i fullt alvor, at mennesker med funksjonshemning, kronisk utmattelse eller smerter har en elsparkesykkel, hvor de må stå oppreist og holde balansen, som førstevalg når det gjelder transportmiddel? :klo: 

Anonymkode: 875f5...5b7

Bedre alternativ enn å måtte gå? Hvis de ikke kan kjøre, busstilbudet ikke koordinerer og de ikke har TT-ordning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Litt forskjell på forbud mot noe med jul og hjul🙈

Anonymkode: b70bd...ea0

Hva da? Jeg vil tro at det er flere idag som misliker Jul enn el-sparke sykler. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette burde vært bedre regulert fra starten av. 

Anonymkode: 795ce...b58

Dét er jeg enig i. Det burde ha kommet regler på dette fra starten av, så kanskje man hadde sluppet å forby hele greiene. Synes også at det var rart at man solgte elsparkesykler som gikk over 20km og nå er hele greiene ut. Hvorfor tenkte man ikke litt mer? 

Skrevet
Tvillingsjel skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal de forbys bare fordi noen synes de er irriterende? Det er mange som, av helsemessige årsaker, kan ha nytte av en slik elsparkesykkel for å komme seg rundt. For eksempel de med smertetilstander, utmattelsestilstander og/eller bevegelseshemninger.

De kan bruke rullestol/rullator/stokk.

Anonymkode: 1d88a...c59

Skrevet (endret)

,

Endret av Honey Dew
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hade man fjernet syklister/sparkesyklistet fra fortauene så hadde mye vært løst

Hadde man ansvarliggjort gående hadde også mye vært gjort : idag så jeg gående som gikk på rødt, vise fingeren til elsparkesykkel som kjørte i veibanen på grønt. Og det var 1 finger, men 10-15 stykker som krysset veien uten noen som helst hensyntagen til han som hadde rett på kjøring! Jeg stod og håpte han kjørte ned noen!

ALLE er en del av trafikkbildet: ALLE skal vise hensyn!

• Liker 1
Skrevet

De må gjerne være i gatene, men få dem vekk fra fortauene. De er tunge og massive i forhold til gående, og de har altfor stor fart. Det er bortimot bare i Norge de får kjøre på fortau, så dette er ikke noe radikalt krav. I samme slengen kan sykler pelle seg ned fra fortauene også, de holder aldri «gangfart», slik de er pålagt, når de passerer gående. Helt sykt at vi passer bedre på sparkesyklister og syklister i dette landet, enn gående. Her en dag måtte jeg, som gående, ut i sykkelstien pga to kondomdressyklister som kom fykende rundt en sving, side om side på fortauet! 

Og alle de som tar sparkesykkel isteden for å gå, hva gjør det med folkehelsa? Null trim i hverdagen på mange flere nå. 

Anonymkode: 41392...2e9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er bortimot bare i Norge de får kjøre på fortau, så dette er ikke noe radikalt krav.

Det ER et radikalt krav, for de fleste steder som nekter dem å kjøre på fortauet, HAR sykkelveier. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her en dag måtte jeg, som gående, ut i sykkelstien pga to kondomdressyklister som kom fykende rundt en sving, side om side på fortauet! 

Dette er et helt separat problem. Denne gjengen med søppel er ikke i samme problemstilling som hverken normale syklister eller el sparke sykler uansett.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og alle de som tar sparkesykkel isteden for å gå, hva gjør det med folkehelsa?

Hoveddelen av turer jeg tar med sparkesykkel, erstatter taxi. Skal jeg trimme,  går jeg på treningsstudio, jeg vasser ikke igjennom byen for trimmens skyld.

(Jeg har utviklet et hat for folkehelse folkene «ååå, jeg er sååå flink, jeg gikk alle trappene til 8. etasje» .. jepp, du er svett ser ustelt ut og lukter vondt og har ingenting i et kundemøte å gjøre. Du har nettopp fjernet enhver menneskelig funksjon du hadde på dette kontoret nå. Good work! Get the fuck out! )

Skrevet
Druid skrev (27 minutter siden):

Hva da? Jeg vil tro at det er flere idag som misliker Jul enn el-sparke sykler. 

Nå er du bare kontrær for å være kontrær.

Skrevet

Forby elsparkesykler NÅ!!!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
9 hours ago, PetterKanin said:

Blir det mindre farlig av at de eier sparkesykkelen selv?

Synes for øvrig ikke fotgjengerene som absolutt skal gå midt på fortauet er noe bedre.

Håper du var ironisk her. Skal ikke fotgjengere få bruke fortauet som de vil? Klemme seg inn til siden i redsel for å bli meid ned av sykler eller elsparkesykler? Er det sånn vi vil ha det? 

• Liker 1
Skrevet

Det er 10 ganger høyere risiko for å bli skadet i en ulykke med el-sparkesykkel enn vanlig sykkel, og risikoen er over tre ganger så høy om natten.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (21 minutter siden):

Det ER et radikalt krav, for de fleste steder som nekter dem å kjøre på fortauet, HAR sykkelveier. 

Som blant annet i Oslo, så ikke så veldig radikalt der

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De kan bruke rullestol/rullator/stokk.

Anonymkode: 1d88a...c59

Rullator eller stokk, hjelper det mot utmattelse? Neppe. Rullestol er heller ikke bare bare å få tak i. 

Skrevet
Entern skrev (10 minutter siden):

Nå er du bare kontrær for å være kontrær.

Nei, jeg er litt pissed.

Sist gang jeg var på hytta i London, var det klart at de hadde regulert slik at min sparkesykkel leverandør var utestengt. Og jeg lærte hvor glad jeg har blitt i dem uregulert. 

Jada, du kan bruke dem i Bergen og Oslo fortsatt, men de fungerer mye dårligere, og man har mistet en genial teknisk løsning på kort transportetapper.

Og mesteparten av problemstillingen er konstruert. Jeg mener, vi har ikke forbudt kondomdress på middelaldrende menn enda, og jeg er villig til å vedde på at 95 % av konflikter mellom syklister og gående (eller kjørende), er denne gruppen.

Jeg er også villig til å vedde på at flertallet av sparkesykler som er der de ikke skal være, er plassert der av noen som ikke bruker dem: det er pøbelstreker! Og vi forbyr ikke sykler fordi så mange av dem blir stjålet.

Når Segway ble lansert, var det for å revolusjonere samfunnet. Den har ikke fått den effekten som var målet, el-sparkesykkel utleie har på mange måter gitt den drømmen en ny vår.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...